واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پروفسور لگن هاوزن در نشست «چالشهای علم جدید برای ادیان»
همه طبیعت تحت کنترل قانون خداست
استاد و چهره ماندگار فلسفه ایران گفت: پاسخ فیلسوفان به افرادی که درباره جبر و اختیار انسان مردد هستند، این است که عمل انسان ها آزادانه انجام می شود در عین حال که همه طبیعت تحت کنترل قانون خدا قرار دارد.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نشست «چالشهای علم جدید برای ادیان» عصر امروز (28 بهمن ماه) با حضور پروفسور لگن هاوزن و حسن میانداری از اساتید مجرب فلسفه کشور و حجت الاسلام علی خانی در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد. در این نشست پروفسور لگن هاوزن درباره بررسی نحوه عملکرد خدا در جهان هستی (Divine action) سخن گفت و توضیح داد: ما همه اعتقاد داریم که علت همه کارها برای خداست، تقریبا 35 سال است که این بحث داغ شده و اصل اشکال هم این است که بسیاری مردم دیگر به این امر اعتقاد ندارند که حوادثی که تبیین علمی دارند، از سوی خداست به طور مثال زلزله کار خدا است یا صفحه تکتونیکی زمین؟ وی با اشاره به اینکه همه ادیان ابراهیمی تاکید دارند که خدا، معجزه، وحی پیغمبران، پاسخ به دعا و پیروزی و شکست را خدا به ما می دهد، اظهار داشت: در این راستا تحقیقات زیادی صورت گرفته و کتاب هایی نوشته شده است. بنابراین بسیاری از اینها اعتقاد دارند که خدا در جهان فیزیکی فعال است کاری که الهیات باید انجام دهد همین امر است. پروفسور هاوزن در ادامه توضیح داد: در دانشگاه آکسفورد هم یک برنامه جدید ماه گذشته در این رابطه شروع شده است این برنامه سه ساله در موضوع عمل خدایی است نخستین مطلبی که باید در این رابطه انجام داد این است که آیا خدا جهان را آفرید یا خیر؟ البته اگر پاسخ منفی باشد که دیگر بحثی نیست ولی اگر مثبت باشد در نهایت باید به دخالت خدا در حوادث تاریخی برسیم و اینجا باید بپرسیم که آیا کارهای خدا می تواند قوانین طبیعی را لغو کند و این چطور اتفاق می افتد؟ وی با اشاره به اینکه عده ای اعتقاد دارند که دخالت خدا در هستی یک علت فرامادی دارد، توضیح داد: عده دیگری می گویند که لازم نیست خدا اینگونه در طبیعت دخالت کند همین روند طبیعی چارچوب خدا را نشان می دهد. پاسخ فیلسوفان دراین رابطه این است که خدا عمل آزادانه انجام می دهد در عین حال که همه طبیعت تحت کنترل قانون اوست. هاوزن درباره بحث جبر و اختیار انسان گفت: سه سنت برای جمع کردن جبر با اختیار انسان است، نخست سنت ارسطویی یا مشایی، دوم دیدگاه آمپرسیم های انگلستان و سوم سنت کانتی و در کنار آن سنت هگلی. البته هگل تلاش دارد که برخی نقاط کانت را با ارسطو جمع کند. *بازار آشتی علم و دین داغ شده است همچنین در این نشست حجت الاسلام علی خانی عضو موسسه حکمت و فلسفه ایران عنوان کرد: علم و دین تا قرن 16 و 17 از هم جدا نبوده بلکه در کنار هم بودند، اما در اثر کشفیات جدید دنیای غرب علمی به عرصه ظهور رسید تحت عنوان علم تجربی. این علم مشکلاتی از جمله برخورد بد کلیسا با عالمان را ایجاد کرد و عده ای از آن سوء استفاده کردند. وی در ادامه افزود: بنابراین این دغدغه نگرانی جدایی علم و دین ایجاد شد، اما آنچه امروز ما شاهد آن هستیم رویکرد مثبتی در این زمینه است سوالات پیش روی مکتب علمی و دینی بدین قرار است: آیا جهان قانون مند است؟ آیا علم نفی کننده دین است؟ آیا در دوران حاکمیت علم، جهت گیری هدفمند برای جهان توجیه پذیر هست و ... حجت الاسلام علی خانی درباره اهمیت رابطه علم و دین گفت: دانشمندان امروز می گویند که علم و دین برای قرن 21 تصمیم می گیرند پس امروز بازار آشتی دادن این دو باز است حتی به علمای این دو حوزه جایزه هم می دهند. نخستین چالش های باب علم و دین بیشتر جنبه روانشناختی داشته است یعنی وقتی توانایی علم را دیدند عده ای به قول خودمان جوگیر شدند و تصور کردند که حتی می توانند بهشت را هم بر زمین بیاورند و در نهایت به این نتیجه رسیدند که به خدا احتیاج ندارند. وی با تأکید بر اینکه از قرن بیستم باز این جریان فروکش کرد و افراد هم در این رابطه عقب نشینی کردند، افزود: بنابراین اینجا بحث آشتی و صلح بین علم و دین ایجاد شد. جهان اسلام در 150 سال اخیر رابطه عمیقی بین علم دین برقرار کرد عده ای مثل علامه طباطبایی، مهندس بازرگان، شهید صدر، آیت الله مصباح یزدی و نقیب العطاس، سید جمال اسدآبادی و ... در این راستا تلاش کردند بنابراین در این وضع دو رویکرد وجود داشت؛ نخست عده ای ک می گویند علم و دین با هم سازگار است و عده ای که می گویند راه این دو از هم مجزاست. انتهای پیام/
92/11/28 - 23:23
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]