تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، اعمال را پاكيزه، اموال را بسيار، بلا را برطرف و حساب (قيامت) را آسان مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804711353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی وال استریت هسته ای می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وقتی وال استریت هسته ای می شود تهران-ایرنا-خبرگزاری رویترز روزچهارشنبه گزارشی از فعالیت های غیرقانونیˈوال استریتˈ در ورود به داد و ستد اورانیوم خبر داد.


به گزارش این خبرگزاری از لندن و وین، بانک آمریکایی ˈگلدمن ساکس/ Goldman Sachsˈ و ˈدویچه بانک/Deutsche Bankˈ اخیرا اعلام کردند در حال پایان دادن به تجارتی هستند که عده کمی از آن مطلع بودند؛ داد و ستد و تامین اورانیوم خام یا اورانیوم با غنای پایین موسوم به کیک زرد.
این بانک ها در چهارسال گذشته به اندازه ای اورانیوم با غنای کم ذخیره کرده اند که برای اداره نیروگاه های هسته ای چین در یک سال کافی است.
ریشه های بخش دادوستد اورانیوم گلدمن به زمان آپارتاید (تبعیض نژادی) درآفریقای جنوبی برمی گردد.
اکنون به دلیل کاهش تقاضای اورانیوم با غنای پایین بعد از سونامی ژاپن و فاجعه در نیروگاه هسته ای ˈفوکوشیما/Fukushima ˈژاپن همچنین تشدید نظارت های سیاسی در مورد نقش وال استریت در تجارت کالا، هر دو بانک یادشده بخش دادوستد اورانیوم خود را برای فروش گذاشته اند. اما بانک های دیگری از مدت ها قبل به دنبال پرکردن جای آنها هستند.
سابقه فعالیت وال استریت در بازارهای اورانیوم نشان می دهد این بانک ها تا چه میزان وارد تجارت کالا به وی‍ژه در زمان اوج دادوستد منابع طبیعی در 10 سال قبل شده اند. گلدمن ساکس از طریق بخش دادوستد اورانیوم خود به نام شرکت سوخت هسته ای آفریقا جنوبی موسوم به ˈنوفکور/NUFCORˈ قراردادی برای فروش تولیدات گسترده اورانیوم آفریقا جنوبی از یکی از بزرگ ترین معادن این کشور دارد.
در حالیکه افراد آشنا با روند کاری گلدمن می گویند این بانک از چهار سال قبل و خرید نوفکور به نیروگاه های تولید برق و دیگران در سراسر جهان اورانیوم فروخته است، عده ای این سوال را مطرح می کنند که آیا بانک ها باید در چنین دادوستدهای حساسی از نظر سیاسی مشارکت داشته باشند یا خیر؟ دولت ها، سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند دادوستد اورانیوم نظارت دارند، هیچ یک از این نهادهای قانونی و بین المللی نمی تواند همه قراردادها را زیر نظر داشته باشد.
ˈگابریل هچتˈ استاد دانشگاه ˈمیشیگان می گوید: کیک زرد بدون کنترل های بین المللی چشمگیری خرید و فروش می شود. صنعت هسته ای از چند دهه قبل برای معمولی کردن دادوستد اورانیوم تلاش کرده است اما تجارت اورانیوم باید تحت نظارت های شدیدتری صورت گیرد.
اسناد موجود در سازمان های انگلیس و منابع صنعت هسته ای نشان می دهد ذخیره اورانیوم دو بانک یادشده بیش از 400 میلیون دلار ارزش دارد که به معنای ذخیره حدود پنج هزار تن کیک زرد است.
به گفته کارشناسان هسته ای این میزان برای سوخت رسانی 20 نیروگاه هسته ای استاندارد در یک سال یا ساخت 200 بمب هسته ای کافی است.
بانک استرالیایی ˈمک کوآیر/Macquarieˈ در حال رایزنی با گلدمن ساکس برای خرید نوفکور است؛ اما هنوز قرارداد نهایی را تایید نکرده است.
گلدمن و دویچه در سال 2009 وارد بازار اورانیوم شدند که کاهش عرضه احتمال افزایش قیمت ها را در پی داشت.
به گفته مقام های مطلع در این صنعت آنها تا حدی در این زمینه پیشرفت کردند که توانستند حدود یک سوم از تجارت اورانیوم را در بازار خطر و فروش آنی سهم خود کنند.
آنها اولین بانک ها و موسسات مالی نیستند که برای سود بیشتر به تجارت اورانیوم روی می آورند. تعدادی از صندوق های مالی تخصصی نیز اواسط دهه گذشته به خرید و فروش کیک زرد روی آوردند زیرا تصور می کردند جهان در آستانه رنسانس هسته ای است و تقاضا برای نیروی هسته ای به شدت افزایش می یابد در حالیکه کشورها برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای تلاش می کردند.
قیمت اورانیوم در سال 2007 به حدود 140 دلار در هر پوند رسید درحالی که پنج سال قبل تنها 20 دلار برای هر پوند بود. قیمت ها بار دیگر در سال 2010 با افزایش بین 40 تا 65 دلار در هر پوند روبرو بود.
ˈجاناتان هینزˈ معاون ارشد شرکت مشاوره ای ˈیو ایکس/Jonathan Hinzeˈ می گوید: بعضی از استفاده کنندگان از اورانیوم صندوق ها یا بانک ها را عامل احتکار سوخت و در نتیجه افزایش قیمت ها می دانند.
وی که مسئولیت ارایه خدمات مشاوره ای را به شرکت های فعال در صنایع هسته ای برعهده دارد،افزود: اما روشن است با آنکه این شرکت ها به افزایش قیمت دامن می زنند، دلیل اصلی بالا رفتن قیمت ها افزایش تقاضا و عرضه محدود است.
براساس این گزارش، شرکت های تجاری مانند شرکت های وابسته به گلدمن و دویچه اورانیوم را خریداری و در انبارهای امن دارای مجوز نگهداری می کنند. کیک زرد یا همان اورانیوم خام به گازی موسوم به گازهگزافلوراید اورانیوم (UF6) تبدیل شده و بعد از آن به صورت میله سوخت در می آید.
تجار اورانیوم می گویند دادوستد کیک زرد نگرانی چندانی ندارد و تجار در حمل و نقل مواد رادیو اکتیو با خطر روبرو نیستند.
بانک هایی مانند ˈجی پی مورگان/JPMorganˈ و ˈ مورگان استنلی/ Morgan Stanleyˈ طرح های خود را برای فروش همه بخش های دادوستد کالا خود اعلام کرده اند؛ در حالی که بانک مرکزی آمریکا نیز با فشارهایی در واشنگتن برای تسریع تلاش ها و محدودسازی نقش وال استریت در تجارت کالا مواجه شده است.
دویچه در ماه دسامبر (دی/بهمن) اعلام کرد از دادوستد کالا خارج می شود. اما گلدمن اعلام کرده به بخش دادوستد تجاری خود به نام ˈجی آرون/J.Aron & Companyˈ همچنان متعهد می ماند.
بعضی از کارشناسان قوانین و مقررات می گویند در حالیکه دو سوم تجارت کنندگان به طور کلی تنها به تسهیل روند فروش اورانیوم بین معادن و تولیدکنندگان کمک می کنند، نگرانی هایی از این بابت وجود دارد که این مواد به دست خریداران نامناسب بیافتد.
گلدمن در تجارت جهانی اورانیوم با قراردادی با ˈآنگلوگولد آشانتی/AngloGold Ashantiˈوارد بازار جهانی اورانیوم به گستردگی شد که بیشتر کیک زرد موجود در آفریقا جنوبی را تولید می کند.
این بانک در سال 2009 نوفکور را در قالب قرارداد گسترده تر خرید ˈکانستلیشن انرژی/Constellation Energyˈ به عنوان بخش تجارت کالا خریداری کرد.
ریشه های تاسیس نوفکور به سال 1968 بر می گردد که گروهی از شرکت های خرید و فروش طلا زیرمجموعه شرکت سوخت هسته ای آفریقای جنوبی برای فروش بیشتر اورانیوم این کشور تاسیس شدند، اورانیوم یکی از تولیدات جانبی معادن طلا بود.
نوفکور به طور کامل در سال 1998 به آنگلو گولد آشانتی و بانک ˈفرست رند /FirstRand Bankˈ فروخته شد، 10 سال بعد کانسالتیشن انر‍ژی در آمریکا و یک سال بعد گلدمن آن را خرید.
آنگلوگلد آشانتی در سال های 2010 تا 2012 سالانه حدود 600 هزار تن اورانیوم با غنای پایین دراختیار نوفکور قرار می داد. براساس سوابق اداره ثبت شرکت های انگلیس در دفاتر این شرکت در انگلیس نوفکور در پایان سال 2012 اورانیوم با غنای پایین به ارزش بیش از 232 میلیون دلار در اختیار داشت در حالی که این رقم در پایان سال 2011 حدود 160 میلیون دلار بود. در آن زمان نوفکور حدود دو هزار و 500 تن اورانیوم با غنای پایین در اختیار داشت، میزان ذخایر این شرکت بعد از آن افزایش یافته است.
ˈری آدامز/Roy Adamsˈ نیز بخش تجارت اورانیوم دویچه بانک را تاسیس کرد؛ وی بعد از ترک دویچه بانک در سال 2011 این شرکت به تجارت اورانیوم از دفاتر خود در لندن و نیویورک ادامه داد. دویچه بانک در ماه دسامبر مذاکرات اولیه را با خریداران احتمالی بخش تجارت اورانیوم خود آغاز و اعلام کرد از تجارت کالا خارج می شود.
فعالیت های این بخش شامل قراردادهای طولانی مدت با نیروگاه های هسته ای و ذخیره اورانیوم با غنای پایین به ارزش 200 میلیون دلار می شود. با در نظر گرفتن قیمت های فعلی می توان گفت این شرکت دوهزار و 600 تن ذخیره کیک زرد در اختیار دارد.
اروپام**9157 ** 1064
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن