تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819848438




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ ايران توپ فوتبال نيست!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: فرهنگ ايران توپ فوتبال نيست!
هجوم گروهي از كاربران فيس بوك به صفحه شخصي ليونل مسي بازيكن مشهور آرژانتيني آن چنان دل آزار بود كه بسياري از مردمي كه نگران نام و اعتبار ايران بوده اند، را واداشت تا اقدام به تقبيح اين عمل كنند و انصافاً ده ها برابر آنچه كه آن كاربران توهين و بي خردي روا داشتند اين گروه اخلاق از خود نشان دادند و پوزش خواستند.

روزنامه ابتكار در ادامه سرمقاله امروز خود به قلم فضل الله ياري آورده است: در اين ميان مقاله ها در اين باره نوشته شد و هر كسي ازمنظر خود گوشه اي از اخلاق و فرهنگ مردمان ايران زمين را ياد آور شد. برخي از مسئولان ورزشي از طريق رسانه ملي به عذر خواهي برخاستند و برنامه هاي بسياري را براي طراحي يك عذرخواهي ملي از مهاجم تيم ملي آرژانتين مطرح كردند.

اما آنچه كه براي بسياري از مردم جالب توجه به نظر مي رسيد عذرخواهي يك پيشكسوت هنر و سينماي ايران جمشيد مشايخي از اين بازيكن بود. جمشيد مشايخي از بزرگان هنر اين سرزمين است. نقشهايي كه او بر پرده سينماي ايران زده جزئي از خاطرات چندين نسل بوده كه كم كم به بخشي از فرهنگ مردم ايران تبديل شده است.دل آزردگي اين پير هنر ايران و اندوهي كه از خدشه دار شدن نام ايران در ميان بخشي از مردم جهان ( آرژانتين) او را فراگرفت، قابل ستايش است و عذرخواهي ايشان از بابت كاري كه ديگران كرده اند، نيز خود گوياي بخشي زيبا و دلنشين از فرهنگ ايراني است.

تا اين جاي كار، احساسي جز ستايش نمي توان يافت كه در برابر اين كار ابراز كرد. اما كار وقتي آزار دهنده مي شود كه پيشنهاد مي شود براي محكم كاري از پذيرش پوزش ملت ايران، استاد جمشيد مشايخي شخصاً راه اقامتگاه ليونل مسي را در پيش بگيرد و به نمايندگي از فرهنگ و تمدن ملتي زير عنوان «ايران » از يك بازيكن فوتبال محبوب و معروف عذر تقصير بخواهد.

در اين باره چند موضوع به نظر مي رسد كه قابل يادآوري است:

1-گويا به همان اندازه كه كاربران فيس بوك عنان اختيار از كف دادند و مانند ارتشي در خيابانهاي دنياي مجازي لشكر كشيدند و به در خانه ليونل ليونل مسي رسيدند و تنها از فرط هيجان هر چه از دهن شان در آمد، گفتند و مشت بر در و ديوار خانه اش كوفتند، برخي ديگر نيز تحت تاثير هيجانات از آن طرف افتادند.چنان به پوزش طلبي برخاستند كه گويي به خاطر بمباران اتمي شهرهاي آرژانتين عذر خواهي مي كنند. به نظر مي رسد كه دو طرف ماجرا در موضوع افراط همداستان بوده اند.

2- در اين ماجرا مسئولاني در تلويزيون حاضر شدند و به نمايندگي از ملت ايران از ستاره آرژانتيني باشگاه بارسلونا عذرخواهي كردند كه خود اشتباهاتي بسيار فراتر از خطاي كاربران اينترنتي حمله به صفحه شخصي مسي، در كارنامه مديريتي خود دارند. اگر حمله كنندگان به بازيكن آرژانتيني، بخشي از آبروي ايراني را به حراج گذاشته اند، برخي از اين مديران بخش بسيار بزرگتري از منافع ملي را تلف كرده و حيثيت كشور را در مجامع عمومي خدشه دار كردند، اما هيچ گاه تا نزديكي مفهومي تحت عنوان «عذرخواهي» نيز پيش نرفتند. گويا حتماً يك سر عذرخواهي بايد به خارجي ها وصل باشد. 3- جمشيد مشايخي با چند دهه فعاليت هنري خود به نمادي از فرهنگ كنوني ايران تبديل شده است؛چه آنجا در لباس كمال الملك نقاش، هنر خودش را با هنر اين نقاش بزرگ ايراني همراه كرده و تصويري ماندگار از فرهنگ ايران به نمايش مي گذارد و چه در آنجا كه در قامت رضا خوشنويس از زبان علي حاتمي بخش ديگري از تاريخ هنر اين سرزمين را روايت مي كند. او متعلق به آسماني است كه در آن مي توان ستاره هاي پر نوري را رصد كرد. حافظ،سعدي،فردوسي، مولوي، نيما، شاملو، سهراب، فروغ،حاتمي،كيميايي، مهرجويي، بيضايي،انتظامي، بنان،شجريان، دولت آبادي، گلشيري، احمد محمود و ده ها چهره ديگر،در بسته اي زيبا و شكيل« ايران» را به جهانيان معرفي كرده اند؛ بسته اي كه محتواي آن را فرهنگ،تمدن،هنر، شخصيت و صلح طلبي ايراني تشكيل مي دهد.

به نظر مي رسد كه از اين منظر اعزام يكي از نمايندگان اين فرهنگ جهت عذرخواهي از فوتباليستي- كه البته نمي توان منكر خلاقيت و قدرت او در مستطيل سبز فوتبال بود- چيزي جز تحقير تمدن و فرهنگ ايراني درپي ندارد. ليونل مسي حتي اگر چنان كه گفته مي شود به برخي از صفات خوب يك انسان متمدن امروزي آراسته است، اما در موقعيتي برابر با نماينده فرهنگ ايران نيست. بازيكن آرژانتيني در ميان ايرانيان همتاياني دارد كه هم از جنس توپ گرد و مستطيل سبز اند و هم در جهان اسم و رسمي دارند. اگر قرار است كسي به نمايندگي از بازيكن آرژانتيني عذر خواهيد كند بايد نماينده فوتبال ايران به عنوان بخس كوچكي از فرهنگ ايراني اين كار را انجام دهد، نه به نمايندگي از همه فرهنگ كهنسال ايران زمين.

وارد كردن استاد جمشيد مشايخي با هر استاد ديگري از حوزه هاي غير فوتبال به نظر مي رسد كه پاس گلي كه به سمت اين گلزن حرفه اي جهان فرستاده مي شود تا با شليكي سنگين،دروازه حيثيت ايران را باز كند.

سه شنبه 3 دي 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن