تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815483168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفقه آيت الله صانعي و پارازيت زدايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۰:۵۸ق.ظ)
رسالت: تفقه آيت الله صانعي و پارازيت زدايي
به گزارش خبرگزاري موج، رسالت نوشت: آيت الله صانعي در پاسخ به شفقنا «پايگاه بين‌المللي همکاري‌هاي خبري شيعه»، درباره حکم شرعي ارسال پارازيت روي امواج ماهواره، قايل به حرمتي شديد شده اند. در شماره هاي پيشين، چهار گزاره از متن پاسخ ايشان استنباط شد و دو مورد از آنها مورد بررسي قرار گرفت. اما مورد سوم.
آن‌چنان که پيشتر گذشت از بررسي ارتباط پاسخ آيت الله صانعي با متن استفتا، چنين برمي آيد که ايشان معتقدند: مضرات فرهنگي- سياسي امواج ماهواره اي (انتشار اهداف دشمنان اسلام بر ضد اسلام و منافع جهان اسلام) در برابر مضرات جسماني پارازيتها («عواقب خطرناک ذکر شده در سئوال و ضرر زدن به انسان ها و صاحبان فضا») بي اهميت هستند و در نتيجه، ارسال پارازيت، «حرمت و معصيت کبيره بودنش براي ارسال کننده آن جاي شک و شبهه نيست».
اين استنباط، استنباطي کاملا بي غبار است و مي‌توان با جرات آن را به آيت الله صانعي نسبت داد، زيرا در متن استفتا اشاره به «بهره‌برداري دشمنان اسلام از شبکه‌هاي ماهواره‌اي جهت پيگيري و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضد فرهنگ جوامع اسلامي» شده است و از آنجا که پاسخ بايد معطوف و مرتبط با متن سئوال باشد، نتيجه مي شود که بخش دوم جواب آيت الله صانعي دلالت روشني بر استنباط فوق مي کند. مگر آنکه بگوييم ايشان متن استفتا را به دقت مطالعه نکرده، فتواي خود را به صورت مستقل طرح کرده اند!
اعتقاد به اينکه آسيبهاي فرهنگي- سياسي متوجه شده به اسلام و منافع جهان اسلام، بي اهميت تر از آسيبهاي جسماني پارازيتها هستند، باوري بس عجيب به نظر مي رسد و نسبت دادنش به آيت الله صانعي که عالمي مدافع و مروج دين اسلام است بسي تعجب برانگيزتر است. ناگزير بايد به دنبال توجيهي گشت.هرچند بايد از محضر ايشان درخواست نمود فتواي خويش را توضيح دهند تا وضعيت و توجيه استنباط فوق که به روشني از کلامشان برمي آيد و به مخاطبين و خوانندگان فتواي ايشان منتقل مي شود معلوم گردد. اما اجازه دهيد در اينجا توجيهاتي را که به ذهن نويسنده اين سطور مي رسد بيان کنيم:
1- لحاظ کميت: ضرر فرهنگي- سياسي شبکه هاي ماهواره اي عليه اسلام بسيار ناچيز و اندک است، حال آنکه ضررهاي جسماني پارازيتها بسيار زياد است. در نتيجه هرچند ضرر فرهنگي- سياسي به لحاظ کيفيت بسيار بااهميت است اما به لحاظ کميت و مقدار، ناچيز و خرد است.
2- لحاظ سببيت: هرچند آسيب فرهنگي- سياسي مهمتر و رتبتا مقدم بر ضررهاي جسمي هستند، اما سلامت جسم، مقدمه، بستر و سببي است براي حصول سلامت فرهنگ و سياست. به عبارت ديگر، بدون سلامت جسم، روح نيز سلامت نخواهد ماند.
3- لحاظ اختياري بودن: از آنجا که آسيبهاي فرهنگي وابسته به اختيار افراد هستند، نمي توان تعارضي ميان آنها و آسيبهاي جسمي که غير اختياريند قايل شد. همانگونه که نمي توان به بهانه جلوگيري از شنيدن سخنان کفرآميز و وسوسه کننده اي که براي دين افراد خطرناکند، به قوه سامعه افراد لطمه زد، در اينجا هم نمي توان به بهانه جلوگيري از تماشاي برنامه هاي ضد فرهنگي ماهواره، به بدن آنها ضرر رساند و آنها را دچار سرطان و بيماريهاي ديگر نمود، زيرا افراد مي توانند بر اساس اختيار خود، از برنامه هاي آسيب رسان پرهيز کنند.
توجيه اول پذيرفتني نيست زيرا آثار تخريبي برنامه هاي ماهواره اي بر جامعه و فرهنگ، امري محرز و بلکه مشهود است، حال آنکه آسيبهاي پزشکي ارسال پارازيت، به صورت قطعي تاييد نشده است. در اين رابطه همين بس که چندي پيش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، دکتر حسن قاضي زاده هاشمي بيان داشت کميته اي براي پايان دادن به اظهارات غير علمي و غير کارشناسي برخي افراد درباره پارازيتها تشکيل شده است تا با بررسي علمي و دقيق، موضوع آسيب رساني پارازيت را بر سلامت مردم روشن کند.
سازمان انرژي اتمي، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات از اعضاي کميته ويژه بررسي تاثير پارازيت بر سلامت هستند. وي همچنين به آماده شدن گزارش اين کميته اشاره نمود و گفت: نکته قابل توجه در اين گزارش ...، اشاره به «استاندارد بودن پارازيت هاي ماهواره اي» است، موضوعي که در چند سال گذشته همواره مورد نقد و بررسي قرار داشته است. وي همچنين اظهار داشت: به طور کلي با بررسي هايي که انجام شده، مي توان نتيجه گرفت که هيچ جاي نگراني از بابت تاثير پارازيت ها بر سلامت مردم نيست و سطح بيشتر آنها در حد استانداردهاي بين المللي است (روزنامه وطن امروز، شماره 1251، 21/11/92، ص4). مدتي قبل از اين اظهارات نيز دکتر قاضي زاده هاشمي گفته بود: اينکه بگوييم پارازيت باعث يکسري بيماري ها يا سقط جنين مي شود از نظر علمي هيچ مبنايي ندارد و همچنين هيچ مرجع علمي نيز درباره آن وجود ندارد. در مراجعه به سايت رسمي سازمان جهاني بهداشت (World Health Organization) در بخش «media centre» نيز مي توان ديد مطالعات اين سازمان از 1996 تا کنون هيچ تاييد قطعي درباره آثار منفي جدي امواج الکترومغناطيسي روي سلامت انسان ارائه نداده است.
اما در زمينه تاثيرات جامعه شناختي، روانشناختي و تربيتي وسايل ارتباط جمعي از جمله برنامه هاي ماهواره اي روي افراد، تحقيقات وسيعي در ايران و غرب انجام شده است. براي محرز بودن اين تاثيرات، از جمله مي‌توان به کتاب جيمز، با نام ارتباطات و فرهنگ، کتاب کازنو با عنوان جامعه شناسي وسايل ارتباط جمعي، و کتاب ديگرش به نام قدرت تلويزيون و نيز کتابها و مقالات بسيار ديگر مراجعه نمود. آثار منفي برنامه هاي ماهواره اي که عمدتا مروج سبک زندگي غربي و ضد اسلامي هستند و کينه ورزيهاي سياسي آنها نيز مفروغ عنه است، هنگامي برجسته و بسيار با اهميت به نظر مي‌رسد که دامنه استفاده از آنها را بدانيم. چندي قبل، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آقاي علي جنتي اعلام نمود ضريب استفاده از ماهواره 71 درصد مردم تهران را شامل مي شود.
وي همچنين از دريافت 2هزار شبکه ماهواره اي روي تلفن هاي همراه در آينده نزديک خبر داد که به‌راحتي توسط تلفن هاي همراه قابل دريافت خواهد بود (رک. سايت تابناک، کد خبر 365357، مورخ 26/9/92). آيا به راستي، فتواي آيت الله صانعي اين حجم انبوه آسيبهاي فرهنگي- سياسي را لحاظ نموده است؟
آنچنان که گفته شد تاثير منفي پارازيتها بر سلامت انسان، بيشتر يک شايعه است که حتي مسئولان رسمي نيز آن را تاييد نمي کنند و بر فقيه، دستکم لازم است از باب پيش گرفتن سبيل احتياط که طريق نجات است، حکم به حرمت ارسال پارازيت را مشروط کند به تحقق عرفي خوف. به عنوان يک تمثيل مي‌توان روزه را مثال زد که بر فرد حرام است که روزه خود را باطل کند صرفا بر اساس نظر يک متخصص يا چند نفر از مردم عادي مبني بر اينکه روزه گرفتن براي او ضرر دارد. او تنها در صورتي مجاز به افطار کردن است که از سخن و اظهارات ديگران خصوصا متخصصان براي او عرفا خوف حاصل شود.
توجيه دوم نيز پذيرفتني نيست. زيرا اين توجيه مبتني بر يک استدلال نادرست است:
مقدمه اول: ارسال پارازيت اقدامي است موجب از ميان رفتن سلامت جسمي که به تبع آن، نوبت به سلامت دين و فرهنگ نمي رسد.
مقدمه دوم: عدم ارسال پارازيت تنها سلامت دين و فرهنگ را به مخاطره مي اندازد.
مقدمه سوم (نتيجه دو مقدمه پيشين): نسبت ارسال پارازيت به عدم ارسال پارازيت، مانند نسبت افسد است به فاسد.
مقدمه چهارم: دفع افسد به فاسد، عقلا واجب است در اين استدلال، مقدمه اول و به تبع آن مقدمه سوم را نمي توان پذيرفت.
زيرا از دست رفتن سلامت جسمي، اگر منتهي به مرگ يا اختلال کامل دستگاه ادراکي انسان شود به گونه اي که انسان ديگر قادر بر تامل و تفکر و صاحب اختيار انساني نباشد، در اين صورت، آسيب فرهنگي- ديني در مورد او بي معني خواهد بود. او عمري را به دينداري گذرانده و هم اکنون بر اثر آسيب جسمي از دنيا مي‌رود و در رحمت الهي وارد مي شود. اما اگر منتهي به مرگ نشود و فرد را تنها به يک بيماري (جزئي يا سخت، گذرا يا مزمن) مبتلا کند، به گونه اي که او همچنان داراي تفکر و صاحب اختيار انساني باقي بماند، در اين صورت، او نيز همسان با ديگر انسانها در معرض آسيبهاي فرهنگي- سياسي قرار خواهد داشت نه بيشتر از آنها. در هر صورت نمي توان پذيرفت که آسيب جسمي پارازيتها، مسبب و موجب آسيب هاي فرهنگي هم هست. در نتيجه مسئله ما به تعارض دو فاسد بازمي گردد نه به تعارض افسد با فاسد.
اما توجيه سوم چگونه است؟ توجيه سوم مبتني بر آن است که امر اختياري با امر غير اختياري تعارض نمي يابد. در نتيجه، تماشاي برنامه هاي ماهواره اي و آسيبهاي ناشي از آن، به عنوان امر اختياري تعارضي با آسيبهاي جسمي (ناشي از ارسال پارازيت) که از حيطه اختيار افراد خارج است ندارد. ما آسيبهاي جسمي به مردم وارد نکنيم و بگذاريم خودشان به اختيار خود از آسيبهاي فرهنگي پرهيز کنند. اين توجيه قويتر از توجيهات قبلي به نظر مي رسد خصوصا اگر آن را به نفي سد ذرايع ضميمه کنيم. در شماره بعد بدين امر خواهيم پرداخت.
دکتر بهزاد حميديه













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن