واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مديريت هنري بايد هر دو بعد ساختاري و محتوايي نمايش ديني را باورپذير كند
گروه هنر: مديريت و طراحي هنري در توليد يك نمايش ديني بايد همه ابعاد ساختاري و محتوايي اين فرايند را در برگرفته و به عنوان يك بخش مستقل و لوكس در نمايش تعريف نشود؛ اين مسئله به اين معناست كه مجموعهاي از مباحث زيباييشناختي بايد با ساختار و محتواي نمايش درهم تنيده شود.
احمد سليماني، نويسنده و كارگردان تئاتر در گفتوگو با خبرگزاري بينالمللي قرآن(ايكنا) گفت: طراحي و يا مديريت هنري در جريان توليد يك اثر نمايشي به عنوان يك پديده نو كه برخي از كارگردانان و عوامل اجرايي نمايش آن را به خدمت مي گيرند تا اثر دور از ذهن مخاطب را توليد كنند در ايران جا افتاده است و با استفاده از مجموعهاي از ابزار و شگردهاي صحنهاي متأسفانه سعي در روي صحنه آوردن روايتي گنگ از يك اثر نمايشي دارند.
وي گفت: اين در شرايطي است كه منطق يكي از اركان يك اثر نمايشي است و مجموعهاي از كنشها، رفتارها و گفتارهاي صحنه كه از سوي بازيگران نمايش ادا ميشود بايد داراي منطق و ادله مشخص باشد، به ويژه در نمايش هاي ديني كه معمولاً واقعگرا هستند و ارتكاب بيهوده به آنها به صرف اينكه اصطلاحاً موجب زيبايي و جذابتر شدن اتفاقات صحنه ميشود نشان از موفقيت يك اثر نمايشي در ارتباط مرثر با مخاطب خود ندارد.
هنوز در تئاتر حرفهاي حدود وظايف عوامل اجرايي مشخص نيست
اين كارگردان نمايشهاي كودك و نوجوان تصريح كرد: البته حدود وظايف هر يك از عوامل اجرايي يك اثر نمايشي نيز مشخص نيست و هنوز در تئاتر حرفهاي ما اينكه جايگاه كارگردان در چه سطحي است، وظيفه او چيست و آيا علاوه بر هدايت بازيگران بايد به موضوعاتي همچون طراحي هنري نيز بيانديشد هنوز مشخص نيست.
سليماني ادامه داد: در حوزه تئاتر ديني به اين بهانه كه معمولاً با يك روايت تاريخي مواجه هستيم كه شايد بارها و بارها مخاطبان آن را شنيده و نسبت به آن اطلاع كافي داشته باشند لذا با استفاده از يكسري حشو و زوائد همچون حركات موزون، استفاده از افكتهاي تصويري و صوتي و جلوههاي ويژه با اين توجيه كه اين كار داراي مديريت و طراحي هنري است، مجموعهاي از بخشهاي اضافي را به كار تحميل مي كنيم و نتيجه اين ميشود كه بيننده به جاي ارتباط با موضوع اصلي نمايش مجذوب اين بخشها شده و در پايان هيچ برداشتي از بخش اصلي نمايش نخواهد داشت.
نمايشهاي ديني معمولاً به غلط به دو بخش محتوايي و ساختاري تقسيم ميشود
كارگردان نمايش «شام غريب» تأكيد كرد: به نظر من طراحي و مديريت هنري بايد جذب كار نمايشي شده و به عنوان مقوله و بخشي جداي از روايت نمايشي و ارائه محتواي تعريف نشود و اصطلاحاً از كار بيرون نزند، چيزي كه متأسفانه در اغلب كارهاي نمايشي شاهد آن هستيم كه گويا نمايش را به دو بخش ساختاري و محتوايي تقسيم ميكند و به طور مثال بيننده پس از در جريان قرار گرفتن محتواي نمايشي و رد و بدل شدن گفتار ميان بازيگران حال به عنوان بخش ميانپرده و تنفسي بايد شاهد بخشهاي لوكس صحنه همچون انجام حركات فرم هماره با موسيقي و جابجاييهاي بيمورد اجزاي صحنه باشد.
وي گفت: اتفاقاً بعضي مواقع بيان ساده و سرراستي يك روايت ديني در يك اثر نمايشي بيشتر از اينكه خود را درگير مواردي جانبي در توليد يك اثر نمايشي كنيم به اين بهانه كه خواسته باشيم اثري متفاوت از آنچه كه بيننده تاكنون آن را ديده است ارائه دهيم، در نگاه مخاطب اثربخش خواهد بود و در بعد مديريت هنري بيشتر بايد سعي در باورپذيري بازي بازيگران، تربيت حس و بيان آنها و همچنين استفاده مؤثر و مناسب از وسايل و اجزاي صحنه داشت.
كارگردان نمايش «پيراهن هزار يوسف» در پايان افزود: بيشترين كاركرد مديريت هنري در توليد يك نمايش ديني مبحث دراماتورژي يعني به روزرساني روايت نمايشي و يافتن مابه ازاهاي متداول و روزمره در آن است كه اين مسئله هم بد ساختاري و هم محتوايي يك اثر نمايشي و بيشتر بعد محتوايي آن را در برميگيرد؛ خوشبختانه در توليد آثار نمايشي اين مورد چند وقتي است كه معمول شده است و بايد بيشتر از آنچه كه شاهد آن هستيم به ويژه در امر توليد تئاتر ديني به آن پرداخته شود.
سه شنبه 3 دي 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]