تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820568146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گردشگری - صنایع دستی فاصله ای که به اشتغال و درآمد ضربه می زند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گردشگری - صنایع دستی فاصله ای که به اشتغال و درآمد ضربه می زند تهران - ایرنا - راه دوری تا اشتغال و درآمد نیست کافی است کمی به اطرافمان نگاه کنیم؛ 356 رشته صنایع دستی کج دار مریز در ایران فعال است اگر فعال تر شود آنگاه اشتغال و درآمد در دسترس خواهد بود.


صنایع دستی و گردشگری دو مقوله مرتبط و متاثر از یکدیگر است و این دو به حد وفور در ایران یافته می شود اما رسیدگی نکردن و سو مدیریت باعث شده که این پتانسیل ها و ظرفیت ها به حاشیه رانده شود.
صنایع دستی و صنعت گردشگری در رشد همدیگر نقش اساسی ایفا می کند و در این زمینه هنرهای سنتی یکی از عوامل بسیار مؤثر در جذب گردشگر در تمامی گرایش های ملی، منطقه ای و داخلی است.
صنعت گردشگری می تواند به رشد، توسعه و گسترش صنایع دستی و بهبود کیفیت آن کمک کند و به همین دلیل این دو مقوله در بسیاری از کشورها در یک سازمان و تشکیلات جای داده شده است.
صنایع دستی و هنرهای سنتی همواره یکی از انگیزه های سفر جهانگردان بوده و آنان برای دیدن و خرید آن به کشورها عزیمت می کردند که این رفت و آمد به رونق صنایع دستی و گردشگری کشور یا منطقه مقصد کمک می کند.

** رشد اشتغال و تولید با گردشگری
افزایش اشتغال و تولید ناخالص ملی از جمله دستاوردهای این سفرها بوده با اینحال صنایع دستی و هنرهای سنتی با این همه ظرفیت اشتغالزایی و درآمد به سرمایه گذاری اندک نیاز دارد و مواد اولیه ساخت آن نیز ارزان بدست می آید.
صنایع دستی و هنرهای سنتی تنها حرفه ای است که قابلیت ایجاد و توسعه در همه مناطق شهری و روستایی و حتی جوامع عشایری دارد درحالی که هیچ نیازی به کارشناس و متخصص خارجی نیز ندارد.
در حال حاضر، گردشگری و اقتصاد گردشگری به یکی از ارکان اصلی تجاری جهان تبدیل شده است. در کنار گردشگری که نقش مؤثری در توسعه ملی و تنوع بخشی به اقتصاد ملی و منطقه ای دارد، صنایع دستی نیز می تواند مکمل بعضی از جاذبه های تاریخی و گردشگری باشد.
حضور مؤثر و خلاق در تولید ، تنوع در تولید ، وجود مواد اولیه صنایع دستی در داخل کشور، دارا بودن بار فرهنگی، اشتغالزایی بالا برای جوانان و مکمل صنعت گردشگری از قابلیت های قابل توجه هنرصنعت به شمار می آید .

** اشتغال و در آمد در گرو توجه به صنایع دستی
اسماعیل کاویانی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی کشور روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: اقتصاد گردشگری از مقولات مهم این حوزه است که به درآمدزایی و ارز آوری در کشور منجر می شود.
وی افزود: در بحث گردشگری همچنین ایجاد مشاغل مختلف مطرح است که تولید صنایع دستی بومی و محلی ازجمله آن است.
کاویانی اظهار کرد هنگامی که گردشگر به مناطق باستانی، تاریخی، طبیعی و دیدنی سفر می کند معمولا صنایع دستی به عنوان هدیه می خرد که با توجه به اینکه ایران از متنوع ترین تولیدات صنایع دستی برخوردار است این ظرفیت می تواند به رشد اشتغال و درآمدزایی در این مناطق کمک کند.
وی توضیح داد گردشگر معمولا به قصد تفریح و اهداف مختلف ازجمله سلامت، زیارت، فرهنگی و ورزشی سفر می کند که باید ضمن ارایه خدمات مختلف به آنان، صنایع دستی مختلف کشور را به گردشگران بشناسانیم.
کاویانی گفت: وقتی صنایع دستی با کیفیت و مرغوب تولید شود گردشگران برای تهیه و خرید آن مشتاق می شوند که این عامل باعث رشد اقتصاد مقصد گردشگری خواهد شد.
وی افزود: ایران دارای اقلیم و مناطق مختلف است که هریک از مناطق دارای صنایع دستی مختص به خود است برای مثال صنایع دستی در شمال، جنوب و مرکز باهم تفاوت دارد و هر منطقه ای صنایع دستی مختص به خود را تولید می کند.
کاویانی اظهار کرد تولید فرش و گلیم در ایران از قدمت طولانی برخوردار است و گردشگر پس از مشاهده این کارها به خرید آن اقدام می کند که در رونق اقتصادی کشور موثر است.
وی گفت: درحوزه صنایع دستی همدان قطب تولید سفال در کشور است که صدور این صنایع به دیگر شهرهای کشور یک زنجیره اقتصادی بوجود آورده که به رشد این مناطق منجر می شود.
کاویانی افزود: این صنایع هر چند در یک استان تولید می شود اما به سایر استان ها نیز عرضه می شود که همه استانها از تولید این صنایع بهره مند می شوند.
وی تصریح کرد گردشگر و توریسم در تولید صنایع دستی نقش مستقیمی دارد و هر جا گردشگر باشد تولید رونق می گیرد و باید به جذب گردشگر بیشتر برای رونق مناطق توجه کرد.

** وضعیت نامناسب صنایع دستی
کاویانی در عین حال به وضعیت نامناسب صنایع دستی در کشور اشاره کرد و گفت: صنایع دستی حال و روز خوبی ندارد و دارای ضعف های متعدد است.
وی توضیح داد اعتبارات کافی به این هنر صنعت اختصاص نمی یابد و اگر هم تخصیص می یابد بد مدیریت می شود. آموزش لازم در این صنایع وجود ندارد و باید این آموزش برای رشد تولیدات صنایع دستی افزایش یابد.
این کارشناس تصریح کرد باید صنایع دستی و هنرهای سنتی براساس نیازهای روز و نگاه جدید تولید شود ولی اکنون این گونه نیست.
کاویانی گفت: صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور به دور از فناوری روز تولید می شود و باید برای بازگشت صنایع دستی به بازارهای جهانی تحولی در این بخش صورت گیرد.
وی افزود: هنوز درکشور صنایع دستی چوبی تولید می شود در حالی که این صنایع منسوخ شده زیرا این صنایع در آشپزخانه ها بخاطر مشکلات بهداشتی مورد استفاده قرار نمی گیرد.
کاویانی در پایان ضمن تبریک فرارسیدن سال 93 و آرزوی سلامتی و بهروزی برای همه مردم ایران تصریح کرد ایام نوروز فرصتی است که صنایع دستی در مناطق گردشگرپذیر کشور ارایه شود تا گردشگران با داشته های صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور بیش از گذشته آشنا شوند.

** ایجاد نمایشگاه های تخصصی صنایع دستی
با توجه به اینکه صنایع دستی یکی از محورهای توسعه به شمارمی رود، ایجاد نمایشگاه های تخصصی می تواند گام بزرگی در بهره برداری از این هنر صنعت در کشور باشد.
امروزه تولید صنایع دستی که مزین به نقش آثار تاریخی، باستانی و یادمانهای ویژه هر کشور است در دستور کار صنعتگران جهان قرار دارد و تلاش می شود با قیمت های ارزان در اختیار گردشگران قرار گیرد.
در زمان حاضر حدود 356 صنایع دستی در کشور فعال است که راه اندازی بانک اطلاعات جامع صنایع دستی و تمرکز همه فعالیتهای هنرهای صناعی در یک نهاد منسجم و مسئول ضروری بنظر می رسد.
حمایت از توسعه کارگاه های تولیدی از طریق اعطای تسهیلات اعتباری و حمایت از ایجاد بازارچه های صنایع دستی و تأمین امنیت برای سرمایه گذاری در واحدهای صنعتی و افزایش پوشش بیمه ای برای نیروهای کار و تولیدات صنایع دستی می تواند به رشد صنایع دستی و گردشگری در کشور کمک کند.
افزایش میزان تنوع و زمینه های کاربردی آثار صنایع دستی و بالطبع بالا بردن کیفیت و افزایش میزان دوام هنرهای صناعی، بسته بندی مناسب آثار صنایع دستی و ارایه ارزان و رایگان صنایع دستی در مقصد گردشگران می تواند در رشد این صنعت موثر باشد.
برگزاری نمایشگاههای فصلی، کنترل و نظارت مستمر دولت و نهاد های ذیربط در زمینه کیفیت و قیمت آثار صنایع دستی، آموزش و صدور کالا و صنایع دستی کشور از طریق جهان گردان می تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.
ایام نوروز فرصت مناسبی است که نمایشگاه های مختلف صنایع دستی بویژه در شهرهای گردشگرپذیر کشور دایر شود و هنرهای سنتی هنرمندان این مرز و بوم به معرض نمایش و فروش گردشگران قرار گیرد.
فراهنگ (5) ** 1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن