تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819104959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتابی برای دیپلمات ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کتابی برای دیپلمات ها تهران - ایرنا -سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها (سمت) ، کتاب دیپلماسی و رفتار بین المللی در اسلام را منتشر کرد.


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار معارف ایرنا، این کتاب بیانگر ارائه راهکارها و راهبردهای لازم به کارگزاران حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی بوده و آنان را در تصمیم سازی ها و اخذ سیاست های بهینه و اسلامی در حیطه مهم کاری خویش یاری می رساند.
بهرام اخوان کاظمی نویسنده این کتاب که استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز است عقیده دارد که کتابش نخستین تالیف مستقل سازمان سمت در حیطه دیپلماسی اسلامی است و می توان انتشار آن را گامی مهم در راستای دستیابی به علوم انسانی اسلامی و بومی به حساب آورد.
دیپلماسی روشی برای حل و فصل مسائل مربوط به روابط خارجی دولت ها با گفتگو یا هر روش مسالمت آمیز دیگر است و نویسنده تلاش دارد با تعمق در آیات الهی و با کمک گیری از سیره نبوی، علوی و مهدوی و قواعد فقهی و با بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، اصول مبنایی و ابزار های لازم و کارآمد برای دیپلماسی و سیاست خارجی را در حد امکان استخراج و به شیوه ای روشمند ارائه کند.
اصلی ترین نتیجه تحقیق حاضر تأکید بر این نکته مهم است که خداباوری و نگرش توحیدی، محور نظام اسلامی و اصلی ترین مقصد آن است و اساس و تاروپود اهداف کلی و به تبع آن مقاصد دیپلماسی اسلامی وسلسله مراتب ترجیحی آن را تشکیل می دهد.
بر همین مبنا، ماهیت غالب و نوع دیپلماسی اسلامی، بیشتر و ترجیحا فرهنگی است و به اصطلاح و زبان امروزی و تخصصی تر، به نحو آشکاری از نوع دیپلماسی عمومی است.
چنین امری بیانگر آن است که در نظام اسلامی ، اصلی ترین وظیفه و کارکرد دیپلماسی، اصلاح فرهنگی مردم و تهذیب آنها در کلیه سطوح ملی و جهانی است و اصلاح نابسامانی های عرصه های ملی و جهانی، در ابتدا باید از فرهنگ شروع شود و فرهنگ دینی مبدا همه خوشبختی ها و بدبختی های ملل عالم است و این استدلال، توجیه لازم را در ترجیح دیپلماسی عموی فراهم می سازد.
این کتاب در هشت فصل به نگارش در آمده که در فصل اول، دیپلماسی و مفاهیم هم پیوند و رویکردهای مطالعه آن بررسی و ویژگی های دیپلماسی در عصر حاضر تشریح شده است.
فصل های دوم تا چهارم نیز به توضیح مبانی دینی و حقوقی و اهداف و اصول دیپلماسی اسلامی اختصاص دارد و فصل پنجم شامل قواعد فقهی حاکم بر دیپلماسی اسلامی و تعاملات آنها بوده و فصل ششم نیز ابزارها و سازو کارهای دیپلماسی اسلامی را تشریح می کند.
دو فصل آخر کتاب نیز به موضوع بررسی تحولات دیپلماسی در در نظام های اسلامی و تبیین دیپلماسی و سیاست خارجی در جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است.
کتاب دیپلماسی و رفتار بین المللی در اسلام که به عنوان کتاب درسی رشته های علوم سیاسی، مطالعات منطقه ای وحقوق بین الملل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تدریس می شود در 277 صفحه و به قیمت 70 هزار ریال منتشر شده است.
فراهنگ(1)**1003**1588
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن