تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806901381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همه سناريوهاي بنزيني


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: همه سناريوهاي بنزيني


معماي قيمت حامل‌هاي انرژي پيش روي دولت و مجلس

موضوعي كه در لايحه بودجه سال آينده تصوير مشخصي از آن ارائه نشده و قرار است تكليف آن در خلال بررسي‌هاي كميسيون تلفيق و صحن علني مجلس مشخص شود.به‌گزارش همشهري، قانون هدفمندي يارانه‌ها در سال88 تكليف قيمت حامل‌هاي سوخت را به‌طور كلي مشخص كرده است. اين قانون تأكيد دارد كه قيمت حامل‌هاي سوخت تا پايان برنامه پنجم توسعه به قيمت فروش داخلي حامل‌هاي سوخت، كمتر از 90 درصد قيمت فوب خليج‌فارس (قيمت تحويل روي كشتي) درخليج‌فارس نباشد. اين حكم قانوني در يك مرحله اجرا شد و آن افزايش قيمت شاخص بنزين از 100تومان به 400تومان سهميه‌اي و 700تومان آزاد بود. اما به دلايل مختلف ازجمله تحريم‌هاي اقتصادي و افزايش شديد قيمت ارز، سازوكار اجرايي قانون هدفمندي يارانه‌ها عملا كنار گذاشته شد و درحالي‌كه برنامه پنجم در حال ورود به سال چهارم خود است، قيمت حامل‌هاي سوخت به‌غير از فاز نخست تغييري نكرده است.

در اين شرايط البته بازار سناريوسازي براي قيمت سوخت در قالب لايحه بودجه93 ادامه دارد. هرچند دولت و مجلس هنوز چشم‌انداز روشني در اين زمينه ندارند، اما با توجه به سياست اعلامي دولت مبني بر عدم‌تغيير ساختار هدفمندي يارانه‌ها در لايحه بودجه و عدم‌تمايل به ارائه لايحه جداگانه در اين زمينه، قوي‌ترين سناريو تداوم وضعيت كنوني قيمت‌ حامل‌هاي سوخت در سال آينده است.

معاون اول رئيس‌جمهور بار ديگر تأكيد كرد: ‌تا زماني كه طرح دولت كامل نشده هدفمندي يارانه‌ها به شيوه فعلي ادامه خواهد داشت. به‌گزارش فارس، اسحاق جهانگيري افزود:‌ به‌عنوان معاون اول رئيس‌جمهور اعلام مي‌كنم كه تاكنون دولت هيچ تصميمي در اين‌باره نگرفته است و رئيس‌جمهور هم اعلام كرد كه هدفمندي ادامه مي‌يابد.

تثبيت قيمت‌ انرژي تا پايان برنامه پنجم

نايب‌رئيس كميسيون تلفيق بودجه مجلس هم معتقد است كه قيمت حامل‌هاي انرژي تا پايان برنامه پنجم تثبيت شود چرا كه به گفته غلامرضا تاجگردون نمي‌توان قيمت‌ها را يكباره اصلاح و واقعي كرد. تاجگردون با تأكيد بر اينكه زمان اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها به تعويق خواهد افتاد، افزود: تنها مي‌توان قيمت حامل‌هاي انرژي را با درصدي كم نسبت به نرخ تورم افزايش داد چراكه افزايش يكباره قيمت حامل‌هاي انرژي و رساندن آن به فوب خليج‌فارس ممكن نيست.

برخي نمايندگان مجلس اما گفته‌اند: ممكن است حكم قانون بودجه سال92 دوباره در بودجه93 تكرار شود. به گفته جليل جعفري، افزايش 38درصدي قيمت حامل‌هاي انرژي و تقسيم منابع حاصل از آزادسازي اين قيمت‌ها براساس تصميم بودجه امسال انجام شود كه در اين صورت ممكن است قيمت بنزين به‌طور نمونه تا ليتري 1000تومان هم افزايش يابد. برخي نمايندگان ازجمله اعضاي كميسيون انرژي مجلس با افزايش شوك‌دهنده قيمت حامل‌هاي انرژي مخالف هستند.

عبدالكريم جميري عضو كميسيون انرژي مجلس اظهار كرد: ضروري است دولت سياست افزايش پلكاني قيمت حامل‌هاي انرژي را براي كاهش فشار تورمي روي مردم در پيش بگيرد. در اين صورت احتمال دارد تا مجلس و دولت بر افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به‌صورت 20درصد سالانه به توافق برسند.

هرچند علي محمد احمدي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس گفته است كه يكي ديگر از سناريوهاي مطرح اين است كه آزادسازي قيمت حامل‌هاي انرژي به‌صورت پلكاني طي 3سال آينده با روش افزايش40 و 20درصدي انجام شود. اما جعفر قادري عضو كميسيون تلفيق بودجه مجلس، اظهارنظر‌هاي برخي نمايندگان درباره سناريوي احتمالي افزايش قيمت انرژي در سال آينده را به‌معناي نظر دولت و مجلس نمي‌داند و توضيح مي‌دهد: هنوز هيچ‌گونه احتمالي درباره افزايش قيمت انرژي مطرح نيست. قادري مي‌افزايد: البته اگر دولت لايحه را تا قبل از بررسي لايحه بودجه در كميسيون تلفيق به مجلس ارائه نكند، بعيد است كه مجلس خودش براي تعيين قيمت حامل‌هاي انرژي ورود كند.

او تأكيد كرد: جزئيات تعيين قيمت حامل‌هاي انرژي وظيفه دولت است و نه مجلس. او در پاسخ به اين سؤال خبرنگار ما كه منظور از افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي با كمترين اثر تورمي به چه معنا خواهد بود؟ افزود: يك نظر اين است كه درصورت اصلاح قيمت حامل‌هاي انرژي در سال آينده قيمت حامل‌هايي كه بيشترين اثر تورمي را دارد، نظير گازوئيل اصلاح نشود و به جاي آن مي‌توان، قيمت بنزين را متناسب با شرايط عمومي جامعه اصلاح كرد.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن