محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842251295
«سیزده به در» جشن پیوند دوباره زن با طبیعت است/ 13 نحس نیست
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > تئاتر دیدار نوروزی با قطب الدین صادقی- 3
«سیزده به در» جشن پیوند دوباره زن با طبیعت است/ 13 نحس نیست
قطب الدین صادقی کارگردان، مدرس و پژوهشگر تئاتر با اشاره به اینکه مراسم سیزده به در در ایام گذشته به عنوان جشن زنان شناخته می شده و روز پیوند آنها با طبیعت بوده است عنوان کرد نحس پنداشتن عدد سیزده تنها یک خرافات است و هیچ توجیه منطقی ندارد.
خبرگزاری مهر - سرویس فرهنگ و هنر: روز «سیزده به در» روز آشتی مردم با طبیعت است و در نیم قرن گذشته جایگاهی همگانی در کشور ایران پیدا کرده است. در این روز مردم به دل طبیعت می روند و سبزه هایی را که در ایام نوروز کاشته بودند به دل آب می سپارند. برخی بر این عقیده اند که «سیزده به در» به معنای در کردن نحسی سیزده است، اما هیچ سندی وجود ندارد که مردمان نسلهای پیشین از نحسی سیزده سخن گفته باشند. شاید از آنجایی که درباره این روز آگاهی کمتری وجود داشته و به دلیل اینکه 13 در بعضی ادیان و فرهنگها نحس دانسته میشود، در ایران نیز این بدعت گذاشته شده است. به طور کلی درباره ریشه «سیزده به در» در میان جشنهای ایرانی ابهام وجود دارد، زیرا این جشن مبنا و اساس دیگر جشنها را ندارد و در کتابهای تاریخی اشاره مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشده است. اما در منابع کهن اشارههایی به روز سیزدهم فروردین داریم. گفته میشود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از 12 روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد 12 ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا میرفتند و شادی میکردند و در حقیقت به این ترتیب رسمی بودن دوره نوروز را به پایان می رساندند. در بخش پایانی صحبت با قطب الدین صادقی کارگردان، نویسنده و پژوهشگر درباره این روز و همچنین مراسم «چهارشنبه سوری» که آن هم در سالهای گذشته به رسمی غلط و غیر مرتبط با آیین های کهن ایرانی تبدیل شده، صحبت کردیم. صادقی در بخش پایانی صحبتهایش با اشاره به مراسم «چهارشنبه سوری» و «سیزده به در» در ایران باستان از برگزاری این آیین ها به شکل امروزی ابراز گلایه می کند و توضیح می هد: در ایام جشن نوروز در کردستان ترکیه، عراق و سوریه حتی کوه ها را هم به آتش می کشند و به شکل مارپیچ تا قله کوه آتش می افروزند. آنها با این کارشان به کائنات هشدار می دهند.
وی ادامه می دهد: زیباترین مراسم نوروز در آن مناطق برگزار می شوند. اما متاسفانه امروزه در ایران این مراسم به شکل نامناسبی برگزار می شوند و مردم تصور می کنند حتما باید در کوچه و خیابان سر و صدا راه بیندازند و آتش روشن کنند. در صورتی که اصل آتش افروختن باید بالای پشت بام خانه ها باشد. هنوز نزد کردها و زرتشتی ها جشن نوروز اهمیت ویژه ای دارد، اما در شهرهای دیگر مراسم آتش افروزی را منتقل کرده اند به چهارشنبه سوری. در واقع نزد ایرانیان قدیم نیمی از فروردین جشن گرفته می شد و تنها شب چهارشنبه آخر سال را آتش روشن نمی کردند. کارگردان «یادگار زریران» درباره ریشه غیر اسطوره ای «چهارشنبه سوری» توضیح می دهد: زمانی که مسلمانان بر ایران پیروز شدند، مراسم جشن نوروز را منع کردند. فکر می کنم برای اولین بار در زمان مامون خلیفه عباسی بود که به خاطر حضور دانشمندان ایرانی با فضل و کمالاتی که در دربار بودند، برگزاری مراسم نوروز مجاز شد، فلسفه «چهارشنبه سوری» نیز به همین دوران باز می گردد. به این شکل که اولین بار وقتی قرار شد این جشن در زمان مامون برگزار شود اتفاقا روز چهارشنبه بود، بنابراین این روز فقط یک روز تاریخی است و جنبه آئینی ندارد. پس به غلط بین مردم ما جا افتاده که ابتدای نوروز چهارشنبه است و شب چهارشنبه باید آتش بیفروزند. صادقی تاکید می کند: در حقیقت روز «چهارشنبه سوری» هیچ معنایی ندارد. من به خاطر دارم که مادرم قبل از نوروز همه گوشه و کنار خانه را جارو می زند و هر لباس کهنه ای که در خانه قابل استفاده نبود را می آورد و همراه با زباله ها کپهای درست می کرد و چند سکه هم درون آن می ریخت، آتشی می افروخت و آن را درون کوچه می ریخت، به نوعی این کار منزه کردن درون خانه بود.
این مدرس دانشگاه درباره زنده نگاه داشتن آیین های نوروز در کردستان می گوید: اما با شکوه ترین جشن را مادرم و دیگر افراد شهر زمان نوروز برگزار می کردند، هنوز هم جذاب ترین جشن های نوروز متعلق به سنندج و کردستان است. اصل آئین ها مربوط به کردستان است و هنوز خیلی از آنها در آنجا زنده مانده است. شاید باور نکنید در نوروز 6 فروردین روز «زمین» است و خیلی جالب است که هنوز در اطراف کردستان در اطراف شهرهای کِرند و صحنه، در این روز مردها می ایستند و پشت به زن ها می کنند و زن ها با لباس به درون آب می پرند، یعنی تن به آب می دهند و زن و آب و زندگی که هر 3 سرچشمه حیات هستند با هم پیوند می خورند. اما در هیچ جای ایران این رسم وجود ندارد. صادقی ادامه می دهد: یا مثلا در سر آغاز عید به سرچشمه رود می روند و گاوی را سر می برند و خونش را در سرچشمه رود می ریزند، برای اینکه رود از طریق این خون قوت بگیرد. چون اصلا معنی قربانی این است که از طریق ریختن خون نیروی اضافی به زمین می دهند. این دقیقا منطبق با آیین مهری است، ایزدمهر گاوی را می کشد و از طریق آن گیاه و حیوان به وجود می آید. هنوز هم در لالِش که در شمال کردستان عراق است در 16 مهرماه گاوی را رها می کنند که در خیابانها بچرخد و بعد او را می گیرند و قربانی می کنند، این مراسم یک کارناوال و جشن بزرگ است. این پژوهشگر درباره مراسم «سیزده به در» و ریشه تاریخی آن توضیح می دهد: در ایام نوروز در کردستان عراق همه مردم به مدت 5 شب به دل طبیعت می روند و به این شکل نیست که مثل ما روز 13 فروردین روز پیوند دوباره با طبیعت باشد بلکه این پیوند از همان اوایل فروردین آغاز می شود. در ایران به غلط جا افتاده که 13 روز نحسی است و باید از خانه خارج شد چون نحس بودن 13 به فرهنگ مسیحی باز می گردد و به دلیل خیانت یهودا به مسیح باب شده است. وی بیان می کند: در فرهنگ ما من می توانم چند منبع از جمله خاطرات همسر سفیر انگلستان را به عنوان مثال بیاورم که روز 13 فروردین روز جشن زنان بوده است. همسر سفیر انگلستان در خاطراتش آورده است که تمام زنان تهران در باغ زرگنده جمع می شدند و جشن زنان را برگزار می کردند. در واقع «سیزده به در» روز جشن زنان است و روز پیوند دوباره زن با طبیعت. کارگردان «عادل ها» ادامه می دهد: برای همین است که در این روز سبزه گره می زنند. گره زدن سبزه برای باز شدن بخت و ازدواج نیست بلکه برای باروری زمین است. زن و زندگی و زمین از یک واژه هستند. حتی واژه ژِن هم از همین می آید. هنوز در زبان کردی به زن می گویند ژِن و به زندگی می گویند ژیان. این تحت تاثیر زبان عربی است که ژ تبدیل به ز و یا گ تبدیل به ج شده، پس جهان نیز همان گیهان است.
صادقی درباره ارتباطی که زن با طبیعت در این روز پیدا می کند، می گوید: زن در روز «سیزده به در»، بالندگی باروری و شکوفایی زنانه اش را با زمین پیوند می زند و می گوید من با تو یکی هستم. به همین دلیل همیشه از واژه «مام میهن» و «مادر زمین» استفاده می کنند. زمین و وطن مثل ناموس هستند. روز 13 آغاز دوباره زمین، بعد از سپری کردن 12 دوره است پس ابدا نحس نیست. نمی دانم این خرافات از کجا وارد فرهنگ ما شده است. وی درباره کاشت سبزه در نوروز توضیح می دهد: در مراسم نوروز سبزه می کارند که معمولا این سبزه گندم است. به عنوان نمونه مقدس ترین وظیفه مادر من در ایام نوروز کاشتن سبزه بود. حالا چرا این کار را می کرد؟ چون در حقیقت مردم با کاشتن سبزه دارند همان عمل جادویی را که قبلا به آن اشاره کردم، انجام می دهند و زمین را تحریک می کنند که مثل این سبزه تو هم به ما سبزی و طراوت بده. همچنین مردم در روز 13 این سبزه را به دل طبیعت باز می گردانند و دوباره آن را به طبیعت وصل می کنند. صادقی در پایان صحبتهایش یادآور می شود: حتی نوار قرمزی که دور سبزه می بندند نماد نور خورشید است و برای این گیاه نور می طلبند. تمام این کارها به دلمشغولی معیشتی ما باز می گردد. به این شکل مردم می خواهند زمین را برای پذیرش این باروری و ثمردهی آماده کنند تا با سخاوتش نان خانواده ما را بدهد.
۱۳۹۳/۱/۱۳ - ۱۲:۰۴
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
سیزدهم فروردین سنتی که ایرانیان را با طبیعت و زیبایی های بهار پیوند می دهد
سیزدهم فروردین سنتی که ایرانیان را با طبیعت و زیبایی های بهار پیوند می دهد نوشهر - ایرنا - سیزدهم فروردین سنتی و آیینی است که ایرانیان را با طبیعت و زیبایی های بهار پیوند می دهد آیینی که ریشه باستانی و تاریخی دارد و مردم ایران که در دوره های مختلف تاریخی نوروز را جشن آفرینش و آغمقابله با تروریسم،فتنه،جریانات انحرافی،منافقین،اندیشههای تکفیری،جنگ نرم و ... فراخوان سیزدهمین جشنواره
مقابله با تروریسم فتنه جریانات انحرافی منافقین اندیشههای تکفیری جنگ نرم و فراخوان سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت منتشر شدفراخوان سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با موضوعاتی نظیر مقابله با تروریسم فتنه جریانات انحرافی منافقین اندیشههای تکفیری و جنگ نرم وفراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت منتشر شد
فراخوان سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت منتشر شد تهران- ایرنا- مقابله با تروریسم جریانات انحرافی منافقین اندیشه های تکفیری شبکه های ماهواره ای استکباری و جنگ نرم محورهای سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت است به گزارش روز سه شنبه ایرنا از ستاد خبری جشنواره فیلممردم فارس در سیزده بدر به دامن طبیعت رفتند
مردم فارس در سیزده بدر به دامن طبیعت رفتند شیراز - ایرنا - مردم شهرهای مختلف استان فارس همزمان با سیزدهم فرودین ماه برغم هوای نیمه ابری و بارانی برای طبیعت گردی و انس و مهربانی هر چه بیشتر با طبیعت پویا به دامن کوهها دشتها باغها و بوستانها رفتند مرد و زن و پیر و جوان مناطقفارس گزارش میدهد راهیابی 9 نمایش به سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر «کارگاهی و اتود» بوشهر
فارس گزارش میدهدراهیابی 9 نمایش به سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر کارگاهی و اتود بوشهر9 نمایش به سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر کارگاهی و اتود بوشهر راه یافتند به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر بازبینی آثار سیزدهمین جشنواره استانی تئاتر کارگاهی و اتود از تاریخ 26 تا 30 بهمن ماه باستفتا از آیت الله مکارم در مورد "نحسی عدد سیزده"
استفتا از آیت الله مکارم در مورد "نحسی عدد سیزده" آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی نحس بودن عدد و روز سیزده را خرافه دانستند به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه سوال و پاسخ این مرجع تقلید بدین شرح است آیا آنچه در مورد نحس بودن عدد سیزده و یا روز سیزدهمسیزده بدر مهابادی ها در دامان طبیعت زیبای بهاری
سیزده بدر مهابادی ها در دامان طبیعت زیبای بهاری مهاباد - ایرنا - در سیزدهمین روز از فصل بهار که روز طبیعت نامگذاری شده هزاران نفر از مردم مهاباد بر اساس یک سنت دیرینه از صبح امروز چهارشنبه راهی دامان طبیعت و مناطق سرسبز شدند به گزارش ایرنا از نخستین ساعات صبح امروز با وجود سرماامروز طبیعت جانی دوباره می گیرد
امروز طبیعت جانی دوباره می گیرد سنندج- ایرنا- امروز خانواده های ایرانی پس از چند روز تعطیلی و مسافرت و دید و بازدید برای تکمیل شادی خود به دامان طبیعت پناه برده و جشن بدرقه نوروز را در کنار هم برگزار می کنند و به طبیعت جانی دوباره می بخشند به گزارش ایرنا امروز در سیزدهین روز ازگذری بر تاریخچهی سیزده بدر/ گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است
گذری بر تاریخچهی سیزده بدر گره زدن سبزه به معنای گره زدن زندگی با طبیعت است سیزده بدر سیزدهمین روز فروردینماه و از جشنهای نوروزی است در تقویمهای رسمی ایران این روز روز طبیعت نامگذاری شده است و از تعطیلات رسمی است به گزارش نامه نیوز از اردبیل سیزده بدر سیزدهمین روز فپارکهای جنگلی؛ الماس جنگلهای شمال/ جشن آشتی با طبیعت
استانها شمال مازندران مهر گزارش می دهد پارکهای جنگلی الماس جنگلهای شمال جشن آشتی با طبیعت ساری - خبرگزاری مهر پارکهای جنگلی مازندران با تنوع پوشش گیاهی و طبیعت زیبا همچون الماسی در کرانه دریای خزر می درخشند و تفرجگاهی دیدنی برای مسافران بهاری است به گزارش خبرنگار مهر جدر پنجمین روز از بهار طبیعت جشنواره هفتسین نوروزی در ارگ تاریخی گوگد برگزار شد
در پنجمین روز از بهار طبیعتجشنواره هفتسین نوروزی در ارگ تاریخی گوگد برگزار شددر پنجمین روز از بهار طبیعت جشنواره هفتسین نوروزی در ارگ تاریخی گوگد برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان ظهر امروز با حضور جمعی از هنرمندان گلپایگان جشنواره هفتسین نوروزی در ارگ تاریخی گوگدسیزده بدر جشن واقعی بهار
سیزده بدر جشن واقعی بهار سنندج- ایرنا- سیزده بدر جشن واقعی بهار است و در این روز طراوت و سرسبزی طبیعت مردم را به سوی خود فرا می خواند به گزارش ایرنا سیزده بدر یکی از بهترین روزهای نوروز است و مردم پس از برگزاری جشن های سال نو طی 12 روز روز سیزدهم را در دل طبیعت می گذرانند در ایسیزده فروردین فرصتی برای دوستی با طبیعت است
سیزده فروردین فرصتی برای دوستی با طبیعت است اصفهان- ایرنا- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت 13 فروردین فرصتی برای دوستی با طبیعت است به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان اصفهان کیومرث کلانتری افزود استفاده و بهره بردن از طبیعت حق همه مردم در حالچهارشنبه سیزدهم فروردین مراسم سیزده بدر در دل طبیعت
چهارشنبه سیزدهم فروردین مراسم سیزده بدر در دل طبیعت خبرگزاری پانا مردم پس از 12 روز جشنهای سال نو روز سیزدهم را در دل طبیعت می گذرانند ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۳ فروردين ساعت 07 39 به گزارش خبرگزاری پانا سیزده بدر یکی از بهترین روزهای نوروز می باشد مردم پس از انجام 12روز برمردم فارس در سیزده بدر به دامان طبیعت رفتند
مردم فارس در سیزده بدر به دامان طبیعت رفتند شیراز-ایرنا مردم شهرهای مختلف استان فارس امروز همزمان با سیزدهم فرودین ماه برغم هوای نیمه ابری و بارانی براساس یک رسم کهن و دیرینه به شکرانه جشن نوروز باستان برای طبیعت گردی و انس و مهربانی هر چه بیشتر با طبیعت پویا به دامن کوهها دشفراخوان سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت منتشر شد
فرهنگ و هنر سینمای ایران فراخوان سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت منتشر شد فراخوان سیزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت با محورهایی چون مقابله با تروریسم فتنه جریانات انحرافی منافقین اندیشههای تکفیری جنگ نرم و شبکههای ماهوارهای استکباری منتشر شد به گزارش خطبیعتگردی تهران به پیشنهاد مسجدجامعی: سیزده بدر را در بوستانهای پایتخت سر کنید
طبیعتگردی تهران به پیشنهاد مسجدجامعی سیزده بدر را در بوستانهای پایتخت سر کنید جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - رئیس شورای شهر تهران توصیه می کند روز سیزدهم فروردین که همان روز جهانی طبیعت است مردم تهران به بوستانهای زیبای پایتخت بروند پیشنهاد احمدمسجدجامعی برای بوس-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها