تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819206706




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقتصاد مقاومتی؛ زمینه ساز خودکفایی کشور


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اقتصاد مقاومتی؛ زمینه ساز خودکفایی کشور اراک-ایرنا- ادبیات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران این روزها شاهد کلید واژه ای به نام ˈاقتصاد مقاومتیˈ است که اجرایی شدن آن زمینه ساز خودکفایی کشور خواهد بود.


توسعه بازار کارداخلی و کاهش وابستگی به خارج، زمینه سازی برای اقتصاد بدون اتکا به درآمدهای نفتی و هموار شدن مسیر توسعه از جمله مزیت های اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی در واقع تاکید بر راهبردهایی است که تولید ثروت ملی در داخل را هموار کرده و بدون اتکا بر درآمدهای نفتی به دنبال ایجاد خودکفایی همه جانبه در بخشهای مختلف اقتصادی است.
در واقع اقتصاد مقاومتی را باید یک نظریه شاخص اقتصادی به حساب آورد که ریشه در عمل دارد و در صورتی محقق می شود که مشارکت همه آحاد ملت و دولت در عرصه های مختلف به ویژه جهاد اقتصادی به منصه ظهور برسد.
طرح نظریه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، نقشه راه روشنی را برای تلاشگران این عرصه مشخص کرده و تدبیر و دوراندیشی همراه با تلاش مضاعف و همگانی برای اجرای آن ضروری است.
تاکید بر عدم مصرف گرایی کالاهای خارجی ، افزایش شاخصهای اقتصادی با تکیه بر دانش بومی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی به مدد کار و سرمایه ایرانی ، شناسایی نقاط ضعف و قوت بدنه اقتصاد و از همه مهمتر تلاش در مسیر سند چشم انداز توسعه کشور ازجمله شاخص های کلیدی است که دراجرای طرح اقتصاد مقاومتی باید به کار گرفته شود.
دیگرشاخص مهم در اقتصاد مقاومتی، مبارزه با فساد وکوتاه کردن دست مفسدان از منابع ثروت ملی است تا راه برای فعالیت سالم فراهم شود.
توجه به تولید علم به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی توسط بنگاههای دانش بنیان نیز از شاخص های مهم و کاربردی در چشم انداز اقتصاد مقاومتی است .
دانشگاهیان، پژوهشگران، اندیشمندان و دانشجویان به عنوان جهادگران خط مقدم اقتصاد مقاومتی باید با تولید علم و جهاد در سنگر تعلیم، موتور محرکه دانش اندوزی در عرصه های مختلف را فراهم کنند.
به اعتقاد برخی از نظریه پردازان، تحول نظام اقتصادی و بهره گیری از توانمندی های ملی در هر کشور با محوریت برنامه های کلان اقتصادی، زمینه ساز رشد و شکوفایی و در یک کلام توسعه یافتگی است.
اقتصاد مقاومتی با توجه به فرآیند توسعه یافتگی، تقویت سازو کارهای اشتغال مولد و پایدار، حفظ و تربیت نیروی انسانی بومی و از همه مهمتر کاهش میزان وابستگی خارجی در امر تولید، سبب می شود تا جمهور اسلامی ایران در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرد.
اقتصاد مقاومتی سیاستی مدبرانه و راهکاری هوشمندانه است که اجرای آن موجب پیروزی در کارزار پیکار اقتصادی می شود.
برای روشن شدن زوایای این سیاست بکراقتصادی باید نیم نگاهی به فلسفه وجودی این شکل از اقتصاد داشت و به این سووال اساسی پاسخ گفت که چرا در شرایط کنونی ضرورت اقتصاد مقاومتی درکشور بیشتر از گذشته احساس می شود.
امروزه استقلال سیاسی و اقتصادی عامل مهم رشد وتوسعه پایدار در کشورهای توسعه یافته محسوب می شود و از سویی حیات مادی و سلطه جویانه دولتهای استکباری درگروی اجرای راهبردهایی است که خودکفایی ملی را از کشورهای در حال توسعه و یا کمتر توسعه یافته سلب کند.
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سه دهه اخیر با کسب موفقیتهای مختلف درعرصه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و به ویژه فناوری های نوین علمی، سیطره سلطه بیگانگان را در خاورمیانه با چالش مواجه کرده است .
شاخص عملکرد یک نظام بر پایه تثبیت رونق اقتصادی و میزان رضایتمندی ملت از حاکمیت ارزیابی می شود و این همان چیزی است که دشمنان این مملکت در سی و چند سال گذشته با عناوین مختلف سعی در کمرنگ جلوه دادن آن داشته اند ولی توطئه آنان با بصیرت خردمندانه و درک هوشمندانه رهبر معظم انقلاب اسلامی با رویکرد ˈ اقتصاد مقاومتی ˈ نقش بر آب شد.
مفهوم اقتصاد مقاومتی در ایران اتفاق مبارکی است که با دقت نظردر اجرای سیاستهای آن می توان چالش تحریم ها را به فرصتی شگرف تبدیل کرد و اوج قدرت خودکفایی و رشد اقتصادی را به رخ جهانیان کشید و این مهم با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری دور از دسترس نخواهد بود.
اقتصاد مقاومتی هرچند نیازمند کارهای فرهنگی است ولی تنها با شعار وهمایش و نصب بنرهای عریض و طویل محقق نخواهد شد بلکه نیازمند روحیه جهادی مردم ومسوولان است تا با نهادینه کردن فرهنگ آن در بدنه اجتماع ، زمینه بی نیازی از بیگانگان و رونق تولید ملی فراهم شود.
از حسین مهدی زاده
7112/559
انتهای پیام /*




18/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن