تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 20 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر گاه يكى از شما وضو بگيرد و بسم اللّه الرحمن الرحيم نگويد. شيطان در آن شريك است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810395208




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پارکهای جنگلی؛ الماس جنگلهای شمال/ جشن آشتی با طبیعت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر گزارش می دهد؛
پارکهای جنگلی؛ الماس جنگلهای شمال/ جشن آشتی با طبیعت
ساری - خبرگزاری مهر: پارکهای جنگلی مازندران با تنوع پوشش گیاهی و طبیعت زیبا، همچون الماسی در کرانه دریای خزر می درخشند و تفرجگاهی دیدنی برای مسافران بهاری است.



به گزارش خبرنگار مهر، جنگل های مازندران به عنوان مادر جنگل های اروپا و بخشی از جنگل های هیرکانی همه روزه میزبان مسافارن و طبیعت گردانی از مناطق مختلف کشور است. نوروز گردی در پارکهای جنگلی سی سنگان، شهید زارع ساری، تالار قائم شهرف پارک جنگلی نور، کشپل، تفرجگاه جنگلی سی سرا و ... مناطق مهم تفریحی مازندران برای نوروزگردی و گذران روز طبیعت است. آب و هوای مرطوب، تنوع گونه های درختی، نزدیکی به ساحل دریا و جاذبه های فراوان موجود در تفریجگاهها و پارکهای جنگلی مازندران، این مناطق را در نوروز پرگردشگر کرده است.

پارك جنگلي شهيد زارع در طول جغرافيايي 45 ، 7 ، 52 و عرض جغرافيايي 2 ، 32 ، 36 در سه كيلومتري شرق رودخانه تجن و شرق شهرستان ساري و در فاصله يك كيلومتري جنوب جاده ساري – بهشهر و جنب بيمارستان سوانح و سوختگي زارع ساري   قرار دارد. طبیعت گردان با طبیعت مهربان باشند عباسعلی نوبخت مدیرکل منابع طبیعی مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: مساحت پارك 70 هكتار بوده و داراي تيپ درختي بلوط – انجيلي مي باشد كه در سال 1344 جهت جلوگيري از انهدام جنگل و بازسازي و احياء آن با گونه هاي كاج تهران و زربين جنگلكاري شده است. وی از گردشگران خواست تا به حفظ طبیعت  و گونه های درختی توجه داشته باشند و از تخریب و برافروختن آتش خودداری کنند و در روز طبیعت با این مواهب الهی بیشتر آشتی کنیم.

نوبخت پارك جنگلي نور را از دیگر مناطق تفرجگاهی شمال کشور بیان کرد و گفت: در حال حاضر از بزرگترين جنگلهاي طبيعي كشور مي باشد كه بعلت قرار گرفتن در كنار جاده كناره و ساحل درياي خزر داراي موقعيتي بسيار ممتاز است. وی عنوان کرد: دو آيتم مهم يعني وجود منابع آبي كه همانا وجود درياي خزر كه از جاذبه هاي منحصر به فرد شمال كشور است و همچنين دسترسي مناسب و آسان و قرار گرفتن پارك در كنار جاده آزاد راه شمال، باعث شده تا اين پارك داراي موقعيتي بسيار مهم و منحصر به فرد باشد .
 
وی گفت:  پارك جنگلي نور بين8/52 تا2/53 طول جغرافيايي و32/36 تا 36/36 عرض جغرافيايي قرار داشته و در فاصله 3 كيلومتري شرق شهرستان نور واقع شده است.

به گفته نوبخت، اين پارك داراي گونه هاي گياهي و جانوري متنوعي بوده و وجود گونه ذخيره گاهي و داراي ارزش ژتيكي بالا يعني سپيد پلت در مساحتي بالغ بر 550 هكتار در داخل اين پارك ، آن را در مقايسه با ساير پارك ها ممتاز نموده است. به گزارش مهر، پارك جنگلي سعيدي آشتياني نور با مساحتي بالغ بر 3600 هكتار همچون نگين انگشتري در جنگلهاي جلگه اي كرانه ي درياي خزر مي درخشد. اين پارك جنگلي جزو آخرين باقيمانده جنگلهاي جلگه اي بوده و درسال 1351 با همت مرحوم سعيدي آشتياني طراحي و احداث شد.

پارک جنگلی جوارم نیز از دیگر تفرجگاههای مازندران است که مسافران زیادی را به خود جذب کرده است، این پارک در فاصله حدود 6 كيلومتري شمال تا شمال غربي شهر زيراب و 11 كيلومتري جنوب شهر شيرگاه و در ضلع شرقي جاده ي آسفالته فيروزكوه كه يكي از سه 3 جاده ي مهم ارتباطي تهران به استان مازندران مي باشد قرار دارد .

درختان جنگلي موجود در محدوده طرح پارك شامل  ممرز، انجيلي، راش، كلهو، افرا، توسكا، گردو و ... است و   پارك جنگلي جوارم به لحاظ حفاظت از گونه هاي جانوري وحشي موجود در عرصه هاي اطراف پارك و در محدوده پارك نيزحائز اهميت بوده و شكار حيوانات و پرندگان داخل عرصه ممنوع است.

 پارك جنگلي تالار با مساحتي بالغ بر 154 هكتار و بين عرضهاي جغرافيايي 21 ، 23 ، 36 الي 30 ، 24 ، 36 و طول جغرافيايي 58، 49 ، 52 الي 11 ، 50 ، 52 واقع شده است، اين پارك با فاصله تقريبي 15 كيلومتر از شهرستان قائمشهر و در جاده اي معروف به جاده نظامي واقع شده است. عباسعلی نوبخت مدیرکل میراث منابع طبیعی مازندران نیز درباره پارگ جنگلی تالار می گوید: در حال حاضر به جزء راه دسترسي مناسب و آسفالته و يك سرويس بهداشتي و تعدادي آلاچيق در حال احداث با اعتبارات سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري ، امكانات قابل توجهي در پارك موجود نبوده كه انشاءالله پس از واگذاري مديريت حفاظت و بهره وري پارك مطابق با مندرجات كتابچه طرح مصوب ، اقدامات لازم متحول خواهد شد.

وجود 20 تفرجگاهی جنگلی در غرب مازندران در غرب مازندران نیز بیش از 20 پارک و تفرجگاه جنگلی وجود دارد که با تنوع گیاهی و پوششی میزبانی طبیعت گردانی از مناطق مختلف جهان و کشور است. اسحاق عطایی مدیرکل منابع طبیعی مازندران – نوشهر به خبرنگار مهر درباره تفرجگاههای جنگلی منطقه می گوید: پارک جنگلی (Forest Park) بخشی از جنگل است که برای تفرج در نظر گرفته می‌شود ولی در عین حال تلاش می‌گردد گیاهان و جانوران آن نیز در قالب برنامه‌ای مدون حفظ شود. در حدود 65 درصد مساحت پارک جنگلی برای تفرج و 35 درصد برای حفاظت در نظر گرفته و این مناطق به طور چرخشی جابه‌جا می‌شود. وی افزود: هم اکنون 20 پارک و تفرجگاه جنگلی با مجموع مساحت هشت هزار و 553 هکتار در غرب مازندران وجود دارد. به گفته وی، پارک جنگلی سی سنگان به مساحت 602 هکتار اولین پارک جنگلی استان و از تفرجگاههای شاخص کشور به شمار می رود و مساحت قابل توجه و قرار گرفتن در کنار دریا، زیبای کم نظیری به آن داده است. عطایی افزود: پارک جنگلی رویان، ورگاویچ چالوس، پارک جنگلی فین چالوس، چالدره، صادرود رامسر، دالیخانی، چارک جنگلی ایمیلی رامسر و ... از دیگر تفرجگاههای مازندران به شمار می روند. وی از طبیعت گردان و گردشگران خواست تا در روز طبیعت نسبت به حفظ و پاکسازی طبیعت از زباله اقدام داشته باشند تا این تفرجگاههای زیبا دچار آسیب نشود. به گزارش مهر، همزمان با نوروز، بسیاری از گردشگران بدون ملاحظه و کنترل با خودرو های خود تا پای درختان جنگل های منحصر به فرد می روند و با خیال راحت از اینکه کنترلی وجود ندارد ضوابط زیست محیطی را نادیده می گیرند.
 
این درحالیست که مازندران به علت شرایط اقلیمی و آب و هوای مناسب، قطب گیاهان دارویی محسوب می شود و بسیاری از گونه های گیاهی به صورت خودرو در این استان وجود دارد.






۱۳۹۳/۱/۱۲ - ۱۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن