تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815483168
تفقه آيت الله صانعي و پارازيت زدايي
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:
۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۰:۵۸ق.ظ)
رسالت: تفقه آيت الله صانعي و پارازيت زدايي
به گزارش خبرگزاري موج، رسالت نوشت: آيت الله صانعي در پاسخ به شفقنا «پايگاه بينالمللي همکاريهاي خبري شيعه»، درباره حکم شرعي ارسال پارازيت روي امواج ماهواره، قايل به حرمتي شديد شده اند. در شماره هاي پيشين، چهار گزاره از متن پاسخ ايشان استنباط شد و دو مورد از آنها مورد بررسي قرار گرفت. اما مورد سوم.
آنچنان که پيشتر گذشت از بررسي ارتباط پاسخ آيت الله صانعي با متن استفتا، چنين برمي آيد که ايشان معتقدند: مضرات فرهنگي- سياسي امواج ماهواره اي (انتشار اهداف دشمنان اسلام بر ضد اسلام و منافع جهان اسلام) در برابر مضرات جسماني پارازيتها («عواقب خطرناک ذکر شده در سئوال و ضرر زدن به انسان ها و صاحبان فضا») بي اهميت هستند و در نتيجه، ارسال پارازيت، «حرمت و معصيت کبيره بودنش براي ارسال کننده آن جاي شک و شبهه نيست».
اين استنباط، استنباطي کاملا بي غبار است و ميتوان با جرات آن را به آيت الله صانعي نسبت داد، زيرا در متن استفتا اشاره به «بهرهبرداري دشمنان اسلام از شبکههاي ماهوارهاي جهت پيگيري و انتشار اهداف خود بر ضد اسلام و ضد منافع جهان اسلام و ضد فرهنگ جوامع اسلامي» شده است و از آنجا که پاسخ بايد معطوف و مرتبط با متن سئوال باشد، نتيجه مي شود که بخش دوم جواب آيت الله صانعي دلالت روشني بر استنباط فوق مي کند. مگر آنکه بگوييم ايشان متن استفتا را به دقت مطالعه نکرده، فتواي خود را به صورت مستقل طرح کرده اند!
اعتقاد به اينکه آسيبهاي فرهنگي- سياسي متوجه شده به اسلام و منافع جهان اسلام، بي اهميت تر از آسيبهاي جسماني پارازيتها هستند، باوري بس عجيب به نظر مي رسد و نسبت دادنش به آيت الله صانعي که عالمي مدافع و مروج دين اسلام است بسي تعجب برانگيزتر است. ناگزير بايد به دنبال توجيهي گشت.هرچند بايد از محضر ايشان درخواست نمود فتواي خويش را توضيح دهند تا وضعيت و توجيه استنباط فوق که به روشني از کلامشان برمي آيد و به مخاطبين و خوانندگان فتواي ايشان منتقل مي شود معلوم گردد. اما اجازه دهيد در اينجا توجيهاتي را که به ذهن نويسنده اين سطور مي رسد بيان کنيم:
1- لحاظ کميت: ضرر فرهنگي- سياسي شبکه هاي ماهواره اي عليه اسلام بسيار ناچيز و اندک است، حال آنکه ضررهاي جسماني پارازيتها بسيار زياد است. در نتيجه هرچند ضرر فرهنگي- سياسي به لحاظ کيفيت بسيار بااهميت است اما به لحاظ کميت و مقدار، ناچيز و خرد است.
2- لحاظ سببيت: هرچند آسيب فرهنگي- سياسي مهمتر و رتبتا مقدم بر ضررهاي جسمي هستند، اما سلامت جسم، مقدمه، بستر و سببي است براي حصول سلامت فرهنگ و سياست. به عبارت ديگر، بدون سلامت جسم، روح نيز سلامت نخواهد ماند.
3- لحاظ اختياري بودن: از آنجا که آسيبهاي فرهنگي وابسته به اختيار افراد هستند، نمي توان تعارضي ميان آنها و آسيبهاي جسمي که غير اختياريند قايل شد. همانگونه که نمي توان به بهانه جلوگيري از شنيدن سخنان کفرآميز و وسوسه کننده اي که براي دين افراد خطرناکند، به قوه سامعه افراد لطمه زد، در اينجا هم نمي توان به بهانه جلوگيري از تماشاي برنامه هاي ضد فرهنگي ماهواره، به بدن آنها ضرر رساند و آنها را دچار سرطان و بيماريهاي ديگر نمود، زيرا افراد مي توانند بر اساس اختيار خود، از برنامه هاي آسيب رسان پرهيز کنند.
توجيه اول پذيرفتني نيست زيرا آثار تخريبي برنامه هاي ماهواره اي بر جامعه و فرهنگ، امري محرز و بلکه مشهود است، حال آنکه آسيبهاي پزشکي ارسال پارازيت، به صورت قطعي تاييد نشده است. در اين رابطه همين بس که چندي پيش وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، دکتر حسن قاضي زاده هاشمي بيان داشت کميته اي براي پايان دادن به اظهارات غير علمي و غير کارشناسي برخي افراد درباره پارازيتها تشکيل شده است تا با بررسي علمي و دقيق، موضوع آسيب رساني پارازيت را بر سلامت مردم روشن کند.
سازمان انرژي اتمي، وزارت بهداشت و وزارت ارتباطات از اعضاي کميته ويژه بررسي تاثير پارازيت بر سلامت هستند. وي همچنين به آماده شدن گزارش اين کميته اشاره نمود و گفت: نکته قابل توجه در اين گزارش ...، اشاره به «استاندارد بودن پارازيت هاي ماهواره اي» است، موضوعي که در چند سال گذشته همواره مورد نقد و بررسي قرار داشته است. وي همچنين اظهار داشت: به طور کلي با بررسي هايي که انجام شده، مي توان نتيجه گرفت که هيچ جاي نگراني از بابت تاثير پارازيت ها بر سلامت مردم نيست و سطح بيشتر آنها در حد استانداردهاي بين المللي است (روزنامه وطن امروز، شماره 1251، 21/11/92، ص4). مدتي قبل از اين اظهارات نيز دکتر قاضي زاده هاشمي گفته بود: اينکه بگوييم پارازيت باعث يکسري بيماري ها يا سقط جنين مي شود از نظر علمي هيچ مبنايي ندارد و همچنين هيچ مرجع علمي نيز درباره آن وجود ندارد. در مراجعه به سايت رسمي سازمان جهاني بهداشت (World Health Organization) در بخش «media centre» نيز مي توان ديد مطالعات اين سازمان از 1996 تا کنون هيچ تاييد قطعي درباره آثار منفي جدي امواج الکترومغناطيسي روي سلامت انسان ارائه نداده است.
اما در زمينه تاثيرات جامعه شناختي، روانشناختي و تربيتي وسايل ارتباط جمعي از جمله برنامه هاي ماهواره اي روي افراد، تحقيقات وسيعي در ايران و غرب انجام شده است. براي محرز بودن اين تاثيرات، از جمله ميتوان به کتاب جيمز، با نام ارتباطات و فرهنگ، کتاب کازنو با عنوان جامعه شناسي وسايل ارتباط جمعي، و کتاب ديگرش به نام قدرت تلويزيون و نيز کتابها و مقالات بسيار ديگر مراجعه نمود. آثار منفي برنامه هاي ماهواره اي که عمدتا مروج سبک زندگي غربي و ضد اسلامي هستند و کينه ورزيهاي سياسي آنها نيز مفروغ عنه است، هنگامي برجسته و بسيار با اهميت به نظر ميرسد که دامنه استفاده از آنها را بدانيم. چندي قبل، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، آقاي علي جنتي اعلام نمود ضريب استفاده از ماهواره 71 درصد مردم تهران را شامل مي شود.
وي همچنين از دريافت 2هزار شبکه ماهواره اي روي تلفن هاي همراه در آينده نزديک خبر داد که بهراحتي توسط تلفن هاي همراه قابل دريافت خواهد بود (رک. سايت تابناک، کد خبر 365357، مورخ 26/9/92). آيا به راستي، فتواي آيت الله صانعي اين حجم انبوه آسيبهاي فرهنگي- سياسي را لحاظ نموده است؟
آنچنان که گفته شد تاثير منفي پارازيتها بر سلامت انسان، بيشتر يک شايعه است که حتي مسئولان رسمي نيز آن را تاييد نمي کنند و بر فقيه، دستکم لازم است از باب پيش گرفتن سبيل احتياط که طريق نجات است، حکم به حرمت ارسال پارازيت را مشروط کند به تحقق عرفي خوف. به عنوان يک تمثيل ميتوان روزه را مثال زد که بر فرد حرام است که روزه خود را باطل کند صرفا بر اساس نظر يک متخصص يا چند نفر از مردم عادي مبني بر اينکه روزه گرفتن براي او ضرر دارد. او تنها در صورتي مجاز به افطار کردن است که از سخن و اظهارات ديگران خصوصا متخصصان براي او عرفا خوف حاصل شود.
توجيه دوم نيز پذيرفتني نيست. زيرا اين توجيه مبتني بر يک استدلال نادرست است:
مقدمه اول: ارسال پارازيت اقدامي است موجب از ميان رفتن سلامت جسمي که به تبع آن، نوبت به سلامت دين و فرهنگ نمي رسد.
مقدمه دوم: عدم ارسال پارازيت تنها سلامت دين و فرهنگ را به مخاطره مي اندازد.
مقدمه سوم (نتيجه دو مقدمه پيشين): نسبت ارسال پارازيت به عدم ارسال پارازيت، مانند نسبت افسد است به فاسد.
مقدمه چهارم: دفع افسد به فاسد، عقلا واجب است در اين استدلال، مقدمه اول و به تبع آن مقدمه سوم را نمي توان پذيرفت.
زيرا از دست رفتن سلامت جسمي، اگر منتهي به مرگ يا اختلال کامل دستگاه ادراکي انسان شود به گونه اي که انسان ديگر قادر بر تامل و تفکر و صاحب اختيار انساني نباشد، در اين صورت، آسيب فرهنگي- ديني در مورد او بي معني خواهد بود. او عمري را به دينداري گذرانده و هم اکنون بر اثر آسيب جسمي از دنيا ميرود و در رحمت الهي وارد مي شود. اما اگر منتهي به مرگ نشود و فرد را تنها به يک بيماري (جزئي يا سخت، گذرا يا مزمن) مبتلا کند، به گونه اي که او همچنان داراي تفکر و صاحب اختيار انساني باقي بماند، در اين صورت، او نيز همسان با ديگر انسانها در معرض آسيبهاي فرهنگي- سياسي قرار خواهد داشت نه بيشتر از آنها. در هر صورت نمي توان پذيرفت که آسيب جسمي پارازيتها، مسبب و موجب آسيب هاي فرهنگي هم هست. در نتيجه مسئله ما به تعارض دو فاسد بازمي گردد نه به تعارض افسد با فاسد.
اما توجيه سوم چگونه است؟ توجيه سوم مبتني بر آن است که امر اختياري با امر غير اختياري تعارض نمي يابد. در نتيجه، تماشاي برنامه هاي ماهواره اي و آسيبهاي ناشي از آن، به عنوان امر اختياري تعارضي با آسيبهاي جسمي (ناشي از ارسال پارازيت) که از حيطه اختيار افراد خارج است ندارد. ما آسيبهاي جسمي به مردم وارد نکنيم و بگذاريم خودشان به اختيار خود از آسيبهاي فرهنگي پرهيز کنند. اين توجيه قويتر از توجيهات قبلي به نظر مي رسد خصوصا اگر آن را به نفي سد ذرايع ضميمه کنيم. در شماره بعد بدين امر خواهيم پرداخت.
دکتر بهزاد حميديه
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]
صفحات پیشنهادی
تفقه آیت الله صانعی و پارازیت زدایی(3)
تفقه آیت الله صانعی و پارازیت زدایی 3 تهران - ایرنا - آیت الله صانعی در پاسخ به شفقنا پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه درباره حکم شرعی ارسال پارازیت روی امواج ماهواره قایل به حرمتی شدید شده اند در شماره های پیشین چهار گزاره از متن پاسخ ایشان استنباط شد و دو مورد از آنهتفقه آیت الله صانعی و پارازیت زدایی
تفقه آیت الله صانعی و پارازیت زدایی تهران - ایرنا - روزنامه رسالت روز سه شنبه در سرمقاله خود با عنوان تفقه آیت الله صانعی و پارازیت زدایی به تحلیل استفتای یک وب سایت از برخی مراجع تقلید در مورد ارسال پارازیت برای ایجاد اخلال در برنامه های مخرب ماهوراه ای پرداخته است در این مطلبنقد رسالت به فتوای آیت الله صانعی درباره پارازیت
نقد رسالت به فتوای آیت الله صانعی درباره پارازیتتاریخ انتشار سه شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳ ۲۵ نقد فقهی روزنامه رسالت به فتوای آیت الله صانعی در باره پارازیتفرهنگ > تلویزیون - رسالت نوشت شفقنا «پایگاه بینالمللی همکاریهای خبری شیعه» استفتائی را به شرنقد فقهی روزنامه رسالت به فتوای آیت الله صانعی در باره پارازیت
نقد فقهی روزنامه رسالت به فتوای آیت الله صانعی در باره پارازیت آفتاب رسالت نوشت شفقنا پایگاه بینالمللی همکاریهای خبری شیعه استفتائی را به شرح متن زیر به دفتر مراجع و آیات عظام فرستاده است با توجه به بهرهبرداری دشمنان اسلام از شبکههای ماهوارهای جهت پیگیری و انتشار اهدانقد فقهی آيتالله صانعي درباره پارازيتها
نقد فقهی آيتالله صانعي درباره پارازيتها آنچنان که متن استفتاء به روشني نشان مي دهد سوال مربوط به تزاحم دو تالي فاسد است مضرات جسمي شبکه هاي ماهواره اي و مضرات فرهنگي- سياسي آنها کد خبر ۳۹۴۹۰۲ تاریخ انتشار ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۱ - 22 April 2014 بهزاد حميديه در سرمقاله روزنفتوای آیتالله اردبیلی درباره پارازیتهای ماهوارهای
فتوای آیتالله اردبیلی درباره پارازیتهای ماهوارهای حضرت آیتاللهالعظمی موسویاردبیلی به پرسشی درباره تبعات احتمالی پارازیت بر بدن پاسخ گفته است کد خبر ۳۹۲۵۱۳ تاریخ انتشار ۲۴ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۶ ۴۰ - 13 April 2014 حضرت آیتاللهالعظمی موسویاردبیلی به پرسش شفقنا پایگاه بینالنامه آيت الله حائري شيرازي به موسوي و کروبي
نامه آيت الله حائري شيرازي به موسوي و کروبي آيت الله محي الدين حائري شيرازي نماينده استان فارس در مجلس خبرگان رهبري با انتشار نامه اي از آقابان موسوي وکروبي خواست که از اصرار بر مواضع چند سال گذشت خود پيرامون انتخابات دست بردارند تا زمينههاي رفع حصر از سوي نظام مهيا شود آفتابتکرار/آیتالله جوادیآملی: ستون فقرات ملتی که جیب خالی داشته باشد شکسته است
تکرار آیتالله جوادیآملی ستون فقرات ملتی که جیب خالی داشته باشد شکسته استیکی از مراجع تقلید قم با بیان اینکه ستون فقرات ملتی که جیب خالی داشته باشد شکسته است افزود چنین ملتی توان حرکت و مقاومت ندارد و همانگونه که حضرت علی ع فرمودند چنین ملتی گرفتار تملق میشود به گزارش خبرگنظر آیتالله سیستانی درباره اختلاط اینترنتی
چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۵ آیتالله سیستانی در پاسخ پرسش جمعی از مومنین درباره نحوه ورود به شبکههای اجتماعی مانند اینترنت ضمن بیان حدود شرعی ورود به این شبکهها توصیههایی را به کاربران مسلمان داشت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن سوال جمعیآیت الله نوری همدانی: حوزه و آموزش و پرورش جدایی ناپذیرند
آیت الله نوری همدانی حوزه و آموزش و پرورش جدایی ناپذیرند قم - ایرنا - آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید گفت فعالیت های حوزه و آموزش و پرورش از یکدیگر جدایی ناپذیر است به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه وی روز یکشنبه در دیدار مشاور وزیر و دبیر و مسوولان ستاد همکاری های آیاسر هاشمی: ازسفر آیت الله هاشمی به عربستان اطلاعی ندارم
یاسر هاشمی ازسفر آیت الله هاشمی به عربستان اطلاعی ندارم آفتاب باشگاه خبرنگاران نوشت یاسر هاشمی در حاشیه مراسم هفتم شیخ علی اکبر صادقی در جمع خبرنگاران درباره سفر احتمالی آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان گفت من در این باره اطلاعی ندارم وی درباره فعالیت انتخاباتی آیت اللهنظر آیت الله سبحانی درباره استاندارد غذای حلال اسلامی
نظر آیت الله سبحانی درباره استاندارد غذای حلال اسلامی خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله سبحانی تهیه و تدوین استاندارد غذای حلال برای کشورهای اسلامی را یک نیاز و ضرورت عنوان و تاکید کرد که تمامی مراحل کشتار حیوانات حلال گوشت باید مطابق با فقه امامیه باشد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رساآیت الله جوادی آملی:ملتی که خزانه خالی داشته باشد مقاوم نیست/تحریمها هیچ اثری بر ایران ندارد
آیت الله جوادی آملی ملتی که خزانه خالی داشته باشد مقاوم نیست تحریمها هیچ اثری بر ایران ندارد یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت اقتصاد مقاومتی به این است که جیب و کیف ملت خالی نباشد چرا که ملتی که خزانه خالی داشته باشد دیگر قادر به مقاومت و ایستادگی نیست به گزارش نامه نیوز آیت اللبا عنوان «خلوت دلدادگان» تازهترین اثر آیتالله قرهی ویژه معتکفان منتشر شد
با عنوان خلوت دلدادگانتازهترین اثر آیتالله قرهی ویژه معتکفان منتشر شدخلوت دلدادگان به قلم استاد اخلاق شهر تهران در خصوص آداب حضور در اعتکاف منتشر شد به گزارش خبرگزاری فارس جدیدترین کتاب آیتالله روحالله قرهی مدیر حوزه علمیه امام مهدی عج حکیمیه تهران با عنوان خلوت دلدادگانآیت الله جوادی آملی: ملتی که جیبش خالی باشد مقاوم نیست
آیت الله جوادی آملی ملتی که جیبش خالی باشد مقاوم نیست سیاست > احزاب و شخصیتها - مهر نوشت یکی از مراجع تقلید شیعیان گفت اقتصاد مقاومتی به این است که جیب و کیف ملت خالی نباشد چرا که ملتی که خزانه خالی داشته باشد دیگر قادر به مقاومت و ایستادگی نیست آیت الله عبداللهآیت الله صافی گلپایگانی: همه برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند
آیت الله صافی گلپایگانی همه برای رفع مشکلات مردم تلاش کنند قم - ایرنا - آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید گفت همه باید تلاش کنند تا حدی که می توانند مشکلات مردم به ویژه مشکلات اقتصادی رفع شود به گزارش ایرنا وی عصر شنبه در دیدار اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامیانتشار جلد 21 دایرةالمعارف بزرگ اسلامی با مدخلی به نام «آیتالله خامنهای»
انتشار جلد 21 دایرةالمعارف بزرگ اسلامی با مدخلی به نام آیتالله خامنهای خبرگزاری رسا ـ جلد بیست و یکم دایرةالمعارف بزرگ اسلامی با مدخلهایی از چهرهها و موضوعات ایران از سوی مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر شد به گزارش خبرگزاری رسا جلد بیست و یکم دایره-
گوناگون
پربازدیدترینها