تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 3 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1843558662




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همنشینی پردردسر سنت و مدرنیته


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
جشنواره فیلم فجر,روح الله حجازی,فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو
همنشینی پردردسر سنت و مدرنیته اثر تازه روح‌الله حجازی در همان مسیری گام بر می‌دارد که ساخته پیشین او یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» حرکت می‌کرد.




مسیری که پرداخت به مساله جدی و مهم دست و پا زدن میان کنار آمدن با مدرنیته و وفادار بودن و نبودن به باورهای درست و غلطی را که ریشه در سنت دارند، تداعی می کرد. اما یک تفاوت جدی و قابل لمس در این میان که قابل ردگیری است این که « زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» به مثابه یک قدم بلند در جمیع جهات در مسیر فیلمسازی روح الله حجازی محسوب می شود. اثر تازه حجازی جدای از رویکرد متنی و محتوایی از منظر فرم و تکنیک کارگردانی، شیوه تصویر پردازی و البته شیوه نورپردازی و تصویربرداری گام بلندی در سینمای او محسوب می شود. یکنواختی و همنشینی فرم و محتوا در زندگی آقای محمودی و بانو کمک زیادی به انتقال و بیان بصری همراهی برانگیز معنای پرکشش و پرکنتراست فیلم و کشمکش درونی و بیرونی شخصیت ها با خود و دنیای اطرافشان کرده است. نورپردازی پرکنتراست و بهره گیری معنادار از رنگ و نور و شیوه قاب بندی تصاویر در زندگی مشترک آقای محمودی و بانو، صرفا کارکردی زیبایی شناسانه یا ذوق ورزانه ندارد و حتما و قطعا در کنار چشمنواز بودن، در خدمت انتقال محتوای داستان به کار گرفته شده است. روح الله حجازی با تکیه بر ایده پرکشش و در عین حال قابل درک برای مخاطب این روزهای سینمای ایران یعنی کشاکش درونی و بیرونی شخصیت ها و پشت سر گذاشتن مرحله گذار از سنت به مدرنیته و رنج و محنت هایی که دراین مسیر متحمل می شوند ساختار کلی اثرش را شکل داده است. برجسته ترین مشخصه ای که حجازی و طالب آبادی به عنوان ایده پرداز و فیلمنامه نویسان اثر دستمایه کار قرار داده اند مساله تمامیت خواهی برخاسته از دلبستگی به سنت ها و تمایل به حفظ مولفه های منطبق با منافع شخصیت ها و تمایل نداشتن آنها برای از دست دادن امتیازهایی است که بر اثر پایبندی به سنت ها به دست آورده اند و همزمان تمایل به در اختیار گرفتن هر آنچه بر اثر تغییر و دگردیسی های ناشی از رویکرد مدرن به زندگی است. در واقع شخصیت های دنیای اثر حجازی از یک سو برای حفظ امتیازاتی که بر اثر اعتقاد به سنت و همزمان تمایل به مدرنیزم به دست آورده اند با خود و دنیای اطراف می جنگند و از سوی دیگر انرژی زیادی را صرف کنار آمدن و مقابله با مقاومت درونی برای دگردیسی و تغییر و تحول در تمام ساحت های فکری، رفتاری، ارزشی و گفتاری می کنند. یکی از اساسی ترین رفتارهای پارادوکسیکال مورد اشاره و واکاوی در اثر تازه حجازی را می توان از انتخاب نام فیلم جستجو کرد؛ زندگی مشترک آقای محمودی و بانو. در واقع انتخاب چنین چینشی برای نام فیلم موید اصل مردسالاری و تسلط مردان بر تمام شئون زندگی و چندان مناسب ندیدن ظهور و بروز اجتماعی زنان و محدود کردن آنها به زندگی در محیط خانه و قرار گرفتن نام و نشان آنها زیر چتر و سایه شوهرانشان به عنوان نمادی از سنت گرایی محض دارد. حاج منصور محمودی (حمید فرخ نژاد) نمونه واضح و حتی سمبلیک مردان سنتی جامعه ایرانی است که همزمان تمایل شدیدی دارند تا از مواهب زندگی مدرن تا جایی که امتیازات پیشین آنها را به خطر نیندازد بهره مند شوند. در این میان محدثه (هنگامه قاضیانی) به عنوان زن سنتی، خانه دار، مدیر و مدبر اما محدود به محیط خانه که مهم ترین ویژگی رفتاری او آشپزی بی نظیر و خانه داری و رفت و روب است. محدثه تمام آنچه حاج منصور در ذهن پرورانده تا امتیازات مورد علاقه اش که ریشه در سنت دارد ، ارضا شده ببیند یکجا تامین می کند. همین رویکرد است که وقتی ساناز (ترانه علیدوستی) پای به زندگی آقای محمودی و بانو می گذارد حاج منصور را به مرحله مقایسه می کشاند. از یک طرف ساناز به عنوان نمونه ای غیرقابل انکار از جوانان نسل امروز که کشمکش درونی شان برای مدرن شدن بی آن که تعریف مشخص و قابل توضیحی از مدرنیزم داشته باشند، در قامت زنی آزاد که اصولا به هیچ هنجار یا مرز بندی اعتنا نمی کند و زندگی سرخوشانه و فارغ از هر نوع تعهد را برگزیده است، مقابل نگاه آقای محمودی قرار می گیرد. از سوی دیگر، او با همسرش محدثه که نمونه کامل یک زن سنتی و البته بسیار مقاوم در مقابل هر نوع تغییر و تحول چه در ساحت فیزیکی و بیرونی و چه در ساحت فکری و روحی روبه روست. همین کنار همنشینی پرکنتراست در برهه ای که مشخصا دوره بحرانی برای آقای محمودی محسوب می شود باعث بروز کشمکش اصلی داستان می شود. همین خصیصه از زاویه ای متفاوت میان ساناز و رامتین (پیمان قاسمخانی) برقرار است. با این تفاوت که این دو سهم بیشتری از رفتارها و سکناتشان را در دل مدرنیزم خود ساخته دنبال می کنند و نیمچه تمایل یا ته مانده باورهای سنتی شان باعث سردرگمی و سرگیجه آنها شده است. در مجموع تفاوت چندانی میان درگیری های ذهنی حاج منصور، محدثه، ساناز و رامتین وجود ندارد. همه این شخصیت ها فارغ از این که تا چه میزان به مدرنیزم مدنظرشان نزدیک شده اند یا تا چه میزان تمایل به دور شدن از سنت ها دارند در جستجوی ایستگاه امن روحی و فکری برای رسیدن به آرامش دست و پا می زنند و تنها چیزی که به دست نمی آورند آرامش است که خب شاید خصوصیت ذاتی شرایط عبور از مرحله گذار فکری و روحی باشد. حکایت زندگی مشترک آقای محمودی و بانو حکایت استیصال نارضایتی مدام از خود و محیط اطراف و کلنجار رفتن همیشگی با ذهنیات و روحیاتی است که چون ریشه در واقعیت ندارند اثری جز عدم آرامش مدام برای آنها در پی ندارد. محمدرضا مقدسیان / جام جم


جمعه 18 بهمن 1392 2:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن