محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826018035
روایت یک فیلمساز از تجربه عجیب کارگردانیاش / چطور بیش از دو ساعت داستان را در یک پلان تصویر کنیم؟
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
روایت یک فیلمساز از تجربه عجیب کارگردانیاش / چطور بیش از دو ساعت داستان را در یک پلان تصویر کنیم؟ فرهنگ > سینما - نمایش فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری در جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با استقبال مواجه شد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در روزهای پایانی جشنواره تصویر سال، خانه هنرمندان میزبان علاقهمندان به فیلم «ماهی و گربه» شهرام مکری بود، فیلمی که در بخش تجربههای نو جشنواره فجر امسال به روی پرده رفت و با استقبال زیادی مواجه شد.
دیشب هم جمعیت چهارصدو پنجاه نفری پشت درهای تالار «ناصری» خانه هنرمندان منتظر تماشای این فیلم شدند. سالن 270 نفره ناصری مملو از جمعیت بود، به طوری که روی سن و پلههای سالن هم پر شده بود. بعد از نمایش فیلم شهرام مکری به همراه عوامل در نشست نقد و بررسی که سیف الله صمدیان دبیر جشن تصویر سال آن را اداره می کرد، حاضر شدند و به پرسشهای حاضران هم جواب دادند. امیر اثباتی طراح صحنه و لباس و مشاور پروژه «ماهی و گربه» در سخنانی گفت: «واکنش مثبت علاقمندان سینما نشان میدهد که اگر این نوع تجربهها جدی گرفته شود و تنها ادای تجربه نباشد، قدرش دانسته میشود.» اثباتی توضیح داد: «این امر نیازمند طراحی اساسی در تولید فیلم بود. امکان ساخت در شرایط متعارف مهیا نبود و باید بدهوبستانی در همه اجزا شکل میگرفت. تلاش من به عنوان طراح این بود چیزی که در ذهن شهرام مکری بود به عدد و رقم و فاصله و متر و شرایط اجرا نزدیک کنم. این موضوع زمان زیادی از ما گرفت. ما در بدترین فصل سال بودیم. باران و زمین گلآلود کار را سخت کرده بود. میزانسنها باید به درستی بدون سر خوردن شکل میگرفت.» این هنرمند در عین حال گفت: «از سوی دیگر باید آن فضا را که تفرجگاه بود، شکل میدادیم. رستوران اول و کلبه آخر ساخته شدند؛ مسیرهای فرعی هم شکل گرفت. این عملیات هر روز باید انجام میشد، سفره را هر روز پهن میکردیم و شب جمع میکردیم. این شرایط فراهم شد تا به اقتضائات فیلم جواب دهیم. اگر فیلم طولانیتر از چیزی که هست به نظر میرسد دلیلاش این است که ما همین قدر توانستیم خلاصه کنیم. اگر دقت کنید در قسمت انتهایی که حمید مسیری را طی میکند تا به مارال برسد شاید مسیر طولانی باشد ولی من اصرار داشتم که حتما در همین نقطه مارال بنشیند، زیرا در پس زمینه گروه نوازندگان صحنه بسیار عجیبی می دیدیم و حیف بود که به خاطر مسافت طولانی آن را از دست بدهیم.» اثباتی همچنین از اینکه در فیلم «ماهی و گربه» نقش داشته اظهار خرسندی کرد و گفت: «به نظرم این فیلمها باید به نمایش عمومی در بیاید و نباید تحت الشعاع یک نوع سینما باشد که ظاهرا غلبه دارد و به نظر میآید تنها سینمای رسمی ماست و از آن صحبت میشود. سینمای تجربهگرا جایش را در دنیا باز میکند.» در ادامه سیفالله صمدیان از مکری پرسید که این نوع فیلمسازی را تا چه زمان ادامه میدهد و چرا این دایره و به هم رسیدنها این قدر او را مشغول کرده که مکری پاسخ داد: «چند سال پیش در دوره دانشگاه اولین فیلم کوتاهم را ساختم. بعد از آن فکر کردم نگاهی به مدل کاری که میخواهم انجام دهم داشته باشم و ببنیم آن چه که در فیلمسازی دنبالش هستم چیست. در این نگاهها و بررسی تاریخ سینما بیشتر توجهم به مفهوم پلان جلب شده بود. کاری که پلان انجام میدهد در یک