تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815422660
مردی که از لاستیکسازی به اسکار رسید/ کیفهای «ددو» در دستان هالیوودیها
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران گفتگوی مهر با ددو وایگرت
مردی که از لاستیکسازی به اسکار رسید/ کیفهای «ددو» در دستان هالیوودیها
ددو وایگرت برنده دو اسکار در سالهای 1990 و 2003 در شاخه فنی و علمی مهندسی با حضور در ایران درباره اختراعهای خود در زمینه ابزار نورپردازی در سینما و اینکه هرگز نقش احساس و نور و سایه در سینما حتی در اوج دیجیتال شدن آن گرفته نمیشود، با خبرنگار مهر صحبت کرد.
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: ددو وایگرت یک از شناختهشدهترین نورپردازان سینمای جهان و طراح سیستمهای نورپردازی «ددو» و برنده دو اسکار نورپردازی در آکادمی اسکار چندی پیش برای برگزاری کارگاه نورپردازی مهمان سینمای ایران بود. از این فرصت استفاده کردیم تا با ددو ویگرت گفتگوی کوتاهی داشته باشیم. او چندان با سینمای ایران آشنایی ندارد اما تا آنجا که می داند سینماگران ایرانی افراد تحصیل کرده ای هستند که به خوبی می دانند چطور از ابزار در دسترس خود استفاده کنند. وایگرت در سال 1990 برنده جایزه اسکار در شاخه فنی به جهت طراحی و ساخت «ددو لایت کلاسیک» شد و در سال 2003 نیز جایزه اسکار شاخه علمی مهندسی را برای طراحی و ساخت چراغهای سری 400 بدست آورد. وی همچنین برنده جایزه «امی» از آکادمی هنر و علوم تلویزیونی در سال 2003 است. گفتگوی مهر با این برنده اسکار را میخوانید: * اولین حضور شما در حوزه هنر و به خصوص سینما چگونه بود؟ - در ابتدا میخواستم به عنوان یک نقاش فعالیت هنری خود را آغاز کنم و برای رسیدن به این هدف تلاش بسیاری کردم، اما نقاشی آن لذت و احساسی را که دنبالش بودم به من باز نمیگرداند. بعدها به سمت تئاتر رفتم و بعد از آن تاریخ هنر، جامعه شناسی و روانشناسی را مطالعه کردم و شب ها در یک کمپانی تولیدکننده لاستیک ماشین کار می کردم تا بتوانم هزینه زندگی خود را تامین کنم. زمانی که در تئاتر کار می کردم مجبور بودم تنها در پرده اول و دوم به عنوان دستیار کارگردان و گاهی به عنوان عروسکگردان کار کنم چون در کارخانه شب ها کار می کردم. در دوران فعالیتم در تئاتر در کارهای کلاسیک مانند شکسپیر و گوته نیز شرکت داشتم. بعدها به عنوان مدیرتولید یک فیلم سینمایی کوچک فعالیت کردم و بعد از آن به عنوان دستیار فیلمبردار در یک شوی تلویزیونی آمریکایی کار خود را با دوربین آغاز کردم. اولین فیلم بلند جدی که در آن حضور داشتم، یک فیلم سینمایی با نام «تاریخ جنایتکاران» در روسیه بود. در این فیلم گروه 60 نفره نورپردازی روزی 16 ساعت کار می کردند و این مسئله برای من بسیار جذاب بود.
* چه زمانی به طور حرفه ای به عنوان فیلمبردار فعالیت خود را آغاز کردید؟ - بسیار خوش شانس بودم که دو سال بعد از همکاریم در «تاریخ جنایتکاران»، برای همان مجموعه به عنوان مدیر فیلمبرداری شروع به کار کردم. بعد از آن در مجموعه های دیگری از جمله «فضانوردان روسی» حضور داشتم. در همان سال اولین فیلم بلند خود را با رابرت تیلور در آرژانتین فیلمبرداری کردم. تا امروز در 40 کشور دنیا از جمله برزیل، ژاپن، آرژانتین، ایتالیا و .. مستند ساختهام. همچنین 150 تیزر تبلیغاتی برای کمپانی شلت فیلمبرداری کردم. فیلم های هنری دیگری در رابطه با نقاشان رنسانس از جمله فرانک آنجلیکو و دیگر هنرمندان این دوره ساخته ام. در بسیاری از این فیلم ها نه تنها به عنوان مدیر فیلمبرداری بلکه به عنوان تهیه کننده و کارگردان نیز حضور داشتم. اما همیشه علاقه مند به بازی با مسائل تکنیکی مربوط به سینما بودم و عاشق کار کردن با آن و پیدا کردن راه های جدید در این زمینه بودم. در سال 1961 دستگاه های متن رسان به مجریان را ساختم. در سال 1966 اولین هد مایع یا هیدرولیک را ساختم که امروز جزو استانداردترین وسایل در این زمینه است. دو سیستم فوکوس دوربین و نوعی از ابزار حرکتی در سینما را ساختم که طراحی آن بسیار پیچیده است و تا امروز کسی نتوانسته آن را کپی کند. * پس از سال 1966 بود که شروه به فعالیت در ساخت و طراحی ابزار مختلف فیلمبرداری کردید؟ - هیچ گاه به صورت جدی دنبال ساخت و تولید این ابزار نبودم، این در حالی است که برسر این ماجرا ورشکست شدم چراکه همیشه به دنبال طراحی و ساخت بودم و تولید را جدی نمی گرفتم. ابزاری را که طراحی می کردم به فرانسه و انگلیس فروختم. متاسفانه ایده احمقانه درست کردن یک کمپانی در زمینه تولید تجهیزات سینمایی به ذهن من رسید. من فیلم می ساختم و هرچه پول از این راه بدست می آوردم در اختیار کمپانی قرار می دادم که توسط دوستان خوبم اداره می شد، به طوری که وقتی برای دیدن کمپانی خودم رفتم، کارمندان آن می گفتند که این کی هست که آمده برای بازدید از کمپانی. بعد از گذشت مدتها و با توجه به اینکه کمپانی مورد نظر سود چندانی نداشت به تنهایی مسئولیت آن را برعهده گرفتم، به گونه ای که تا امروز 100 نفر در آن کار می کنند. این مسئله باعث شد تا دیگر به عنوان فیلمساز فعالیت نکنم تا بتوانم به فعالیت کمپانی سامان دهم. اگر این روزها سرطان داشته باشید حتما راهی برای خوب شدن آن پیدا می شود، اما اگر برای کمپانی مشکلی پیش آید، بی شک نمی توان آن را برطرف کرد. یکی از بخش های این کمپانی که کار آن تحقیق و توسعه است، خیلی جدی به کار خود ادامه داد. در این کمپانی قطعات اپتیکی مربوط به نور را طراحی کردیم که حتی پروفسورهای اپتیک هم در ساخت آن دچار مشکل بودند و با دیدن این قطعات توسط ما ابراز شگفتی کردند. به عنوان مثال برای دانشگاه «هایدن برک» یک استریو 3D با یک دوربین ساختم که با استفاده از فیلمبرداری با سرعت بالا کار می کرد. * طراحی و اجرا در حوزه ابزار نورپردازی را چطور دنبال کردید؟ - یکی از علاقه های من در سینما، استفاده از دوربین های سرعت بالا است و کارهایی نیز برای ارتقای سطح کیفی این دوربین ها انجام دادم. در سال 1981 اولین دوربین ویدئو سرعت بالا را در آلمان و چند کشور اروپایی معرفی کردم. در زمانی که کشور آلمان به دنبال ساخت قطار سریع السیر بود و امکان این را نداشت که از روی قطارهای سریع السیر ژاپنیها و فرانسویها کپی کند، متخصصان این امر از سیستم های اسپید که من طراحی کرده بودند برای فیلمبرداری از قطارهای سریعالسیر ژاپنی و فرانسوی استفاده کردند تا بتوانند جزئیات این قطارها را فیلمبرداری کنند و سپس از این تصاویر برای مطالعه و طراحی بهره ببرند. در سال 1984 به دنبال این بودم که چیزی را طراحی کنم که برای خودم باشد چراکه تا آن روز شرکت های مختلف سفارش طراحی ابزاری را می داد که من باید آن را می ساختم. به همین دلیل تصمیم گرفتم تا طراحی و ساخت ابزار نوری را امتحان کنم. تا امروز نورهای بسیاری برای سینما ساخته ام که بنا به دلایلی ترجیح دادم از آنها استفاده نکنم و تعداد این ابزار به قدری زیاد است که می تواند نصف یک موزه را پر کند. در 100 سال گذشته تمام چراغ هایی که در سینما ساخته می شد، چراغ هایی بود که یک لنز در آن وجود دارد که در این وسیله یک چراغ و یک آیینه نیز وجود دارد. اما من برای اولین بار برای این چراغ ها یک لنز دوم را وارد این طراحی کردم تا بتوان کنترل بیشتر و جنس نور بیشتری را داشته باشیم، این ابزار نورپردازی به قدری دقیق است که اسم آن را گذاشته اند ابراز نورپردازی دقیق و در صنعت سینما هرجا که به سیستم های نورپردازی دقیق نیاز داشته باشند از سیستم های نورپردازی «ددو» استفاده می شود. به عنوان مثال در فیلم سینمایی «هری پاتر» از چراغ های «ددو» به خصوص در اسپشیال افکت ها استفاده شد. علاوه بر آن در فیلم سینمایی «ارباب حلقه ها» نیز از این چراغ ها استفاده شده است یا در فیلم سینمایی «راز داوینچی» در سکانس اول کشته شدن یک مرد که نورهای زیادی دور آن وجود دارد، از چراغ های «ددو» استفاده کردند چرا که هیچ نور دیگری دقت تولید چنین نورهایی را نداشت.
* استقبال از این نورها در هالیوود چگونه است؟ - در استودیوهای هالیوودی چراغ ها را کرایه می کنند، اما همه فیلمبردارهای هالیوود بین یک تا 12 کیف «ددو» را برای خودشان دارند و این نشان از کارآیی بالای این چراغ ها در سینما دارد. در روزهای اول نورها و چراغ هایی خاص یک فیلم طراحی می شد اما در حال حاضر طراحی این نورها از اهمیت بالایی برخوردار است و با دقت نظر بیشتری ساخته می شود چراکه مصرف کننده این نورها گسترش پیدا کرده و تنها به فیلمسازان هالیوودی محدود نمی شود. هرچند این روزها با استفاده از دوربین های دیجیتالی می توان با خرج بسیار کم و بدون استفاده از سیستم نورپردازی، صحنه های خوبی را گرفت اما سیستم های نورپردازی «ددو» نشان می دهد که شاید بتوان یک تصویر تخت دو بعدی را به یک تصویر سه بعدی تبدیل کرد. * استفاده از ابراز نورپردازی در سینمای دیجیتال چه جایگاهی دارد؟ - دنیای ما دنیای دیجیتال است و ما در اصطلاحات این زندگی دیجیتالی گم شده ایم و فکر می کنیم که دنیای بسیار عجیب و متفاوتی است اما در دنیای نورپردازی «ددو» یک چیزی وجود دارد و این است که نورپردازی در سینما به معنای انتقال احساسات از درون کاربر است. انیشتین یک بار گفت که همه مردم می دانند نور چیست، اما من خودم بعد از این همه سال کار کردن بر روی نور نمیدانم که نور چیست. مسئله این جاست که هنوز «احساس» دیجیتالی نشده است. ما سینما را با نور و حتی برادر آن سایه که ترس و دلهره را یادآوری می کند، می شناسیم. این احساسات مسائلی است که با سیستم دیجیتال به مخاطب انتقال داده نمی شود. دوربین دیجیتال در دنیای سینما تنها یک وسیله است، دوربین های نگاتیو کنار گذاشته شده و به جای آن دوربین های دیجیتال آمده است. با دوربین دیجیتال جزئیات با کیفیت بیشتر و بهتری دیده می شود، اما بعد هنری تصویر در سینما و درک فیلمساز و مخاطب از تصویر تغییر نکرده است. تنها ابزار است که عوض شده است. تمام پارامترهای سینمای نگاتیو در سینمای دیجیتال نیز به کار می رود. البته گاهی کیفیت و رزولوشن در سینمای دیجیتال زیاد است که به ضرر فیلم تمام می شود، به همین دلیل فیلمبردار مجبور می شود تا از فیلتر برای گرفتن تصویر استفاده کند. نورپردازی در سینما انتقال احساسات فیلمساز را به مخاطب برعهده دارد. * سفر شما برای برپایی چند کارگاه تخصصی نورپردازی بود. پیش از این سفر تا چه اندازه با سینمای ایران آشنا بودید؟ - من چیز زیادی درباره ایران نمی دانم و تنها چیزهایی که از ایران می دانم فرودگاه، صدا و سیمای ایران و هتل است. در مورد سینمای ایران نیز چندان اطلاع ندارم، اما میدانم که سینماگران ایرانی افراد تحصیلکرده ای هستند که اطلاعات کافی درباره چگونگی استفاده از ابزار در دسترس خود دارند. این ویژگیای است که در بین سینماگران ایرانی مشهود است. همچنین آشنایی با تعدادی از فیلمبرداران ایرانی از جمله محمد آلادپوش سبب شد تا در ایران حضور داشته باشم. معمولا بین فیلمبرداران و نورپردازان یک زبان بین المللی است که حرف یکدیگر را می فهمند. گفتگو از نیوشا روزبان
۱۳۹۲/۱۲/۲۵ - ۱۱:۴۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 / اسکار بهترین طراحی لباس به «گتسبی بزرگ» رسید
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 اسکار بهترین طراحی لباس به گتسبی بزرگ رسید فرهنگ > سینما - کاترین مارتین برای گتسبی بزرگ برنده جایزه اسکار بهترین طراحی لباس هشتاد و ششمین دوره جوایز اسکار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم اعطاء جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهااخبار لحظه به لحظه اسکار 86 / اسکار بهترین بازیگر زن مکمل به لوپیتا نیونگاُ رسید
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 اسکار بهترین بازیگر زن مکمل به لوپیتا نیونگاُ رسید فرهنگ > سینما - لوپیتا نیونگاُ برای بازی در نقش یک برده زجرکشیده در درام 12 سال بردگی برنده اسکار بهترین بازیگرزن مکمل شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم اعطاء جوایز سالانه آکادماخبار لحظه به لحظه اسکار 86 / اسکار بهترین موسیقی به «جاذبه» رسید
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 اسکار بهترین موسیقی به جاذبه رسید فرهنگ > سینما - استیون پرایس برای جاذبه برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم اعطاء جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای سینمایی از ساعت 5 صبح روز دوشنبه در دالبی تیه&zwاسکار بهترین فیلم خارجی زبان به «زیبایی بزرگ» رسید
فرهنگ و هنر سینمای جهان برندگان اسکار 86 اسکار بهترین فیلم خارجی زبان به زیبایی بزرگ رسید فیلم زیبایی بزرگ از کشور ایتالیا اسکار بهترین فیلم خارجی زبان هشتاد و ششمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار را از آن خود کرد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر فیلم &laامروز دوره آموزش اسکیت کردستان به پایان رسید
امروزدوره آموزش اسکیت کردستان به پایان رسیدیک دوره کلاس مربیگری و داوری درجه 3 در 2 بخش آقایان و بانوان در رشته اسکیت با حضور شرکتکنندگانی از 3 استان برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج هیئت اسکیت استان کردستان با همکاری اداره آموزش اداره کل ورزش و جوانان استان برای نخستاخبار لحظه به لحظه اسکار 86 / جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن به «یخزده» رسید
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 جایزه بهترین فیلم بلند انیمیشن به یخزده رسید فرهنگ > سینما - فیلم انیمیشن یخزده تولید استودیو دیزنی جایزه اسکار بهترین فیلم بلند انیمیشن را از آن خود کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم اعطاء جوایز سالانه آکادمی علوم و هنرهای ساخبار لحظه به لحظه اسکار 86 / جایزه بهترین مستند کوتاه به «بانوی شماره 6» رسید
اخبار لحظه به لحظه اسکار 86 جایزه بهترین مستند کوتاه به بانوی شماره 6 رسید فرهنگ > سینما - فیلم بانوی شماره 6 موسیقی زندگی من را نجات داد ساخته مالکوم کلارک و نیکلاس رید جایزه بهترین مستند کوتاه را دریافت کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مراسم اعطاء جوایز سالراه و شهرسازی کردستان امسال به 155مورد شکایت رسیدگی کرد
راه و شهرسازی کردستان امسال به 155مورد شکایت رسیدگی کرد سنندج - ایرنا- رییس اداره ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات راه و شهرسازی کردستان گفت از ابتدای سال جاری تا کنون 780 مورد نامه شامل درخواست و شکوائیه از ارباب رجوع دریافت شده که از این تعداد 155 فقره آن شکایت بوده است فادادستان عمومی و انقلاب آبیک تأکید کرد لزوم حضور قضات در زندانها برای رسیدگی به مشکلات قضایی مددجویان
دادستان عمومی و انقلاب آبیک تأکید کردلزوم حضور قضات در زندانها برای رسیدگی به مشکلات قضایی مددجویاندادستان عمومی و انقلاب آبیک بر لزوم حضور قضات در زندانها به منظور رسیدگی به مشکلات قضایی مددجویان تأکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل زندانهاسکار فیلمنامه اقتباسی و اورجینال به «او» و «12 سال یک برده» رسید
فرهنگ و هنر سینمای جهان برندگان اسکار 86 اسکار فیلمنامه اقتباسی و اورجینال به او و 12 سال یک برده رسید فیلمهای او و 12 سال بردگی توانستند به ترتیب اسکار بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی و اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را در هشتاد و ششمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار ازدادستان کل کشور در برنامه نگاه یک/3 پرونده ب-ز در مرحله رسیدگی مقدماتی است/بخشی از اتهام کلاهبرداری است
دادستان کل کشور در برنامه نگاه یک 3پرونده ب-ز در مرحله رسیدگی مقدماتی است بخشی از اتهام کلاهبرداری استدادستان کل کشور با اشاره به اینکه دستگاه قضایی کشور در پرونده ب- ز به عنوان مدعی العموم وارد شد گفت این پرونده همچنان در مرحله مقدماتی قرار دارد به گزارش خبرنگار قضایی فارس غلدادستان کل کشور در برنامه نگاه یک/2 90 پرونده اقتصادی در 3 سال اخیر رسیدگی شد
دادستان کل کشور در برنامه نگاه یک 290 پرونده اقتصادی در 3 سال اخیر رسیدگی شدسخنگوی قوه قضاییه با اشاره به این مطلب که دستگاه قضایی کشور در طول سالهای اخیر اقدامات خوبی انجام داده است گفت 90 پرونده اقتصادی در 3 سال اخیر رسیدگی شد به گزارش خبرنگار قضایی فارس غلامحسین محسنی اژه اآنچه همیشه می خواستید درباره اسکار بدانید ولی می ترسیدید بپرسید!
آنچه همیشه می خواستید درباره اسکار بدانید ولی می ترسیدید بپرسید وبلاگ > مستغاثی سعید - اعضای آکادمی اسکار و یا بهتر بگوییم آنان که تبلیغات ذهنی این اعضا را برعهده داشتند بخش های توزیع و تبلیغات کمپانی ها و همچنین رسانه های متعلق به صاحبان آنها همچنان در انتخادادستان کل شکور در برنامه نگاه یک/4 افراد ذی نفوذ تلاش کردند روند رسیدگی به پرونده کرسنت را مختل کنند
دادستان کل شکور در برنامه نگاه یک 4افراد ذی نفوذ تلاش کردند روند رسیدگی به پرونده کرسنت را مختل کننددادستان کل کشور درباره پرونده کرسنت گفت افراد ذی نفوذ تلاش کردند روند رسیدگی به این پرونده را مختل کنند به گزارش خبرنگار قضایی فارسف غلامجسین اژه ای در برنامه نگاه یک در ادامه سخاولین جایزه فیلم گاردین به مستند نامزد اسکار رسید
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴ ۴۸ فیلم عمل کشتن ساخته جاشوا اوپنهیمر با پشت سر گذاشتن دوازده سال بردگی عنوان بهترین فیلم جوایز گاردین را از آن خود کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اولین دوره جوایز فیلم گاردین در حالی با معرفی برگزیدگان در بخشهای متنوع سینمایی برگزاسکار بهترین بازیگر زن در دستان کیت بلانشت
فرهنگ و هنر سینمای جهان برندگان اسکار 86 اسکار بهترین بازیگر زن در دستان کیت بلانشت اسکار بهترین بازیگر زن هشتاد و ششمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار به کیت بلانشت بازیگر فیلم سینمایی یاسمین آبی رسید به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر کیت بلانشت که پیش از باسکار بهترین کارگردانی به «جاذبه» رسید/ رکورددار جوایز هشتاد و ششم
فرهنگ و هنر سینمای جهان برندگان اسکار 86 اسکار بهترین کارگردانی به جاذبه رسید رکورددار جوایز هشتاد و ششم فیلم سینمایی جاذبه توانست اسکار بهترین کارگردانی هشتاد و ششمین مراسم جایزه آکادمی سینمایی اسکار را از آن خود کند به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از هالیوود ریپورتر آلفون-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها