تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803965215




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاه پيشكسوت قرآني بيش از تكريم به انتقال تجربيات است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: نگاه پيشكسوت قرآني بيش از تكريم به انتقال تجربيات است
گروه فعاليت‌هاي قرآني: يكي از فعالان قرآني كشور با تأكيد بر توجه به نيازهاي مادي پيشكسوتان، گفت: نگاه پيشكسوت قرآني بيشتر متوجه انتقال تجربيات به بهترين نحو ممكن است، اما اين موضوع نبايد باعث شود تا مشكلات مادي را فراموش كنيم.


حسين اخوان‌اقدم، مدرس قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاري بين‌المللي قرآن(ايكنا)، با بيان اينكه يك پيشكسوت قرآني در عرف و از نگاه مردم فردي است پا به سن گذاشته و داراي تجربيات بالا، گفت: معمولاً افرادي پيشكسوت تشخيص داده مي‌شوند كه يا از لحاظ اداري و حقوقي به مرز بازنشستگي رسيده باشند و يا از لحاظ سني مرز 50 سال را رد كرده باشند.

مأموريت شناسايي پيشكسوتان قرآني نيروهاي مسلح

اين فعال قرآني كشوربا اشاره به اينكه زماني در نيروهاي مسلح مأمور شناسايي پيشكسوتان و فعالان قرآني بوده است، افزود: در آن زمان براي اينكه بتوانيم راحت‌تر پيشكسوتان قرآني اين نهاد را شناسايي كنيم، ضوابطي را در نظر گرفتيم كه مهم‌ترين آن ضوابط بحث سن و تجربه بود.

معاون فرهنگ‌سراي قرآن با تأكيد بر اينكه چند سالي است كه دستگاه‌هاي مختلف و ارگان‌هاي مرتبط قرآني نگاهي به تجليل از پيشكسوتان دارند، تصريح كرد: از جمله اين همايش‌ها مي‌توان به برنامه‌هاي سازمان دارالقرآن‌الكريم اشاره كرد كه چند سالي است در يك مراسم ساليانه پيشكسوتان قرآني را در چند رده در سراسر كشور شناسايي مي ‌كند و در مراسم باشكوهي از آنها تجليل به عمل مي‌آورد. در برخي استان‌ها نيز چنين برنامه‌هايي به صورت استاني صورت مي‌گيرد كه مهم‌ترين آنها شايد برنامه فرهنگسراي قرآن باشد كه‌ نيمه‌هاي ماه مبارك رمضان در برج ميلاد برگزار مي‌شود.

برگزاري 11 دوره تجليل از پيشكسوتان قرآني در فرهنگ‌سراي قرآن

اخوان‌اقدم اظهار كرد: فرهنگ‌سراي قرآن تاكنون 11 دوره تجليل از پيشكسوتان قرآني استان تهران را برگزار كرده است، اين فرهنگ‌سرا هر سال شش فعال و پيشكسوت قرآني شامل پنج نفر از آقايان و يك نفر از بانوان را با شاخص‌هاي مدنظر خود انتخاب و در ويژه برنام‌هايي مورد تجليل قرار مي‌دهد؛ ضمن اينكه فرهنگ‌سراي قرآن در حال حاضر در محله‌ها و مناطق مختلف تهران به سراغ پيشكسوتان و خادمان قرآني رفته است و هر ماه پنج نفر از فعالان و پيشكسوتان قرآني گمنام را شناسايي، انتخاب و تجليل مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد: قاعدتاً در روند معرفي خادمان و پيشكسوتان قرآني كه نزديك به دو دهه است توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ارگان‌هاي ديگر اجرا مي‌شود، معمولاً نگاه بيشتر به پيشكسوتاني است كه در زمينه قرآني داراي كسوت بالاي 25 سال هستند، البته شايد در برهه‌اي حضور پيشكسوتان در اين همايش‌ها كم‌رنگ‌تر بوده است؛ اما به هر حال حضور داشته‌اند. در استان‌هاي مختلف نيز به بهانه‌هاي مناسبتي در مراسم‌هاي قرآني از پيشكسوتان تجليل مي‌شود.

تجليل از پيشكسوتان قرآني مقطعي است

اين فعال قرآني در ادامه ضمن اشاره به اينكه اين تشويق‌ها و تجليل‌ها مقطعي است و تداوم ندارد، گفت: تجليل‌هايي كه صورت مي‌گيرد در حد هدايايي است كه تنها ايجاد انگيزه مقطعي مي‌كند و تا حدودي هم خستگي پيشكسوتان را از بين مي‌برد؛ با اينكه اين تجليل‌ها در جاي خود قابل تقدير است، اما اين كار يك مسكن است و نمي‌تواند پاسخ‌گوي بسياري از نيازهاي پيشكسوتان باشد؛ البته منظور من نيازهاي مادي نيست، زيرا بسياري از فعالان قرآني بدون هيچ چشمداشتي به ماديات وارد اين عرصه شده‌اند و در واقع «دندان طمع را كنده‌اند» و برخي وقت‌ها از شناخته شدن نيز اكراه دارند، چرا كه معامله آنها در عرصه فعاليت‌هاي قرآني با خدا بوده است.

معاون فرهنگ‌سراي قرآن افزود: پيشكسوتان قرآني نياز دارند نسبت به آن چه آموخته‌اند و به دست آورده‌اند، جامعه را نيز بهره‌مند كنند. در واقع يك پيشكسوت قرآني پيش از اينكه دوست داشته باشد در همايش‌ها تجليل شود، دوست دارد چيزهايي كه آموخته است در جامعه و در بين جوانان نيز منتشر شود و نگاه جامعه به سمت قرآن معطوف شود.

لزوم ايجاد خودباوري در پيشكسوتان قرآني

داور مسابقات قرآن در ادامه تصريح كرد: اگر مي‌خواهيم در حاشيه بودن پيشكسوتان قرآني را از بين ببريم و تجربيات و دانش آنها را وارد جامعه كنيم، بايد فضايي حاكم شود كه آنها به اين باور برسند كه مي‌توانند مفيد واقع شوند؛ مفيد بودن آنها است كه مي‌تواند زواياي خالي در حاشيه بودنشان را اندكي جبران كند. البته به نظر مي‌رسد در اين زمينه بايد گروه‌هايي تشكيل شود و اين مهم را عملياتي كنند كه بازنشستگي خط بطلاني بر آن چه آموخته شده است، نيست.

پيشكسوتان قرآني نياز به نگاه مهربانانه مسئولان دارند

اخوان‌اقدم با اشاره به اينكه پيشكسوتان قرآني نياز به نگاه مهربانانه نسبت به شناسايي ظرفيت‌هاي مغفول مانده خود دارند، گفت: اين نگاه مهربانانه بايد به صورتي باشد كه پيشكسوتاني كه خود را بازنشسته مي‌دانند، به جامعه انديشه و فعاليت برگردند. بايد به هر صورتي كه شده توسط سازمان‌هاي كشوري و يا هر سازمان و ارگان ديگري كه ممكن است، نيازهاي مادي و معنوي پيشكسوتان قرآني برآورده شود.

اين فعال قرآني با تأكيد بر اينكه براي ورود به شناخت و برطرف كردن نيازهاي پيشكسوتان قرآني و ارائه برنامه‌هاي حمايتي بسيار دير شده است، عنوان كرد: بايد بسيار زودتر از اين نهادهاي متولي برنامه‌هاي حمايتي مدوني را جهت حمايت از پيشكسوتان قرآني ارائه مي‌دادند؛ در حال حاضر چهره‌هاي قرآني بسيار ارزنده‌اي در كشور حضور دارند كه كوتاهي در حق آنها بسيار زيان بار خواهد بود، همان گونه كه در دهه‌هاي گذشته پيشكسوتان قرآني بسيار برجسته‌‌اي را از دست داده‌ايم، بدون اينكه به عموم مردم شناسايي شوند.

استفاده مناسب از ظرفيت‌هاي مغفول پيشكسوتان قرآني

معاون فرهنگ‌سراي قرآن يادآور شد: ما چهره‌‌هاي قرآني بسيار زيادي داشته‌ايم كه بايد از ظرفيت آنها استفاده‌هاي مناسب‌تر و بيشتري مي‌شد كه نشده است. چيزي كه مهم است اين است كه در حال حاضر پيشكسوتان قرآني بسيار زيادي همراه با تجارب بسيار ارزنده‌اي در كشور حضور دارند كه ظرفيت بسيار بزرگي براي ارتقاء فعاليت‌هاي قرآني هستند، اما اين ظرفيت به صورت خواسته يا ناخواسته مغفول مانده است.

اخوان‌اقدم در ادامه حلقه مفقوده بحث‌هاي حمايتي نسبت به پيشكسوتان قرآني را در مشخص نبودن نهاد و ارگاني كه اين وظيفه را بر عهده داشته باشد، دانست و تصريح كرد: بايد نهاد و ارگان به خصوصي وظيفه رسيدگي به امور پيشكسوتان قرآني را بر اساس قانون بر عهده بگيرد، يعني اينكه قانون اين وظيفه را بر عهده يك نهاد بگذارد؛ در حال حاضر براي هيچ كس مشخص نيست كه آيا معاونت قرآني وزارت ارشاد بايد تلاش‌هايي صورت دهد يا سازمان دارالقرآن و يا نهادهاي ديگر اين وظيفه را بر عهده بگيرد.

تلاش براي معرفي پيشكسوتان به عنوان الگوهاي فرهنگي

اين داور مسابقات قرآن اظهار كرد: براي معرفي شدن پيشكسوتان قرآني به عنوان الگوهاي فرهنگي در جامعه بايد تلاش‌هاي بسيار بيشتري صورت بگيرد. در حال حاضر تنها برخي ارگان‌ها به صورت محدود اين كار را انجام مي‌دهند و معرفي شخصيت و زندگي قرآني پيشكسوتان قرآني تنها به بروشورها و كليپ‌هايي محدود مي‌شود كه در حاشيه همايش‌ها توزيع و منتشر مي‌شود.

اين فعال قرآني با تأكيد بر اينكه بار عمده معرفي پيشكسوتان و فعالان قرآني به عنوان الگوهاي فرهنگي بر عهده رسانه‌ها است، گفت: كارهايي در اين زمينه در شبكه قرآن و معارف سيما صورت گرفته است، اما همين فعاليت‌ها و برنامه‌ها نيز بايد آسيب‌شناسي شود؛ بايد ببينيم برنامه‌هاي معرفي قهرمانان قرآني از شبكه‌هايي كه مخاطب عام دارند پخش شده‌اند يا از شبكه‌هاي تخصصي و آيا اين برنامه‌ها در زماني پخش شده است كه قاطبه جامعه قرآني بيننده آن باشند.

مهم‌ترين نياز پيشكسوت قرآني ارتباط با مسئولان است

وي در پايان مهم‌ترين نياز يك پيشكسوت قرآني در جامعه را داشتن ارتباط با مسئولان نهادهاي قرآني و جامعه دانست و خاطرنشان كرد: يك پيشكسوت قرآني مي‌خواهد تجربياتش به خوبي به عموم مردم خصوصاً جوانان انتقال داده شود و از طرح‌ها و برنامه‌هايي كه ارائه مي‌دهد، استفاده شود؛ به عنوان يك انسان انديشمند در حوزه قرآن به او نگاه شود و از او استمداد شود، همچنين در كنار آن هم نيازهاي مادي و معنوي وي ديده شود. اميدواريم با ياري رسانه‌ها از ظرفيت پيشكسوتان قرآني در جامعه استفاده كنيم و تكريمي شايسته آنها انجام شود.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن