تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802410361




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت‌وگو با فارس مطرح شدبررسي نقش تئاتر در زندگي و حفظ باورها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس مطرح شدبررسي نقش تئاتر در زندگي و حفظ باورها
وقتي مي‌گوييم تئاتر زنده است و بر مخاطب تاثير مستقيم دارد به اين معنا است كه تئاتر به صورت مستقيم بر ذهن، زندگي فردي، خانوادگي و جامعه ورود پيدا مي‌كند و با اين ورود مي‌تواند جزيي از فرد، خانواده، دوست و اجتماع شود.


به گزارش خبرگزاري فارس از اراك، ورود به منزله حضور است و حضور بي‌شك همراه با تاثير خواهد بود، اين ورود اگر درست و با برنامه صورت گيرد نتايج ارزنده‌اي بر مخاطب مي‌گذارد، تاثيري كه گاه پدر و مادر خانواده نمي‌توانند بر كودكان و فرزندان خود داشته باشند و يا تاثير اجتماعي بر پيكره جامعه براي جلوگيري از به انحراف كشيده شدن و به وادي غلط رفتن، پيشگيري از معضلاتي مانند اعتياد، انحراف اخلاقي و مهمتر از همه فرهنگ سازي و نگهداري هويت ملي و مذهبي در مقابل هجوم فرهنگ‌هاي نا‌آشنا و نامانوس غربي كه فرهنگ و هويت ملي و مذهبي ما را دچار دوگانگي كرده خواهد داشت و راه درست را تميز خواهد داد.

مخاطب شناسي، روانشناسي و مهمتر از همه آسيب‌شناسي، هنري است كه هنرآفرين تئاتر بايد با آن عجين باشد و يا با تحقيق و پژوهش به آن برسد تا بتواند آسيب‌ها و معضلات فردي، خانوادگي و اجتماعي را به خوبي شناسايي كرده و با درك درست از مخاطب و روش صحيح جذب به داخل وجود فرد، به خانه و خانواده و به اجتماع نفوذ كرده و چون ياري مهربان و مورد اعتماد مشكلات و معضلات و راه چگونه بودن و چگونه شدن بر اساس ارزش‌ها و اعتقادات را بياموزد.

به سراغ يكي از بچه‌هاي تئاتر اراك رفتيم و گفت‌و‌گويي با هنرمندي كرديم كه از اين وادي خون دل‌ها خورده است.

* تئاتر يك هنر پيچيده است

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي: در سال 89 مسئوليت انجمن نمايش استان را بر عهده گرفتم و با توجه به اهميت تئاتر كودك، پرداختن به آن را در اولويت برنامه‌ها قرار دادم كه البته در آن زمان با حاشيه‌هايي همراه شد و عده‌اي عنوان كردند كه چون كار تخصصي من كار كودك است، اولويت را به تئاتر كودك داده‌ام و مسائل اين چنيني مطرح شد، اما تئاتر كودك از دو جهت داراي اهميت است.

علي گلستاني در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراك اظهار داشت: تئاتر يك هنر پيچيده است، در تئاتر از هنرهاي ديگر همچون معماري، موسيقي، ادبيات، نورپردازي و طراحي استفاده مي‌شود و هنر پيچيده‌اي است، به همين خاطر كساني كه به عنوان مخاطب به سالن‌هاي اجرا مي‌آيند، بايد از قبل آموزش‌هايي را ديده باشند تا خيلي از قراردادها و نشانه‌ها را دريافت كنند و مي‌توان گفت يكي از دلايل خالي بودن سالن‌هاي تئاتر به دليل اين است كه اين آموزش‌ها داده نمي‌شود كه اين آموزش‌ها از طريق سرمايه‌گذاري درست در كار كودك انجام مي‌شود.

*كار كودك ابتداي كار كارگرداني نيست، انتهاي كارگرداني است

وي افزود: متاسفانه در حوزه استان‌ها و فرهنگسراهاي تهران خيلي از دوستاني كه مي‌خواهند كارگرداني را شروع كنند، با كار كودك شروع مي‌كنند، اين نگاه، نگاه غلطي است.

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي بيان كرد: بيان اين نكته كه نگاه، نگاه غلطي است به اين دليل است كه كار كودك بسيار پيچيده مي‌باشد و از اين نظر سخت است كه بايد از كودك درك درست و روانشناسي سنجيده‌اي داشت و اگر يك نقطه اشتباه بگذاريم مادام‌العمر در ذهن بچه باقي مي‌ماند، كار كودك ابتداي كار كارگرداني نيست، انتهاي كارگرداني است و اين واقعيت را مي‌توان در سخنان بزرگان به خوبي دريافت كرد.

* محتواي كلاس‌هاي درسي را به نمايش آموزشي تبديل ‌كنيم

وي با اشاره به اثر گذاري بسيار بالاي تئاتر به دليل زنده بودن آن خاطر نشان ساخت: با توجه به اثرگذاري بالاي تئاتر امسال مكاتبه‌اي داشتيم با آموزش و پرورش استان و اعلام كرديم آمادگي داريم محتواي كلاس‌هاي درسي را به نمايش آموزشي تبديل كنيم تا به جاي اينكه دانش‌آموزان بخواهند در كلاس‌هاي خشك به فراگيري دروس بپردازند و خلاقيت آنها گرفته شود، از طريق نمايش خلاق و مشاركتي مطالب را به آنها راحت‌ بياموزيم و يا در دروسي كه مي‌شود اين كار را اجرايي كرد اين روش را انجام دهيم، اما با گذشت چندين ماه از اين نامه‌نگاري هنوز هيچ پاسخي از سوي آموزش و پرورش دريافت نكرده‌ايم كه اين جاي تاسف است.

*مشكل اصلي تئاتر اين است كه مسئولان تنها ارشاد را متولي تئاتر مي‌دانند

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي پيرامون مشكل اصلي تئاتر استان گفت: مشكل اصلي تئاتر استان مركزي اين است كه وقتي با مسئولان صحبت مي‌كنيم همه فكر مي‌كنند ارشاد متولي تئاتر است و بس.

وي اضافه كرد: البته گلايه از شهرداري به قوت خود باقي است كه بدون گرفتن تاييديه از انجمن نمايش، هنرمنداني را از تهران دعوت كرده و در مناسبت‌هاي مختلف جنگ‌هاي شادي برگزار مي‌كند، در حالي كه بايد از انجمن نمايش مجوز بگيرند.

گلستاني بيان كرد: بارها شده مسئولان شهرداري هنرمندان سينما را دعوت كرده و با حضور آنها جنگ‌هاي شادي و مراسم‌مختلفي برگزار مي‌كنند، درست است كه آنها هنرمندان با ارزشمندي هستند، اما بليط يك نمايش تئاتر سه هزار تومان تعيين مي‌شود، ولي اگر كسي بخواهد در مراسمي كه اين هنرمندان شركت دارند، حضور يابد بايد بين 30 تا 40 هزار تومان بابت بليط پرداخت كند و همه هم مي‌روند.

وي ادامه داد: زماني كه اين گونه شد، سبد فرهنگي مردم يك باره خالي مي‌شود، از آن طرف بودجه‌اي از برگزاري اين مراسم در اختيار ارشاد، انجمن‌هاي فرهنگي و هنري و موسيقي قرار نمي‌گيرد، سبد فرهنگي مردم هم خالي شده است، بعد از آن اگر هنرمند بيايد كاري انجام دهد، مردم نمي‌توانند بيايند و اين موجب مي‌شود هنرمند احساس سردي و دلزدگي بكند.

*عدم حمايت‌ از هنر تئاتر اين هنر را از متن به حاشيه كشيده است

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي تصريح كرد: متاسفانه امروز عدم حمايت‌ها از هنر تئاتر موجب شده تئاتر از متن به حاشيه كشيده شود و ما تنها شاهد برگزاري جشنواره‌هاي استاني و منطقه‌اي تئاتر باشيم، در حالي كه كارهاي بسيار ارزشمندي در مباحثي چون اعتياد، طلاق، دفاع مقدس و جنگ نرم توليد مي‌شود، اما هيچ ارگان و نهادي از اين كارها حمايت نمي‌كند.

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي با بيان اينكه عدم حمايت از هنرمندان تئاتر مشكلات اقتصادي را براي فعالان اين عرصه به وجود آورده است، گفت: به دليل اينكه استقبال مردم از كارهاي توليدي پايين است، اقتصاد هنرمند نمي‌گذرد و هنرمند از نظر اقتصادي با مشكلات فراواني مواجه است، در اين شرايط اگر كسي بخواهد كاري سفارش دهد، هنرمند در قبال آن قيمت‌هاي نجومي طلب مي‌كند تا مشكلات اقتصاديش را حل و فصل كند، اين شرايط باعث مي‌شود همه چيز در بستر غير واقعي پيش برود.

* مسئولان از تئاتر به عنوان رسانه زنده و پويا استفاده كنند

گلستاني از تئاتر به عنوان رسانه‌اي زنده و پويا ياد كرد و اظهار داشت: مسئولان بايد از تئاتر به عنوان رسانه زنده و پويا بهترين استفاده را ببرند.

وي ادامه داد: مسئولان در امر مبازره با ايدز، اعتياد، آموزش مهارت‌هاي همسرداري، استحكام بنيان خانواده، تربيت فرزندان، رفتار پدر و مادر با فرزندان، آموزش حقوق شهروندي و... به راحتي مي‌توانند از طريق نمايش‌هاي خياباني در پارك‌‌ها و سالن‌ها سرمايه‌گذاري كنند، مردم را رايگان به سالن‌هاي تئاتر بكشانند، تا بعد از مدتي مردم خود علاقمند شوند.

گلستاني يادآور شد: در بحث نشاط اجتماعي به راحتي مي‌توانند از ابراز تئاتر بهترين استفاده را بكنند و نتايج و اثرگذاري آن را به تماشا بنشينند، اما دريغ و صد دريغ كه مسئولان از اين ابراز پر قدرت غافلند و از اثرگذاري آن بي‌خبر.

*هنرمندان و مخاطبان با مشكل رفت و آمد به فرهنگسرا مواجه هستند

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي امكانات كم براي فعاليت در عرصه تئاتر را از ديگر مشكلات هنر تئاتر عنوان كرد و افزود: استان مركزي زماني رتبه اول كشور در بحث فارغ‌التحصيلان دانشگاهي رشته تئاتر را در اختيار داشت.

گلستاني خاطرنشان كرد: تئاتر كشور را فارغ‌التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك مي‌چرخاندند، اما امروز نه تنها هنرمندان، بلكه مخاطبان براي رفت و آمد به فرهنگسرا مشكل دارند، چراكه نه اتوبوس و نه تاكسي‌داران حاضر به رفتن به فاز يك هپكو اراك نيستند و هنرمندان بارها و بارها از مسئولان تاكسيراني درخواست كه نه خواهش كردند يك خط ويژه تاكسي‌ براي اين شهرك در نظر بگيرند.

*استان مركزي سبقه طولاني در هنر تئاتر دارد

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي گفت: استان مركزي با سبقه طولاني كه در هنر تئاتر دارد، اما با مشكلات فراواني دست و پنجه نرم مي‌كند، هم اكنون شهرداري يك سالن مناسب براي تئاتر دارد، اما حاضر نيست آن را در اختيار هنرمندان قرار دهد و خود نيز يك اجرا در اين سالن نداشته است.

گلستاني ادامه داد: در سال 89 مجوز ايجاد بلك‌باكس را از رئيس مركز هنرهاي نمايش گرفتيم، اما هنوز نتوانستيم زميني مناسب را پيدا كنيم و شهرداري حتي زمين را از هنرمندان دريغ مي‌كند و بايد پرسيد آيا مسئوليت فرهنگي شهرداري و شوراي شهر تنها در اين خلاصه مي‌شود كه چند هنرمند از تهران بياورند و چرخ فرهنگ برگزار كنند و در آن سو سبد فرهنگي مردم را خالي كنند و بعد بگويند در بحث شادي و نشاط كار كرديم.

وي ابراز داشت: در اين وادي بحث محتوا محور و موضوع حمايت از هنرمندان چه مي‌شود، در حالي كه تئاتر سمبل فرهنگي است و بسياري از كشورها تئاتر را سمبل فرهنگي خود مي‌دانند ما براي نمايش چه كرده‌ايم.

*مسئولان حاضر نيستند سالن را براي تئاتر كرايه دهند

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي بيان كرد: در اين شهر سالن‌ براي اجراي نمايش بسيار است، اما مسئولان حاضر نيستند اين سالن‌ها را براي تئاتر كرايه دهند، سالن‌ها خالي خاك مي‌خورد و هنرمند بيكار است و اعتباري هم ندارد.

گلستاني گفت: در اين صورت است كه وقتي از هنرمند حمايت نمي‌شود او ناچار مي‌شود به مخاطب پناه ببرد و او را به هر قيمتي كه شده به سالن بكشاند و اين واقعيت موجب مي‌شود يك عوام‌زدگي در هنر تئاتر به وجود بيايد و هنرمند به جاي اينكه از يك پله بالاتر با مخاطب حرف بزند، از يك پله پايين‌تر حرف مي‌زند تا مخاطب را به سالن بكشاند.

وي تصريح كرد: متاسفانه امروز مسئولان با هنر تئاتر قهر هستند، در چند ماه گذشته تئاتر با عنوان مورچه‌هاي زبل و با موضوع آلودگي هوا در اراك پخش شد، اما هيچ مسئولي حمايتي از اين تئاتر نكرد، در حالي كه اين نمايش حرف‌هاي بسياري براي گفتن داشت.

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي اظهار داشت: عدم حمايت از هنرمندان موجب شده است بچه‌هاي تئاتر راه خود را بروند و من مسئول هم راه خودم را.

گلستاني افزود: ما در بخش تئاتر در حوزه‌ نيروي انساني و استعداد و ظرفيت هيچ كم و كاستي نداريم، بازيگران تئاتر كه از اراك مهاجرت كرده و به تهران رفتند امروز مي‌بينيم بسيار موفق هستند و جاي بسي تاسف است كه به دليل نبود حمايت‌ها اين مهاجرت‌ها همچنان ادامه داد.

وي ادامه داد: مجيد رحمتي، مرتضي اتابكي و سوسن پرور در اراك خون دل خوردند و براي كرايه كردن يك سالن پوستشان كنده شد، اينها بچه‌هاي تئاتر اين شهر مي‌باشند كه مي‌بينيم در تهران از بازيگران مطرح و موفق هستند.

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي ادامه داد: در اراك سالن‌‌هاي بسياري براي اجراي نمايش وجود دارد، اما اين سالن‌ها در اختيار هنرمندان نيست و هنرمندان خانه‌اي ندارند.

* تاكيد بر نقش تئاتر در حل مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي

گلستاني در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر نقش تئاتر در حل مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي تصريح كرد: به جرات مي‌توان گفت؛ يكي از ابرازهاي مناسب براي حل مشكلات و آسيب‌هاي اجتماعي و نشاط آفريني استفاده از هنر تئاتر است.

وي اضافه كرد: اگر امروز مي‌بينيم شبكه‌هايي چون پويا و آي فيلم نسبت به ديگر شبكه‌هاي ديگر سيما از استقبال بيشتري برخوردار هستند به خاطر نمايشي بودن اين شبكه‌ها و جذابيت داستاني آنها است.

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي خاطر نشان كرد: در موضوع ترافيك همه ديديم زماني كه پليس استفاده از انيميشن‌هاي ترافيكي را در دستور كار قرار داد تا حدود بسياري توانست مشكلات تصادف را كاهش دهد.

*نمايش‌‌هاي خياباني در بحث تعدد فرزند اثرگذار است

گلستاني بيان كرد: بدون شك نمايش‌‌هاي خياباني مي‌تواند در بحث مهارت‌هاي زندگي و در بحث تعدد فرزند بسيار اثرگذار باشد كه بايد از آن بهترين استفاده را برد.

وي در ادامه با تقدير از دستگاه‌هايي چون فرهنگ و ارشاد اسلامي، حوزه هنري و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس به خاطر حمايت از هنر تئاتر گفت: متاسفانه بسياري از دوستاني كه وظيفه دارند در اين حوزه وارد شود، ما سال به سال رنگ آنها را نمي‌بينيم و يا بسياري از دوستاني كه مي‌توانند در اين حوزه كمك‌هاي خوبي داشته باشند عملا درگير مسائل ديگر هستند.

*تئاتر مي‌خواهد به جاي ناظر بودن بر جنايت سهمي در تغييرات داشته باشيم

مسئول انجمن هنرهاي نمايشي استان مركزي در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت: تئاتر ما را متوجه اين نكته مي‌كند كه با وجود پيشرفت‌هاي عظيم تكنولوژي در برقراري ساده‌ترين روابط انساني و اجتماعي و در نتيجه، در پيچيدگي‌هاي رواني‌ ـ اجتماعي ناتوانيم، تئاتر امروز از ما مي‌خواهد كه به جاي ناظر بودن بر جنايت و همگامي با جاني، خود به آكتورهاي اجتماعي بدل شويم و سهمي در تغييرات برعهده بگيريم.

گلستاني تاكيد كرد: هنر تئاتر از اول تا به آخرش هنر بازيگري است، هنر تئاتر يك فرهنگ ضروري براي جامعه است، چون رفتارها و خصوصيات فردي و واكنش‌هاي افراد در تئاتر، انعكاس زندگي است و جذابيت هنر تئاتر بر اين است كه زنده اجرا مي‌شود.

به گفته وي هنر تئاتر تأثيري كه بر زندگي ما انسان‌ها مي‌گذارد اين است كه مراحل زندگي و مشكلات آن را به يادمان مي‌آورد و به ما زنگ هشدار مي‌دهد كه اشتباه نكنيم و يك الگويي در رفتارها و كردارهايمان است.

انتهاي پيام/87002/ر40

چهارشنبه 4 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن