تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
خرید انواع خودکار و روان نویس شیک و ارزان
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1819796501
چرا دهه 1360 با همه سختیهایش خاطرهانگیز است؟
واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: چرا دهه 1360 با همه سختیهایش خاطرهانگیز است؟
مسعود فروتن میگوید برنامه «یادگاری» این حسن را دارد که برای نسل قدیمی خاطرات گذشته را یادآوری میکند و برای نسل جدید آموزشدهنده است.
بهناز شیربانی: مسعود فروتن، نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون مدتی است که برنامه «یادگاری» را پنجشنبه شبها در شبکه سه اجرا میکند؛ برنامهای که به مرور خاطرات گذشته میپردازد.فروتن نزدیک به 40 سال در سمت کارگردان تلویزیونی، تلهتئاترهای بسیاری چون «گل یاس»، «خانه ارواح»، «خاموشی دریا» و تعداد زیادی سریال از جمله «افسانه سلطان و شبان»، «آینه»و...را کار کرده است. «یادگاری» به تهیهکنندگی مهران رسام و کارگردانی مشترک رسام و احسان سجادیحسینی، تازهترین کار مسعود فروتن، البته این بار در مقام مجری است. درباره چگونگی شکلگیری این برنامه و حس و حال این روزهای فروتن با او در کافه خبر گفتوگو کردهایم که چکیده آن را میخوانید.آقای فروتن برنامه «یادگاری»در این مدت مورد اقبال زیادی قرار گرفته است. این موفقیت چقدر برمیگردد به اینکه اصولاً مردم ما اهل خاطرهبازی هستند؟ببینید ما ایرانیها حتی در زندگی شخصیمان هم وقتی با کسی رابطهمان را تمام میکنیم، سالها پس از این اتفاق خاطرات خوب در ذهنمان باقی میماند و دیگر خبری از خاطرات بد نیست. برای مثال دهه 60 برای ما ایرانیها دوران عجیبی بود و با مشکلات زیادی دستوپنجه نرم میکردیم. مردم صفهای طولانی را برای گرفتن قندو شکر کوپنی تشکیل میدادند و برای آنان که تا آن زمان به گرفتن مایحتاجشان به این طریق عادت نداشتند، سخت بود اما الان که سالها از آن زمان میگذرد، سختیهایش یادمان رفته است و فقط یادش بخیرای آن باقی مانده است.چرا علاوه بر اینکه سختیها یادمان رفته، به قول شما به خاطرات خوش تبدیل شدهاند؟همان صفها باعث میشد آدمها بیشتر هم را ببینند، چراکه بیشتر محل جمع شدن و معاشرت کردن مردم شده بود. حالا که دیگر از آن جمعشدنها خبری نیست و روزبهروز بیشتر از هم دور میشویم، حسرتش به دلمان میماند و تنها نکات مثبت و خوش آن صفها را به یاد میآوریم.درباره خاطرهبازی مردم ما توضیح ندادید؟من نمیدانم آیا فقط مردم سرزمین ما خاطرهباز هستند و مردم کشورهای دیگر اینطور نیستند؟ فقط میدانم آنقدر که ما به آلبوم عکسهایمان رجوع میکنیم و اهمیت میدهیم و معمولاً وسایلمان را در انباری جمع میکنیم و با خودمان فکر میکنیم شاید روزی به درد بخورد، مردم دیگر کشورها نیستند. این عادتها بیشتر مختص زندگی ما ایرانیهاست. ما ایرانیها حتی در برج هم که زندگی میکنیم، ترجیح میدهیم ته پارکینگ یک انباری بزرگ داشته باشیم و مجلههایی که دیگر به آنها مراجعه نمیکنیم یا کتابهایی را که سالها جمع کردیم، در انباریهایمان نگه میداریم.به نظر میرسد یک جورهایی برنامه «یادگاری» میخواهد بار دیگر سراغ انباریها برود و آنها را کندوکاو کند. درست است؟حالا بعد از این همه سال برنامهای درست شده که به نوعی یادآوری آن سالهاست و میخواهد ماجراهایی را یادآوری کند که نسل شما شاید از آنها خبر نداشته باشد. چند هفته پیش برنامهای پخش شد که نشان دادیم، زمانی که ضبطصوت نبوده و گرام وجود داشته، ماشینها هم گرام داشتهاند، این موضوع را قطعاً نسل شما نمیداند. این برنامه این حسن را دارد که برای نسل ما یادآوری خاطرات آن سالهاست و برای نسل جوان که آن سالها را ندیدهاند، آموزشدهنده است، البته آنچه در این برنامه از آن یاد میشود، متعلق به نسلهای متفاوت است. مثلاً وقتی میگویم دلم تنگ شده برای وقتهایی که پدرم من را با ماشین به مدرسه میرساند، قطعاً برای زمان من نیست، چون مثلاً مدرسه ما دو کوچه آن طرفتر بود که پیاده میرفتیم، ولی نسلی که با ماشین پدرش به مدرسه میرفت و پزش را به دوستانش میداد هم این برنامه را نگاه میکند و باید خاطراتش را در آن ببیند. پس ما یک پلی میزنیم میان همه نسلها و نویسنده هم وظیفه دارد بین نسل من تا نسل حال حاضر پل بزند و تبادل اطلاعات بکند.غیر از نکاتی که گفتید تصور میکنم چون خودتان هم آدم خاطرهبازی هستید، برای این برنامه انتخاب شدهاید؟من اولین گزینه برای اجرای این برنامه نبودهام، میدانم به افراد دیگر هم پیشنهاد شده بوده است تا اینکه مهران رسام به عنوان تهیهکننده من را پیشنهاد میدهد و دلیلش این بوده که مسعود فروتن نشان داده جلوی دوربین خوب صحبت میکند و بعد اینکه به مدت 40 سال در برنامهسازی تلویزیون نقش داشته و اتفاقاً بهترین آثار تلویزیونی را هم ساخته است.البته نوع صدا و شیوه بیان شما هم خیلی متناسب با حال و هوای این برنامه است.بههرحال من مجری تلویزیون نیستم و به نوعی کشف منصور ضابطیان بودم که مقابل دوربین برنامه «رادیو هفت» قرار گرفتم و برایم تنوع جالبی بود چراکه دیدم میتوانم در این موقعیت بهتر با مردم ارتباط برقرار کنم. بههرحال مدیر شبکه 3 از بودن من در این برنامه استقبال کرد و این جوری شد که مجری برنامه «یادگاری» شدم.در تمام آن 40 سال کار به عنوان کارگردان تلویزیونی، هیچ وقت به فکر اجرای برنامه نیفتاده بودید؟همیشه جلوی دوربین آمدن برای من نه اینکه یک ایدهآل یا آرزو باشد اما همیشه قلقلکم میداد. با این حال گاهی دیده شدن در برخی برنامههای خاص را بیشتر میپسندم، مثل اجرای آیتم قصههای «خانجون» در برنامه «رادیو هفت» یا همین برنامه «یادگاری».چه شد که خانه خودتان محل ضبط برنامه شد؟قرار شد برای ساخت تیزر برنامه متنی را بخوانم که به نوعی معرفی من به عنوان مجری برنامه هم باشد. به دلیل اینکه برای ضبط این تیزر لوکیشنی پیشبینی نشده بود، پیشنهاد دادم که عوامل برای ضبط به خانه من بیایند. بعد از اینکه تیزر را آماده کردند، همه از لوکیشن خوششان آمد و پیشنهاد دادند برنامه را در خانه من ضبط کنند که من هم پذیرفتم. من اگر خانه باصفایی دارم، میتوانم این صفا را با مردم به اشتراک بگذارم. کار ما از مردمیترین کارهای دنیاست، چون مستقیم با مردم در تماس هستیم و چه خوب است که از خانه خودم درباره اتفاقات گذشته حرف بزنم.تا امروز برخورد مردم با شما در مقام مجری برنامه چطور بوده است؟احساس خوشبختی میکنم. مردم من را به عنوان یک گوینده یا مجری نگاه نمیکنند. آنان در این مدت خیلی به من لطف داشتهاند و خوشحالم از اینکه دل مردم را بهدستآوردهام. من با مردم بودن را دوست دارم. جالب است که مدتی وقتی با مردم حرف میزنم، دوست دارند خاطراتشان را با ما به اشتراک بگذارند و یادگاریهایشان را برای نشان دادن در برنامه به ما بدهند. این یعنی اینکه به ما اعتماد کردهاند.فکر میکنم سالها تجربه کارگردانی تلویزیونی، کار اجرا را برای شما خاصتر میکند؟من سالهای سال در مقام کارگردان تلویزیونی اشکالات را دیدهام و حتی به عنوان یک تماشاگر صاحبنظر برنامهها را دنبال کردهام. هنوز هم صبحها وقتی از خواب بیدار میشوم، رادیو پیام را گوش میکنم و اگر گویندهای شعری را اشتباه بخواند، خودم را موظف میدانم به او زنگ بزنم و اشتباهش را بگویم. از طرف دیگر اگر کار خوبی ببینم، از آن تعریف میکنم. من 40 سال با نور، دوربین و...کار کردهام، زاویه خوب آدمها را دیدهام و میدانم کدام رخشان بهتر است، چطور حرف بزنند بهتر است. الان خودم مینشینم جلوی دوربین و گاهی فکر میکنم اگر یک ذره کج بنشینم بهتر است اما بعد به این نتیجه میرسم که باید به این فکر کنم که خودم باشم.با آن تجربه طولانی کارگردانی، در برنامه «یادگاری» در این امور دخالت هم میکنید؟هانطور که زمان کارگردانی به کسی حق نمیدادم در کار من دخالت کند، الان هم به خودم حق نمیدهم در کار تصویربردار، نورپرداز و کارگردان دخالت کنم. تنها خودم را متعهد میکنم که از روی متن درست بخوانم و ارتباط خوبی را با تماشاگر ایجاد کنم.گفتید که با برنامه «یادگاری» دل مردم را به دست آوردهاید. آیا میتوانید نمونهای از برخورد آنان با خودتان را هم ذکر کنید؟بههرحال «یادگاری» یک برنامه مستند تاریخی است و همه برای موفقیت این برنامه زحمت زیادی میکشند. خوشحالم که این روزها جواب سالها کارکردنم در تلویزیون را میگیرم و مردم از دیدن این برنامه راضی هستند. چند وقت پیش یک نفر من را در خیابان آقای یادگاری صدا کرد این یعنی اینکه مردم با این برنامه ارتباط خوبی برقرار کردهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
گفتگو با يك راننده مترو/ اينجا زير زمين است، من يك راهبر قطار شهري/ چرا مترو اين همه تاخير دارد؟
گفتگو با يك راننده مترو اينجا زير زمين است من يك راهبر قطار شهري چرا مترو اين همه تاخير دارد هرچيزي كه براي اولين بار بخواهد تجربه شود هيجان و دلهره دارد مثل ما كه سوار شدن جلوي قطار مترو و نشستن كنار راهبر و پرسيدن سوالهاي بيشمار در ذهنمان از او ولوله انداخته بود به جانكوچ كوچ بهترين كتاب يك دهه اخير/ كتابي كه سرگذشت همه مردمان ايل است
كوچ كوچ بهترين كتاب يك دهه اخير كتابي كه سرگذشت همه مردمان ايل است ياسوج – خبرگزاري مهر كتاب كوچ كوچ نوشته عطا طاهري بويراحمدي بهترين كتاب 10سال اخير كهگيلويه و بويراحمد شد كتابي كه نويسنده اش مي گويد سرگذشت همه مردمان ايل است به گزارش خبرنگار مهر اين كتاب در آيين انتخاآهنگی خاطرهانگیز از «احسان خواجهامیری»/ «این حقم نیست، این همه تنهایی» + دانلود
آهنگی خاطرهانگیز از احسان خواجهامیری این حقم نیست این همه تنهایی دانلود دانلود 1392 9 24خودمانيم، بگو اين همه ترديد چرا؟
خودمانيم بگو اين همه ترديد چرا حدس بزنيد از چه ميخواهم بنويسم كتاب آليس و سرزمين شگفتيها را احتمالا خوانده باشيد در جايي از كتاب مينويسد آليس سرگردان بود به هنگام بيرون آمدن از سرزمين شگفتيها به يك سه راهي رسيد از گربه چشاير پرسيد كدام راه را بايد برگزينم گربه پگفتگو با يك راننده مترو/ چرا مترو اين همه تاخير دارد؟
گفتگو با يك راننده مترو چرا مترو اين همه تاخير دارد به گزارش همشهري آنلاين هرچيزي كه براي اولين بار بخواهد تجربه شود هيجان و دلهره دارد مثل ما كه سوار شدن جلوي قطار مترو و نشستن كنار راهبر و پرسيدن سوالهاي بيشمار در ذهنمان از او ولوله انداخته بود به جانمان و به همين دليل سمداح اهل بيت: خدا كند مادرم مرا ببخشد/ مادر محمود كريمي: كاش همه پسرانم شهيد ميشدند
مداح اهل بيت خدا كند مادرم مرا ببخشد مادر محمود كريمي كاش همه پسرانم شهيد ميشدند زهرا نگهداري گفت من الان افسوس ميخورم كه چرا فرزندان ديگرم به شهادت نرسيدند دو شهيد در برابر خانوادههايي كه چند شهيد براي اسلام دادند چيزي نيست به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس سايتروزنامه رسالت: مذاكرات ايران با 1+5در همه دولتها محرمانه بوده/ فاش شدن مذاكرات يعني قطع گفت وگو
روزنامه رسالت مذاكرات ايران با 1 5در همه دولتها محرمانه بوده فاش شدن مذاكرات يعني قطع گفت وگو گفتگوهاي ايران و 1 5 در دولت هاي گذشته و در دولت فعلي مهر محرمانه دارد واقعا علت چيست علت واقعي آن لحن گفتگوهاي دو طرف است كه گاهي به قطع گفتگو منجر مي شود چرا دولت موقت سقوط كرد ورييسحمهور: همه بايد نسبت به زنده ماندن راه شهدا، جانبازان و ايثارگران احساس مسئوليت كنند
رييسحمهور همه بايد نسبت به زنده ماندن راه شهدا جانبازان و ايثارگران احساس مسئوليت كنند حجتالاسلام والمسلمين حسن روحاني چهارشنبه شب در ديدار با خانواده شهيدان مهدي و رسول فلاحي با بيان اينكه پدران و مادران شهدا در راه خدا و دفاع از عزت كشور فرزندان خود را تقديم ميهن كردهاندمجيد مشيري:نميدانم چرا اين قدر نقشهاي منفي به من پيشنهاد ميشود!
مجيد مشيري نميدانم چرا اين قدر نقشهاي منفي به من پيشنهاد ميشود نميدانم چرا چند وقتي است بيشتر نقشهايي كه به من پيشنهاد ميشود كاملا منفي يا چندوجهي بوده و به همين دليل بيشتر شخصيتهاي منفي يا مرموز را بازي كردهام به گزارش سرويس فضاي مجازي خبرگزاري فارس روزنامه جام جم نومشرف همه اتهامات مطرح شده عليه خود را رد كرد
مشرف همه اتهامات مطرح شده عليه خود را رد كرد تهران واحد مركزي خبر سياسي 1392 09 29 پرويز مشرف رئيس جمهور سابق پاكستان روز پنجشنبه همه اتهاماتي را كه عليه وي مطرح شده است رد كرد مشرف كه به اتهام خيانت روز شنبه آينده براي حضور در دادگاهي ويژه احضار شده است در مصاحبه اي تلومعاون وزير ارتباطات: امنيت فضاي سايبر نيازمند مشاركت همه كشورها است
معاون وزير ارتباطات امنيت فضاي سايبر نيازمند مشاركت همه كشورها است به گزارش خبرآنلاين و به نقل از روابط عمومي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي دكتر علياصغر عميديان در كنفرانس همكاري جهاني در زمينه امنيت فضاي سايبر چالشها و چشماندازها در باكو با اشاره به مطلب فوق افزچرا حسام الدين سراج را دوست داريم
چرا حسام الدين سراج را دوست داريم در زمان جنگ تحميلي برخلاف برخي از هنرمندان مدعي مردمي بودن كنج عافيت نگرفت و صريح و صادقانه به ميدان آمد البته بعد از جنگ نان دفاع از ارزش ها را نخورد و سهم خواهي نكرد و به بهانه اين كه روزي روزگاري براي ارزش ها سينه سپر كرده است ديگران را به ضچرا «هيس! دخترها فرياد نميزنند» بيشتر از «رسوايي» فروخت؟
چرا هيس دخترها فرياد نميزنند بيشتر از رسوايي فروخت جمعه 29 آذر 1392-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها