تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812846355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رودبار ؛ دیار جاذبه های گردشگری دلنواز/ نمد مالي صنايع دستي سرزمین شکوفه های زیتون


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > گیلان مهر گزارش می دهد؛
رودبار ؛ دیار جاذبه های گردشگری دلنواز/ نمد مالي صنايع دستي سرزمین شکوفه های زیتون
رودبار- خبرگزاری مهر: شهرستان رودبار در استان گیلان از دیرباز به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن آثارتاریخی و طبیعی متعدد از جایگاه ویژه‌ای در بخش صنعت گردشگری و جذب گردشگر برخوردار بوده ‌است.



به گزارش خبرنگار مهر، شهرستان شکوفه های زیتون کانون تجمع زیبایی، شکوه و عظمت طبیعت، قدمت تاریخی  و غیره به تنهایی می تواند مظهر گردشگری بی بدیل در استان و حتی کشور باشد. این منطقه به دلیل برخورداری از چشم اندازهای بکر و منحصربفرد طبیعی و وجود زیستگاه یکی از نادرترین گل های جهان به نام سوسن چلچراغ و همچنین غنای سرشار گیاهی و جانوری هرساله مسافران و گردشگران  را بسوی خود فرا می خواند. شهرستان رودبار با زيتون‌ هاي معروفش در سطح ايران شناخته شده و يكي از مهمترين و زيباترين شهرستان هاي استان گيلان به شمار مي‌آيد كه به اندازه‌ كافي از چشم اندازهاي طبيعي زيبا چون رودخانه ‌ها، آبشارها، صخره ها و دره هاي پرشكوه برخوردار است. رودبار منطقه ای كوهستانی است و مرتفع ترين شهرستان استان  به شمار می آيد. رودبار را می توان دروازه ورودی گيلان از طريق مركز كشور دانست. كوه های بسيار زيبای اين ناحيه، به صورت رشته های موازی با دره های جالب توجه، فضای دل‌نشينی را پديد آورده اند.  باغداري و كشاورزي اساس اقتصاد اين شهرستان را تشكيل مي‌ دهد و شال‌ بافی، جوراب ‌بافی و تهيه لباس از پشم گوسفند از جمله صنايع دستي اين منطقه به شمار مي‌ آيند.  صادرات رودبار را زيتون، روغن، ‌عسل، صابون، ‌كفش و چرم تشكيل مي‌ دهد. نمدمالي يكي از صنايع دستي مهم شهرستان رودبار است كه در اصل گونه‌ اي فرش است كه از رخنه رطوبت و سرما جلوگيري مي كند و از پشم تهيه مي‌ شود. چشمه آب معدنی سنگرود، چشمه آب گرم ماستخور، دره گوهر رود، آرامگاه آقا سيد محمود مرندي، آرامگاه پير مومني، بقعه امام‌زاده طيب و طاهر، بقعه امام زاده محمد حنيفه، پل تاريخي، تپه باستانی مارليك و روستای تاريخی هرزويل از جمله مناطق ديدني و تاريخي شهرستان رودبار به شمار مي‌ رود. جاذبه هاي گردشگري شهرستان شکوفه های زیتون  می توان به آتشفشان درفک، سوسن چلچراغ یا سوسن سفید (روستای داماش عمارلو)، سد منجیل با چشم انداز طبیعی و زیبا، چشم انداز و جاذبه های اطراف رودخانه سفیدرود، تالاب سیاهرود، دریاچه سد تاریک، چشمه آب معدنی داماش، درخت سرو هرزویل، دهکده ییلاقی – ورزشی سالانسر، چشمه لویه، چشمه آب معدنی سنگرود، چشمه کلشتر ، چشمه آبگرم ماست خور، پارک جنگلی کندلات، دهکده ییلاقی بره سر و سایر مناطق را نام برد.

دهکده  افسونگر ییلاقی – ورزشی سلانسر رودبار از شهر رستم آباد شهرستان رودبار گیلان با طی مسیر 15 کیلومتر به طبیعتی می رسید که زیبایی، عظمت و چشم انداز منحصر بفرد و بکرش هر بیننده ای را افسون و مجذوب زیبایی خود می کند.  این طبیعت منحصر بفرد به ییلاق سلانسر مشهور است که در ارتفاع هزار و 250 متری از سطح زمین قرار دارد، در دامنه این ییلاق درختان تنومند و بزرگ و در بلندای آن علفزارهای زیبایی وجود دارد. این ییلاق به سمت ضلع غربی مشرف به دره سفید رود تداوم یافته و وجود هوای بسیار آزاد و باد ملایم برخاسته از دل جلگه گیلان گرد و غبار افسردگی و خستگی را از رخسار هر مسافری می رباید، تابستان های بسیار خنک و ارتفاع بلند و طبیعت همیشه مه گرفته از زیبایی های دیگر این ییلاق است. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است بر ضرورت معرفی این ظرفیت ها با برنامه ریزی به گردشگران تاکید کرد. عطا الله حکیمی با بیان اینکه برنامه ریزی برای جذب گردشگران در رودبار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، افزود: این منطقه علاوه بر داشتن آثار تاریخی و باستانی فراوان دارای طبیعت بکر و بی بدیلی است. وی همچنین با اشاره به اینکه این شهرستان به دلیل زیبایی های طبیعی دارای توانمندی های ویژه ای در بخش گردشگری طبیعی (اکوتوریسم) است، اظهار داشت: ظرفیت های طبیعی امروزه یکی از جاذبه های گردشگری در جهان است. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقلیم به منزله یک منبع طبیعی گردشگری نقش بی بدیلی در صنعت توریسم طبیعی دارد و بدون شک آب و هوا و شرایط آن بر رضایت از سفر تفریحی تاثیرگذار است. وی افزود:  آب و هوا به عنوان یکی از مهمترین عوامل تشکیل دهنده گردشگر قلمداد می شود، مراکز تفریحی موجود چه در گذشته و چه در حال حاضر موجودیت و ارزش های خود را مدیون عوامل متعدد به ویژه آب و هوای مناسب می دانند.

جاذبه های گردشگری رودبار اصولی معرفی شود حکیمی اظهارداشت: جاذبه های تفریحی و گردشگری این شهرستان در آستانه سال نو باید به خوبی معرفی شود. معرفی جاذبه ها به گردشگران داخلی وخارجی نقش موثری در توسعه صنعت توریسم دارد. وی با اعلام اینکه جاذبه های تفریحی طبیعی و گردشگری که در این منطقه وجود دارد منحصر به فرد است، بیان داشت: رودبار با توجه به ظرفیت ها و توانمندی هایی که در حوزه گردشگری دارد می تواند از نظر صنعت گردشگری در ردیف شهرستان های برخوردار کشور قرار گیرد. نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جذب گردشگر در رشد اقتصادی منطقه موثر است، افزود: بسترسازی مناسب به منظور تسهیل در امور خدماتی گردشگران یکی از مهمترین راه های جذب توریست به این منطقه است. وی در ادامه از مسئولان شهرستان خواست تا با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای فراهم ساختن امکانات مناسب به منظور رفاه حال گردشگران در نوروز اقدام کنند. به هر حال توریسم در دنیای ارتباطی امروز یک حرکت جدید و یکی از عناصر مهم و اثر گذار ارتباطی بین تمدن ها تلقی می شود، صنعت توریسم نقش بسیار قدرتمندی در روند توسعه کشورها به عهده دارد و دارای ابعاد گسترده ایست که مهمترین زمینه های مورد توجه ملل مختلف ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که ارتباط بین ملل و جوامع مختلف در تحقق این زمینه ها و شرایط، ضرورتی اجتناب ناپذیر است. گردشگری یک صنعت خدماتی شامل تعدای از ترکیبات مادی و غیرمادیست، عناصر مادی شامل سیستم های حمل و نقل، پذیرایی و خدمات مربوط به آن از قبیل خدمات بانکی، بیمه، بهداشتی، ایمنی و همینطور عناصر غیر مادی شامل استراحت، آرامش، فرهنگ، تجربیات جدید و متفاوت است. علاوه بر این موارد تبلیغات مناسب و با این اعتقاد که تبلیغات هزینه بر نبوده بلکه نوعی سرمایه گذاری بنیادی و اصولی برای پیشبرد اهداف سازمانی و ملی است که در صورت اجرای صحیح و اصولی می تواند دستاوردهای ارزشمندی را به همراه داشته باشد. بنابراین توسعه صنعت جهانگردی و تبلیغات در فرآیندی مشخص، پیوند تنگاتنگی با یکدیگر دارند زیرا صنعت جهانگردی در فرآیند توسعه، بخشی از ساختار تولید اقتصادیست که می تواند در گسترش تولید، درآمد و ایجاد اشتغال کشورها نقش مهم و اساسی داشته باشد. به این ترتیب داشتن امکانات گردشگری مناسب همچون شبکه ارتباطی، مراکز اقامتی، فروشگاهها و غذاسراها، خدمات گردشگری، موسسات و آژانسهای گردشگری و در کنار این امکانات، تلاشهای تبلیغاتی، به طور یقین در رشد و توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگران این شهرستان موثر خواهد بود. وجود طبیعت زیبا و کوهستانی با انبوهی از درختان، چشمه ها، رودخانه های پرآب و با مردمی شجاع، خونگرم، مهمان نواز با آداب و رسوم فراموش ناشدنی هر ساله پذیرای هزاران گردشگر و علاقمند به این طبیعت کم نظیر کشور است، برای بسیاری از مشتاقان طبیعت باعث شگفتی است که هنوز برخی نقاط شهرستان رودبار بکر و دست نخورده مانده است.

جاذبه های بکر گردشگری رودبار مسافران را بسوی خود فرا می خواند مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان نیز در این ارتباط ضمن بی نظیر دانستن جلوه های طبیعی رودبار گفت: طبیعت گردی به عنوان شاخه ای از صنعت گرشگری نقش مهمی در جذب گردشگران دارد. رضا علیزاده افزود: وجود مراکز تفریحی به عنوان یک نیاز حیاتی بخصوص آنکه زندگی شهر و مشکلات روانی ناشی از آن، این ضرورت را دو چندان کرده است. وی اظهارداشت: بنابراین این شاخه از گردشگری قبل از سرمایه گذاری های میلیاردی نیاز به آموزش و ترویج مسائل فرهنگی در جامعه دارد تا گردشگران آن را به عنوان یک میراث نگاه کنند بنابراین گیلان با داشتن توان های بسیار بالا در زمینه طبیعت گردی می تواند پذیرای گردشگران بسیاری باشد. مدیرکل میراث فرهنگی گیلان گفت: سلانسر یکی از این مناظر زیبای استان است که هرساله خیل عظیمی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط کشور به این منطقه زیبا مسافرت می کنند. وی در ادامه گردشگری را از ظرفیت های مهم اقتصادی و فرهنگی این شهرستان اعلام کرد و افزود: مسئولان دستگاه های اجرایی و فرهنگی باید برای توسعه صنعت گردشگری و آماده کردن زیر ساخت های این صنعت تلاش مضاعفی داشته باشند. گل ناب و منحصربفرد سوسن چلچلراغ از نمادهای طبیعی گردشگری گیلان است که فقط در دو منطقه ازجهان از قبیل منطقه لنکران کشور آذربایجان و روستای داماش شهرستان رودبار امکان رویش دارد. این گل گنجینه ای گرانبها از زیبایی، لطافت و تواضع است که در طبیعت خاص داماش افتخار همزیستی با این منطقه را دارد که از مناظر و چشم اندازهای طبیعی، مراتع سرسبز همراه با هوای خنک در فصول تابستان و بهاربرخورداراست روستایی که در تابستان با چشمه آب معدنی داماش بسیارپرجاذبه و گردشگرپذیراست. همه ساله درموسم گلدهی ( اواسط بهار) جشنواره ملی گلدهی سوسن چلچراغ دراین روستا از سوی محیط زیست، فرمانداری، سازمان گردشگری و سایر مبادی شهرستانی و محلی برگزار می شود. ارتفاع این منطقه از سطح دریا دو هزار متر است این گل توسط مستشرق فرانسوی بنام لد بوری در سال 1354کشف و سپس بعنوان اثر ملی اعلام شد.

روستای توریستی داماش، چشم اندازهای خاطره انگیز برای گردشگران این روستای زیبا و منحصر به فرد در دامنه رشته کوه های البرز میهمان ماندگار ارتفاعات و بلندی ها است، این روستا نزد اهالی بعنوان سرزمین چشمه های گوارا مراتع سرسبز و از روستاهای بسیار پرمرتفع گیلان محسوب می شود. با طبیعت زیبا و منحصر به فرد و با گونه های گیاهی متنوع و کمیاب و همچنین مهد گل نادر سوسن چلچراغ اهمیت خاصی دارد، در سال 1387 بعنوان روستای نمونه گردشگری به ثبت رسید. تابستان دراین منطقه بسیاردل انگیز، زیبا و مطبوع است و دارای آب وهوای خنک با بارش باران و دارای مه در حداکثر زمان ها است که جلوه ای چشم انداز و خاطره انگیز برای گردشگران را به همراه دارد. در قسمت شمالی روستای خرمکوه و کلیشم و در بالای قله کوه چراکوه استخر طبیعی و چشمه قل قل وجود دارد که از منابع خدادادی و شگفت آور است، کسانی که بار اول به خلشکوه می ‌آیند از وجود این استخر در این مکان مرتفع ابراز شگفتی می ‌کنند. آب چشمه‌ ها و رودها از این ناحیه به طرف خرمکوه سرازیر می‌ شود این استخر عظیم در مساحتی به بزرگی 15 کیلومتر حیات دارد و در بلندای کوه دور نما و منظره بی نظیری دارد. چشمه مطرح قل قل همسایه دل انگیز، آرام و همیشگی این استخر بوده و هر دو ابهت و تداوم خود را بهم وابسته اند و البته ماهیگیری و شنا از پذیرایی های مهم این میهمان از میزبانانی است که به خاطر این دو سرگرمی بزرگ و بهره برداری درست از طبیعت آرام و زیبا به این منطقه سفر می کنند. " قله درفک " به بام گیلان مشهور است، این قله زیبا در بخش انتهای غربی رشته کوه البرز غربی که مشرف به دره سفید رود است و بلندی و قامت سربه فلک کشیده آن به بازدید کنندگان این امکان را می دهد که تمامی نقاط و شهرهای گیلان را از فراز مه به تماشا بنشیند و جلوه های ویژه و خاص بخش اعظم استان را نظاره گر باشند. در دهانه قله در فک یخچال طبیعی مربوط به دوران سوم زمین شناسی وجود دارد که درتمام طول سال پوشیده از یخ است در تمام لحظات صعود به قله این احساس همراه گردشگران است که مسیر پرجاذبه راه نیز جزئی از سفر است. ارتفاع این قله از سطح دریا دو هزار و 500 متر است، بسیاری از دامداران بخش های رحمت آباد و خوگام در مناطق پیرامون قله با دامداری و معاش زندگی را می گذرانند و از جاذبه های دیگر منطقه زندگی ساده روستائیان و دامدارانی است که تابستان ها میهمان ارتفاعاتند. بدون شک جاذبه های خاطره انگیز گردشگری گیلان به ویژه شهرستان رودبار در نوع خود بی نظیر است از اینرو می طلبد با برنامه ریزی روشمند ازاین ظرفیت ها در راستای توسعه و رونق اقتصادی و فرهنگی استان گام برداشت. به گزارش خبرنگار مهر، همه اینها تنها گوشه ای از دیدنی های شهرستان رودبار است که می توان آنها را در کالبد فضا تجسم کرد اما بارزترین وجه رودبار فرهنگ و هنر مردمانش است که سابقه ای به درازای تمدن ایران زمین واصالتی اسلامی دارد.  به پشتوانه این غنای فرهنگی است که رودباری ها با سلام و صلوات به استقبال میهمانانشان می روند و آنها را با آغوش باز میهمان قلبهایشان می کنند باشد که سفری به یاد ماندنی به دیار فرهنگی گیلان داشته باشید.






۱۳۹۲/۱۲/۲۸ - ۱۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن