تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب بهتر از روزه زبان است و روزه زبان بهتر از روزه شكم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804465761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خوشه های طلایی زیر چرخ ناوگان فرسوده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

خوشه های طلایی زیر چرخ ناوگان فرسوده همدان - ایرنا - به گفته کارشناسان 65 درصد ماشین آلات کشاورزی استان همدان شامل کمباین و تراکتور، عمری بالای 13 سال دارند که این امر موجب هدر رفت خوشه های طلایی زیر چرخ ناوگان فرسوده شده است.


به گزارش ایرنا این کارشناسان بر این باورند که مکانیزاسیون دستگاه های کشاورزی به علت بالا بردن راندمان تولید همواره از اهمیت فوق العاده ای برای مسوولان و کشاورزان برخوردار بوده چرا که هر ساله به علت فرسوده بودن ناوگان ، در زمان برداشت محصولات کشاورزی میزان زیادی از گندم ضایعات می شود.
به گفته آنان در این میان باتوجه به سابقه و جایگاه مکانیزاسیون در کشاورزی ایران ، در شرایط کنونی نیز افزایش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح و بهبود کیفیت محصولات و جلب اعتماد بازار متناسب با نیاز روز، فقط در سایه مجهز شدن به وسایل و امکانات پیشرفته امکان پذیر است این در حالیست که استان همدان از حیث وجود فناوری نوین و مکانیزه در بخش کشاورزی با مشکل مواجه بوده است.
اکبر راستار رییس اداره امور فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی همدان می گوید 65 درصد ماشین آلات کشاورزی این استان شامل کمباین و تراکتور، عمری بالای 13 سال داشته و فرسوده هستند.
به طورحتم استفاده نکردن از فن آوری های نوین ضمن کاهش تولید محصولات کشاورزی در واحد سطح ، موجب افزایش هزینه های تولید و متعاقب آن منجر به افزایش قیمت تمام شده این محصولات با ارزش می شود.
راستار که بر ضرورت مکانیزه شدن کشاورزی تاکید دارد معتقد است : اقتصادی کردن تولید، افزایش بهره وری در تولید نهاده ها، بومی سازی صنایع مناسب با تولیدات کشاورزی، از مهمترین اهداف مکانیزاسیون کشاورزی است.
به گفته این مقام مسوول 23 هزار و 400 دستگاه انواع تراکتور و 784 دستگاه انواع کمباین و حدود 69 هزار دستگاه انواع ادوات و تجهیزات در استان همدان وجود دارد همچنین شاخص ضریب مکانیزاسیون استان حدود 24 و یک اسب بخار در هکتار و میانگین شاخص درجه مکانیزاسیون نیز حدود 64 درصد است و این بیانگر تحقق اهداف برنامه پنجم در این حوزه است.
وی در ادامه از وجود و فعالیت 42 شرکت خدمات مکانیزه کشاورزی فعال در استان همدان خبر می دهد و میگوید 26 شرکت تعاونی تولید نیز در زمینه مکانیزاسیون موفق به اخذ پروانه شدند.
راستار اضافه کرد: تعداد 27 واحد تولید کننده ماشین و ادوات کشاورزی در استان همدان مشغول تولید هستند که زمینه بسیار خوبی را برای توسعه کشاورزی این استان فراهم کرده است همچنین درجه مکانیزاسیون اراضی نیز که هم اکنون 58 درصد است، در پایان برنامه، باید به 65 درصد برسد.
یکی از فعالان در بخش کشاورزی معتقد است که3.5درصد از دانه بذر در صورت تنظیم نبودن دستگاه ریزش پیدا می کند و دستگاه های برداشت کننده مستهلک قبل از برش خوشه گندم به آنها ضربه وارد کرده و این امر موجب ریزش دانه می شود.
فرحی دانا میگوید : کمباین ها قبل از ورود به استان در شهرهای جنوبی کار برداشت را انجام می دهند به همین علت تنظیم بیشتر آنها به هم می خورد با این وجود بیشتر مواقع با همکاری دانشجویان رشته کشاورزی قطعات کمباین ها در حین ورود به استان تنظیم می شود.
به گفته این فارق التحصیل رشته کشاورزی برای برداشت محصولات باید به مولفه هایی چون نوع اراضی و خاک استان، محصول تولیدی (گندم پایه بلند یا کوتاه) ، نوع محصول نژادی ، شیب اراضی، سنگلاخ بودن و سخت گذر بودن اراضی توجه کرده و دستگاه مورد نیاز را خریداری کرد.
به عقیده وی با استفاده از دستگاه های سنگین برداشت دارای پلاتفرم با عرض هفت متر می توان هزینه برداشت را کاهش داد ولی کمباین های موجود به علت پایین بودن عرض پلاتفرم (حدود چهارمتر) باید برای برداشت زمین به عرض 200 متر 50 بار عرض این زمین را طی کنند.
وی کاهش مصرف سوخت، استهلاک دستگاه، آسیب نزدن به خاک به علت تردد گسترده کمباین با بار سنگین در سطح اراضی که موجب فشردگی خاک و به دنبال آن پایین ذخیره پذیری رطوبت می شود را از تاثیرات مثبت استفاده از دستگاه های جدید و مدرن برشمرد.
البته رییس سازمان جهاد کشاورزی همدان در این خصوص به ایرنا می گوید : استان همدان در زمینه مکانیزاسیون از رتبه 16 به رتبه چهارم ارتقا یافت و عملکرد مطلوب استان در این زمینه موجب شد که از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده برای مکانیزاسیون در کشور360 میلیارد ریال به همدان اختصاص یابد.
ˈعلیرضا رنجبر ضرابیˈ اظهار داشت : با ابلاغ این اعتبار ، یک و نیم برابر ظرفیت پیش بینی شده برای دریافت تسهیلات مکانیزاسیون نامنویسی کردند که با رایزنی های صورت گرفته اعتبار مکانیزاسیون ناوگان فرسوده همدان از 360 میلیارد به 410 میلیارد ریال افزایش یافت.
وی افزایش بهره وری در تولید نهاده ها، بومی سازی صنایع مناسب با تولیدات کشاورزی و اقتصادی کردن تولید را از مهمترین اهداف مکانیزاسیون ناوگان فعال در بخش کشاورزی برشمرد.
استان همدان دارای 650 هزار هکتار اراضی زراعی و 68 هزار هکتار باغ است.
گزارش از علیرضا جهانگیری
7525/551
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




12/11/1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن