تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814906306




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سلامی دوباره به دوسالانه تصویرگری/ مدیر مستعفی 2 رای مثبت گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی تلخ و شیرین تجسمی در سال 92 به روایت خبرنگاران
سلامی دوباره به دوسالانه تصویرگری/ مدیر مستعفی 2 رای مثبت گرفت
با رای تعدادی از خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی برگزاری دوسالانه تصویرگری بعد از وقفه‌ای 11 ساله مهمترین رویداد این حوزه در سال 92 بود و سیدمجتبی موسوی مدیر مستعفی امور حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز دو رای مثبت گرفت.



به گزارش خبرنگار مهر، خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی هرچند نسبت به خبرنگاران حوزه‌های دیگر هنر در رسانه‌ها مانند سینما،‌ تئاتر و موسیقی کم تعدادتر هستند ولی اینگونه نیست که اخبار آنها به چشم نیاید. از خبرنگاران حوزه هنرهای تجسمی‌ رسانه‌ها در مورد سه موضوع یعنی جالب‌ترین و مهمترین خبر حوزه هنرهای تجسمی در سال 92، آروزیشان برای سال 93 و نیز پاسخگوترین مدیر و شاخص‌ترین مدیر حوزه هنرهای تجسمی سوال کردیم که برخی برگزاری دوسالانه تصویرگری بعد از یازده سال را یکی از مهمترین اتفاقات این حوزه دانستند و باز هم طبق سنوات گذشته به پاسخگویی‌های سیدمجتبی موسوی مدیر امور حجم سازمان زیباسازی و سیدعباس میرهاشمی دبیرکل ششمین جشنواره تجسمی فجر رای مثبت دادند. شکستن طلسم برگزاری ششمین دوسالانه تصویرگری فاطمه حامدی‌خواه خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس یکی از اتفاقات مهم سال 92 را برگزاری دوسالانه تصویرگری آن هم بعد از 11 سال وقفه دانست و گفت: سال ۹۲ به دلیل تغییر دولت و جابه جایی مدیران، اتفاق بزرگی را در عرصه هنرهای تجسمی شاهد نبودیم اما با این وجود شکستن طلسم برگزاری ششمین دوسالانه تصویرگری یکی از مهمترین اتفاقات سال ۹۲ بود که سرانجام بعد از گذشت ۱۱ سال با همکاری انجمن هنرمندان تصویرگر رخ داد.. وی افزود: برگزاری نشدن دوسالانه‌های دیگر هنرهای تجسمی که قرار بود در سال ۹۲ برگزار شود، یکی از اتفاقات ناخوشایند سال گذشته بود که نارضایتی بسیاری از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی را به دنبال داشت. این فعال فرهنگی ادامه داد: تعویق در برگزاری دوسالانه‌ها این بار گریبانگیر دوسالانه کاریکاتور هم شده بود و اگر چه دهمین دوره این دوسالانه در سال ۹۲ برگزار شد اما با توجه به این که این دوسالانه به عنوان منظم‌ترین دوسالانه‌ بین‌المللی تجسمی کشور هر دو سال یک بار برگزار می‌شد، تأخیر چند ساله در برگزاری آن به وجه بین‌المللی این دوسالانه  لطمه وارد کرد. وی برگزاری حراج تهران را نیز یکی از اتفاقات خوشایند حوزه هنرهای تجسمی در سال 92 قلمداد کرد و گفت: برگزاری دومین حراج تهران نیز که با رعایت همه اصول حراج‌های بین المللی برای دومین بار در تهران تجربه شد یکی دیگر از مهمترین اتفاقات سال ۹۲ بود که نشان داد برخلاف تجربه برگزاری حراج‌ها و اکسپوهای ناموفق دولتی در فروش آثار هنرمندان،‌ اگر هنر ایران با رعایت استانداردهای بین‌المللی در شرایط کاملاً کارشناسی شده ارائه شود،‌ خریداران خاص خود را در داخل کشور نیز خواهد داشت که حاضرند برای به دست آوردن آثار هنرمندان ایرانی با یکدیگر رقابت کنند. خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، سیدمجتبی موسوی مدیر امور حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران و مدیر نگارخانه برگ تهران که در نظرسنجی آخر سال 91 خبرگزاری مهر نیز به عنوان پاسخگوترین مدیر حوزه هنرهای تجسمی شناخته شده بود، دوباره انتخاب و بیان کرد: پاسخگوترین مدیر سال ۹۲ نیز سیدمجتبی موسوی رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی بود که البته در اواخر سال جاری از سمت خود استعفا کرد.

حامدی‌خواه در پایان سخنان خود در پاسخ به این پرسش که چه آرزویی برای سال آینده دارید؟ گفت: تغییراتی که در فضای فرهنگ و هنر کشور به وجود آمد، انتظاراتی را از سوی هنرمندان و انجمن‌های تخصصی هنرهای تجسمی برای جلب حمایت‌های بیشتر دولتی به دنبال داشت و از سالجاری هنرمندان در انتظار عملی شدن وعده‌های حمایتی دولتمردان در عرصه هنرهای تجسمی خواهند بود که این موضوع کار مسئولان این حوزه را سخت تر خواهد کرد. هنوز اتفاقی نیافتاده است  مریم آموسا، خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی خبرگزاری هنرآنلاین دومین خبرنگاری بود که به سراغش رفتیم تا وی نیز داشته‌های خود در طول سال 92 را بیان کند. وی در پاسخ به اینکه بهترین اتفاقی که در سال 92 برای حوزه هنرهای تجسمی افتاد چه بود؟ گفت: حوزه تجسمی یکی از گسترده‌ترین و پراکنده‌ترین حوزه‌های هنری است و با توجه به تغییرات مدیریتی در این حوزه، اما هنوز اتفاق مهمی که در سطح کلان بتواند این حوزه را تحت شعاع خود قرار دهد، رخ نداده است. البته در مجموع اتفاقات مهمی که تنها بتواند یک بخش را تحت شعاع قرار دهد رخ داده است. این خبرنگار درباره برخی اتفاقات مهم هنرهای تجسمی در سال 92 عنوان کرد: سفر دو عکاس پیشکسوت بین‌المللی «ژان گامی» و «میشل ستبون»  که سه دهه پیش اتفاقات مهم اجتماعی و تاریخی ایران را عکاسی کرده بودند، برپایی نمایشگاه های متنوع گروهی و انفرادی، آغاز به کار چندین گالری تازه تاسیس، توجه مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هنرهای تجسمی (هر چند که این توجه‌ها هنوز منجر به رخ دادن اتفاق خاصی در حوزه تجسمی نشده است و تنها معطوف به بازدید از چند نمایشگاه گروهی و انفرادی شده است و برآیند خاصی برای هنرمندان نداشته است)، برپایی چندین نمایشگاه مروری بر آثار هنرمندان در گالری بوم از جمله نمایشگاه پرویز کلانتری و غلامحسین نامی، برپایی نشست‌های ماهانه گالری برگ به همت دو هفته‌نامه تندیس و سازمان زیباسازی شهرداری تهران، دیدار و دلجویی هر چند کوچک از هنرمندان پیشکسوت توسط انجمن هنرمندان پیشکسوت، برگزاری دوسالانه تصویرگری پس از 11 سال و تقدیر از پیشکسوتان عرصه تصویرگری برخی از اتفاقات مهم سال 92 در حوزه هنرهای تجسمی است. وی به دیدار رئیس‌جمهور با هنرمندان اشاره کرد و گفت: می‌توان یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال 92 را دیدار آقای روحانی با هنرمندان عنوان کرد اما به نظر من این باید یک اتفاق عادی تلقی شود چون وظیفه یک ریس جمهور دیدار با نماینده همه اقشار جامعه و پیگیری خواست های آن ها است، هر چند که این دیدار هیچ دستاوردی برای هنرمندان عرصه تجسمی نداشته است.


آموسا بدترین اتفاقی را که در سال 92 برای حوزه هنرهای تجسمی افتاد مرگ هنرمندانی چون تیرافکن و اسفندیاری دانست و بیان کرد: از دست دادن برخی از چهره‌های هنری از جمله صادق تیرافکن و احمد اسفندیاری، برپایی نمایشگاه‌های که در سطح و اندازه موزه هنرهای معاصر نبودند و تاخیر در معرفی مدیران بخش دولتی جزو اتفاقات ناگوار سال 92 بودند. وی در پاسخ به اینکه بهترین و موفق‌ترین مدیر در حوزه هنرهای تجسمی که بود؟ اظهار کرد: واقعا پاسخ دادن به این پرسش بسیار دشوار است چون از منظرهای مختلف بر عملکرد مدیران این بخش نقدهای متعددی وارد است و از این میان نمی توان واقعا مدیر موفقی را انتخاب کرد. خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی هنرآنلاین نیز موسوی را پاسخگوترین مدیر در حوزه تجسمی عنوان کرد و گفت: به نظر من یکی از پاسخگوترین مدیران بخش تجسمی سید مجتبی موسوی رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی بود که اتفاقا در همین سال از سمت خود استعفا کرد. وی ادامه داد: به نظر من مدیران دولتی که در این بخش فعالیت می کنند هنوز آن گونه که باید قابلیت‌های خود را نشان نداده‌ و نتوانسته‌اند درست از ظرفیت‌های حوزه تجسمی استفاده کنند. همچنین باید وضیعت انجمن های تجسمی مشخص شود و از نظر مالی حمایت شوند و مکانی در اختیارشان قرار گیرد. آموسا در پایان سخنانش گفت: وضیعت برپایی دوسالانه‌ها و جشنواره تجسمی فجر مشخص شود و اگر قرار است این برنامه ها تداوم داشته باشد خط و ربط آن ها تعیین شود و با توجه به امکانات بخش دولتی، ظرفیت ها و قابلیت های این جشنواره ها افزایش یابد. شاید برگزاری جشنواره تجسمی فجر برای بسیاری از هنرمندانی که در تهران فعالیت می کنند و توانسته‌اند با استفاده از لابی ها و قابلیت های آثارشان زمینه ارائه آثارشان را در گالری های معتبر و نمایشگاه داخلی و خارجی فراهم کنند، اهمیت نداشته باشد اما باید قبول کرد که بسیاری از هنرمندان جوان و شهرستانی که زمینه ای برای ارائه آثارشان ندارند یکی از امیدهایشان راهیابی آثارشان به این جشنواره ها است. ناموفق بودن حوزه هنرهای تجسمی در سال 92 مریم نظری، خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی روزنامه اطلاعات انتخاب بهترین اتفاق سال 92 در حوزه هنرهای تجسمی را بسیار دشوار دانست و گفت: سال 92 به دو دلیل عمده سال پویا و فعالی برای هنرهای تجسمی کشور به ویژه در بخش دولتی محسوب نمی‌شود. یکی بخاطر کمبود اعتبارات دولتی و بودجه ناچیز  اختصاص یافته به این بخش و دیگری تغییر دولت که تغییر مدیران هنرهای تجسمی را نیز به دنبال داشت و بلاتکلیفی مدیران پیشین و سردرگمی مدیران تازه منصوب شده به وخامت اوضاع هنرهای تجسمی بیش از پیش دامن زد. وی افزود: در این وضعیت شاید جستجو برای بهترین اتفاق سال 92 کاری عبث باشد اما در این میان می توان از یک اتفاق خوشایند نام برد  و آن برگزاری  ششمین دوسالانه تصویرگری پس از 11 سال است؛ دوسالانه‌ای که باید مدتها پیش برگزار می شد و به دلیل اختلافات و نبود توافقات لازم میان انجمن تصویرگران و بخش دولتی تا به امسال معوق مانده بود . نظری بدترین اتفاق سال 92 را برگزار نشدن شش دوسالانه‌ای دانست که زمان مقرر برگزاری شان در این سال بود و گفت: برگزاری دوسالانه های نقاشی، گرافیک، سفال و سرامیک، نگارگری، مجسمه‌سازی و هنرهای تجسمی کودک و نوجوان به دلیل بحران اقتصادی و کمبود اعتبارات اختصاص یافته به بخش هنرهای تجسمی، امسال منتفی اعلام شد . وی جمشید حقیقت‌شناس، مدیر امور نگارخانه‌های خانه هنرمندان را بهترین و موفق‌ترین مدیر در حوزه هنرهای تجسمی قلمداد کرد و در این مورد توضیح داد: به نظرم جمشید حقیقت‌شناس مدیر نگارخانه‌های خانه هنرمندان بهترین و موفق ترین مدیر در حوزه هنرهای تجسمی در سال 92 بود. مداومت در برگزاری نمایشگاه‌های متنوع با دیدگاه‌های متفاوت در نگارخانه‌های خانه هنرمندان که همگام با فعالیت‌های پویای بخش خصوصی در زمینه هنرهای تجسمی راه می‌پیمود، نشان از درایت و مدیریت درست حقیقت‌شناس، نگاه کارشناسانه و تخصصی او، احاطه او به روند جریان هنر معاصر و درک پتانسیل روزافزون قشر جوانان هنرمند کشورمان در عرصه هنرهای تجسمی دارد.

این خبرنگار هیچ مدیری را به عنوان پاسخگوترین مدیر در حوزه هنرهای تجسمی ندانست و گفت: اگر پاسخگویی را به معنای  دادن جواب برای متقاعد کردن سئوال‌کننده بدانیم در این زمینه هیچ مدیر حوزه هنرهای تجسمی در سال 92 پاسخگو نبوده است . وی خواستار ایجاد حمایت بیشتر دولت از هنرهای تجسمی شد و بیان کرد: با ایجاد بسترهای لازم برای هنرمندان و بخش خصوصی می‌توان به بالندگی هنرهای تجسمی امیدوار بود. بهبود وضعیت هنرهای تجسمی در سال 93 مستلزم این است که حمایت و توجه دولت به این بخش بیش از پیش شود. نقش حمایتی دولت می‌‍‌تواند به این معنا باشد که  دست از دخالت مستقیم در امور اجرایی عرصه هنرهای تجسمی بردارد و با تأمین بودجه، امور اجرایی این حوزه را به انجمن‌های هنرهای تجسمی و بخش خصوصی واگذار کند. خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی روزنامه اطلاعات اضافه کرد: دولت می‌تواند با حمایت از هنرمندان، نگارخانه‌داران، انجمن‌ها و اکسپوهای خصوصی، پویایی و توانمندی هنرهای تجسمی کشورمان را فراهم کند. برنامه‌ریزی‌های دولتی در این زمینه باید از یک خردجمعی برآید و تمامی سلایق اهالی هنرهای تجسمی را در بر بگیرد. دولت باید به وضعیت معیشتی هنرمندان توجه و رسیدگی لازم داشته باشد و حداقل شرایطی را فراهم کند تا هنرمندان از طریق فروش آثارشان به لحاظ اقتصادی، ارتزاق و خرید وسایل و ابزار کارشان که هم اکنون قیمت‌های گزافی یافته است، تأمین شوند. نظری در پایان سخنان خود گفت: یکی از راه‌ها در این مسیر، تصویب مصوبه اختصاص یک درصد از بودجۀ عمرانی سازمانها و نهادهای دولتی برای خرید آثار هنری هنرمندان است. همچنین تأمین بودجه برای تداوم بیمه هنرمندان که گفته شده است در سال 93 با مشکل مواجه خواهد شد از دیگر اقدامات دولتی در جهت آسودگی خیال هنرمندان و رفع دغدغه های معیشتی آنان می تواند باشد. اعتماد به هنرمندان و نگارخانه داران و رفع ممیزی های بی‌دلیل و نظارت سلیقه‌ای بر آثار هنری از دیگر اقدامات دولت برای بالندگی هنرهای تجسمی در سال 93 است. سیدعباس میرهاشمی، پاسخگوترین مدیر حوزه تجسمی احمد افشار، خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی روزنامه همشهری یکی دیگر از مخاطبان این گزارش بود که وی نیز از کمبود بودجه در این حوزه گلایه کرد. افشار گفت: بهترین اتفاقی که در سال 92 برای حوزه هنرهای تجسمی افتاد، امیدواری هنرمندان در تمامی عرصه‌ها پس از انتخابات و در ادامه به میدان آمدن گالری‌ها و نگارخانه‌ها با برپایی نمایشگاه‌های متوالی، همچنین فعال شدن برخی مراكز برگزاری نمایشگاه و فروش آثار هنری با حمایت برخی انجمن‌های بخش خصوصی و مشاركت خوب هنرمندان، بنظرم از بهترین اتفاقات حوزه هنرهای تجسمی در سال 92 بود. وی افزود: متاسفانه عدم تصویب بودجه نیم درصدی خرید آثار هنری از سوی دستگاه‌های دولتی در بودجه امسال دولت از اخبار بد حوزه تجسمی بود؛ چراكه با توجه به رکود اقتصادی حاكم بر كشور، اندك امید علاقمندان حوزه تجسمی در عرصه اقتصاد هنر باز هم در اما و اگر باقی ماند. این فعال فرهنگی مدیر موفقی در عرصه هنرهای تجسمی در سال 92 معرفی نکرد و در این‌باره توضیح داد: در سال 92 مدیر موفقی در این حوزه نمی‌شناسم چراكه تغییرات بوجود آمده در حوزه هنرهای تجسمی بسیار دیر اتفاق افتاد، به همین دلیل بنظر می‌رسد قضاوت در این مورد کمی زود است. ولی صبر و حوصله علی مرادخانی معاون هنری ارشاد را ستایش می كنم.

وی سیدعباس میرهاشمی، دبیر ششمین جشنواره تجسمی فجر را پاسخگوترین مدیر در حوزه مسئولیتش معرفی کرد. این روزنامه‌نگار در پاسخ به اینکه ارزیابی‌اش برای سال 93 در حوزه تجسمی چیست؟ گفت: اول اینكه امیدوارم سکان مدیریت هنرهای تجسمی کشور به مدیرانی بهتر از دوره های گذشته سپرده شود. دوم اینكه شعار دیپلماسی فرهنگی كه آقایان شعارش را داده‌اند و برای رونق اقتصاد هنر مفید می‌دانند، در سطح بین‌المللی با مشارکت همه هنرمندان حرفه‌ای و پیشکسوت شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی اتفاق بیفتد. افشار در پایان سخنانش گفت: همیشه دوست دارم که شعار «تهران مرکز کریستی در خاورمیانه» محقق شود ولی راهکارهای درست به خود بگیرد و نكته آخر سلامتی همه دوستان خوب حوزه تجسمی آرزوی‌ قلبی من است. دوسالانه تصویرگری، مهمترین اتفاق سال 92 الهام گوران، خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی شبکه خبر آخرین خبرنگاری بود که به سوالات مهر در مورد اتفاقات سال 92 و آروزهای این حوزه هنری در سال 93 پاسخ گفت. گوران درباره اهم فعالیت‌هایی که باید در سال 93 در حوزه هنرهای تجسمی انجام شود، گفت: امیدوارم مراکز عرضه و خرید و فروش آثار هنری ساماندهی و از تولید آثار هنری هنرمندان جوان و برپایی نمایشگاه‌های آن‌ها حمایت شود. همچنین بستر مناسب برای فعالیت‌های مرتبط با هنر و تعامل با هنرمندان بین المللی توسط مدیران جدید فراهم شود. از سوی دیگر برای فعالیت بخش خصوصی در انجمن‌ها و NGOها كه در طول سال‌های گذشته متوقف شده به‌گونه‌ای برنامه ریزی و حمایت صورت بگیرد تا بتوانند این بخش را دوباره به زمان رونق فعالیت خود برگردانند. وی افزود: این خیلی خوشحال‌کننده است که می‌توان از بهترین و بدترین اتفاق برای هنرهای تجسمی حرف زد. این یعنی شخصیت بخشیدن به هنرهای تجسمی. یعنی اینکه به باور خبرگزاری مهر و به باور ما، هنرهای تجسمی یعنی مجموعه‌ای از رشته‌های هنری زنده و پویا. در کشوری که فوتبال امتیاز بیشترین رشته‌های ورزشی را می‌بلعد و سینما حق سایر رشته‌های هنری را می‌خورد جای شکرش باقی است که هنرهای تجسمی هم حق نفس کشیدن و زنده بودن دارد با اینکه حق آب و گل بیشتری به گردن این سرزمین دارد. این خبرنگار فرهنگی بیان کرد: شاید بهترین اتفاق در سال 92 ، برگزاری ششمین دوسالانه تصویرگری است که بعد از 10 سال رخ داد و دیگر هیچ. بدترین اتفاقی که در سال 92 برای هنرهای تجسمی افتاد مثل سال‌های 89، 90 و 91 و البته 92 و سال‌های قبلتر از آن همین نکته است که هنوز این آثار هنری جایی روی دیوارهای خانه‌های مردم ندارند و البته شرکت نکردن ایران در دوسالانه ونیز هم اتفاق بدی است که کاش نمی‌افتاد.

وی ادامه داد: البته نباید از نظر دور داشت که دو بخش خصوصی و دولتی در حوزه هنرهای تجسمی جدا از هم فعالیت می‌کنند و این پاسخ‌ها معطوف به بخش دولتی فعالیت‌هاست. به عقیده من بهترین اتفاق تجسمی در بخش خصوصی، برگزاری نمایشگاه فروش هتل استقلال بود. خبرنگار حوزه هنرهای تجسمی شبکه خبر در معرفی بهترین مدیر و موفق‌‎ترین مدیر حوزه تجسمی اینگونه گفت: در بخش دولتی عملکرد احسان آقایی مدیر وقت موزه هنرهای معاصر تهران قابل‌دفاع‌ترین بود. وی ترجیح داد در زمان رکود کمتر تصمیم بگیرد و کمتر عمل کند تا فضای مناسب برای فعالیت فراهم شود. این تاکتیک در زمانی که فرصتهای چندانی برای فعالیت وجود ندارد، بهترین است. گوران در پایان سخنان خود در مورد آرزوهایش برای سال 93 گفت: سال 92 ما فرصت چندانی برای حضور هنرمندان ایرانی در خارج از کشور فراهم نشد و متقابلا فرصتی برای حضور هنرمندان خارجی در ایران ایجادنشد. باید پذیرفت دنیای هنر یک دنیای بسته نیست که هر هنرمندی در زمین خودش بازی کند باید فرصتهای متقابل برای هنرمندان کشورها و ملیت‌های مختلف برای ارائه آثارشان فراهم شود. کاش در سال 93 از این دست فرصتها بیشتر ایجاد شود. حضور در نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی امری ضروری برای هنرمندان است. همچنین برگزاری نمایشگاه‌های فروش و راه یافتن آثار هنری به دیوارهای خانه‌های مردم امری است که به چرخه اقتصاد هنر بسیار کمک می‌کند. گزارش از مجید احمدی




۱۳۹۳/۱/۶ - ۱۱:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن