تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 29 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند متعال، به بنده اش در هر روز نصيحتى عرضه مى كند، كه اگر بپذيرد، خوشبخت و اگر ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1831125347




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گاهي سکوت زيباترين بازي است


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جام جم:دنياي کودکان ، دنيايي زيبا و پر از خيال است که کمتر کسي از آن براي خود توشه اي برمي دارد و هر کس به نوعي خاطرات آن دوران را با خود به همراه دارد، اما عده اي نيز هيچ وقت از اين دنياي پرخيال جدا نمي شوند و آن را به سادگي رها نمي کنند. «فرشته صدر عرفايي» هنرمندي است که از 11 سالگي وارد دنياي عروسک ها شده است و همچنان دغدغه کارهاي کودک را دارد. از کارهايش مي توان به مجموعه هاي هادي و هدي ، السون و ولسون ، گلنار، خونه مادربزرگه و پليس آسماني اشاره کرد. اگرچه دردنياي بزرگتري مثل سينما توانست به خاطر حضورش در فيلم «کافه ترانزيت» سيمرغ بهترين بازيگر زن جشنواره آن سال را از آن خود کند. ورودتان به دنياي کودکان ، از طريق کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بود. ورود به اين کانون در آن زمان چقدر برايتان جذاب بود؟ 11 ساله بودم که وارد اين کانون شدم و در کلاسهاي تئاتر و تئاتر عروسکي شرکت کردم. در آن زمان گاهي کتابهاي قصه را به شکل نمايشي درمي آورديم. مثل کتاب «بزي که گم شد» اثر نادر ابراهيمي يا توکياي در قفس (نيما يوشيج) گاهي هم به شکل مستقل نمايش هايي را مي نوشتيم و اجرا مي کرديم يا اتودهاي کلاس تکامل پيدا کرده و به نمايش بدل مي شد. بنابراين من کارم را با دنياي عروسک ها شروع کردم ، آن هم به خاطر شرايط سني ام و از اين روند بسيار خشنودم. خيلي از هنرمندان مثل شما فعاليتشان را از کانون پرورش فکري شروع کرده اند، ولي بعدها تغيير رويه دادند و به کار ديگري مشغول شدند، اما شما کماکان در دنياي کودکان باقي مانديد و آثار زيادي را خلق کرديد. بله. اين اتفاق افتاد، چون اين کار برايم به نوعي تداوم داشت و هيچ وقت از آن به طور صددرصد جدا نشدم. البته افراد ديگري هم مانند فريبا جديکار، حميد جبلي ، ايرج طهماسب ، هنگامه مفيد، فاطمه معتمدآريا و... هم هستند که علاوه بر کارهايي که براي بزرگسالان انجام مي دهند، هنوز دغدغه کارهاي کودکان را هم دارند. در اين چند سال اخير به برنامه هاي کودک و نوجوان کم توجهي بسياري مي شود و به نظرم آنقدر کم توجهي شده که دنياي کودکان در رسانه تلويزيون به نوعي مهجور مانده است. به نظرم مهمترين دليلش توليد انبوه است که کيفيت آثار را پايين مي آورد. البته کمترين بودجه هم به برنامه هاي کودکان و نوجوانان اختصاص داده مي شود و در سالهاي گذشته چه در سينما و چه در تلويزيون مي توان گفت کودکان سهم اندکي داشته اند. فکر مي کنيد کودکان نسل امروز به برنامه هايي مثل خونه مادربزرگه و قورباغه سبز نياز دارند؟ بله ، آنها هنوز هم به اين قبيل برنامه ها نياز دارند. البته خوراک هاي زيادي درحال حاضر از طريق ماهواره ، سي دي هاي کارتوني که در بازار است و غيره به آنها داده مي شود و اگر صداوسيما واقعا قصد فرهنگ سازي دارد، بايد از اين جريان عقب نماند و با شرايط روز پيش برود. ما نبايد فقط کارتون هاي خارجي به کودکان ارائه کنيم. چرا ما نبايد تله تئاتر عروسکي براي بچه ها در تلويزيون داشته باشيم؟ اين بچه ها نياز به داشتن هويت ملي خود دارند و بايد فرهنگ و ادبيات خود را بشناسند و ما هم بايد در اين مسير سطح توليدات خود را گسترش و سواد خود را ارتقا دهيم. نسل گذشته از گلنار، هادي و هدي و... خاطره دارند اما نسل امروز واقعا به همان اندازه از برنامه هايي که مي بينند، خاطره دارند؟ دقيقا با شما موافقم. من بچه هايي را مي شناسم که فارسي بلد نيستند، ولي با فيلم گلنار ارتباط برقرار کردند و ديالوگ هاي آن را براي خود مي گويند. ما بايد اين خوراک ها را به بچه هاي امروز هم بدهيم و براي آنها خاطره سازي کنيم. يادم است براي نوروز 78 برنامه اي را با نام «عيد آمد، بهار آمد» براي شبکه 2 ساختم که در آن از افسانه هاي ايراني مانند ماه پيشوني ، عمو نوروز، نارنج و ترنج و... استفاده کردم. خودم از کار روي اين قصه ها و از به تصوير کشيدن آنها لذت بردم. در مرحله تحقيق به خود مي باليدم که گذشتگانمان چه ميراث گرانبهايي را براي ما گذاشته اند. اگر قصه گويي جايگاهش را از دست داده ، راههاي تازه تري براي بيانش پيدا کنيم. با برنامه هاي امروز کودکان و نوجوانان چقدر ارتباط برقرار مي کنيد؟ خيلي کم. بخش اعظم برنامه هاي کودک معطوف شده به پخش زنده که البته در اين برنامه ها، آموزش ها بسيار مستقيم است و به اين لحاظ اصلا ماندگار نيستند. چراکه انسان ها به شکل غيرمستقيم آموزش پذيرتر هستند. در برنامه هاي زنده هنوز هم از عروسک به جاي مجري استفاده مي شود. بله. ممکن است به لحاظ جذابيت ظاهري و روتين بودن اين برنامه ها، کودکان هم تا حدي با آنها ارتباط برقرار کنند؛ ولي چون ازلحاظ ساختاري قوي نيستند، تاثيرگذار هم نخواهند بود. چرا کلاه قرمزي و پسرخاله نه تنها براي کودکان که براي بزرگسالان هم ماندگار شدند؛ چون آنها تنها يک عروسک و تيپ نبودند، بلکه به يک شخصيت تبديل شده بودند. زنده کردن عروسک و جان دادن به آن ، چقدر براي خودتان دلنشين بود؟ خيلي زياد، اساسا وقتي عروسکي را زنده مي کني و آن را به يک شکل انساني درمي آوري ، زيباست. به هر حال کار حيرت انگيزي است و هميشه عاشقانه اين کار را انجام داده ام و اول از همه خودم و گروهم از اين کار لذت مي برديم و بعد مخاطبانم. بهتر است درباره کارهايي که در سينما داشته ايد با هم صحبت کنيم از بادکنک سفيد شروع کنيم. من خودم اين فيلم را خيلي دوست دارم. بادکنک سفيد قصه اي ساده و فيلمنامه اي قوي داشت. اولين فيلم پناهي بود و به همين دليل با وسواس زيادي آن را ساخت. بادکنک سفيد هميشه ديدني است و تاريخ مصرف ندارد؛ چون به مساله انساني پرداخته است. قدرت ، جسارت و صبوري سه خصلتي است که در اکثر بازيهايتان وجود دارد که اوج آن در فيلم «کافه ترانزيت» بود. تا به حال اين طور کلي نقشهايم را براي خودم تعريف نکرده ام. الان که شما به اين موضوع اشاره کرديد، توجه مرا جلب کرد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 374]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن