تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803283160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت هنري بايد هر دو بعد ساختاري و محتوايي نمايش ديني را باورپذير كند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مديريت هنري بايد هر دو بعد ساختاري و محتوايي نمايش ديني را باورپذير كند
گروه هنر: مديريت و طراحي هنري در توليد يك نمايش ديني بايد همه ابعاد ساختاري و محتوايي اين فرايند را در برگرفته و به عنوان يك بخش مستقل و لوكس در نمايش تعريف نشود؛ اين مسئله به اين معناست كه مجموعه‌اي از مباحث زيبايي‌شناختي بايد با ساختار و محتواي نمايش درهم تنيده شود.


احمد سليماني، نويسنده و كارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا) گفت: طراحي و يا مديريت هنري در جريان توليد يك اثر نمايشي به عنوان يك پديده نو كه برخي از كارگردانان و عوامل اجرايي نمايش آن را به خدمت مي گيرند تا اثر دور از ذهن مخاطب را توليد كنند در ايران جا افتاده است و با استفاده از مجموعه‌اي از ابزار و شگردهاي صحنه‌اي متأسفانه سعي در روي صحنه آوردن روايتي گنگ از يك اثر نمايشي دارند.

وي گفت: اين در شرايطي است كه منطق يكي از اركان يك اثر نمايشي است و مجموعه‌اي از كنش‌ها، رفتارها و گفتارهاي صحنه كه از سوي بازيگران نمايش ادا مي‌شود بايد داراي منطق و ادله مشخص باشد، به ويژه در نمايش هاي ديني كه معمولاً واقع‌گرا هستند و ارتكاب بيهوده به آنها به صرف اينكه اصطلاحاً موجب زيبايي و جذاب‌تر شدن اتفاقات صحنه مي‌شود نشان از موفقيت يك اثر نمايشي در ارتباط مرثر با مخاطب خود ندارد.

هنوز در تئاتر حرفه‌اي حدود وظايف عوامل اجرايي مشخص نيست

اين كارگردان نمايش‌هاي كودك و نوجوان تصريح كرد: البته حدود وظايف هر يك از عوامل اجرايي يك اثر نمايشي نيز مشخص نيست و هنوز در تئاتر حرفه‌اي ما اينكه جايگاه كارگردان در چه سطحي است، وظيفه او چيست و آيا علاوه بر هدايت بازيگران بايد به موضوعاتي همچون طراحي هنري نيز بيانديشد هنوز مشخص نيست.

سليماني ادامه داد: در حوزه تئاتر ديني به اين بهانه كه معمولاً با يك روايت تاريخي مواجه هستيم كه شايد بارها و بارها مخاطبان آن را شنيده و نسبت به آن اطلاع كافي داشته باشند لذا با استفاده از يكسري حشو و زوائد همچون حركات موزون، استفاده از افكت‌هاي تصويري و صوتي و جلوه‌هاي ويژه با اين توجيه كه اين كار داراي مديريت و طراحي هنري است، مجموعه‌اي از بخش‌هاي اضافي را به كار تحميل مي كنيم و نتيجه اين مي‌شود كه بيننده به جاي ارتباط با موضوع اصلي نمايش مجذوب اين بخش‌ها شده و در پايان هيچ برداشتي از بخش اصلي نمايش نخواهد داشت.

نمايش‌هاي ديني معمولاً به غلط به دو بخش محتوايي و ساختاري تقسيم مي‌شود

كارگردان نمايش «شام غريب» تأكيد كرد: به نظر من طراحي و مديريت هنري بايد جذب كار نمايشي شده و به عنوان مقوله و بخشي جداي از روايت نمايشي و ارائه محتواي تعريف نشود و اصطلاحاً از كار بيرون نزند، چيزي كه متأسفانه در اغلب كارهاي نمايشي شاهد آن هستيم كه گويا نمايش را به دو بخش ساختاري و محتوايي تقسيم مي‌كند و به طور مثال بيننده پس از در جريان قرار گرفتن محتواي نمايشي و رد و بدل شدن گفتار ميان بازيگران حال به عنوان بخش ميان‌پرده و تنفسي بايد شاهد بخش‌هاي لوكس صحنه همچون انجام حركات فرم هماره با موسيقي و جابجايي‌هاي بي‌مورد اجزاي صحنه باشد.

وي گفت: اتفاقاً بعضي مواقع بيان ساده و سرراستي يك روايت ديني در يك اثر نمايشي بيشتر از اينكه خود را درگير مواردي جانبي در توليد يك اثر نمايشي كنيم به اين بهانه كه خواسته باشيم اثري متفاوت از آنچه كه بيننده تاكنون آن را ديده است ارائه دهيم، در نگاه مخاطب اثربخش خواهد بود و در بعد مديريت هنري بيشتر بايد سعي در باورپذيري بازي بازيگران، تربيت حس و بيان آنها و همچنين استفاده مؤثر و مناسب از وسايل و اجزاي صحنه داشت.

كارگردان نمايش «پيراهن هزار يوسف» در پايان افزود: بيشترين كاركرد مديريت هنري در توليد يك نمايش ديني مبحث دراماتورژي يعني به روزرساني روايت نمايشي و يافتن مابه ازاهاي متداول و روزمره در آن است كه اين مسئله هم بد ساختاري و هم محتوايي يك اثر نمايشي و بيشتر بعد محتوايي آن را در بر‌مي‌گيرد؛ خوشبختانه در توليد آثار نمايشي اين مورد چند وقتي است كه معمول شده است و بايد بيشتر از آنچه كه شاهد آن هستيم به ويژه در امر توليد تئاتر ديني به آن پرداخته شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن