تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819154004




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«آنچه منتقد مي‌نويسد مي‌تواند فراتر از يك اثر هنري باشد»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: «آنچه منتقد مي‌نويسد مي‌تواند فراتر از يك اثر هنري باشد»
يك هنرمند گفت: آنچه منتقد مي‌نويسد مي‌تواند فراتر از يك اثر هنري كه هنرمند خلق مي‌كند، باشد و تاثيرات بسياري روي هنرمندان و مخاطبان دارد.

كاويان هازلي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران‌ (ايسنا)، درباره نبود نقد جدي و منتقد پرورش يافته در رشته نقد هنري، گفت: نقد كاركردهاي مختلفي از جمله درك آثار هنري، كاركرد عملي كه شاكله‌هاي تاريخي و شرايط تكويني را توضيح مي‌دهد و كاركردهاي آموزنده دارد. آنچه منتقد مي‌نويسد مي‌تواند فراتر از يك اثر هنري كه هنرمند خلق مي‌كند باشد.

اين هنرمند افزود: يكي از پژوهشگران بزرگ هنر، نموداري هندسي براي هنر تعريف كرده است كه در آن مخاطب، هنرمند و اثر هنري سه ضلع آن را تشكيل مي‌دهد و منتقد در مركز آن مثلث قرار مي‌گيرد. منتقد علاوه بر ناظربودن، مي‌تواند مربي هنرمند، معلم مخاطب و مدرس هنر باشد. ولي متاسفانه در ايران اين شرايط را نمي‌بينيم و بيشتر اظهارات شخصي است كه در قالب نقد شاهدش هستيم.

وي با بيان اين‌كه شاخه‌هاي مختلفي در نقد داريم، تصريح كرد: وقتي شيوه‌هاي مختلف نقد را بررسي مي‌كنيم به شاخه‌هاي مختلفي برخورد مي‌كنيم، كه در كشور ما شاهد تعداد معدودي از آن‌ها هستيم. بيشتر شاهد نقدهايي نظير معرفي هنرمندان، نقدهاي زيباشناسانه و متن‌هايي كه براي نمايشگاه‌ها مي‌نويسند، هستيم، تا نقدهاي تكويني، تاريخي داستاني معنايي و محتوايي و آرماني. به طور مثال نقدهاي تطبيقي را نداريم كه هنرمند و اثر هنري در ارتباط با جريانات هنري سنجيده شوند.

هازلي با اشاره به تاثير نبود نقد بر رشد فضاي هنري اظهار كرد: هنگامي كه كار يك هنرمند مورد نقد قرار مي‌گيرد، باعث مي‌شود تا با زير و بم كارش از زاويه‌اي ديگر و ديد بيروني آشنا شود و بتواند نقاط ضعفش را پوشش دهد. همچنين اين نقدها باعث مي‌شوند تا مخاطبان با هنر بيشتر آشنا شوند و سواد علمي و بصري‌شان بالاتر رود. در كنار اين كمك به فروش آثار هنري مي‌شود و جايگاه هنرمند را از ديدگاه مخاطب بالاتر مي‌برد.

اين هنرمند در پاسخ به اين سوال كه آيا نبود نقد در جامعه حس مي‌شود و چرا اقداماتي در اين‌باره صورت نمي‌گيرد ، بيان كرد: ما رشته‌اي به نام نقد نداريم. مگر اين‌كه فردي درس پژوهش‌هنر خوانده باشد كه باز هم تعداد واحدهاي نقد هنري در آن بسيار كم است. كسي كه هنر مي‌خواند وقتي در جلوه هنرآفريني قرار مي‌گيرد، بيشتر سليقه‌اي اظهار نظر مي‌كند. كسي كه نقد مي‌كند بايد جامعه‌شناسي، روان‌شناسي و تاريخ بداند تا بتواند با در كنار هم قرار دادن اين موارد نقدي درست انجام دهد. ولي متاسفانه امروزه تمام نقدها از روي عقيده شخصي و سليقه است.

وي تاكيد كرد: ما شاخه‌اي در نقد به نام نقد ستايشگر داريم كه هيچ‌كسي از آن بدش نمي‌آيد. بايد در كنار آن، نقد توصيفي و ساختاري محتوايي هم انجام شود تا هنرمند ضمن قبول آن، متوجه اشكالات كارش شود. به نظر من هر منتقد قبل از اين‌كه بخواهد روي اثري يا مجموعه آثار يك هنرمند در يك نمايشگاه نقد كند، بايد اثار هنري اين هنرمند را از ابتدا تا اين مرحله و همچنين خود هنرمند را بررسي و تحليل كند تا با اطلاعاتي كافي بعد از آن به نقد بپردازد.

هازلي در سخنان پاياني‌اش تصريح كرد: يك ورزشكار شايد بتواند خودش با استفاده از تجربيات شخصي رشد كند، ولي هنگامي‌كه يك مربي بالاي سرش باشد و به او برنامه منظم تمريني، غذايي و... بدهد، باعث مي‌شود اين ورزشكار به سرعت بيشتري رشد كند. اكنون وجود منتقد، همين تاثيرگذاري را دارد. اگر يك هنرمند راهش را بداند و بتواند با استفاده از نقدهايي كه روي كارش مي‌شود، اشكالات كارش را رفع كند، با سرعت بيشتري رشد مي‌كند.

به گزارش ايسنا، كاويان هازلي داراي مدرك كارشناسي نقاشي از دانشگاه هنر تهران و دانشجوي كارشناسي ارشد نقاشي دانشگاه تهران است.

كسب مدال طلا وديپلم نقاشي از 23 دوره مسابقات بين المللي نقاشي در توكيو ژاپن در سال 1993، كسب مقام دوم در مسابقات پوسترسازي بين مدارس درسال 1383، كسب مقام اول در امتحان عملي كارشناسي ارشد 1391، كسب مقام سوم در مسابقات عكاسي با موضوع مهندسي دانشگاه دركسل فيلادلفيا آمريكا در سال 1389 و پذيرفته شده در مجله عكس مهندسي دانشگاه دركسل، برگزاري7 نمايشگاه گروهي در تهران و يك نمايشگاه گروهي درجزيره قشم، شركت در ششمين جشنواره سراسري هنر جوان، بخشي از فعاليت‌هاي هنري وي است.

انتهاي پيام

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن