تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798657592




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمايش نيايش دربعدي متفاوت/ آثاري مدرن با رنگ و بوي ايراني اسلامي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نمايش "نيايش" دربعدي متفاوت/ آثاري مدرن با رنگ و بوي ايراني اسلامي
اراك – خبرگزاري مهر: هر انساني اثرانگشت منحصر به فرد خود را دارد و هر هنرمند نيز اثر هنري ويژه خود، نمايشگاه نقاشي" نيايش" كه چند روزي است در موزه مفاخر شهر اراك آغاز به كار كرده است نيز مروري دارد بر آثار هنري هنرمتد اراكي كه در آن به فرم و محتوا، نگاهي ويژه و خاص دارد و به نوعي اثرانگشت هنري وي محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نمايشگاه نقاشي" نيايش" مروري دارد بر بخشي از آثار 14 سال گذشته هنرمند اراكي محسن غلامي با موضوع نيايش كه در فرم و محتوا، ويژه و خاص اين هنرمند است و به نوعي اثرانگشت هنري وي محسوب مي شود.

هنر اگر تنها واژه نباشدهرچه كه باشد، "نيايش" است، انسان اگر از پوچي ودروغ تهي باشد، هر چه انجام دهد نيايش است. اين روزها، اين جمله بر ورودي نمايشگاه نقاشي هنرمند اراكي مي درخشد.

محسن غلامي كارشناس ارشد نقاشي، زاده خمين است. اين مدرس و استاد دانشگاه تاكنون نمايشگاه انفرادي و گروهي زيادي در داخل و خارج از كشور داشته است.

در آثار وي مُهر جايگاه ويژه اي دارد كه به آثارش هويت ايراني اسلامي داده است. غلامي در آثارش نگاهي مدرن و متفات به مُهر داشته است و به جرات مي توان گفت تنها كسي است كه در ايران به اين شيوه كار مي كند.

وي مي گويد: مدت ها به دنبال الماني براي هويت بخشي به آثارم بودم گاهي به مواردي دست مي يافتم كه اصالت ايراني نداشت، بعد از مطالعه روي المان ها، نمادها و نقوش در نهايت به مُهر رسيدم و هم اكنون مُهر نماز و مُهرهاي چاپي در خلق آثارم بكار مي روند.

مُهر يكي از نمادهاي شناخته شده ايراني، اسلامي است

غلامي با بيان اينكه مُهر يكي از نمادهاي شناخته شده ايراني، اسلامي است، مي افزايد: مُهر نماز و نقوش ايراني، اسلامي بكار رفته براي مهرهاي چاپي در هويت بخشي و ايجاد شناسنامه آثار است، مهر نمادي آشنا براي مردم ايران خصوصا شيعيان است كه بعنوان دريچه ورود به تابلو و نمادي براي همزاد پنداري مخاطب غيرتخصصي بكار رفته است.

وي با اشاره به اينكه مهر در فرهنگ ايراني اسلامي نشانه اي براي تاييد اعمال و عبادت ادامه مي دهد: مُهر يعني نگاه به پايين و تفكر و انديشه بر افلاك، مهر يعني نگاه بر خاكي كه از آن به وجود آمديم و به آن برمي گرديم.

غلامي اضافه مي كند: در اين نمايشگاه 17 تابلو با موضوع نيايش و موضوعات فرعي چون عيد غدير، شب قدر، تاسوعا، عاشورا، زيارت، كعبه و بيت المعمور آمده است.

بيشتر تلاش من اين بود كه در خلق آثارم به هندسه اسلامي توجه كنم

وي با بيان اينكه آثار با رويكرد انتزاعي و در فرمي مدرن ارائه شدند، مي گويد: : بيشتر تلاش من اين بود كه در خلق آثارم به هندسه اسلامي توجه كنم و مربع به عنوان نماد كعبه از نماي بالا و دايره نيز به عنوان نمادي از طواف از جمله اشكال هندسي است كه در نقاشي هاي اين نمايشگاه به چشم مي خورد.

محسن غلامي

غلامي مي افزايد: هندسه در معماري اسلامي و معمول گذشته در قالب شكل پايه مكعب و استفاده از طاق ها و قوس هاي زياد بعنوان نمادي از دايره بسيار كاربرد داشته است.

وي با اشاره به يكي از احاديث امام صادق (ع) مبني بر اينكه كه عرش چهار گوشه است و هرگوشه اش يكي از تسبيحات اربعه است، مي گويدك در تمام آثارم سعي شده در بك گراند و زمنيه از تسبيحات اربعه ( الله اكبر، لا اله الا الله، الحمدلله، سبحان الله ) استفاده شود.

غلامي دليل ديگر استفاده از اشكال هندسي را نظم و سكون حاكم بر هندسه مي داند و معتقد است: از آنجايي كه موضوع نيايش و بحث سكون و آرامش حاصل از آن مدنظر بود، در ساختار آثار از هندسه، نظم و تقارن استفاده شد، البته تقارن در آثار به طور مطلق نبوده و در برخي شكل ها شكسته شده است.

اين استاد و هنرمند اراكي ادامه مي دهد: با توجه به اينكه شيوه كار انتزاعي بوده سعي شده از رنگ ها و نقوش آشنا و المان هاي رئاليستي چون مُهر استفاده شود تا مخاطب بتواند ارتباط نزديك تري با آثار پيدا كند.

وي مي گويد: براي مخاطباني هم كه مهر را نمي شناسند، شاخصه هاي هنري و المان هاي شناخته شده مثل دايره و مربع كه نمادهاي جهاني هستند و شكل ماندالا كه در شرق شناخته شده است، ارتباط و نزديكي با آثار پديد مي ايد.

قرمز و سبز مادهاي از معنويت، خون، عشق وشهادت، مذهب

غلامي در خصوص انتخاب رنگ آثارش بيان مي كند: رنگ هاي سبز و قرمز در بيشتر تابلوها با تُناليته و والورهاي مختلف استفاده شده است. قرمز و سبز رنگ هاي آشنايي است كه هر كدام نمادهاي از معنويت، خون، عشق وشهادت، مذهب هستند.

وي تاكيد مي كند: در انتخاب رنگ ها ، رنگ هاي نزديك به طبيعت انتخاب شده است.

غلامي در خصوص پُر بودن تمام فضاهاي آثارش از لحاظ بافت و نوشتار مي گويد: اين بخش از فلسفه هنر ايراني به اتُميسم يا ذره گرايي در هنر نگارگري گرفته شده، در هنر ايراني اسلامي فضاي خالي وجود ندارد و هنرمندانش معتقدند كه فضاي خالي پر از ذراتي است كه چشم ما قادر به تشخيصش نيست كه اين پُري در فرش بافي، كاشي كاري و آجركاري قابل مشاهده است.

اين استاد هنرهاي تجسمي از تكنيك تركيب مواد، آكريليك و كلاژ در خلق اين آثارش استفاده كرده است. اين نمايشگاه تا پنجم دي در موزه مفاخر اراك برپاست.

و اما در دل تمام اين تابلوها آرامشي است كه تنها و تنها به دليل حس و ذوق هنرمندانه ايست كه خالقش ايجاد كرده است تا بيننده را به نقطه اي فراتر از ماده وصل كند و تاكيدي است بر " الا بذكر الله تطمئن القلوب" .

....

گزارش: سميه انصاري فر

كد خبر: 2202697

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۱۰/۵ - ۱۶:۳۴

پنجشنبه 5 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن