واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در نشست نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» عنوان شد
چلیپا: هنر بعد از انقلاب در جستوجوی معنویت بود/ اسکندری: بیتوجهی رسانهها به آثار هنرمندان انقلابی
در نشست نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» که به مرور آثار کاظم چلیپا و ایرج اسکندری اختصاص دارد، چلیپا، هنر بعد از انقلاب را در جستوجوی معنویت عنوان کرد و اسکندری از بیتوجهی رسانهها به آثار هنرمندان انقلابی انتقاد کرد.
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، نشست خبری نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» که به مروری بر گزیده آثار کاظم چلیپا و ایرج اسکندری از هنرمندان نقاش انقلابی اختصاص دارد، صبح امروز با حضور این دو هنرمند و احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران در کتابخانه موزه برگزار شد. * بررسی آثار دو هنرمند انقلابی با نگاه فرا ایدئولوژیکی احسان آقایی در آغاز درباره برپایی این نمایشگاه توضیح داد: نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» همان طور که از عنوانش پیداست به جریان هنر معاصر ایران در آثار کاظم چلیپا و ایرج اسکندری میپردازد. وی با اشاره به چگونگی ورود جریان هنر مدرنیسم به ایران گفت: جریان مدرنیسم در ایران از سالهای 1310 شکل گرفت و با تلاش پهلوی اول در جهت مدرنیزه کردن ایران، جلوههای مختلفی از آن در بخشهای مختلف کشور متجلی شد که ورود آن به عالم هنر ابتدا در نقاشی و سپس موسیقی جلوهگر شد. آقایی ادامه داد: اولین مدرنیستهای نقاشی در ایران در سال 1320 نمایشگاه آثار خود را در گالریهایی که به شیوه غربی به تازگی در ایران تأسیس شده بود، به نمایش گذاشتند و پس از آن سه دوره از هنرمندان مدرنیستی در ایران ظهور یافتند که نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» به نسل سوم این جریان مدرنیستی اختصاص دارد که در سالهای 1350 تا 55 کارشان را آغاز کردند و سپس به جریانات پیروزی انقلاب برخورد کردند و این هنرمندان به دو شاخه تقسیم شدند، برخی از آنها بعد از انقلاب وارد جریان هنر انقلابی شدند و برخی به جریان هنر آزاد ورود پیدا کردند که این نمایشگاه به آثار دوره قبل از انقلاب، دوره انقلاب و پس از انقلاب این دو هنرمند میپردازد که تجارب انقلابی آنها را به یکدیگر متصل میکند. رئیس موزه هنرهای معاصر تهران،برپایی نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» را نمایشگاهی دانست که نگاهی فرا ایدئولوژیکی به آثار این دو هنرمند انقلابی دارد و آثار این دو نقاش را طی سه دوره مختلف مورد بررسی قرار داده و با نگاهی کاملاً هنری به آثارشان میپردازد. آقایی همچنین کاظم چلیپا و ایرج اسکندری را از جمله پیشگامان هنر معاصر ایران در ۳۰ سال اخیر عنوان کرد. * هنر بعد از انقلاب، در جستوجوی معنویت و انسان گمشده بود در ادامه این مراسم کاظم چلیپا به ارائه توضیحاتی در زمینه هنر مدرنیستی و پست مدرن پرداخت و گفت: در مدرنیسم ساختارگرایی و نگاه به طبیعت از حالت علمی به نگاه فلسفی کشیده میشود و در ساختار اجتماعی،همگن سازیها و تولید به مثلها در تمام عرصهها فراگیر شد. وی افزود: در اواخر قرن ۲۰ بازگشت به خویشتن در کل دنیا رواج مییابد و در تمام زمینهها نگاه دوبارهای به انسان شد که در جست وجوی نوعی هویت شخصی خود بود و اعتراض داشتند به عوارض مدرنیسم، بنابراین پست مدرن اعتراض به نگاهی است که نسبت به انسان وجود داشت و سنت شکنی مدرنیسم منجر به از خود بیگانگی انسان شد. کاظم چلیپا در ادامه هنر انقلابی را فارغ از این تعاریف دانست و گفت: هنر ما ساختارشکنی نبود،هنری که ما داشتیم، نگاهی پست مدرنیستی با توجه به انسانی است که در جست وجوی معنویت است. وی افزود: این نکته مهمی بود که همراه با روشنفکرترین افرادی که در جستوجوی این مسئله بودند، در ایران هم هنرمندانی با پشتوانه فرهنگ معنوی و هنری، ریشه دواندند و هنری که بعد از انقلاب به وجود آمد،هنری در جست وجوی معنویت و انسان گمشده بود و خیزشی در دفاع از فرهنگ های غنی موجود در جهان سوم بود. چلیپا در خاتمه هنر نسل سوم را هنری پست مدرنیستی عنوان کرد و گفت: نسل من و نسل امروز هنر پست مدرنیستی را دنبال میکند چرا که با انسان سروکار دارد و مسائل معنوی در آن مطرح است. * بیتوجهی رسانهها به آثار هنرمندان انقلابی ایرج اسکندری نیز در ادامه این نشست با بیان این که مجموعه آثار این نمایشگاه شامل تجربیات کاری ما در دوران مختلف است گفت: با نگاه تاریخی به نقاشی ایرانی از صفویه تا عصر پهلوی و سپس دوران انقلاب میبینم که زنجیره پیوسته تحولات خاصی در روند نقاشی ایرانی ثبت شده و آن چه خارج از این زنجیره قرار داشت و تکرار و تقلید بود،از دور خارج شده است. اسکندری در ادامه با اشاره به جریان هنر سقاخانه در ایران گفت: تجربه شاخص عصر پهلوی که نگاه هویتی به هنر داشت، تجربه اصیلی بود که تحت عنوان «سقاخانه» نامگذاری شد، پس از انقلاب هم تجربیاتی که اصالت دارند، با نگاه هویتی به هنر شکل گرفته بود. او با اشاره به آثارش در این نمایشگاه توضیح داد: آثار این نمایشگاه شامل چند دوره کاری من است که بخش مربوط به دوره جنگ و انقلاب شامل آثار ۱۰ سال بعد از جنگ تحمیلی است و بخش دوم نیز شامل آثاری است که با نگاه خاص خوم به لحاظ تکنیکی و محتوایی در نقاشی دنبال کردهام. وی تصریح کرد: حدود هشتاد درصد آثار من در این نمایشگاه دیده نشده است و قضاوت درباره هنر بعد از انقلاب همان آثاری را دربر می گیرد که در ۱۰ سال اول انقلاب و در کتاب «۱۰ سال نقاشی انقلاب» منتشر شده است و پس از این زمان بیشتر آثار ما یا دیده نشده است و یا این که نخواستند که دیده شود. ایرج اسکندری با تأکید بر نقد آثارش از سوی منتقدان هنری گفت: دوست دارم که با نمایش این آثار، منتقدان آن را نقد کنند و از نظر جامعه شناختی به همه نکات مثبت و منفی آن اشاره کنند. اسکندری در بخش دیگری از سخنانش با گلایه از عدم توجه برخی رسانهها به هنرمندان انقلابی گفت: نقاشان بعد از انقلاب که در حوزه هنری شکل گرفتند و با تفکر انقلابی نقاشی کردند، مورد تحریم رسانهها قرار گرفتند و آثارشان توجهی نشد و مورد نقد قرار نگرفت، بنابراین این نمایشگاه فرصتی است برای منتقدان که منتخب آثار ما را نقد و بررسی کنند. او در ادامه گفت: تاریخ نقاشی ایران با هنرمندانی رقم میخورد که پس از این دوره فعالیت داشته اند،بسیاری دوست دارند که هنرمندان دوره قبل با وجود همه تلاشهایی که داشتند و احترامی که برای آنها قائلم، همچنان در این دوره نیز در رأس باشند. بنابراین به نظر میرسد که در دوران پس از انقلاب چیزی به نام هنرمندان بعد از انقلاب که بروز و ظهور یافته باشند نداریم. ایرج اسکندری در خاتمه گفت: هنر نقاشی که بعد از انقلاب در ایران شکل گرفت، ادامه همان نگاه هویتی به هنر سقاخانه است که در تاریخ نقاشی ایران ثبت خواهد شد. آثار این نمایشگاه به گفته عظیمی مدیر اجرایی نمایشگاه از مکانهای مختلفی از جمله گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، موزه امام علی (ع)، بانک پاسارگاد،موزه صبا، مؤسسه توسعه هنرهای معاصر و مجموعه شخصی این دو هنرمند گردآوری شده است. این آثار شامل ۸۷ اثر از ایرج اسکندری و ۷۰ اثر از کاظم چلیپا است. ادامه این نشست به پرسش و پاسخ گذشت. به گزارش فارس،نمایشگاه «سیری در هنر معاصر ایران» شامل آثار نقاش کاظم چلیپا و ایرج اسکندری از هنرمندان نسل انقلاب، روز دوشنبه ۷ بهمنماه ساعت ۱۷ در موزه هنرهای معاصر تهران گشایش خواهد یافت. انتهای پیام/
92/11/05 - 12:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]