زمان رو به جلو حرکت میکند؛ در فیلمهای مختلف پلانهای مختلف را کنار هم میچینند و از نوع چیدمان آنها میتوان روایت درهم ریختهای را ساخت. ذهن در برخورد این روایت درهم ریخته آنها را مرتب کند، حتی در فیلمی مثل «فیل»(elephant) کارکردی مثل پلان و نوع برخورد ذهن با آن همین ترکیبی را دارد که از آن دارم صحبت میکنم. یعنی مجموعه پلانهایی که زمان در آنها رو به جلو حرکت میکند، غیر خطی و در کنار هم قرار میگیرد و ذهن ما در مواجهه با آنها سعی میکند به آنها نظم و ترتیب دهد. فکر میکردم که چطور میتوان چنین تعریفی از پلان را دستخوش تغییر کنیم.» وی توضیح داد: «بعد که با نقاشیهایی «اشر» آشنا شدم و به کاری که او در پرسپکتیو انجام داده دقت کردم. کاری که او انجام میدهد این است که سه دایره در کارش میبینیم، ولی با دقت بیشتر میتوانید با یک حرکت ممتد مسیر دایرهها را دنبال کنید و به آن راز گشایی او میرسید. فکر کردم که اگر بخواهیم این موضوع را در سینما داشته باشیم و با برهم زدن زمان روایت و پرسپکتیو باید چنین کاری را انجام داد. یعنی وقتی میتوانیم این پروسه را کامل ببنیم که فیلم را در یک پلان طراحی کنیم و آن وقت ذهن اجازه به چیدن و مرتب کردن این پازل به هم ریخته را نمیدهد، این گونه بود که فکر کردم میشود، مدلهایی برای روایت زمان در پلان طراحی کرد.» وی یادآور شد: «دو یا سه فیلم کوتاه ساختم که سعیام اجرای چنین ایدههایی بود. در واقع «ماهی گربه» مدلی با نگاه به ماکت «محدوده دایره» است. آن ماکت را با نگاه کردن به فیلمهایی «اسلشر» از فیلمهای وحشت و بازی کردن با قواعد این چنینی سعی کردم شکل بدهم. این که تا کی میخواهم ادامه دهم دقیقا نمیدانم. الان سناریویی در ذهنم دارم که با «ماهی گربه» فرق دارد، شاید بعضی ببینند بگویند که بدتر از «ماهی و گربه» است.» سپس صمدیان پرسید که حضور ابراهیمی فر در کنار جوانانی مثل شهرام مکری و همچنین تورج اصلانی، قابل توجه است و چرا او در این فیلمها حضور دارد که ابراهیمیفر پاسخ داد: «چیزی که برایم اعتقاد شده این است که سینمایی که فاقد عنصر تجربه باشد محکوم به فنا است؛ سینمایی میشود که فقط با کلیشهها سرو کار دارد. برای همین عنصر تجربه برایم خیلی مهم است، به خصوص سینمای ما که خیلی چیزها دست و پایش را میبندد. برای همین از پیشنهادهایی این مدلی استقبال میکنم. چون به این سینما اعتقاد دارم هر کاری از دستم بر بیاید انجام میدهم. شهرام به من لطف دارد هر فیلمی که میخواهد بسازد فکر میکند که چه چیز برای من دارد. در فیلم قبلیاش نقش یک نابینا را بازی کردم که از یک جواهر فروشی سرقت میکند و در «ماهی وگربه» تبدیل به رستورانداری شدم که در رستورانش گوشت آنچنانی سرو میکند.» همچنین مکری در پاسخ به این پرسش که اگر محمود کلاری نبود، چطور میتوانست 120 دقیقه مستمر دوربین روی دست کار کند، پاسخ داد: «آقای کلاری خیلی خوب به پروژه ما پیوند خوردند، همان موقع سر کار «گذشته» بود. آن کار که تمام شد بلافاصله آمد تهران سر لوکشین ما. کلاری یکسری توصیههایی سر فیلمبرداری کرد که 50 درصد را گوش کردم و 50 درصد را نه. الان پشیمان هستم که چرا گوش نکردم. در فیلم ما کمپی از کارگردانها بودند. آقای کلاری ایدههایی سر فیلمبرداری پیاده کردند که بهتر است خودش توضیح دهد. ایده این بود که جایی که دوربین ایستاتر است آقای کلاری و کوهیار، روشی را تمرین کرده بودند که دوربین را دست به دست کنند.» 58243
پنجشنبه 15 اسفند 1392 - 10:08:13
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
روایت سرلشگر جعفری از یک تجربه تلخ سپاه
روایت سرلشگر جعفری از یک تجربه تلخ سپاه فرمانده کل سپاه گفت بزرگترین خطا در آموزشهای تاکتیکی بعد از دفاع مقدس این بود که تجربیات جنگ را کنار گذاشتیم و سراغ آموزشهای کلاسیک رفتیم به گزارش نامه نیوز سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروزروایت دسته اول از داستان فیلم «چ»+فیلم
روایت دسته اول از داستان فیلم چ فیلممن اصلا خبر نداشتم که اخبار هولناک پاوه به کسی میرسد و امام خمینی و ملت از جریان پاوه باخبرند فکر میکردم که در محاصره ضدانقلاب در آن شب وحشتناک به شهادت میرسیم و تا مدتها کسی با خبر نمیشود به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس شهیهمکاری با تیمورنژاد تجربهای لذت بخش بود/ نفوذ برگرفته از داستانی واقعی است
بازیگر نخستین سریال اینترنتی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران همکاری با تیمورنژاد تجربهای لذت بخش بود نفوذ برگرفته از داستانی واقعی است کاوه آهنگر گفت همکاری با آرش تیمورنژاد کارگردان نخستین سریال اینترنتی ایران نفوذ تجربهای خوب و لذت بخش برایم بود کاوه آهنگر بازیروایت داستان مشی و مشیانه در نقش جهان
یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰ ۴۳ نمایشگاه گروهی از گذشته تا امروز با نمایش آثاری از پنج هنرمند در گالری نقش جهان گشایش مییابد به گزارش خبرنگار بخش تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این نمایشگاه آثاری از مصطفی اخواص یوسف حسینی بهزاد بزرگی حمید طلوعیفرد و سالومه گلنراقیثبت تردد بیش از 6 میلیون خودرو طی 24 ساعت گذشته
ثبت تردد بیش از 6 میلیون خودرو طی 24 ساعت گذشته تهران - ایرنا - مدیر مرکز مدیریت راههای کشور از تردد شش میلیون و 580 هزار و 593 خودرو طی 24 ساعت گذشته در برخی از محور استانهای البرز تهران آذربایجانشرقی و مازندران خبر داد علی اکبر آشوری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاسوئد بیشترین کسری بودجه را در سال 2014 تجربه خواهد کرد
در 20 سال گذشته سوئد بیشترین کسری بودجه را در سال 2014 تجربه خواهد کرد سوئد که به صرفهجویی در زمینه بودجه شهرت دارد تا پایان سال 2014 کسری بودجهای برابر با 1 9 درصد تولید خود خواهد داشت به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه براساس آمار دولتی که مفنی و حرفهای اصفهان در سالی که گذشت ارائه آموزشهای مهارتی به بیش از 10 میلیون نفر-ساعت در اصفهان
فنی و حرفهای اصفهان در سالی که گذشتارائه آموزشهای مهارتی به بیش از 10 میلیون نفر-ساعت در اصفهانمدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان گفت امسال ارائه آموزشهای مهارتی به افراد در استان به میزان 10 میلیون و 353 هزار و 213 نفر-ساعت بوده است به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان آمبیش از شش میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در گیلان ارایه شد
بیش از شش میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در گیلان ارایه شد رشت - ایرنا - مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان گیلان گفت در سال جاری بیش از شش میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی در بخش دولتی مراکز آموزش های فنی و حرفه ای گیلان به متقاضیان ارایه شد رسول شمشادی روز سه شنبه گفت و گو با خبرپیشنهاد عجیب حافظ به «هملت»/ شبی 4 ساعت روی صحنه بروید
فرهنگ و هنر تئاتر پیشنهاد عجیب حافظ به هملت شبی 4 ساعت روی صحنه بروید کارگردان نمایش هملت با اشاره به اینکه قرار بود این اثر در تالار حافظ اجرای عمومی داشته باشد درباره دلیل انصرافش گفت مدیران تالار گفتند چون دکور نمایش ثابت است باید 15 شب به صورت دو اجرایی اثر را روی صحنسوریه در 24 ساعت گذشته روایت 700 روز محاصره شیعیان سوری حومه حلب/ادامه پیروزیهای ارتش در یبرود
سوریه در 24 ساعت گذشتهروایت 700 روز محاصره شیعیان سوری حومه حلب ادامه پیروزیهای ارتش در یبرودمهمترین تخولات سوریه در روز گذشته دستگیری 36 تروریست در القنیطره ادامه پیروزیهای ارتش در تپههای اطراف یبرود هلاکت سرکرده النصره و موسس آزادگان شام توسط داعش و روایت دردناک 700 روز مروایت یونس؛ داستان جنگ گرامین بانک با فقر
روایت یونس داستان جنگ گرامین بانک با فقربخش اجتماعی الف 7 اسفند 92محمد یونس اقتصاددان و متفکر بنگلادشی یکی از پیشروان مبارزه با فقر در سطح بین المللی محسوب می شود کوشش های موثر این اقتصاددان مسلمان در مبارزه با فقر باعث شد که در سال ۲۰۰۶ جایزه صلح نوبل به او تعلق گیرد محمتماشای بیش از 2 ساعت تلویزیون برای کودک، مضر است
دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱ ۰۱ یک روانشناس با تاکید بر اینکه فعالیتهای ورزشی باید در کنار بازیهای کامپیوتری و تماشای تلویزیون برای کودک درنظرگرفته شود گفت تماشای تلویزیون بیش از 2 ساعت برای کودک مضر است عباس عزیزخانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطژاپنیها قصه ساموراییها را بیشتر از داستانهای جدید میپسندند/امروز ثروتمندیم ولی اعتماد به نفس نداریم
فرهنگ و ادب ادبیات جهان گفتگو با مردی که از موراکامی جلو زد ژاپنیها قصه ساموراییها را بیشتر از داستانهای جدید میپسندند امروز ثروتمندیم ولی اعتماد به نفس نداریم نویسنده ژاپنی رمان مردی که او را با لقب دزد دریایی مینامیدند که این اثرش سال گذشته در ژاپن فروش بیشتری از آثاالوندی فعالیتهای سال 92 دفتر ادبیات کودک و نوجوان را تشریح کرد بیش از 150 عنوان کتاب کودک و نوجوان در انتظار
الوندی فعالیتهای سال 92 دفتر ادبیات کودک و نوجوان را تشریح کردبیش از 150 عنوان کتاب کودک و نوجوان در انتظار چاپ روایت تاریخ استعمار برای نوجواناندبیر دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری برنامهها و فعالیتهای این دفتر در سال 92 را تشریح کرد به گزارش خبرگزاری فارسف عزتالله الوروایت استاندار گیلان از توزیع سبد کالا: برخی از ساعت 3 صبح در صف ایستادند و دست خالی برگشتند
روایت استاندار گیلان از توزیع سبد کالا برخی از ساعت 3 صبح در صف ایستادند و دست خالی برگشتند اقتصاد > اقتصاد سیاسی - فارس نوشت استاندار گیلان از نحوه توزیع سبد کالا و تشکیل صف از نیمههای شب در این استان روایت کرد محمدعلی نجفی امروز در جمع مدیران و حافظان منابعتراکتورسازی برای ثابت کردن خود مقابل ما به میدان آمد ابراهیمزاده: برد ما وظیفه مدیریت را بیشتر میکند/ کار در
تراکتورسازی برای ثابت کردن خود مقابل ما به میدان آمدابراهیمزاده برد ما وظیفه مدیریت را بیشتر میکند کار در راهآهن تجربه خیلی سختی بودسرمربی تیم فوتبال راهآهن گفت تراکتورسازی مقابل ما برخلاف آنچه که گفته میشد با انگیزه ظاهر نمیشود اما بازیکنانش برای نشان دادن قدرتشان پیش ابیشترین شدت تابش اشعه یو وی درچهارمحال وبختیاری ازساعت 11تا13.30 است
بیشترین شدت تابش اشعه یو وی درچهارمحال وبختیاری ازساعت 11تا13 30 است شهرکرد - ایرنا - رییس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت براساس اندازه گیری های انجام شده در این مرکز از ساعت 11 تا 13 30 زمان تابش بیشترین شدت اشعه فرابنفش یو وی درچهارمحال و بختیاری گزارش شده است به گزارش-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها