تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805127805




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمک فیلم‌های سرجیولئونه!‌


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: به یاد لوچانو وینچنزونی،‌ فیلمنامه‌نویس ایتالیایی
نمک فیلم‌های سرجیولئونه!‌
فیلمنامه‌نویسی که در زادگاهش ایتالیا او را «دکتر فیلمنامه» می‌خواندند.


به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ لوچانو وینچنزونی (2013-1926)، فیلمنامه‌نویسی که در زادگاهش ایتالیا او را «دکتر فیلمنامه» می‌خواندند، 22 سپتامبر 2013 به خاطر ابتلا به سرطان ریه در سن 87 سالگی از دنیا رفت. وینجنزونی در فاصله‌ی سال 1954 تا 2000 در کار نگارش فیلمنامه 65 فیلم دست داشت اما نام او بیشتر از هرچیز دیگری به خاطر همکاری با سرجیو لئونه وپیتروجرمی در سینما ماندگار خواهد شد. وینچنزونی فقط در کار نگارش فیلمنامه تبحر نداشت، بلکه مذاکره‌کننده‌ی خبره‌ای هم بود. او به کمک آشنایی و ارتباط با افراد قدرتمند صنعت سینما موفق شد امتیاز پخش به خاطر چند دلار بیشتر (سرجیو لئونه،‌1965) را یونایتد آرتیستز بفروشد. در همین جلسه بود که در مقابل سرجیو لئونه برای فیلم بعدی‌شان یعنی خوب،‌بد،‌زشت هم برنامه‌ریزی کرد و قرارداد بست،‌ آن هم وقتی که هنوز ایده‌ای مبهم از داستان آن را در ذهن داشت. نام فیلم را هم همان‌جا حین طحبت با پخش‌کنندگان انتخاب و اعلام کرد. او سابقه‌ی همکاری با بیلی وایلدر، پیترباگدانوویچ و رنه کلمان را هم‌ داشت. پیتر باگدانوویچ،‌ کارگردان و نویسنده‌ای آمریکایی به مناسبت درگذشت وینچنزونی در وبلاگ خود در سایت ایندی‌وایر یادداشتی کوتاه درباه‌ی او و تأثیر مهمی که بر سینمای سرجیو لئونه گذاشت نوشته است: « تفاوت اصلی یک مشت دلار (1964)‌ ساخته‌ی سرجیو لئونه و دنباله‌ی آن به خاطر چند دلار بیشتر (1965) در چیست؟ دنباله بدون شک فیلم بهتری است چون سرشار از شوخ‌طبعی است، عنصری که در فیلم اول،‌ که برداشتی تخت از یوجیمو (1961) ، وسترن شرقی آکیرا کروساوا بود، وجود نداشت. و چرا خوب،‌بد، زشت (1966)‌ بهترین فیلم سه‌گانه‌ی لئونه است؟ چون بامزه‌تر و سرخوش‌تر از دو فیلم دیگر است. حالا می‌شود پرسید چه کسی مسئول ورود این نگرش کمیک بسیار ضروری به این دو فیلم است؟‌ پاسخ فیلمنامه‌نویس ایتالیایی با استعدادی به نام لوچانو وینچنزونی است که در نگارش تعداد دیگری از فیلم‌‌های کلاسیک ایتالیا مثل فریب‌خورده و رهاشده (1963) و پرندگان،‌ زنبورهای عسل و ایتالیایی‌ها (1965) ساخته‌ی کارگردان – بازیگر بزرگ پیتروجرمی همکاری داشت.  

لوچانو به عنوان یک انسان مایه‌ی شادی مطلق بود. من شانس همکاری با او را در سال 1969 پیدا کردم. وقتی که از من خواسته شده بود فیلم سرت‌روبدزد، رفیق به تهیه‌کنندگی سرجیولئونه را کارگردانی کنم که دست آخر با عنوان یک مشت دینامیت (1971) توسط لئونه کارگردنی شد. من و لوچانو در شهر رم اوقات بسیار خوشی کنار هم‌ داشتیم و سعی می‌کردیم سرجیو را راضی نگه‌داریم و کلی می‌خندیدیم. واقعا انسان اصیلی بود،‌ با تخیلی بی‌نهایت خلاق که چرخش‌های داستانی مثل آب از چاهی عمیق از ذهن او بیرون می‌ریخت. حس شوخ‌طبعی بی‌نظیری داشت و البته گنجینه‌ای سرگرم‌کننده از شوخی‌های ابسورد در ذهن داشت.  

همین ویژگی او بود که کار بر سرجیو را برای او ساده‌تر می‌کرد. سرجیو مثل کودک ده ساله‌ی متظاهری بود که با کابوی‌ها و سرخپوست‌ها بازی می‌کرد و مدام سرگرم اجرای درگیری نهایی مثلا میان یک یاغی و حریف او بود: با «جرینگ،‌جرینگ» صدای مهمیز درمی‌آورد و بعد دست‌اش را می‌چرخاند و ششلولی خیالی بیرون می‌کشید و «بنگ،‌بنگ!» شلیک می‌کرد. بعد هم،‌پیش‌ می‌آمد که می‌گفت این شخصیت طبیعتا هیچ‌کسی به جز عیسی مسیح نیست و ما هم باید این موضوع را درک می‌کردیم.  

لوچانو تا پیش از جدایی خشنی که بین او سرجیو رخ داد،‌ برای همکاری با او نیاز به صبر و نگرش درونی به سخره ‌گرفتن همه چیز داشت. من و لوچانو عادت داشتیم بعد از جلسه‌ای عادی با لئونه با تمام وجود بخندیم که حالتی فراواقعی بود. حس شوخ‌طبعی لوچانو همان عنصری است که بهترین فیلم‌های لئونه را بسیار سرگرم‌کننده می‌کند: نویسنده اصلا فیلم را جدی نمی‌گرفت و به همین خاطر نسبت به داستانی که روایت می‌کرد،‌ تظاهر نمی‌کرد و با نگرش نیشدار عنان‌گسیخته‌ای به سراغ آن می‌رفت.
 
لوچانو نمونه‌ی تمام عیار یک ایتالیایی بود: جذاب،‌بانمک،‌عاشق‌پیشه، اهل شوخی با خود،‌ خوش‌قیافه و گرم و سرد چشیده، متاسفانه لوچانو ماه گذشته در سن 87 سالگی از دنیا رفت و من همیشه دلتنگ او خواهم شد. او بی‌همتا بود.»
 
منبع: ماهنامه "دنیای تصویر"
 
انتهای‌پيام/
 






تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۲:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن