تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804334478




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین پیرشالیار ظرفیت نهفته گردشگری که رو به فراموشی است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیین پیرشالیار ظرفیت نهفته گردشگری که رو به فراموشی است مریوان- سنندج- ایرنا- آیین سنتی پیرشالیار هر سال در دو فصل بهار و زمستان در اورامان تخت برگزار می شود اما به دلیل نبود هماهنگی، برگزاری این آیین سنتی هر سال با مشکلات فراوانی روبه رو می شود.


به گزارش خبرنگار ایرنا، هر سال در 11 اردیبهشت ماه آیین ˈ کومسایˈ و در آخرین چهارشنبه پیش از نیمه نخست بهمن هم آیین ازدواج پیر شالیار در اورامان تخت برگزار می شود که باتوجه به حضور عکاسان، خبرنگاران و گردشگران بسیار داخلی و خارجی، جا دارد دستگاه های مرتبط در زمینه هماهنگی در اجرای این آیین تدابیری گرفته شود، و از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.
آیین عروسی پیرشالیار امسال روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 9 و 10 بهمن در اورامان تخت در حالی برگزار شد که شرکت کنندگان در این آیین با مشکلاتی در زمینه تردد در جاده، نبود مکان اسکان مناسب،نبود دسترسی به امکانات لازم برای ارسال عکس و خبر، نبود هماهنگی با دستگاه های مربوطه در زمینه حضور خبرنگاران و عکاسان خارجی روبه رو بودند.
در روزهای برگزاری این آیین، شور و نشاطی در میان مردم بویژه جوانان بوجود آمده بود و با ایجاد قهوه خانه های موقت با چای و نخود از گردشگران استقبال می کردند.
ˈعلی صالحیˈ از جمله جوانانی بود که خانه های اجاره ای در اختیار گردشگران قرار می داد و می گفت: مردم اورامان در طول برگزاری این آیین، خانه های خود را اجاره می دهند و خود به منزل فامیل می روند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر خانه ها قدیمی است، افزود: اگر خانه های اختصاصی احداث و اجاره داده شود گردشگران استقبال بیشتری از این آیین می کنند، چرا که خانه های فعلی قدیمی و فاقد امکانات لازم هستند.
ˈآواتˈ نوجوان اورامانی که در اتاق کوچکی چای و نخود درست می کرد و به گردشگران می فروخت در این باره گفت: در زمان برگزاری آیین پیرشالیار این قهوه خانه را برپا می کنیم، و برای چند روز درآمد ثابتی داریم.
وی اظهار کرد: هرچه آیین پیرشالیار با شکوهتر برگزار شود، موجب روی آوری گردشگران و افزایش درآمد مردم اورامان می شود.
وی می گوید: در اورامان شغلی وجود ندارد و بیشترجوانان روستا بیکار هستند؛ که با تقویت بخش گردشگری می توان شغل بسیار بوجود آورد.
وی از مسوولان دستگاه های مرتبط خواست حوزه گردشگری در اورامان را تقویت، و یک پایگاه گردشگری در این شهر مستقر کنند تا گردشگران بیشتری جذب شود.
در این چند روز سه آژانس مسافربری اورامان نیز فعال بودند و برای جابجایی گردشگران 20 هزار ریال از آنان دریافت می کردند و معتقد بودند رونق گردشگری موجب افزایش درآمد آنان می شود اما زیرساخت های لازم برای تقویت این حوزه در اورامان وجود ندارد.
رانندگان آژانس اما از نبود اختصاص سهمیه سوخت به آنان، انتقاد نیز می کردند و گفتند: مجوز را از تاکسیرانی سروآباد گرفته ایم اما به ما سهمیه سوخت اختصاص نمی دهند و از مسوولان درخواست پیگیری این موضوع را داریم.
کبابی روستای کماله در پنج کیلومتری شهر اورامان نیز در این چند روز پر رونق بود، ˈپیمان ˈ جوان روستای کماله، تنها کوبیده و گوشت پخت می کرد و می گفت:در زمان برگزاری آیین پیرشالیار بازارم رونق می گیرد.
چند فروشگاه صنایع دستی نیز در روستای اورامان فعال بود که صنایع دستی مردم را عرضه می کرد که با استقبال گردشگران روبه رو شد و بسیاری از صنایع آنان را خریداری می کردند.
اورامان تخت که از سال 90 به شهر تبدیل شده و هم اکنون شهرداری در آن مستقر است فاقد مکان اسکان مناسب و محل صرف غذا است و شرکت کنندگان در این آیین مجبور به اجاره کردن خانه مردم به قیمت گزافی بودند که این خانه ها نیز فاقد امکانات اولیه بود.
مردم اورامان خانه های خود را با اجاره های در اختیار شرکت کنندگان قرار می دادند و به دلیل سرمای هوا این خانه ها فاقد سامانه گرم کننده کافی بود و این مساله نارضایتی گردشگران، خبرنگاران و عکاسان را در پی داشت.
چند تن از عکاسان حاضر در این آیین می گفتند: حاضر به پرداخت هزینه بیشتری برای اسکان و تغذیه هستیم به شرطی که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند.
افراد حاضر در این آیین برای صرف ناهار و شام مجبور به حضور در روستای کماله که در پنج کیلومتری روستا قرار داشت می رفتند و این مساله موجب نارضایتی آنان شده بود.
به گفته مردم اورامان هتل سنگی واقع در این شهر ، پس از تبدیل اورامان به شهر تعطیل شده است.
مردم اورامان معتقد بودند پیش از تبدیل اورامان به شهر امکانات بیشتری از جمله هتل و بانک داشتیم اما هم اکنون هر دوی اینها تعطیل شده است.
برخی عکاسان و خبرنگاران خارجی نیز در این آیین حضور داشتند که به دلیل ناهماهنگی و نبود اطلاع دستگاه های مسوول از حضور آنان در آیین، با مشکلاتی روبه رو شدند که این مساله نگرانی آنان را در پی داشت و جا دارد برای این افراد کارت مخصوص صادر، و هماهنگی لازم با مراجع مربوطه در مورد حضور آنان صورت گیرد.
گفتنی است در سال 85 خودرو حامل خبرنگاران داخلی و خارجی، به دلیل نامساعد بودن وضعیت جاده،در اطراف روستای دزلی به دره سقوط کرد و این مساله بازتاب منفی در رسانه های خارجی داشت و هیچ یک از دستگاه های مرتبط خود را متولی این مساله نمی دانستند.
اورامان تخت به عنوان یکی از مناطق هدف گردشگری کشور شناخته شده و جا دارد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این زمینه وارد میدان شود و برای تقویت زیرساخت های گردشگری در این شهر تلاش کند.
همچنین از اداره کل اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی امام زادگان نیز انتظار می رود باتوجه به وجود مقبره پیرشالیار در این شهر تدابیری برای برگزاری این همایش بیندیشید.
اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان متولی امور فرهنگی و هنری کردستان نیز باید در راستای ساماندهی خبرنگاران و عکاسان اعزامی به این آیین اقدام کند.
پیشنهاد می شود کمیته یا ستادی هر سال، پیش از برگزاری این آیین برگزار، و وظیفه هر دستگاهی به صورت مشخص تعریف شود و از این طریق بتوان گردشگران بیشتری جذب کرد.
نبود راهنمای گردشگران و نبود آشنایی گردشگران با فلسفه برگزاری این آیین از دیگر مشکلاتی بود که حاضران در این آیین با آن روبه رو بودند.
بیشتر این گردشگران خواستار استخدام راهنمای محلی برای معرفی منطقه و همچنین چاپ جزوه به منظور معرفی آیین پیرشالیار بودند که متاسفانه این موارد وجود نداشت و مردم محلی به صورت پراکنده بخشی از فلسفه این آیین را برای گردشگران تعریف می کردند که نارسا و قابل فهم برای آنان نبود.
روز پیش از برگزاری آیین پیرشالیار به دلیل کولاک و بارش برف در گردنه ژالانه، خودرو گردشگران به زحمت از این منطقه عبور کرد که تلاش گروه های راهداری در بازگشایی مسیر جای قدردانی دارد.
شهرداری اورامان نیز در طول برگزاری این آیین چند تن از خبرنگاران و عکاسان را اسکان داد که جای قدردانی دارد اما باید تمهیداتی برای اسکان تمام گردشگران در نظر گرفته شود و پیشنهاد می شود ساختمانی در این زمینه احداث و به صورت اجاره ای در اختیار گردشگران قرار گیرد.
حاضر نبودن رسانه ملی و تهیه گزارش از این آیین باستانی دیگر انتقاد مردم اورامان و گردشگران بود که معتقد بودند این آیین برای مردم سایر کشورها جذاب و زیباست و به دلیل پوشش ندادن از سوی صدا و سیما ،مردم کشورمان اطلاع چندانی از آن ندارند و برایشان ناشناخته است.
اورامان همچنین فاقد تابلوهای راهنمای اماکن است که در این زمینه جا دارد میراث فرهنگی اقدام به شناسایی اماکن زیارتی و تاریخی در قالب تابلوهای راهنما کند تا گردشگران به آسانی اماکن مورد نظر را پیدا کنند.
امیدواریم مسوولان با تقویت زیرساخت های مورد نظر در زمینه جذب گردشگر در منطقه اورامان اقدام کنند چرا که تقویت حوزه گردشگری در کردستان پیامدهای مثبتی به دنبال دارد و سرمایه گذاری در این حوزه در سال های آینده جواب خواهد داد.
باتوجه به اینکه برگزاری این آیین هر سال اجتناب ناپذیر است و به گفته ساکنان اورامان این آیین در طول 800 سال گذشته هر ساله در دو فصل بهار و زمستان برگزار می شود، جا دارد مسوولان در جهت معرفی ظرفیت های گردشگری و فرهنگی مردم کردستان از آن استفاده، و در زمینه هر بهتر و باشکوه تر برگزار کردن این آیین اقدام کنند.
منطقه اورامان علاوه بر آیین پیرشالیار، دارای جذابیت های طبیعی و معماری سنتی نیز هست و همچنین فرهنگ و پوشش مردم محلی آن مورد توجه گردشگران است.ک/4
7346/533/640
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن