تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):تلاوت کننده سوره حدید و واقعه و الرحمن در آسمانها و زمین اهل بهشت خوانده می شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803488108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توهين به شعور رانندگان تاكسي، پوپوليسم همين است!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: توهين به شعور رانندگان تاكسي، پوپوليسم همين است!
كاش ياد مي گرفتيم كه انصاف داشته باشيم. در مدار آموزه هاي اسلامي، عقلاني رفتار كنيم. به ديگران احترام بگذاريم و از اتهام زدن و تخريب ديگران دست بكشيم. ياد بگيريم تغيير كنيم و با خودخواهي مبارزه كنيم و با پوپوليسم به ستيزه برخيزيم. و دقت كنيم پوپوليسم را با مردم داري، ارزش قائل شدن به عامه مردم و مردم محوري مساوي ندانيم؛ پوپوليسم يك گرايش فكري نابسامان است كه رسالتي جز استفاده ابزاري از مردم براي رسيدن به اهداف فردي و گروهي خود ندارد.
اشاره: مطلبي كه در ادامه مي آيد يادداشت يكي از نويسندگان تابناك در باره سخنراني دكتر سريع القلم و واكنش هاي صورت گرفته به آن است. تابناك بدون تاييد نظرات نويسنده مطلب اين مخاطب محترم را منتشر مي كند و اين آمادگي را هم دارد كه يادداشت هاي مخالف اين يادداشت را نيز منتشر كند.

امام موسي صدر بهانه اي شد تا به بخشي از ويژگي هاي شخصيتي فرهنگ سياسي ايرانيان يعني پوپوليسم پرداخته شود. دكتر سريع القلم كه در طي سال هاي گذشته به طور مستمر و عميق مطالعات خود را بر مسائل توسعه و فرهنگ سياسي متمركز كرده، اين بار با گريزي به شخصيت امام موسي صدر سعي در تحليل رفتار ايرانيان داشته است. در همين راستا در سخنراني اخير خود به يكي از بارزترين وجوه فكري و رفتاري امام موسي صدر يعني ستيز با پوپوليسم مي پردازد.

اساسا نوشته ها، سخنراني ها و مصاحبه هاي دكتر سريع القلم در بين جامعه فرهيخته كشور موجي ايجاد مي كند كه اغلب در حركت جامعه به سمت پيشرفت اثر گذار است. اين بار اما سخنراني اخير ايشان به سطح عموم جامعه نيزكشانده شد. موضوع اين بار نه پزشكان و مهندسان متولي امور سياسي و اجتماعي كشور بلكه صنف تاكسي رانان و لبو فروشان بودند. برخي كه تاب تحمل تحليل مباني پوپوليسم را نداشتند با سوءاستفاده از بخشي از سخنراني اين استاد دانشگاه به بهره برداري خودخواهانه از آن پرداختند و با شانتاژ خبري، گروهي از زحمت كشان اين جامعه را اسير تمايلات پوپوليستي خود كردند. اين عده قسمتي از سخنان كاملا علمي و منطقي دكتر سريع القلم را چماقي ساخته اند مبني بر اينكه ايشان به بخشي از هموطنان ( و بعضي كل ملت ايران را گفتند ) يعني رانندگان تاكسي و لبو فروشان توهين كرده است! آن بخش از سخنراني را يك بار با دقت و فراست بخوانيمش: " صدا و سيما هم كه چقدر به اين جريان [ پوپوليسم ] كمك مي كند، مي رود از يك لبو فروش مي پرسد نظر شما درباره برنامه هسته اي چيست؟ اين خيلي اثر مي گذارد. يا يك راننده تاكسي كه از 5 صبح تا 12 شب بايد در اين خيابان ها بدود تا هزينه سه بچه دانشجويش را درآورد، سر چهار راه از او مي پرسند كه نظر شما درباره برنامه هسته اي و مذاكرات ژنو چيست؟ او چه دانشي دارد كه يك واكنش منطقي به اين سوال بدهد؟"

جملات بالا توسط برخي وارونه خوانده شد. به راستي چگونه از اين جملات توهين و تحقير را بيرون كشيده اند!؟ با كدام منطق و با كدام بخش از اعتقاداتشان كه مدعي آنند به اين نتيجه رسيدند؟ استنباط توهين و تحقير از جملات ذكر شده سقراط را هم در گور خود مي لرزاند. ربط اين سخنان با توهين و تحقير مانند اين است كه سازمان ناسا از كشف يك ستاره جديد بگويد و شخصي در واكنش به اين خبر آن را توهين به بخشي از جامعه قلمداد كند!

طنز ماجرا اينجاست كه اين هياهو از دل صحبت هايي بيرون آمده است كه به موضوع پوپوليسم اشاره دارد و چه جالب تر اينكه رفتار عده اي در واكنش به اين صحبت ها، عين پوپوليست گرايي است؛ چرا كه وارونه خواندن و برداشت غرض ورزانه از متن اين سخنراني براي رسيدن به اهداف خاص و غير اخلاقي، خود نمونه بارز يك رفتار پوپوليستي بود. اين رفتار و واكنش غريزي، دقيق بودن و عالمانه بودن صحبت هاي دكتر سريع القلم را به سرعت و به شدت به نمايش گذاشت. سريع القلم در همين سخنراني رفتار اينگونه افراد را به لحاظ نظري بيان كرد و چند روز بعد عملياتي شدن آن را به نظاره نشست. " پوپوليسم معمولا بي ثباتي به همراه دارد، يك دوره زماني است براي اين كه گروهي يا شخصي آنچه را در ذهن دارد پياده كند و مردم را در يك فضاي محدود زماني، مكاني و فلسفي محصوركند تا اينكه بتواند اهداف خود و گروه خاص خود را پيش ببرد. ...فضاهاي رواني يك جامعه را يك سيستم و يك شخص و يك گروه مي توانند تحت انحصار خود قرار دهند و به قدري اغراق مي كنند و مسائل را خارج از تناسب قرار مي دهند كه مي توانند روح مردم را تسخير كنند و قوه استدلالي آنها را به تعطيلي بكشانند."

دقت كنيم روي صحبت من رانندگان تاكسي نيستند. بدون شك دكتر سريع القلم نيز رانندگان تاكسي را پوپوليست خطاب نكرده اند. روي صحبت بنده كساني هستند كه اين هياهو را سازماندهي مي كنند و جهت مي دهند. كساني كه غرض ورزانه يك گذاره علمي و مطالعاتي را پيراهن عثمان مي كنند و از قشر زحمت كش تاكسي رانان سوءاستفاده مي كنند. همان هايي كه به قول دكتر سريع القلم" ... يك جريان فكري و سياسي بسيار خطرناكي است و مي تواند مردم يك كشور را هر چند در دوره كوتاهي راضي نگه دارد، اما آينده آنها را تخريب مي كند و باعث مي شود كه از پيش بيني هاي منطقي فاصله بگيرند و وارد فضاهايي بشوند كه بعضا برگشت ناپذير هستند." اين افراد به غير از اهداف سياسي ( كه اغلب منجر به اهداف اقتصادي آنها مي شود) و اهداف غريزي چه اهداف ديگري دارند؟ كجاي اعتقاداتي كه مدعي آن هستند به آنها اين اجازه را مي دهد كه برداشت هاي خود را عامل تخريب ديگران كنند؟ كجاي اخلاق اسلامي اين اجازه را مي دهد كه به قضاوت ناآگاهانه از صحبت هاي كسي بنشينيم و كمر همت در وارونه جلوه دادن واقعيت ببنديم؟ آيا اين خود مصداق تهمت زدن نيست؟ چرا از ايمان خود نمي ترسيد؟ مگر نشنيده ايد كه امام صادق عليه السلام مي فرمايند: هرگاه مومني به برادر ديني خود تهمت زند، ايمان در قلب او آب مي شود همچنان كه نمك در آب حل مي شود. (كافي، جلد2، ص361) آب را گل مي كنيد كه نه تنها ماهي كه از آن كره بگيريد!؟ چه كسي رانندگان تاكسي را عليه يك گذاره علمي چنين بسيج كرده است؟ كدام جريان در كرمانشاه، تبريز، شيراز، مشهد و تهران رانندگان تاكسي را گرد هم جمع كرده است؟ مگر سخت است جمع كردن تعداد بيشتري رانندگان تاكسي را در رد اتهامي كه به دكتر سريع القلم زده ايد؟ منتها انتقاد سريع القلم ها از همين عوامفريبي هاست، از همين رفتار هاي پوپوليستي است. راستي چرا وقتي در اواخر سال 91 كه اوج گرفتاري هاي اقتصادي كشور بود و يك مقام عالي رتبه اجرايي كشور در رسانه ملي مي گفت اوضاع اقتصادي كشور در شرايط خوبي قرار دارد، نه تنها رانندگان تاكسي كه قشر محروم جامعه را به محل كار ايشان رهسپار نكرديد!؟

درك اين افراد از صحبت هاي دكتر سريع القلم از دو حالت خارج نيست. يا نمي دانند كه اين جملات توهين و تحقير كسي نيست و صرفا يك گذاره و نمونه علمي است، كه در اين حالت واي به حال جامعه اي كه ايشان اصحاب رسانه آن هستند؛ و يا خوب مي دانند كه آنها توهين وتحقير نيستند كه در اين حالت ابتدايي ترين آموزه هاي اسلامي و اخلاقي را رعايت نكرده اند. همانطور كه از متن صحبت هاي دكتر سريع القلم پيداست در وهله اول ايشان به صدا و سيما انتقاد وارد مي كنند و از سوي ديگر اشاره ايشان به جايگاه افراد در هرم تصميم گيري موضوعات مهم جامعه است نه بي اهميتي و ناديده گرفتن نقش رانندگان محترم تاكسي. منطق حكم مي كند در مسائل تخصصي از افراد كارشناس و متبهر در آن مورد استفاده شود. به راستي نه رانندگان تاكسي و لبو فروشان بلكه حتي مثلا فيلسوفان ما چه دانش تخصصي در زمينه مسائل هسته اي، سانتريفيوژ، و بحث هاي فني آن دارند كه اين دوستان رانندگان تاكسي را بهانه قرار داده و چنين برآشفته اند. كدام فيلسوف را ديده ايد كه در امور تخصصي هسته اي دخالتي كرده باشد. آيا اكنون اين صحبت بنده توهين به فيلسوفان محترم بود!؟ يا به عنوان مثال فردا اگر وزير بهداشت بگويد كه رانندگان تاكسي در زمينه پزشكي دانشي ندارند، اين آقايان خيل عظيم! رانندگان تاكسي (حدودا 30 نفر ) را در اعتراض به وزير محترم روانه وزارت بهداشت خواهند كرد؟

در اين بين از صحبت هاي نغز! برخي نمايندگان مجلس نيز نمي توان گذشت. يكي از نمايندگان گفته بود كه رانندگان تاكسي به خاطر اينكه با افراد مختلفي سرو كار داشته و همچنين به جهت پي گيري مسائل روز از طريق راديو، اطلاعات سياسي و اجتماعي بالايي دارند. و از اين رو گواهي دانش هسته اي آنها را صادر مي كند! ( حال تخصص دانشگاهي و علمي در اين بين به چه دردي مي خورد بماند.) فقط مانده كه حضور نماينده رانندگان تاكسي در بين تيم مذاكره كننده هسته اي را هم درخواست كنند.

در يكي از سايت ها نامه اي به امضاي يك دانشجوي كارشناسي ارشد روابط بين الملل به چاپ رسيد كه در آن سخنراني دكتر سريع القلم در مراسم يادبود امام موسي صدر را عجيب ناميده و آن را " مملو از اهانت به ملت شريف ايران" خوانده است! تاسف بار است چنين برداشتي از كسي كه در حوزه علوم انساني و به ويژه علوم سياسي به تحصيل مشغول است و نقد برخي گذاره هاي غلط فرهنگ سياسي را توهين به كل ملت شريف تلقي مي كند. تاسف بارتر از اين اظهارات يكي ديگر از نمايندگان مجلس است كه با ليسانس راه سازي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي شده اند كه مي فرمايد" افرادي مانند سريع القلم هنوز نقش مردم را در كشور درك نكرده اند." حال آنكه دكتر سريع القلم سال هاست فرهنگ سياسي و اتفاقا نقش مردم در جامعه و كشور را مورد كنكاش علمي قرارداده و در اين حوزه به اصطلاح استخوان خورد كرده اند. نگاهي به مقالات و كتاب هاي ايشان ميزان درك او از نقش مردم را حتما بازگو خواهد كرد. در شرايطي كه برخي نمايندگان مجلس NPT را MPT مي دانند چه اصراري است كه رانندگان محترم تاكسي را متخصصين حوزه سياسي و هسته اي قلمداد كرد!

بي اخلاقي ها آنقدر پيش رفت كه برخي رسانه ها تحصيلات دانشگاهي و سواد ايشان را زير سوال بردند. اگر چه اين موضوع از سوي دوستان بزرگ ترشان مسبوق به سابقه بود اما در اين زمينه از اصطلاحات نا بجايي استفاده كردند و حتي ايشان را به كپي برداري علمي متهم ساختند. اين در حالي است كه جامعه دانشگاهي به ميزان دانش و مرتبه علمي ايشان واقف است و ضرورتي ندارد اينجا به جايگاه علمي و بين المللي ايشان بپردازم كه اظهر من الشمس است. گويا دعوت هاي مكرر دانشگاه هاي درجه يك دنيا از ايشان براي تدريس و حضور ايشان در نزديك به 600 كنفرانس بين المللي صرفا علمي، براي اين دوستان سنگين آمده است!

حال با توجه به اينكه دكتر سريع القلم به صدا و سيما نقد مي كند و بدون بي احترامي به جامعه محترم تاكسي رانان، تخصص آنها را بي ارتباط با موضوع هسته اي مي داند، سوالي كه پيش مي آيد اين است كه آيا ايشان به رانندگان تاكسي توهين كرده است يا اين عده كه صحبت هاي سريع القلم را وارونه تفسير كرده اند به شعور رانندگان تاكسي توهين مي كنند؟ هياهوي تبليغاتي جهت دار بيشتر بود يا تعداد رانندگان معترض؟ همانطور كه از عنوان اين نوشته بر مي آيد، كاري كه اين عده كردند عين پوپوليسم بود و مستقيما توهين به شعور رانندگان محترم تاكسي. تمام كساني كه حتي اندك حشرو نشري با دكتر سريع القلم داشته اند مي دانند كه ايشان فردي بسيار مودب، محترم و عامل به اخلاقيات اسلامي است. در بين دانشجويان ايشان افراد زيادي را ديده ام كه به انديشه هاي ايشان نقد داشته اند اما همه در متخلق به اخلاق حسنه بودن ايشان متفق القولند. اگر قدري با دقت نوشته هاي او خوانده شود، احترام به ديگران در انديشه و منش ايشان به خوبي هويداست و نقش محوري اخلاق در آن قابل انكار نيست. چگونه چنين شخصيتي به خود اجازه خواهد داد به يك قشر محترم و زحمت كش توهين كرده و آنها را تحقير كند؟

نكته ديگر اين است كه اين جنجال از سخناني بيرون آمد كه در ارتباط با بزرگداشت مقام مردي بود كه مجسمه علم و دينداري و اخلاق بود، امام موسي صدر. در اين بين اما هيچ كس از ايشان سخن نگفت. هيچ كس به محور هاي ديگر اين سخنراني نپرداخت. هيچ كدام از اين دوستان مدعي، وجوه بارز اسلامي و اخلاقي امام موسي صدر را كه در اين سخنراني به آنها پرداخته شد را گويا نديدند و نشنيدند. دكتر سريع القلم در جايي از صحبت هايش به يكي از ويژگي هاي مهم امام موسي صدر اشاره مي كند، انصاف؛ همان كه به قول دكتر صديقي، جامعه شناس بزرگ ايران كالاي كم يابي است. و چه بد كه به خوبي اين جمله تعبير شد. چقدر بي انصافي صورت گرفت. مدعيان ايمان، خارج از مدار انصاف با چوب اتهام جارو جنجالي به پا كردند كه جز نقض غرض چيز ديگري نبود. چه خوب بود اگر اين بسيج كنندگان رانندگان تاكسي به بخش هاي ديگر اين سخنراني نيز دقت مي كردند و آنها را نيز به گوش تاكسي رانان مي رساندند. چه خوب مي شد اگر به جاي جنجال هاي گروهي و مقالات و مصاحبه ها در مورد " اعتراض رانندگان تاكسي به مشاور ارشد رييس جمهور"، ويژگي هاي امام موسي صدر رسانه اي مي شد و صفحات روزنامه ها و سايت ها را به خود اختصاص مي داد. براي روزها ويژگي هاي برجسته اين مرد بزرگ تيتر مي شد و درباره آنها و اوضاع كنوني كشور ما مقالات تطبيقي نگاشته مي شد.

كتاب دكتر سريع القلم درباره امام موسي صدر با عنوان " پيشوايي فراتر از زمان: درآمدي بر نظام فكري و سيره عملي امام موسي صدر" خوانده مي شد. از امام موسي صدر ياد مي گرفتيم كه انصاف داشته باشيم. در مدار آموزه هاي اسلامي، عقلاني رفتار كنيم. مهربان باشيم، به ديگران احترام بگذاريم و از اتهام زدن و تخريب ديگران دست بكشيم. تحمل خار در چشم مخالفان را نداشته باشيم و در چارچوب منافع ملي به اجماع برسيم. ياد بگيريم تغيير كنيم و با خودخواهي مبارزه كنيم و با پوپوليسم به ستيزه برخيزيم. و دقت كنيم پوپوليسم را با مردم داري، ارزش قائل شدن به عامه مردم و مردم محوري مساوي ندانيم؛ پوپوليسم يك گرايش فكري نابسامان است كه رسالتي جز استفاده ابزاري از مردم براي رسيدن به اهداف فردي و گروهي خود ندارد.

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن