محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832170550
«شیار 143» فیلم دفاع مقدسی زنانه است/ نگذاشتم هیچ عنصری از الفت پیشی بگیرد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران آبیار در گفتگو با مهر:
«شیار 143» فیلم دفاع مقدسی زنانه است/ نگذاشتم هیچ عنصری از الفت پیشی بگیرد
کارگردان فیلم سینمایی «شیار 143» معتقد است این فیلم برگرفته از یک نگاه زنانه به دفاع مقدس است و در این فیلم سعی کرده انتظار یک مادر که نمونهای از زنان منتظر در جنگ تحمیلی ایران و عراق بوده است، به تصویر بکشد.
خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: نرگس آبیار کارگردان جوان سینمای ایران امسال با فیلم «شیار 143» در بخش سودای سیمرغ سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد. این کارگردان جوان سینما همچنین سال گذشته با فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند» در سیامین جشنواره فیلم فجر در بخش فیلماولیها حضور داشت که این حضور بدون دریافت جایزه ای پایان پذیرفت. این کارگردان که از نویسندگان ادبیات داستانی در حوزه دفاع مقدس نیز هست در گفتگویی با خبرگزاری مهر درباره انگیزه های ساخت فیلم دوم و حضور در جشنواره سی و دوم فیلم فجر سخن گفت و اشاره کرد که این فیلم برگرفته از رمان «اختر و روزهای تلواسه» است و هنگام پژوهش درباره این رمان کاراکترهای «شیار 143» را دیده و از همان زمان انگیزه ساخت این فیلم در ذهن او جرقه زده است. نرگس آبیار در این گفتگو از شرایط تولید این فیلم در بخش خصوصی، شخصیت الفت، استفاده از صحنههای آرشیوی و امید به دیدن شدن این فیلم سخن گفت. این فیلم امروز چهارشنبه 16 بهمن در برج میلاد برای اهالی رسانه، منتقدان و سینماگران به نمایش گذاشته شده است. با ما در این گفتگو همراه میشودی: *بررسی آسیب های عاطفی بعد از جنگ از نگاه یک زن خط اصلی این فیلم سینمایی است. برای آغاز بحث لطفا درباره دلایل این نوع نگاهی که برای فیلم «شیار 143» انتخاب کردید، بگویید.
- همانطور که اشاره کردید این فیلم درباره یک زن است که عاشقانه انتظار فرزندش را می کشد. در واقع برای اینکه تلخی انتظار برای فرزند را نشان دهم شخصیت اصلی را یک زن قرار دادم و در عین حفظ کردن خط داستانی یعنی انتظار، روابط افراد و آدمها با یکدیگر و همچنین نوع برخورد هریک از آنها با پدیده صبر و انتظار برای دیدن عزیزانشان را مطرح میکنیم. * هر زمان که اسم سینمای دفاع مقدس می آید وجود تانک و نفربر هم به ذهن متبادر میشود و همین مسئله است که هزینه تولید آثار سینمایی دفاع مقدس را افزایش میدهد، اما یکی از ویژگی های مثبت این فیلم این است که بدون توپ و تانک از دوران دفاع مقدس میگوید. - این فیلم به نوعی شخصیتمحور است و قرار نبوده صحنههایی از جنگ ایران و عراق را نشان دهیم. یکی از دلایل استفاده نکردن از ادوات جنگی اقتضائات داستان بوده است. نکته دوم این است که این فیلم در بخش خصوصی ساخته شده و از معدود دفعاتی است که یک فیلم دفاع مقدس در بخش خصوصی تولید میشود پس ما ناگزیر بودیم که صرفهجویی کنیم. * از جلوههای ویژه هم برای نشان دادن برخی از صحنهها استفاده کردهاید یا تصاویر آرشیوی است؟
- صحنه های جنگی خیلی کم داریم و درطول فیلمبرداری هم فرید ناظر ساخت جلوه های ویژه را انجام داده است که سعی کردیم صحنه هایی که از جلوه های ویژه استفاده کرده خیلی گل درشت نباشد و در تار و پود لحظه های فیلم به نوعی نهان شود. البته در طول فیلم سعی کردیم که سایر بخش ها چون گریم، موسیقی، طراحی صحنه نیز دیده نشود و همه عوامل در خدمت تولید یک اثر خوب باشند. * آنچه در «شیار 143» مشهود است استفاده از صحنههای و صداهای آرشیوی هم از تلویزیون و هم در رادیویی که به کمر الفت بسته شده، است. آیا از ابتدا به وجود این بخش آرشیوی در صحنه های مختلف فکر کرده بودید؟ - بله استفاده از صحنه های آرشیوی از ابتدا در شکل گیری فیلم وجود داشت. البته بسیاری از دوستانم اعتقاد داشتند که از صحنه های آرشیوی استفاده نکنم چون ریسک است اما من فرمی از کنار هم قرار دادن صحنه های آرشیوی داشتم که می خواستم آرشیو حتما در کار وجود داشته باشد و ریسک اش را هم پذیرفتم. *البته این بخش آرشیوی چندان زیاد هم نیست.
- بله همینطور است. مدت زمان استفاده از صحنه های آرشیوی یک دقیقه و نیم است که سعی کردم به درستی و به جا در صحنه های فیلم آنها را جا دهم. البته تلاش بسیاری کردم تا صحنههای آرشیویای پیدا کنم که تکراری نباشد و به شعارزدگی متهم نشوم به همین دلیل با وسواس بسیار تصاویر را انتخاب کردم. به عنوان مثال تصاویر آرشیوی از ورود آزاده ها را بسیار دیده ایم اما من سعی کردم تصویری را برای نمایش انتخاب کنم که تکراری نباشد و در عین حال تاثیرگذار هم باشد و حس افتخار ملی و میهنی به تماشاگر دهد. * دسترسی به منابع آرشیوی چگونه بود؟ - سخت. جدا از صحنه آرشیوی که از منابع داخلی تامین می شد، تهیه کنند تصاویری را هم از آرشیو تلویزیون عراق گرفت. صحنه ای وجود دارد که در عملیات والفجر مقدماتی یکی از رزمنده ها مشغول فیلمبرداری است که در حین فیلمبرداری به شهادت می رسد و بعد دوربین به دست عراقی ها می افتد. این بخش به عنوان منابع آرشیوی در تلویزیون عراق موجود است و از این صحنه در «شیار 143» استفاده کردم. * جدا از صحنه های آرشیوی که در تلویزیون پخش می شود، رادیویی که به کمر الفت بسته شده و در طول فیلم حضور دارد نیز از صداهای آرشیوی آنهم از رادیو عراق استفاده کرده است. - رادیو یک منبع مهم آرشیوی در فیلم است و در واقع از شخصیتهای این فیلم به شمار می رود و مدام صداهای مختلف از رادیو پخش می شود، به همین دلیل در میان منابع آرشیوی که داشتم و موج رادیو صوتی الجماهیر که در آن زمان اسامی اسرای ایرانی را اعلام و یا صدای رزمندگان ما را پخش میکرد، صداهایی را پیدا کردیم که این بخش کار هم با وسواس زیاد انچام شد. *همانطور که گفتید رادیو از میانه داستان به یکی از عناصر تاثیرگذار فیلم تبدیل میشود و همواره همدم الفت است. چرا از این عنصر استفاده دراماتیک بهتری نداشتید؟
- منظور از به قدر کافی استفاده نکردن چیست؟ * از جهت ارائه بار عاطفی، به عنوان مثال لحظه ای که الفت رادیو یادگاری یونس را بعد از 15 سال از کمر باز می کند، می توانست بار عاطفی بیشتری داشته باشد. - نمی خواستم هیچ عنصری در فیلم از کاراکتر الفت پیشی بگیرد. در حقیقت حضور هر آنچه که حس الفت را تحت تاثیر قرار می داد، کم رنگ کردم. ضمن اینکه نمی خواستم بر نقش رادیو تاکید کنم. البته این نوع استفاده تنها درباره رادیو نیست بلکه بدون تاکید بر دیگر اجزای فیلم داستان را جلو برده ام. مثلا استفاده از معدن به شکل نمادین بود و یا دار قالی هم به همین شکل بود. من نمیخواستم حضور رادیو را پررنگتر کنم. هیچ عنصر غلو شده ای در فیلم وجود ندارد و همه عناصر سیال و روان در خدمت فیلم هستند. * بخش پایانی فیلم و مواجه الفت با پیکر فرزندش از جمله بخش هایی است که در سینمای دفاع مقدس بسیار ماندگار خواهد بود. چطور به این صحنه رسیدید؟ - واقعیت این است که نمی خواهم در ایام جشنواره درباره این بخش از فیلم صحبت کنم و ترجیح می دهم این بخش را با مردم در اکران عمومی ببینم و درباره آن بحث کنم. اما آنچه برای من اهمیت داشت رسیدن مادر به فرزند بود که در نهایت هم این اتفاق افتاد. اما نکته این است که من این صحنه را از نزدیک دیدهام و این صحنه خیلی تاثیر زیادی بر روح و روانم گذاشت و بعدها در یکی از رمان هایم هم از این صحنه استفاده کردم، اما تاثیر دیدن این صحنه در فیلم خیلی بیشتر است به همین دلیل همیشه دوست داشتم این صحنه را در یکی از فیلم های دفاع مقدسی که می سازم، نشان دهم. *به سیمرغ جشنواره سی ودوم هم فکر میکنید؟ آنهم بعد از آن جفایی که نزدیک بود در انتخاب فیلمهای جشنواره برای شما رخ دهد. - واقعیت این است که هیچ کس از سیمرغ گرفتن ناخشنود نمیشود چون سیمرغ گرفتن اعتباری برای فیلم است و همه فیلمسازان دوست دارند اتفاق های خوبی برای اثری که ساخته اند، بیافتد و من هم از این قاعده مستثنی نیستم. اما آنچه مسلم است توجه به این نکته است که ساخت فیلم یک کار گروهی است و کارگردان فقط ناظر بر پیشبرد فیلم طبق فیلمنامه است و سعی می کند همه عناصر را به ایده خود نزدیک کند و من امیدوارم این فیلم از جهات مختلف دیده و مورد ارزیابی قرار گیرد.
۱۳۹۲/۱۱/۱۶ - ۱۷:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]
صفحات پیشنهادی
فیلم، شیاری عمیق بر خاطراتم کشید روایت مریلا زارعی از حضور در یک فیلم دفاع مقدسی
فیلم شیاری عمیق بر خاطراتم کشیدروایت مریلا زارعی از حضور در یک فیلم دفاع مقدسیزارعی نوشت فیلمنامه شیار 143 را کنار رود راین خواندم همان جا که قهرمان فیلم از کرخه تا راین با خدایش نجوا میکرد وقت انتخاب بود من نیز در کنار رود راین با خدایم نجوا کردم به گزارش خبرگزاری فارسفیلمها ی راه یافته به جشنواره فیلم فجر ( سودای سیمرغ)-ردکارپت ( رضا عطاران) - شیار 143 (نرگس آبیار)
شماره خبر 1351453757994448647 پپ منبع تسنیم 0 0 دانلود لینک را کپی کنید دانلود29 دی 1392 ساعت 17 12فیلم شیار 143 برای من آزمون صبوری بود
مریلا زارعی فیلم شیار 143 برای من آزمون صبوری بود تهران- ایرنا- مریلا زارعی گفت حضور در فیلم سینمایی فیلم شیار 143 به کارگردانی نرگس آبیار برای من آزمون صبوری بود و هست به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا مریلا زارعی در یادداشتی که نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفته درباره نقاستقبال مردمی از «چ» و «50 قدم آخر»/ مخاطبان جشنواره فیلم های دفاع مقدسی را پسندیدند
فرهنگ و هنر سینمای ایران استقبال مردمی از چ و 50 قدم آخر مخاطبان جشنواره فیلم های دفاع مقدسی را پسندیدند فیلم های سینمایی 50 قدم آخر ساخته کیومرث پوراحمد و چ ابراهیم حاتمی کیا در روزهای اول نمایش در سینماهای مردمی با استقبال روبرو شدند به گزارش خبرنگار مهر فیلم سینمافیلم شیار 143 به بخش اصلی جشنواره فیلم فجر راه یافت
استانها شرق کرمان فیلم شیار 143 به بخش اصلی جشنواره فیلم فجر راه یافت کرمان - خبرگزاری مهر فیلم دفاع مقدسی شیار 143 برگرفته از رمان برگزیده اختر و روزهای تلواسه که در استان کرمان فیلم برداری شده به مرحله نهایی جشنواره فیلم فجر راه یافت به گزارش خبرگزاری مهر محمد حسینکارگردان شیار 143: در بطن فضاهای عاشورایی بزرگ شدم/ مریلا زارعی در تمام روزهای فیلمبرداری روزه بود
کارگردان شیار 143 در بطن فضاهای عاشورایی بزرگ شدم مریلا زارعی در تمام روزهای فیلمبرداری روزه بودنرگس آبیار گفت خانم زارعی در تمام روزهای فیلمبرداری سر صحنه روزه بودند و این حس معنوی که وی داشت به کل فیلم منتقل شده است به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری فارس به نقل از سایت مشکارگردان شیار 143:هوشنگ گلمکانی نظر مثبتی نسبت به فیلمم داشت
همراه با پرواز سیمرغ امید 129 کارگردان شیار 143 هوشنگ گلمکانی نظر مثبتی نسبت به فیلمم داشت نرگس آبیار گفت هوشنگ گلمکانی طهماسب صلح جو ابراهیم حاتمی کیا و نظر مثبتی نسبت به فیلم شیار 143 داشتند نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی شیار 143 در گفتگو با خبرنگار حوزهفرازی از تلاوت سوره «ق» با صدای «عبدالفتاح شعشاعی»+فیلم
فرازی از تلاوت سوره ق با صدای عبدالفتاح شعشاعی فیلمفرازی از تلاوت زیبای سوره مبارکه ق با صدای استاد مرحوم عبدالفتاح شعشاعی یکی از قاریان برجسته و صاحب سبک جهان اسلام به همت گروه تلاوت شبکه قرآن و معارف سیما تهیه شده است به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس استاد عبدفصل فراموشی فریبا یک فیلم زنانه است
عباس رافعی در نشست خبری فصل فراموشی فریبا فصل فراموشی فریبا یک فیلم زنانه است عباس رافعی گفت فصل فراموشی فریبا به عنوان یک فیلم زنانه مسائلی که آن هارا تهدید میکند را به تصویر کشید به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری سی و دومین جشنواره بینخانوم فیلمی زنانه از یک کارگردان فیلم اولی زن + فیلم
آنونس فیلم سینمایی خانوم خانوم فیلمی زنانه از یک کارگردان فیلم اولی زن فیلم خانوم فیلمی زنانه از یک کارگردان فیلم اولی زن است که داستان سه زن سه نقطه تهران از شمال تا جنوب را روایت میکند به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران خانوم روایت سه زن سه نقطه تهران از شمالسه فیلم با موضوع دفاع مقدس در مازندران تولید شد
استانها شمال مازندران سردار ملکی سه فیلم با موضوع دفاع مقدس در مازندران تولید شد ساری - خبرگزاری مهر مدیرکل حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان مازندران از تهیه و تولید سه فیلم کوتاه و نیمه بلند با موضوع دفاع مقدس و با حمایت این اداره کل خبر داد به گزارش خبرنگار مهر سردارتکذیب ادعای ایوبی مبنی بر دعوت از مدیران پیشین عباسیان: فقط به عنوان سازنده فیلم مستند «نرمین تولیدک: باز
تکذیب ادعای ایوبی مبنی بر دعوت از مدیران پیشینعباسیان فقط به عنوان سازنده فیلم مستند نرمین تولیدک بازیگر به جشنواره دعوت شدمدبیر دوره قبل جشنواره فیلم فجر صحبت رئیس سازمان سینمایی مبنی بر دعوت از تمامی مدیرات سینمایی گذشته را تکذیب کرد و گفت در این دوره تنها به عنوان فیلمساز حضافتتاحیه سیودومین جشنواره فیلم فجر اهدای جایزه ملی ریاستجمهوری در جشنواره فجر/روحانی:سینماگر باید جایزه اول
افتتاحیه سیودومین جشنواره فیلم فجراهدای جایزه ملی ریاستجمهوری در جشنواره فجر روحانی سینماگر باید جایزه اول را از وطنش بگیرد نه از بیگانهدکتر حسن روحانی در پیامی به جشنواره فیلم فجر گفت به سینماگران کشور می گویم قول بده جایزه اولت را از سرزمینت بگیری و من به او میگویم منصف باشهیاهوی بسیار یک فیلم برای هیچ
هیاهوی بسیار یک فیلم برای هیچ وبلاگ > عصرآزاد سحر - چهارمین روز جشنواره فیلم فجر روز انتظارهای برآورده نشده بود با نمایش فیلم زنانه کارگردان پیشکسوت فیلم کمجان یک کارگردان جوان فیلمی با موضوعی جسورانه و نهایتاً یک فیلم جادهای پر از اتفاقات پراکنده «متروپلپوستر فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» رونمایی شد
پوستر فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ رونمایی شدپوستر فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ به کارگردانی نرگس آبیار که در بخش سودای سیمرغ سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم فجر حضور دارد رونمایی شد به گزارش خبرگزاری فارس پوستر این فیلم را علی باقری طراحی کرده است که تاکنون طراحی پوستر فیلم هایی چونسروری در آئین افتتاح استودیو ضبط خاطرات ایثارگران: برخی فیلمهای جنگی تناسبی با دفاع مقدس ندارد
سروری در آئین افتتاح استودیو ضبط خاطرات ایثارگران برخی فیلمهای جنگی تناسبی با دفاع مقدس نداردرئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت برخی فیلمهای به نمایش درآمده هیچ تناسبی با دفاع مقدس و فرهنگ آن ندارند و فقط بزن بزن را نمایش میدهند در حالی که دفاع مقدس ما این نبودداغترین نشست جشنواره فجر / بنیاعتماد: کسی که بخواهد جلو فیلمسازی مرا بگیرد هنوز زاده نشده
داغترین نشست جشنواره فجر بنیاعتماد کسی که بخواهد جلو فیلمسازی مرا بگیرد هنوز زاده نشده فرهنگ > سینما - شخصیتهای به یادماندنی فیلمهای رخشان بنیاعتماد امروز روی پرده سالن همایشهای برج میلاد دوباره جان گرفتند تا فیلم قصهها روایت شود به گزارش خبرگزاری خبرآنل-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها