تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803513465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شعرخوانی افسانه شعبان نژاد و جواد محقق


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در مراسم شب شعر تخصصی کودکان و نوجوانان مطرح شد
شعرخوانی "افسانه شعبان نژاد" و "جواد محقق"
شاعران کودک و نوجوان از جمله "افسانه شعبان نژاد" و "جواد محقق" در شب شعر تخصصی کودکان و نوجوانان به شعرخوانی پرداختند.
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛ مراسم شب شعرخوانی کودکان و نوجوانان در عصر دیروز در محل تالار مهر حوزه هنری با حضور"علیرضا قزوه" رئیس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، "محمد سرشار" رئیس حوزه هنری استان تهران، "ناصر کشاورز" شاعر کودک و نوجوان و تنی چند از شاعران این حوزه برگزار شد. 






در این مراسم علیرضا قزوه رئیس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: شاید با برگشت به گذشته ادبی کشورمان با وجود بیش از 1100 سال سابقه ادبیات و شعرفارسی، شعر کودک و نوجوان را در ادبیات خیلی پررنگ نبینیم. 

وی افزود: پس از شکست عراق از ایران کودکان شعرهایی را زمزمه می‌کردند که به قرن‌های اول هجری باز می‌گشت پس از قرون اول هجری در ادامه شخصیت‌های بزرگی در زمینه ادبیات کودکان وارد شدند که نه با زبان کودکان بلکه با زبان بزرگسالان حرف زدند. 

رئیس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: از شاهنامه حکیم طوس تا حکمت‌های موجود در شعر حافظ و سعدی به ادبیات کودکان باز می‌گردد؛ شاید نزدیکترین حکایت به حکایات کودکان، آثار سعدی بود که در مکتب خانه‌های ادبی در کنار حفظ قرآن، بوستان و گلستان وی به همراه سیاست نامه به کودکان عرضه می‌شد. 

قزوه بیان کرد: در قدیم ادبیات کودک را با نصیحت برای وی اشتباه می‌گرفتند امروزه به طور جدی به ادبیات کودک پرداخته شده تفاوت بین آثار کودک و بزرگسالان مشخص است. 

وی عنوان کرد: اگرچه تعداد شاعران کودک و نوجوان رشد بسیار خوبی داشته است و نزدیک به 40،50 نام بسیار آشنا در آن دیده می‌شود در مقایسه با شاعران بزرگسال کشور، تعداد این شاعران بسیار کم است. 

قزه اظهار داشت: تعداد شاعران مطرح در زمینه شعر بزرگسالان که به شعر کودک و نوجوان علاقه نشان دادند مانند نیک طلب، هنرجو سلمان هراتی و قیصر امین‌پور بسیار کم است. 

سلمان هراتی و قیصر امین‌پور آثار خوبی در زمینه شعر کودک و نوجوان داشتند. 

رئیس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری خاطر نشان کرد: همچنین تعداد کمی از شاعران دغدغه شعر کودک و نوجوان را دارند توجه به ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یک نیاز در جامعه‌ای که نیمی از آن فرزندان ما هستند و بیش از بزرگسالان در معرض تهاجم فرهنگی قرار می‌گیرند مطرح است. 

وی افزود: توجه به ادبیات کودک و نوجوان یک ضرورت است از این رو در دیدار با رهبری ایشان ما را به سمت ادبیات کودک و نوجوان به عنوان یک کمبود در ادبیات سوق دادند تعداد جلسات در زمینه شعر سهم کمتری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان داشت. 

قزوه تصریح کرد: حوزه هنری تهران به عنوان یکی از این حوزه‌ها به ادبیات کودک و نوجوان به نحو تخصصی می‌پردازد تا یک حرکت جدی‌تر را در این حوزه فراهم کند برنامه امروز مشارکت ادبیات کودک و نوجوان با حوزه هنری است و با شکل‌گیری شورای شعر در آینده نزدیک می‌توان در زمینه ادبیات کودک و نوجوان در سال آینده محتوای بالاتری داشت. 

وی عنوان کرد: باید شعر کودک و نوجوان را به عنوان یک قالب دشوار و آسان نگاه کرد این گونه شعری از نظر میزان سختی و آسانی سرودن آن، به قالب دوبیتی نزدیک است و یکی از دلایل وجود قله‌های اندک در زمینه قالب دوبیتی همین دشواری سرودن آن است. 

رئیس دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری افزود: به دلیل اینکه شعر کودک و نوجوان با قالب دو بیتی در زمینه دشوار و آسان بودن سرودن آن مشترک است اظهار علاقه شاعران بزرگسال به این زمینه می‌تواند آثار فاخری را در زمینه ادبیات کودک و نوجوان به جامعه ارائه دهد و میان تعداد شاعران این عرصه با شاعران بزرگسال توازن ایجاد شود. 

وی خاطر نشان کرد: همواره شاعران در طول قرن‌ها، به سبک‌هیا روی آوردند و در میان هنرها، هنر شعر ما در حال ایجاد مکتب و سبک ادبی انقلاب است و حوزه هنری در زمینه ادبیات کودک و نوجوان و داستانهای این گونه ادبی، کارهای خوبی انجام داده است. 

در پایان مراسم، پوروهاب، افسانه شعبان نژاد، جواد محقق، شمالی، ضیائی، حمید هنرجو موسوی زاده، الوندی، مریم اسلامی، نیک طلب، رودابه حمزه‌ای، ناصر کشاورز، کبری بابایی و رجایی شاعران کودک و نوجوان به شعرخوانی پرداختند. 

از حاشیه‌های این مراسم، می‌توان به گلایه شاعران کودک و نوجوان از بی‌توجهی به این عرصه و لزوم توجه به کودک امروز متناسب با پیشرفت جامعه اشاره کرد. 





تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن