تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802992779




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس دروازه گردشگری کشور - بهنام احمدی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فارس دروازه گردشگری کشور - بهنام احمدی استان فارس به دلایل اقلیمی، تاریخی و ظرفیت های منحصر بفردی که از نظرجاذبه های بکر طبیعی گرفته تا آثار و ابنیه تاریخی و منزلگاه مشاهیر و مفاخر بزرگ علمی و ادبی که وجهه بین المللی آنان بر همگان آشکار است، می تواند دروازه گردشگری ایران اسلامی باشد.


البته تحقق این مهم در سایه همت والا و برنامه ریزی اصولی متولیان امر می تواند با تکیه بر داشته ها و یافته های این استان پهناور جامه عمل پوشانده و پاشنه زنگار گرفته این دروازه را با افتخار بر ستونهای بسیار قدیمی و در عین حال پرصلابت تخت جمشید به عنوان پایتخت جهانی امپراتوری افسانه ای هخامنشیان همچنان در زمانه حاضر بچرخاند.
چهار فصل بودن این استان پهناور که به اندازه هشت استان کشور وسعت و جمعیت دارد به عنوان یک مولفه منحصر بفرد می تواند برای تمام فصول سال پذیرای گردشگران داخلی و خارجی با ذائقه های مختلف باشد.
زمانی که مناطق شمال و شمال غرب این استان 122هزار کیلومتر مربعی شاهد برف و بوران است شما در نقاط جنوب و جنوب شرقی این استان در همسایگی آبهای نیلگون خلیج فارس و همجوار با استانهای هرمزگان و بوشهر هوای بهاری را تجربه می کنی و شاهد تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل باشی .
به جرات می توان گفت که در جای جای این استان پهناور از نقاط برخوردار شهری گرفته تا نقاط کم برخوردار و گاه دور افتاده روستایی کمتر نقطه ای را می بینی که از نعمت جاذبه های گردشگری طبیعی و یا غیر طبیعی محروم مانده باشد.
حرم شاهچراغ به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) ، تخت جمشید ، پاسارگارد، بنای ارگ کریمخانی ، موزه هفت تنان ، مجموعه فرهنگی حافظیه وسعدیه ، دروازه قران ، بازار و حمام وکیل ، عمارت کلاه فرنگی ،مساجد جامع عتیق – وکیل و نصیر الملک و دهها اثر ذیقیمت دیگر تاریخی و گردشگری در مرکز این استان یعنی شیراز ، شهر تاریخی بیشابور، غار شاپور، سراب بهرام ، ویرانه های دارابگرد، میل اژدها و بافت قدیمی شهرهای مختلف از جمله لارستان نیز بخشی از آثار مذهبی و تاریخی استان فارس بشمار می رود که به نوبه خود می تواند در توسعه گردشگری و جذب توریسم موثر واقع شوند.
در کنار جاذبه های یادشده ، باغهای بسیاری وجود دارد که دارای ارزش های تاریخی و باستانی و هنری فراوانی هستند و تاکنون محفوظ مانده و از جمله سرمایه های ملی ایران به شمار می آیند، که می توان به باغهای ایلخانی، تکیه هفت تنان، جنت، جهان نما، دلگشا، سلطان آباد، سنقری، قوام، گلشن، ناری، نظر، اقبال آباد، کچل پادشاه ، عفیف آباد، ارم و نوابی نیز اشاره کرد.
جاذبه های طبیعی استان پهناور فارس تنها به باغهای پرآوازه اش ختم نمی شود بلکه تنگه های سرسبز ، چشمه سارها ، آبشارها ، مناطق حفاظت شده ارژن ، هرمود ،میان جنگل و پارک ملی بمو با گونه های مختلف جانوری و وحوش ، تالابها و دریاچه های فراوان به همراه راههای ارتباطی کوهستانی پوشیده از درختان بلوط ، بنه ، کیکم و بادام جلوه ای از روح دل انگیز طبیعت بکر در این وادی را به نمایش گذاشته است .
اما مشاهیر و مفاخر پرتعداد پرورش یافته در دامن پرگهر فارس همچون حافظ غزلسرا ، سعدی شیرین سخن ، ملاصدرا ، میرزای شیرازی میزرا جهانگیرخان ها ، بهاءالدین ها و محمد بهمن بیگی پدرتعلیمات عشایر ایران و دهها و بلکه صدها شهیر دیگر که سالیانی است آثار پرافتخار و بی همتایشان و یا اقدامات علمی شان به عنوان دستاوردی ارزشمند در خدمت جامعه بشری بوده به جاذبه های طبیعی و تاریخی استان فارس جلای علمی خاصی بخشیده است .
بخوبی می توان واقف بود که مشاهیر ، جاذبه های طبیعی و تاریخی سرزمین کهن فارس مثلثی غنی و گرانمایه را ترسیم و خلق کرده اند که وزن محور گردشگری اش را نه تنها به عنوان دروازه ورود گردشگری ایران بلکه جهان می توان قلمداد کرد و به آن بر عالمیان فخر ورزید .
بنابراین باید گفت که از حیث جاذبه های طبیعی ، تاریخی و علمی و در یک کلام زمینه های بکر گردشگری استان فارس هیچ چیزی را کم ندارد و درصورت مدیریت توانا می توان بخوبی با تکیه بر این محور توسعه راهی میانبر را در ارز آوری بدور از نفت نیز نه تنها برای خود این سامان بلکه برای دیگر نقاط کشور نیز رقم زد.
البته بهره گیری از این منفذ توسعه علاوه بر مدیریت دانا و توانا ، مستلزم برخورداری زیرساخت های مناسبی از جمله مسیرهای هوایی، ریلی ، جاده ای ، اقامتگاهها و هتل های درخور شان در نزدیکی این جاذبه ها ، مترو ، منو ریل و دیگرامکاناتی که به تسهیل تردد در این استانی که فاصله شمال و جنوبش و یا مشرق و مغربش حداقل یکهزار کیلومتر مسافت دارد می توان تمام قد از عهده خیل علاقمندان به گردشگری از اطراف و اکناف این جهان بخصوص کشورهای همسایه نیز برآید.
هرچند استان فارس دارای شش فرودگاه در شهرهای شیراز، لار، لامرد، جهرم، فسا و زرقان می باشد که از این میان فرودگاه شیراز، تنها فرودگاه بین المللی، فرودگاههای لار و لامرد مرز هوایی و فرودگاههای جهرم،فسا و زرقان فرودگاه های داخلی می باشند ، اما این فرودگاهها هر کدام در جایگاه خود تا رسیدن به وضع مطلوب مورد نظر گردشگران و مسافران مرزی و داخلی نیز فاصله زیادی دارند.
شیراز به عنوان مرکز فارس که بیشترین اثار تاریخی و جاذبه های گردشگری این استان را در درون خود جای دارد چرا هنوز پس از 19سال خط مترویش به انتظار رسیدن پولی از جانب غیب است تا بتواند هزینه گمرکی اولین محموله واگن های فاز اول خط نخست از شش خط تعریف شده مترویش را در گمرک بندرعباس بپردازد.
در شیراز به عنوان شهری که مرکز و ثقل تردد گردشگران بخاطر آثار پرشمارتاریخی و جاذبه های طبیعی است متاسفانه به گفته متولیان امر به دلیل ضعف زیرساخت های اسکان ، زمان ماندگاری گردشگر در این شهر بسیار پایین تر از نرم جهانی است .
با مقایسه داشته های شهری چون شیراز با برخی شهرهای توریست پرور کشورهای همسایه مثل استانبول ترکیه بخوبی می توان ضعف زیرساختی این کلانشهر با قدمت چند هزارساله که از ایران قبل اسلام تا مقاطعی از دوران معاصر همواره به عنوان پایتخت های زمستانی و تابستانی امپراتوران و زمامداران سرزمین ایران در اولویت بوده اند را به نظاره نشست .
زمانی که حمل و نقل آسان را در شهر 17میلیونی استانبول آنهم با جاذبه های تاریخی تکراری اش در سایه همزمان عمل کردن خطوط مترو ، منوریل ،اتوبوسرانی ،تاکسی رانی و ناوگان مسافری دریایی به تماشا می نشینی ، به ضعف حمل نقل شهر شیراز با یک میلیون و 700هزار نفر جمعیت و ترافیک های جانکاهش غبطه می خوری.
خلاصه اینکه شیراز و در واقع استان فارس با قابلیت های پرشمار برشمرده شده اش می تواند دروازه و مرکز ثقل گردشگری کشور باشد البته درصورتی که با نگاه جدی مدیران و سیاستگذاران کلان کشوری تقویت زیرساخت های آن در اولویت کاری قرار گیرد تا بتوان با گام نهادن در راه میانبری از درآمد 900میلیارد ریالی گردشگری سالانه جهان نیز ما هم بهره ای ببریم و از سهم ناچیز کشورمان در درآمد ارزی محور گردشگری جهان نیز فارغ نشویم .پ/
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/12/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن