واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست نقد و بررسی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»
داوری:«زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» گذر از سنت به مدرنیته است/ فیلم بدون هیچ ممیزی پروانه نمایش گرفت
تهیه کننده فیلم سینمایی «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»با اشاره به اینکه این فیلم در موررد گذر از سنت به مدرنیه است گفت:علیرغم ایراداتی که به فیلم گرفته میشد، فیلم بدون هیچ ممیزی و حذف پردهای نمایش داده شد.
به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، نشست نقد و بررسی فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» با حضور روحالله حجازی کارگردان، مهدی داوری تهیه کننده،ترانه علیدوستی، هنگامه قاضیانی، پیمان قاسمخانی، فرزان پروانه، بازیگران، هومن بهمنش مدیر فیلمبرداری، سپیده عبدالوهاب تدوینگر، وحید مقدسی صدابردار،علی طالبآبادی نویسنده و کیوان کثیریان منتقد و مجری این نشست در تالار سعدی مرکز همایشهای برج میلاد صبح امروز برگزار شد. در ابتدای این نشست حجازی ضمن تشکر از حضور پررنگ تماشاگران در اولین سئانس سی و دومین جشنواره فیلم فجر، گفت: درباره اینکه چرا فیلم «زندگی مشترک...» در بخش خارج از مسابقه سودای سیما قرار دارد، باید بگویم، طبق آئیننامه و به خاطر حضور این فیلم در فستیوالهای خارجی «زندگی مشترک...» در خارج از بخش مسابقه قرار دارد. اما این فیلم توسط هیأت داوران انتخاب شده است و نکته جالب این است که این فیلم بیشترین اکران را در طول جشنواره دارد. وی در ادامه درباره اینکه چرا مدیوم سینما برای ساخت چنین متنی انتخاب شده، و می شد این فیلم را به صورت یک نمایشنامه رادیویی هم ساخت اظهار داشت: لوکیشن در این فیلم یک کاراکتر است و به نوعی تعریف شده است، در ضمن ما دوست داشتیم فیلم اتفاقات آن به زندگی واقعی نزدیکتر باشد. روحالله حجازی در پاسخ به این سؤال که آیا فیلمهای شما متأثر از سینمای اصغر فرهادی گفت: حال همه ما خوب است، دیشب هم حال همه ما خوب بود. اصغر فرهادی در سینمای ایران جایگاه ویژهای دارد اما من ترجیح دادم فیلم خودم را بسازم، اینکه چون سینمای ایشان، سینمای اجتماعی است، دلیل تأثیرگذاری نیست، چرا که پیشتر بنیاعتماد، مهرجویی و قبل از آن فیلمسازهای دیگر هر کس در فضای اجتماعی فیلم ساخته اند. کارگردان فیلم «زندگی مشترک...» در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است بعد از «زندگی خصوصی آقا و خانم م» و «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» سهگانهای در کار باشد، گفت: ما به این قصد نرفتیم، ممکن است سهگانه شود اما چنین قصدی نداشتیم. به گزارش فارس در ادامه این نشست داوری تهیهکننده این فیلم بیان داشت: فیلم «زندگی مشترک...» دارای موضوعی است که معضلاتی در مورد مسائل فرهنگی را نشان میدهد. ما باید به این موضوع بها دهیم. متاسفانه در جامعه شاهد این تقابل سنت و مدرنیته هستیم و وجود یک دختربچه در این فیلم نشان دهنده این است که این دختر در یک خانواده سنتی بزرگ شده اما درحال جذب او هستند و ما باید راهکاری برای این مشکل بیاندیشیم. داوری درباره اینکه چرا این فیلم اکران عمومی نشد، و آن را برای جشنواره فجر نگه داشتید، گفت: این فیلم نیاز به جامعه ماست. گذر سنت به مدرنیته که اگر به آن توجه نشود، مشکلات زیادی پیش میآید. البته ما این فیلم را در جشنوارههای بینالمللی ارائه دادیم اما اکران عمومی نکردیم و نسخه آن را برای جشنواره فجر نگه داشتیم. وی در مورد اینکه چه میزان از این فیلم ممیزی شده، گفت: علیرغم ایراداتی که به فیلم گرفته میشد، فیلم بدون هیچ ممیزی و حذف پردهای نمایش داده شد. در ادامه این نشست بازیگران این فیلم در خصوص بازیهای خود به صحبت پرداختند. هنگامه قاضیانی با اشاره به صمیمیت موجود در گروه بیان داشت: آقای حجازی با همه ما برخورد یکسانی داشت و مدیریت ایشان فضایی را ایجاد کرد که هر روز که میگذشت ما دوست نداشتیم از یکدیگر جدا شویم. وی در پاسخ به این سؤال که به نظر میرسد برخی رفتارهای کاراکتر فیلم «محدثه» با شخصیتی که از او تعریف میشود، همخوانی ندارد، گفت: من این سؤال را متوجه نمیشوم، نه اینکه سوال بدی باشد اما من آن را متوجه نمیشوم. باید بگویم که من اولین بار زمانی که فیلمنامه را خواندم قرارداد بستم اما 12 روز بعد از آن به سمت فسخ قرارداد رفتم اما این فسخ قرارداد به دلیل سؤالی که پرسیده شد نبود، بلکه به دلیل سؤالاتی از تحلیل شخصیتی «محدثه» بود که در ذهن من ایجاد شده بود، البته بعد از آن آقای طالبآبادی و حجازی با من جلسهای را برگزار کردند و محدثه را تحلیل شخصیت کردند. در ضمن شرع و عرف را من نباید پاسخگو باشم و با اینکه فوق لیسانس فلسفه غرب دارم، شرع و عرف نمیدانم. وی ادامه داد: من محدثه را خیلی دوست دارم و روی آن تعصب دارم چرا که اثر تربیت عزیز را در آن میبینم. من این فیلم و تمام شخصیتهای آن را دوست دارم چرا که این فیلم بیانیهای یکساعت و نیمه در مورد زندگی افراد است. در ادامه نشست ترانه علیدوستی نیز گفت: بعد از یک سال و 3 ماه از تماشای این فضای خیلی خوبی را تجربه کردم، به این دلیل بازی در این فیلم را پذیرفتم که باعث بشوم افراد کارهای شخصیتی مثل ساناز را دوست نداشته باشند اما مجبور شوند به او حق بدهند. مسئله ساناز راه بین ترک انتخاب یک مرد نیست، حتی مسئله زناشویی نیست. این مسئله ساناز پیچیدهتر از این حرفها است. طالبآبادی نویسنده این فیلم «زندگی مشترک...» اظهار داشت: امروز در سالن در نسبت به واکنش تماشاچیان حس خوبی داشتم و به نظر من «زندگی خصوصی آقا و خانم م» و «زندگی مشترک...» هر دو در مورد اصالت رفتاری صحبت میکند و اینکه جامعه ما چقدر دارای اصالت رفتاری است و طبق آن عمل میکنیم. انتهای پیام/
92/11/12 - 13:50
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 211]