تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819405963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توجه به رشد علمی جوانان در امتداد انقلابی جوان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

توجه به رشد علمی جوانان در امتداد انقلابی جوان سمنان – ایرنا – انقلاب اسلامی که آن را انقلابی فرهنگی می نامند امروز در سی و پنج سالگی خود تحولی شگرف در ابعاد علمی ایران ایجاد کرده و جمهوری اسلامی ایران را به رغم خواست دشمنان، به قطب علمی در منطقه و جهان تبدیل کرده است.


رشد آموزش عالی و پیشرفت در علوم مختلف به ویژه دانش صلح آمیز هسته ای، نانوتکنولوژی، سلولهای بنیادین، علوم پزشکی، تولید انواع داروها و رفع بسیاری از نیازهای کشور با اتکا به دانش و توان جوانان این مرز و بوم گوشه ای از توسعه علمی ایران است.
تحصیل در دانشگاهها که زمانی دغدغه بسیاری از خانوادهها بود امروز با توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و رشد پذیرشت دانشجو از دیگر موفقیت هایی است که در سی و ششمین بهار انقلاب به خوبی قابل مشاهده است.
امروز جوان های هر خانواده در دانشگاههای دولتی، آزاد اسلامی، پیام نور، جامع علمی کاربردی، دانشگاههای غیر دولتی و ... مشغول تحصیل هستند و تحصیل در دوره های تحصیلات تکمیلی مورد توجه خانواده ها و جوانان قرار گرفته است.
بر اساس آمار یک میلیون دانشجوی کاردانی، دو میلیون و 800 هزار دانشجوی کارشناسی، 410 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و 40 هزار دانشجوی دکترای تخصصی در دو هزار و 500 موسسه آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل هستند.
طبق آمارهای موجود، تعداد دانشجویان کشور پس از انقلاب اسلامی تاکنون چیزی حدود 24برابر شده. یعنی از 175 هزار نفر در ابتدای انقلاب اسلامی به بیش از چهار میلیون و 400 هزار دانشجو رسیده است.
برای مقایسه شرایط فعلی دانشگاه و رتبه علمی ایران در جهان با اوایل انقلاب و تاثیر توجه به علم پس از انقلاب شکوهمند اسلامی باید به آمار مقالات علمی دانشگاهیان ایران اسلامی در مراکز معتبر ثبت و استناد مقالات علمی در جهان که نقش مهمی در جایگاه علمی هر کشوری دارد، نگاه دقیق تری داشت:
در سال 1357 ایران در پایگاه اسکوپوس تنها 339 مقاله و در پایگاه آی. اس. آی. 499 مقاله ثبت شده داشت و از نظر رتبه نیز از بین 200 کشور دنیا شاید در جایگاهی پایین تر از رتبه 150بود که این در عمل یعنی فعالیت علمی چندانی در کشور وجود نداشته است.
رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام مرداد امسال در سمنان در تشریح موقعیت فعلی علمی ایران اسلامی در جهان، گفت: 71 هزار و 500 مقاله غیرتکراری از دانشمندان ایران اسلامی سال 2012 میلادی در سه پایگاه معتبر علمی آی. اس. آی.، اسکوپوس و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (آی. اس. سی.) نمایه شده است.
ˈجعفر مهرادˈ ادامه داد: از این تعداد 25 هزار مقاله در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام و بقیه در دو پایگاه معتبر علمی دیگر نمایه شده و در مجموع نشاندهنده پیشرفت علمی ایران همگام با جهان است.
وی اظهار داشت: در سالهای 2011 و 2012 میلادی دانشمندان ایران اسلامی 27 هزار مقاله در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به ثبت رساندند که در تاریخ علمی ایران اسلامی بی سابقه است.
وی با اشاره به نمایه شدن 37 هزار مقاله از ایران در پایگاه معتبر علمی اسکوپوس در سال 2012 میلادی، افزود: ایران اسلامی با این پیشرفت های علمی هم اکنون در رتبه 16 تولید علم جهان قرار دارد.
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه 59 درصد از کل تولید علم کشور در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شده است، افزود: 5/30 درصد نیز در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و 5/10 درصد در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی کشور تولید شده است.
در سال 2013 میلادی نیز با افزایش چشمگیر تولیدات علمی کشور، میزان تولید مقالات علمی ایران در اسکوپوس به 14هزار و 228 مقاله رسید که ایران اسلامی را در مقام شانزدهم تولید علم جهان حفظ کرد. در پایگاه آی. اس. آی. نیز تعداد مقالات دانشمندان ایرانی به هفت هزار و 834 مقاله افزایش یافت.
دهه چهارم انقلاب اسلامی برای دانشگاهها را دهه تجاری سازی علم و توسعه شرکت های دانش بنیان گفته اند که اگر به صورت جدی مورد توجه و پیگیری دست اندرکاران وزارت علوم و دانشگاه های کشور قرار گیرد، بخشی از دغدغه اشتغال و کارآفرینی جوانان به ویژه دانش آموختگان کشور برطرف می شود.
مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به نیاز فضای علمی کشور برای حرکت به سوی تبدیل علم به ثروت، گفت: در دهه چهارم انقلاب باید بر روی تجاری سازی علم و توسعه شرکت های دانش بنیان تمرکز کنیم.
ˈجعفر توفیقیˈ با بیان اینکه بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، تعداد شرکت های دانش بنیان باید به 20 هزار واحد افزایش یابد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود سه هزار و 300 شرکت دانش بنیان در ایران وجود دارد و دستیابی به این رقم و هدف یک چالش جدی است.
مشاور عالی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: توسعه شرکت های دانش بنیان منجر به توسعه تجاری سازی دستاوردهای علمی، توسعه اقتصاد دانش بنیان، توسعه فناوری، اشتغال دانش آموختگان و توسعه کارآفرینی می شود.
رشد دانشگاه ها از نظر کمی و کیفی پس از پیروزی انقلاب بر کسی پوشیده نیست. امروز دانشگاه ها خود تبدیل به شهری شده اند درون شهرهای بزرگ. وارد آنها که می شوی باید به تابلوهای راهنمایی و رانندگی توجه کنی، وگرنه هم ممکن است به مقصدت نرسی هم اینکه جریمه ات کنند.
به عنوان مثال دانشگاه سمنان که اکنون به عنوان دانشگاه جامع و مادر در این استان مطرح است، زمانی با نام مدرسه عالی تکنولوژی سمنان فعالیت می کرد، بیش از 38 سال پیش. به عنوان اولین مرکز آموزش عالی در سال 1353 در سمنان بنا شد. این مرکز آموزشی عالی آن زمان با زیر بنایی در حدود پنج هزار متر مربع با امکان جذب 580 دانشجو در هفت رشته کاردانی بیشتر نبود. اما حالا 800 هکتار فضا، چهار پردیس، 20 دانشکده و دو آموزشکده، دو پژوهشکده، 9 گروه پژوهشی فعال، پارک علم و فناوری، مرکز رشد واحدهای فناور، پردیس بین المللی و مرکز آموزشهای مجازی و ... دارد که حاصل توجه انقلاب به جوانان و ارزش های علمی است.
برای سال تحصیلی 92- 93 بیش از 16 هزار و 500 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کرده اند و این دانشگاه 66 رشته دکترای، 102رشته کارشناسی ارشد و 70 رشته در مقطع کارشناسی و دو رشته کاردانی دارد.
تامین محتوای آموزشی دانشگاه ها از منابع و تالیفات داخلی، ایجاد فضای فرهنگی متناسب با فرهنگ جامعه ایرانی، افزایش سطح علمی و دینی دانشجویان، ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی بزرگ و معتبر دنیا، تبادل علمی با دانشگاه های صاحب نام دنیا، هماهنگی و همکاری بیشتر با دانشگاه ها و مراکز علمی در کشورهای اسلامی، تبادل دانشجو و استاد دانشگاه با مراکز علمی مهم دنیا و ... از دستاوردهای دانشگاه ها پس از پیروی انقلاب است که برای هر یک می توان ساعتها و ساعتها صحبت کرد و نوشت.
رشد و توسعه کمی دانشگاه ها در طول سه دهه اتفاق افتاد و در دهه چهارم نیز توجه به کیفیت آموزشی و دستاوردهای دانشگاه ها مورد تاکید همه قرار گرفته است.
فراموش نکنیم که ارتباط هر چه نزدیک تر دانشگاه با صنعت و کشاورزی به رونق بیشتر هر دو سوی ماجرا می انجامد. دانشگاه باید به سمت نیاز بازار کار و نیاز جامعه برود و اگر در خودش خلاصه شود، راه به جایی نمی برد.
حالا که اهداف کوتاه مدت و تا حدودی اهداف بلند مدت انقلاب اسلامی در عرصه علم و محیط های دانشگاهی محقق شده، باید فکری به حال بعد از دانشگاهِ جوانان کرد. اینکه سرنوشت آنان پس از دانش آموختگی به کجا می کشد. منظور همان اشتغال جوانان است....ک/4
611/599/608
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن