محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842874698
گزارش مشروح فارس از «چالشهای علم جدید برای ادیان» پروفسور لگنهاوزن: سه دیدگاه فلسفی در جمع میان جبر و اختیار وجود داد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش مشروح فارس از «چالشهای علم جدید برای ادیان»
پروفسور لگنهاوزن: سه دیدگاه فلسفی در جمع میان جبر و اختیار وجود داد
چهره ماندگار فلسفه گفت: سه سنت برای جمعکردن جبر با اختیار انسان است، نخست سنت ارسطویی یا مشایی، دوم دیدگاه آمپریسمهای انگلستان و سوم سنت کانتی و در کنار آن سنت هگلی.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست «چالشهای علم جدید برای ادیان» عصر دیروز (دوشنبه 28 بهمن ماه) با حضور پروفسور محمد لگنهاوزن و حسن میانداری از اساتید فلسفه کشور و حجتالاسلام اسماعیل علیخانی عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در این مؤسسه برگزار شد. *همه طبیعت تحت کنترل قانون خداست در این نشست پروفسور لگنهاوزن درباره بررسی نحوه عملکرد خدا در جهان هستی (Divine action) سخن گفت و توضیح داد: ما همه اعتقاد داریم که علت همه کارها برای خداست، تقریبا 35 سال است که این بحث داغ شده و اصل اشکال هم این است که بسیاری مردم دیگر به این امر اعتقاد ندارند که حوادثی که تبیین علمی دارند، از سوی خداست به طور مثال زلزله کار خدا است یا صفحه تکتونیکی زمین؟ وی با اشاره به اینکه همه ادیان ابراهیمی تاکید دارند که خدا، معجزه، وحی پیغمبران، پاسخ به دعا و پیروزی و شکست را خدا به ما می دهد، اظهار داشت: در این راستا تحقیقات زیادی صورت گرفته و کتاب هایی نوشته شده است. بنابراین بسیاری از اینها اعتقاد دارند که خدا در جهان فیزیکی فعال است کاری که الهیات باید انجام دهد همین امر است. لگنهاوزن در ادامه توضیح داد: در دانشگاه آکسفورد هم یک برنامه جدید ماه گذشته در این رابطه شروع شده است این برنامه سه ساله در موضوع عمل خدایی است نخستین مطلبی که باید در این رابطه انجام داد این است که آیا خدا جهان را آفرید یا خیر؟ البته اگر پاسخ منفی باشد که دیگر بحثی نیست ولی اگر مثبت باشد در نهایت باید به دخالت خدا در حوادث تاریخی برسیم و اینجا باید بپرسیم که آیا کارهای خدا میتواند قوانین طبیعی را لغو کند و این چطور اتفاق میافتد؟ وی با اشاره به اینکه عدهای اعتقاد دارند که دخالت خدا در هستی یک علت فرامادی دارد، توضیح داد: عده دیگری میگویند که لازم نیست خدا اینگونه در طبیعت دخالت کند همین روند طبیعی چارچوب خدا را نشان می دهد. پاسخ فیلسوفان در این رابطه این است که خدا عمل آزادانه انجام میدهد در عین حال که همه طبیعت تحت کنترل قانون اوست. هاوزن درباره بحث جبر و اختیار انسان گفت: سه سنت برای جمعکردن جبر با اختیار انسان است، نخست سنت ارسطویی یا مشایی، دوم دیدگاه آمپریسمهای انگلستان و سوم سنت کانتی و در کنار آن سنت هگلی. البته هگل تلاش دارد که برخی نقاط کانت را با ارسطو جمع کند. *بازار آشتی علم و دین داغ شده است همچنین در این نشست حجتالاسلام علیخانی ضمن بیان برخی نکات عنوان کرد: علم و دین تا قرن 16 و 17 از هم جدا نبوده بلکه در کنار هم بودند، اما در اثر کشفیات جدید دنیای غرب علمی به عرصه ظهور رسید تحت عنوان علم تجربی. این علم مشکلاتی از جمله برخورد بد کلیسا با عالمان را ایجاد کرد و عده ای از آن سوء استفاده کردند. وی در ادامه افزود: بنابراین این دغدغه نگرانی جدایی علم و دین ایجاد شد، اما آنچه امروز ما شاهد آن هستیم رویکرد مثبتی در این زمینه است. سؤالات پیش روی مکتب علمی و دینی بدین قرار است: آیا جهان قانونمند است؟ آیا علم نفیکننده دین است؟ آیا در دوران حاکمیت علم، جهتگیری هدفمند برای جهان توجیهپذیر هست و ... . عضو مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران درباره اهمیت رابطه علم و دین گفت: دانشمندان امروز میگویند که علم و دین برای قرن 21 تصمیم میگیرند پس امروز بازار آشتیدادن این دو باز است حتی به علمای این دو حوزه جایزه هم میدهند. نخستین چالشهای باب علم و دین بیشتر جنبه روانشناختی داشته است یعنی وقتی توانایی علم را دیدند عدهای به قول خودمان جوگیر شدند و تصور کردند که حتی میتوانند بهشت را هم بر زمین بیاورند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که به خدا احتیاج ندارند. وی با تأکید بر اینکه از قرن بیستم باز این جریان فروکش کرد و افراد هم در این رابطه عقبنشینی کردند، افزود: بنابراین اینجا بحث آشتی و صلح بین علم و دین ایجاد شد. جهان اسلام در 150 سال اخیر رابطه عمیقی بین علم دین برقرار کرد، عدهای مثل علامه طباطبایی، مهندس بازرگان، شهید صدر، آیتالله مصباح یزدی و نقیب العطاس، سید جمالالدین اسدآبادی و ... در این راستا تلاش کردند. بنابراین در این وضع دو رویکرد وجود داشت؛ نخست عدهای که میگویند علم و دین با هم سازگار است و عدهای که میگویند راه این دو از هم مجزاست. * حوزه اخلاق نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارد در ادامه این نشست نیز حسن میانداری در زمینه بحث علم و دین عنوان کرد: در راستای این بحث ما کمتر درباره اخلاق کار و تفکر کردیم، خیلی برای ما عجیب نباید باشد چون کاملاً درباره اخلاق کار را کنار گذاشتیم. وی با اشاره به اینکه نظریه تکامل از دهه 1970 به این سمت وارد بحث اخلاق شده است، توضیح داد: بخصوص در تبیین اخلاق انسان نظریاتی ارائه شده است، بر این اساس گاهی فیلسوفان از یک نظریه اخلاقی دفاع کردند. در این زمینهها شاید مباحثی مطرح شود که با نگاه دینی مشکل دارد، یعنی همین تبیین اخلاق و استفاده از آن در بحث اخلاق ممکن است در نگاه دینی خوب نباشد. میانداری با تأکید بر اینکه زیستشناسان ما هم حتی در زمینه تکامل از اخلاق استفاده نکردند، بنابراین مشکل در این راستا مضاعف میشود، افزود: البته مسیحیان در این زمینه مقالات زیادی دارند و کتابهایی نوشتهاند. برای این بحث من ابتدا آراء یک مسیحی را مطرح کنم که سعی کردم نظریاتش را به سه دسته تقسیم کنم. نخست نظریه فلسفه اخلاقی، دوم تبیین نظریه اخلاقی و سوم استفاده از این مبانی برای ارائه یک نظریه اخلاقی و نقد نظریات دیگر اخلاقی. وی در ادامه توضیح داد: فلسفه اخلاق این فیلسوف مسیحی سه بنیان دارد؛ نخست طبیعت انسان مبنای اخلاق است، دوم الهیات که مشخص میکند در این زمینه کدام یک خیر اصلی انسان است و سوم خیری هم فراتر از این خیر طبیعی برای انسان است. این فیلسوف میگوید من به روح اعتقاد دارم انسان علاوه بر جسم، دارای روح معنوی هم دارد همچنین هم امور شناختی و هم آزادی با درجات پایین تر در جانوران هم هست علم نشان میدهد اینها با درجات پایینتر در بین دیگر موجودات است. انتهای پیام/ک
92/11/29 - 09:20
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]
صفحات پیشنهادی
پروفسور لگن هاوزن در نشست «چالشهای علم جدید برای ادیان» همه طبیعت تحت کنترل قانون خداست
پروفسور لگن هاوزن در نشست چالشهای علم جدید برای ادیانهمه طبیعت تحت کنترل قانون خداستاستاد و چهره ماندگار فلسفه ایران گفت پاسخ فیلسوفان به افرادی که درباره جبر و اختیار انسان مردد هستند این است که عمل انسان ها آزادانه انجام می شود در عین حال که همه طبیعت تحت کنترل قانون خدا قرا«چالشهای علم جدید برای ادیان» بررسی میشود
چالشهای علم جدید برای ادیان بررسی میشودنشست علمی چالشهای علم جدید برای ادیان با حضور محمد لگنهاوزن و حسن میانداری در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران علم و دین کاراترین نیروهای مؤثر بر انسان هستند بحسن میانداری در نشست «چالشهای علم جدید برای ادیان» حوزه اخلاق نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری دارد
حسن میانداری در نشست چالشهای علم جدید برای ادیانحوزه اخلاق نیاز به اندیشه و تفکر بیشتری داردعضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت خیلی نباید برای ما عجیب باشد اگر بشنویم که ما در حوزه اخلاق کار ویژه ای صورت نداده ایم باید در این راستا تفکر و اندیشه بیشتری داشته باشگزارش مشروح فارس از نشست «مدرنیته و معنویت» تأکید صاحبنظران بر گسترش روابط صلحدوستانه اسلام و مسیح
گزارش مشروح فارس از نشست مدرنیته و معنویتتأکید صاحبنظران بر گسترش روابط صلحدوستانه اسلام و مسیحیتصاحبنظران مسلمان و مسیحی بر گسترش روابط مرکز گفتوگوی ادیان و تمدن با شورای جهانی کلیساها تأکید و تصریح کردند که تصویر دروغین جامعه جهانی از ادیان با برونرفت از چرخه نفرت آشکار میگزارش فارس پشت پرده تاخیر پخش سخنان رئیس جمهور/«پوریامین» مجری که اضافه شد
گزارش فارسپشت پرده تاخیر پخش سخنان رئیس جمهور پوریامین مجری که اضافه شداختلاف در اجرای برنامه زنده رئیس جمهور منجر به تاخیر در پخش این برنامه شد به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس از روز گذشته خبر سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور کشور روز گذشته منتشر شد و مردم امروز بعد از پخگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم «ردکارپت» عطاران: قصه «ردکارپت» زندگی خودم بود/ اگر خب
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم ردکارپتعطاران قصه ردکارپت زندگی خودم بود اگر خبرنگاران سوسه نیایند فیلم مشکل ممیزی نداردکارگردان فیلم سینمایی ردکارپت با اشاره به داستان این فیلم گفت تمامی قصههای این فیلم برای خود من اتفاق افتاده است به گزارش خبرنگار سینمایی فارس نشست نقگزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «خوابزدهها» جیرانی: بیماری اصغر فرهادی به فیلمسازان جوان
گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی خوابزدههاجیرانی بیماری اصغر فرهادی به فیلمسازان جوان ما سرایت کرده سیفیآزاد تلاش کردیم تا بگوییم بدون دروغ زندگی کنیمفریدون جیرانی کارگردان فیلم سینمایی خواب زده ها گفت بیماری آقای اصغر فرهادی به فیلمسازان جوان ما سرایت کرده است کگزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم «آرایش غلیظ» نعمتالله: بازگشت به عقب نداشتهام/سعدی: تمام تلاشمان
گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم آرایش غلیظنعمتالله بازگشت به عقب نداشتهام سعدی تمام تلاشمان برای اکران نوروزی استکارگردان فیلم سینمایی درخصوص اینکه آرایش غلیظ نسبت به فیلم قبلی او بیپولی یک بازگشت به عقب محسوب میشود گفت به هیچ وجه چنین فکری نمیکنم و معتقدم فیلم آرایش غلفارس در چهارم ربیعالثانی گزارش میدهد ماجرای «غزوه غابه» و نماز خوف پیامبر(ص) در سال ششم هجری
فارس در چهارم ربیعالثانی گزارش میدهدماجرای غزوه غابه و نماز خوف پیامبر ص در سال ششم هجریحضرت رسول ص به خاطر در امان ماندن از شبیخون نیروهای دشمن در غزوه غابه ناچار شد در جمع یاران خویش نمازش را به صورت نماز خوف اقامه کند به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس یکی ازگزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم «آرایش غلیظ» مقدم دوست:می خواستیم قبح بی وفایی و نامردی را نشان
گزارش فارس از نشست نقد و بررسی فیلم آرایش غلیظمقدم دوست می خواستیم قبح بی وفایی و نامردی را نشان دهیم قال گذاشتن جزء اصلی نامردی است از گودا تاثیر نگرفتمنشست نقد و بررسی فیلم آرایش غلیظ با حضور هادی مقدمدوست نویسنده سیدمحمد حسینی و خسروشاهی در تالار سوره حوزه هنری برگزار شدگزارش فارس از نشست رستاخیز-۲ درویش: «رستاخیز» همه سینمای ایران نیست/ فیلم را برای شیعیان ساختم
گزارش فارس از نشست رستاخیز-۲درویش رستاخیز همه سینمای ایران نیست فیلم را برای شیعیان ساختمکارگردان فیلم سینمایی رستاخیز گفت رستاخیز محصول بالقوه سینمای ایران است اما همه سینمای ایران نیست و من از این لحاظ به خود میبالم اما همه سینمای ایران نیست به گزارش خبرنگار سینمایی فارسگزارش فارس از نشست خبری فیلم «چه»/ ۲ حاتمیکیا: چمران برای من مرد صلح ولی نه به هر قیمت بود
گزارش فارس از نشست خبری فیلم چه ۲حاتمیکیا چمران برای من مرد صلح ولی نه به هر قیمت بودابراهیم حاتمیکیا گفت چمران وقتی برای من چمران شد که متوجه شدم او مرد صلح نه به هر قیمت بود و امروز این را با گوشت و پوست حس میکنیم به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس در ادامه نشست خبریگزارش فارس از اختتامیه جشنواره فیلم فجر/ تکرار بیشترین سیمرغها به «رستاخیز» رسید/ ۳ سیمرغ سهم «
گزارش فارس از اختتامیه جشنواره فیلم فجر تکراربیشترین سیمرغها به رستاخیز رسید ۳ سیمرغ سهم شیار ۱۴۳ از جشنوارهسی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که رستاخیز ۷ سیمرغ چ ۶ سیمرغ و شیار ۱۴۳ ۳ سیمرغ را از این جشنواره را از آن خود کردند به گزارش خبرنگگزارش فارس از نشست فیلم «50 قدم آخر» پوراحمد: فیلم من یک سفر است/ اگر کسی از نیمه دوم فیلمم خوشش نیا
گزارش فارس از نشست فیلم 50 قدم آخرپوراحمد فیلم من یک سفر است اگر کسی از نیمه دوم فیلمم خوشش نیامده شرمنده امکیومرث پوراحمد کارگردان فیلم 50 قدم آخر با بیان اینکه فیلم من یک سفر است گفت به هر حال فیلم من همین است و کار دیگری نمیشود کرد در صدا مختصری کار میکنیم و اگر کسی قسمگزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی «طبقه حساس» تبریزی: کار با رضا عطاران با دیگران قابل قیاس ن
گزارش فارس از نشست مطبوعاتی فیلم سینمایی طبقه حساستبریزی کار با رضا عطاران با دیگران قابل قیاس نیست قاسمخانی گروه را به عنوان یک مرده اذیت کردمپیمان قاسمخانی با بیان اینکه ایفای نقش یک مرده در فیلم طبقه حساس خیلی سخت بوده گفت تا صدا دوربین حرکت را میدادند شکمم شروع میکرتوسط مرکز طبع و نشر قرآن کریم قرآن جدید «نیریزی» زیر چاپ رفت/ «قرآن کم علامت» برای فارسی ز
توسط مرکز طبع و نشر قرآن کریمقرآن جدید نیریزی زیر چاپ رفت قرآن کم علامت برای فارسی زبانانمرکز طبع و نشر قرآن کریم طی روزهای آینده سه اثر جدید را با عنوان قرآن دانشآموزی قرآن کم علامت و قرآن نیریزی که اکنون در زیر چاپ قرار دارند رونمایی میکند به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنصادق آئینهوند در گفتوگو با فارس: «جهاد، تولید علم و معرفتسازی» سه رأس مثلث تمدنسازی انقلاب است
صادق آئینهوند در گفتوگو با فارس جهاد تولید علم و معرفتسازی سه رأس مثلث تمدنسازی انقلاب استرئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت سه رأس مثلت تمدنسازی شامل جهاد تولید علم و معرفتسازی است که میتوانیم با توجه به اینها به تمدن مدنظر اسلامی دست یابیم صادق آئینهوند-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها