تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833002699
سمندریان، پدر تئاتر نوین ایران
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
"سمندریان"، پدر تئاتر نوین ایران
"حمید سمندریان"را به عنوان پدر تئاتر نوین ایران می شناسند.
به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران؛ حمید سمندریان کارگردان تئاتر در 9 اردیبهشت 1310 در تهران متولد شد وی در سال 1342 گروه هنری پازارگاد را تشکیل داد.
فعالیت تئاتری سمندریان در دوره ی متوسطه آغاز و در کلاس های تئاتر و هنرپیشگی حسین خیرخواه، نصرت کریمی و شباویز شرکت کرد که زیر نظر عبدالحسین نوشین اداره می شد .سمندریان همچنین ویلون را نزد محمد ذوالفنون برادر بزرگ جلال ذوالفنون آموزش دید او خود درباره ی دوران گرایشش به تئاتر می گوید: من از اول با خودم شرط کرده بودم هرطوری شده تئاتری شوم حتی اینجا شاگرد ویولن ذوالفنون بودم وقتی ایشان می دید من کلاس حسین خیرخواه هم می روم به من گفت: برو آنجا اینجا توی کلاس ویونی وقتت تلف می شود ،من نمی خواهم روی علاقه ات حرف بزنم اما این پرش که به تو گفتم باید یک هفته وقت بگذاری تا خوب یاد بگیری نیا اینجا و وقتت را تلف نکن من هم آمدم خانه و یک شب گریه کردم و دیگر نرفتم رفتم کلاس حسین خیرخواه، تئاتر را ترجیح دادم. وی برای تحصیلات به اروپا سفر کرد و در آلمان دوره ی مهندسی شوفاژ سانترال را در دانشگاه صنعتی برلین گذراند اما بعد از آن به کنسرواتور عالی موسیقی و هنرهای نمایشی هامبورگ وارد شد برخورد با تئاتر آنقدر برایش جذاب بود که مجالی برای موسیقی نمی گذاشت به همین دلیل برای همیشه از موسیقی خداحافظی کرد. سمندریان پس از پایان دوره آموزش به دعوت اداره ی هنرهای نمایشی دراماتیک اداره ی کل هنرهای زیبای ایران به کشور بازگشت سمندریان به دنبال تئاتر بود اما اولین کار وی به سفارش تلویزیون بود که سمندریان از این اتفاق راضی نبود به این ترتیب نخستین کار سمندریان تله تئاتر جراحی پلاستیک نوشته ی پیرفراری در سال 1340 برای تلویزیون ملی ایران رقم خورد سمندریان اولین اثر خود نمایشنامه ی دوزخ یا در بسته نوشته ی ژان پل سارتر را به صحنه برد همچنین با همکاری مهدی فروغ به تاسیس هنرستان آزاد هنرهای دراماتیک وابسته به هنرهای زیبای کل کشور دست زد. پس از آن حمید سمندریان به دعوت مهندس هوشنگ، مهدی برکشلی و با همکاری مهدی نامدار دانشکده ی تئاتر دانشگاه تهران را بنیان گذاشتند ودر سال 1348 تدریس در دانشکده ی هنرهای زیبا را آغاز کرد. در نیمه ی نخست دهه ی هفتاد ناصر باباشاهی رئیس دانشکده ی هنر و معماری از حمید سمندریان دعوت کرد تا گروه نمایش را در این دانشکده راه اندازی کند بدین ترتیب سمندریان پایه و اساس این گروه را گذاشت. وی در سال 1373 کلاس های آزاد بازیگری و کارگردانی را تأسیس کرد که هنرمندان بسیاری در این کلاس تربیت و وارد عرصه ی سینما و تئاتر شدند. در اسفندماه سال 1386 سمندریان اعلام کرد اجرای نمایش گالیله از وصیت های هنری او است وی متنی تازه از گالیله را فراهم کرد و از 1360 تلاش خود را برای کارگردانی این اثر شروع کرد در دهه ی هفتاد سمندریان نخستین دوره ی تمرین های گالیله را شروع کرد و مقامات فرهنگی ایران نیز بارها به او قول همکاری دادند که از جمله آن می توان به تعیین سالن برای اجرای نمایش اشاره کرد و سمندریان و گروهش تمرینات سختی را در تالار وحدت آغاز کردند. مرگ احمد آقالو ایفاگر نقش اصلی این نمایش را به وقفه انداخت تا اینکه محمدباقر قالیباف قول مساعدت برای حمایت مادی و معنوی این اثر را در حاشیه ی نامگذاری سالن شماره 2 به نام حمید سمندریان اعلام کرد که این اتفاق هرگز محقق نشد. سمندریان بارها اعلام کرد دوست دارد این نمایش را به صحنه ببرد دلیلی که خود اینگونه شرحش داد زندگی گالیله در واقع افراطی ترین ؟ است که دوست دارم آن را اجرا کنم اما شرایط به گونه ای نیست که بتوانیم زندگی او و سکوت تحمیلی پنجاه ساله اش را اجرا کنیم از آنجا که طعنه های اندک من در نمایش ملاقات بانوی سالخورده مضر شناخته نشد و همین طور با اصراری که به ادامه ی کارم وجود دارد بار دیگر وسوسه شدم تا نمایش زندگی گالیله را به عنوان وصیت نامه ی زندگی هنری خود اجرا کنم و این هر بار به دلایل مختلفی انجام نگرفت تا سرانجام خبر از اجرای مجدد نمایش بازی استریندبرگ با همان بازیگران هما روستا، رضا کیانیان، احمد ساعتچیان به گوش رسید. سمندریان برخی از مهم ترین متون نمایش و نمایشنامه نویسان غرب از جمله اوژن یونسکو، آرتور میلر، تنسی ویلیامز، فردریش دورنمات، برتولت برشت، آنتون چخوف، ژان پل سارتر و هنریک ایبن را ترجمه و سپس کارگردانی کرد. در سال 1342 اولین اتفاق جدی و رسمی سمندریان به وقوع می پیوندد در این سال مرده های بی کفن و دفن اثر ژان پل سارتر را اجرا می کند که با مشکل ممیزی شدید رو به رو می شود به طوری که در برخی ثبت ها مجبور به حذف بعضی از دیالوگ ها می شود. حمید سمندریان از همان سال های ابتدایی دهه ی چهل خودش را به عنوان کارگردانی که بر ادبیات نمایشی اروپا و آمریکا ودانش روز هنر تسلط داشت معرفی کرد اودر سبک کارگردانی پیرو مکتب تئاتر کلان و در کارگردانی به نقش بازیگر سخت اهمیت می داد وی رهایی بازیگر از متن، تسلط او بر صحنه وانضباط سخت تأکید داشت و همین امر اجراهای او در آن سال ها را در فضای متن محور تئاتر ایران متفاوت کرد. بسیاری از بازیگران مطرح ایران از شاگردان سمندریان بودند که از جمله ی آن می توان به عزت الله انتظامی، گوهر خیراندیش، رضا کیانیان، احمد آقالو، پرویز پورحسینی، گلاب آدینه، مهدی هاشمی، سعید پورصمیمی، محمد رحمانیان، امیر جعفری، فردوس کاویانی، مهران مدیری، پارسا پیروزفر، شهاب حسینی، حامد بهداد و حمید فرخ نژاد اشاره از تأثیرات حمید سمندریان می توان به موارد زیر اشاره کرد: جا انداختن رئالیسم به جای ناتورالیسم و ملودرام معمول در تئاتر ایران. دوری جستن از درشت نمایی و دگرگون نمودن شخصیت و به کرسی نشاندن استیلیزاسیون و ایجاز و ابهام واستیک معنی دار در تئاتردهه ی چهل ایران. امتراج دستاوردهای کنستانتین استانسیلاوسکی، برتولت برشت و مایرهولد با تئاتر نوین آلمان پس از جنگ جهانی دوم و برقراری معنایی تکنیک و محتوایی با دست یازی به همه ی امکانات بشری در زیرساخت و ساخت کاراکتر در تمامی دوران کارهای پویایی تئاتر سمندریان. سمندریان اعتقادی به نمایشنامه نویسان ایرانی نداشت و معتقد بود ایران درام نویس ندارد بسیاری به این دلیل به او ودیدگاهش انتقاد دارند. از آثار صحنه ای حمید سمندریان می توان به: 1- دوزخ ژان پل سارتر 1341 با بازی جمیله شیخی و رکن الدین خسروی 2- اشباح هنریک ایبسن 1342 با بازی جمیله شیخی و محمدعلی کشاورز 3- مرده های بی کفن و دفن ژان پل سارتر 1342 و 1357 با بازی محمدعلی کشاورز، پری صابری و جمشید مشایخی 4- هرکول و طویله ی اوجیاس، فردریس دورنمات، 1344با بازی ثریا قاسمی 5- آندورا ماکس فریش 1346 با بازی سعید پورصمیمی، ثریا قاسمی، محمدعلی کشاورز، پرویز پورحسینی، جمیله شیخی و جمشید مشایخی 6- نگاهی از پل آرتور میلر 1348 با بازی اکبر زنجانپور 7- دایره ی گچی قفقازی برتولت برشت 1377 سالن اصلی تئاتر شهر با بازی سعید پورصمیمی، حسن پورشیرازی و احمد ساعتچیان 8- ازدواج آقای می سی سی پی فردریش دورنمات 1368 با بازی رضا کیانیان، احمد آقالو، هما روستا 9- بازی استرنیدبرگ، فردریش دورنمات 1378 سالن چهارسو با بازی رضا کیانیان، احمد ساعتچیان و هما روستا 10- ملاقات با بانوی سالخورده فردریش دورنمات 1386 سالن اصلی تئاتر شهر گوهر خیراندیش، پیام دهکردی، فرخ نعمتی، احمد ساعتچیان و میرطاهر مظلومی، حمید سمندریان علاوه بر اجرای صحنه ای نمایش هایی را به عنوان کارگردان در رادیو و تلویزیون نیز اجرا کرد. از ترجمه های حمید سمندریان می توان به: 1- غروب روزهای پاییز فردریش دورنمات انتشارات مروارید 1340 2- پنچری فردریش دورنمات انتشارات مروارید 1342 3- ملاقات بانوی سالخورده فردریش دورنمات 1342 4- باغ وحش شیشه ای تنسی ویلیامز 1342 5- مکبث ویلیام شکسپیر 1355 حمید سمندریان تجارب زندگی شخصی و هنری خود را در کتابی با عنوان صحنه خانه ی من است در گفتگویی مفصل با افسانه ماهیان شرح داده که از سوی نشر قطره منتشر شد. حمید سمندریان نویسنده، مترجم و استاد شاخص تئاتر ایران عاقبت روز پنج شنبه 22 تیرماه 1391 در سن 81 سالگی به علت عوارض ناشی از بیماری سرطان کبد در منزل خود درگذشت. انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۳:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
پدر چهرهنگاری ایران
پدر چهرهنگاری ایران عباس کاتوزیان به عنوان پدر چهرهنگاری ایران نامگرفت به گزارش خبرنگارحوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران عباس کاتوزیان در سال 1302 در تهران متولد شد کاتوزیان تحصیلات خود را در دبیرستان کمالالملک شروع کرد وپس از پایان تحصیلات مدتی نیز به عنوان معاون رئیسخانهی «پدر چای ایران» ملی میشود
سهشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱ ۰۸ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران از انجام مقدمات لازم برای ثبت خانهی تاریخی کاشفالسلطنه پدر چای ایران در فهرست آثار ملی خبر داد سپیده سیروسنیا در گفتوگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجوییادی از فریدون آدمیت پدر تاریخ نگاری نوین
به مناسبت سالگرد درگذشت فریدون آدمیت یادی از فریدون آدمیت پدر تاریخ نگاری نوین تهران- ایرنا- مرحوم فریدون آدمیت تاریخ پژوه معاصر که از او به عنوان پدر تاریخ نگاری نوین یاد می شود در طول عمر خود خدمات ارزشمندی به جامعه علمی کشور ارایه کرده است به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات ایرناپدر سمفونی ایران 67 ساله شد
پدر سمفونی ایران 67 ساله شد شاهین فرهت را می توان در زمره آهنگساران شناخته شده فرم موسیقی کلاسیک دانست او که با فعالیت خود در این زمینه نقش بسزایی در شناسایی داشته های این گونه موسیقیایی ایفا کرد به گزارش نامه نیوز فرهت روز 7 فروردین سال 1326 در تهران و در خانواده ای آشنا بهحری؛دانشمندی از نسل اول دانش آموختگان کتابداری نوین در ایران
حری دانشمندی از نسل اول دانش آموختگان کتابداری نوین در ایران عباس حری به واسطه قرارگیری در جمع اولین دانش آموختگان کتابداری نوین در ایران به قیاس شباهتهای استنادی برای ربط دادن مدارک مرتبط از حیث موضوعی پرداخته است به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران عباس حری در 15تئاتر ایران دولتی نیست/ فرهاد آییش اولین بلیت الکترونیک را خرید
فرهنگ و هنر تئاتر افتتاح گیشه الکترونیک تئاترشهر تئاتر ایران دولتی نیست فرهاد آییش اولین بلیت الکترونیک را خرید رئیس تئاتر شهر در جمع خبرنگاران ضمن افتتاح فروش الکترونیکی بلیت مجموعه تئاتر شهر با اعلام جدول اجراهای مجموعه در سال 93 تأکید کرد به عنوان مدیر استقلال کامل دارم وکارگردان تئاتر تجربی ایران
کارگردان تئاتر تجربی ایران حمید پورآذری جزء معدود کارگردانی است که با این همه تجربه هنوز هم دست به آزمون و خطا میزند به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران حمید پورآذری کارگردان و طراح صحنه در تئاتر در سال 1347 در تهران به دنیا آمد وی را یکی از کارگردانان صاحب سبک دافتتاح گیشه الکترونیک تئاترشهر توسط فرهاد آئیش نادری: در ایران تئاتر دولتی وجود ندارد/ جدول 6 ماهه نخست سال 93
افتتاح گیشه الکترونیک تئاترشهر توسط فرهاد آئیشنادری در ایران تئاتر دولتی وجود ندارد جدول 6 ماهه نخست سال 93 تئاترشهر اعلام شدرئیس تئاتر شهر طی نشست خبری ضمن بیان گزارشی از عملکردش در مجموعه تئاتر شهر اظهار داشت ما در جمهوری اسلامی ایران تئاتر دولتی نداریم بلکه حمایتهای دولتیسرسنگی در گفتوگو با فارس از برنامههای سال 93 ایرانشهر گفت اجرای دو اثر از گرجستان و فرانسه/ تئاتر باردیگر م
سرسنگی در گفتوگو با فارس از برنامههای سال 93 ایرانشهر گفتاجرای دو اثر از گرجستان و فرانسه تئاتر باردیگر میزبان کارگردانی علیرضا نادری میشودمدیرعامل خانه هنرمندان تمام کارگردانهایی که در سال 93 در ایرانشهر اجرا دارند را شاخص خواند و گفت علاوه بر توجه به تئاتر شهرستان و جوانمزار پدرتعلیمات عشایر ایران در شیراز گلباران شد
مزار پدرتعلیمات عشایر ایران در شیراز گلباران شد شیراز - ایرنا- مزار زنده یاد استاد محمد بهمن بیگی معروف به پدر تعلیمات عشایر ایران در شیراز در آخرین پنجشنبه سال 92 طی آیینی باشکوه توسط جمعی از دانش آموختگان مدارس عشایری غبار روبی و گلباران شد به گزارش ایرنا در این آیین که عصرپدر نگارگري ايران +تصاوير
پدر نگارگري ايران تصاوير محمود فرشچيان نگارگر برجسته به دليل تلاش هاي فراواني كه در عرصه نگارگري فعاليت داشته به عنوان پدر نگارگري ايران معروف شد به گزارش خبرنگار حوزه تجسمي باشگاه خبرنگاران محمود فرشچيان در سال 1308 در اصفهان متولد شد پدرش نماينده فرش اصفهان بود بنپاسخ فرزندان 7سردار شهید به سوالات نامهنیوز/ فیاض بخش: وظیفه کنونی ما جنگیدن نیست /یزدانی: ما رسما آقازادهای
هفتسین شهدا 1 پاسخ فرزندان 7سردار شهید به سوالات نامهنیوز فیاض بخش وظیفه کنونی ما جنگیدن نیست یزدانی ما رسما آقازادهایم کاوه برای دفاع از ارزشهای پدرم حتما میجنگم رمضان به فرهنگ جنگ و شهادت پایبندیم صفوی آقازادهها 9 ماه سال را خارج از ایرانند رسم نوروز هفت سینی استپیر بابا تئاتر ایران
پیر بابا تئاتر ایران اسماعیل خلج یکی دیگر از هنرمندان پیشکسوت عرصهی تئاتر در سال 1315 متولد شد به گزارش خبرنگار حوزه ی تئاتر باشگاه خبرنگاران اسماعیل خلج سال 1315 در شهر آستارا متولد شد آموزش بازیگری او همراه با کار عملی از سال 1328 تا سال 1329 نزد عبدالحسین نوشین و محمد صباحپدر سمفونی ایران 76 ساله شد
پدر سمفونی ایران 76 ساله شد تهران - ایرنا - شاهین فرهت را می توان در زمره آهنگساران شناخته شده فرم موسیقی دانست او که با فعالیت خود در این زمینه نقش بسزایی در شناسایی داشته های این گونه موسیقیایی ایفا کرد به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار موسیقی ایرنا فرهت روز 7 فروردین سال 1326 دربرترین نمایش جشنوارههای استانی و منطقهای در قلب تئاتر ایران جابر رمضانی با «رضا» به تئاترشهر میآی
برترین نمایش جشنوارههای استانی و منطقهای در قلب تئاتر ایرانجابر رمضانی با رضا به تئاترشهر میآیدنمایش رضا با طراحی نویسندگی و درآماتورژی جابر رمضانی که توانسته 10 جایزه برتر جشنوارههای استانی و منطقهای را دریافت کند از ۲۰ فروردین در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر به روی صحنهتئاتر ایران مرده ای است که بودجه 18 میلیاردی زنده اش نمی کند
تئاتر ایران مرده ای است که بودجه 18 میلیاردی زنده اش نمی کند فرهنگ > تئاتر - تسنیم نوشت کارگردان نمایش «مسافران کوفه» گفت با بودجههای ۱۸ میلیاردی نمیتوان هیچکاری در تئاتر ایران انجام داد نمایندگان مجلس باید از دولت بخواهند که برای تئامرد تئاتر ایران و بچهی دروازه دولاب تهران
مرد تئاتر ایران و بچهی دروازه دولاب تهران محمود استاد محمد مرد تئاتر ایران در سال 1329 در محله دروازه دولاب تهران به دنیا آمد به گزارش خبرنگارحوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران محمود استاد محمد نمایشنامه نویس کارگردان و بازیگر تئاتر در3 آبان 1329 در محله دروازه دولاب تهران به دنیا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها