تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805239877




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مستندسازي متاثر از بي بي سي و من و تو/ مديران قبلي سينما مقصرند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مستندسازي متاثر از "بي بي سي" و "من و تو"/ مديران قبلي سينما مقصرند
يكي از داوران جشنواره سينما حقيقت در آبادان معتقد است عملكرد و نگاه مديران پيشين باعث شده مستندسازان ايراني به سمت فيلمسازي با تاثيرپذيري از مستندهاي "بي بي سي" و "من و تو" ساخته شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دانش اقباشاوي يكي از داوران جشنواره سينما حقيقت با بيان اين مطلب در نشستي كه با حضور محمود ثاني و بهزاد وزيري از ديگر داوران اين جشنواره در آبادان برگزار شد، گفت: از جمله تاثيرات منفي و سوء نگاه مديريت در عرصه سينماي مستند كه مربوط به گذشته است نازل كردن سطح سليقه و نگاه فيلمساز و در ادامه تماشاگر بوده است.

وي در ادامه افزود: در نتيجه همين نگاه است كه فيلم هايي تاثير گرفته از مستندهاي "بي بي سي" و يا "من و تو" به جشنواره هاي مختلف راه يافتند.

در ادامه صحبت هاي اين فيلمساز محمود ثاني نيز متذكر شد: يكي از اصلي ترين مشكلات در عرصه سينماي مستند اختصاص بودجه هاي دولتي براي برخي از فيلمسازان است. بودجه هاي دولتي خلاقيت را از بين برده است. تزريق بودجه هاي كلان براي ساخت فيلم هاي مستند باعث شده روح جستجوگر مستندساز از بين برود.

ثاني در ادامه اين نشست تصريح كرد: "سينماحقيقت" قضاوت نمي كند بلكه كاركرد اين سينما به فكر واداشتن مخاطب است.

اين فيلمساز در ادامه افزود: بزرگترين خيانت اختصاص بودجه‌هاي كلان به فيلمساز است زيرا علاوه بر ساخت فيلم سفارشي بي خاصيت، تماشاگران را به گروگان مي گيرد به اين معنا كه موضوعي پيدا مي كند كه بر اساس آن موضوع براي فيلم مستند قصه مي سازد اين در حالي است كه سينماي مستند سينماي قصه گو نيست و نمي توان اينگونه آثار را به عنوان فيلم مستند به خورد تماشاگر داد.

بهزاد وزيري از ديگر داوران اين دوره از جشنواره سينما حقيقت در آبادان با اشاره به تفاوت هاي داوري در آبادان و تهران گفت: داوري‌ها در تهران بر اساس تقسيم بندي هاي ژانري صورت مي گيرد اما در داوري هايي كه در آبادان شكل گرفت به هيچ عنوان دنبال ژانر نبوده ايم بلكه حقيقت را در فيلم هاي مستند جستجو مي كرديم. به عنوان مثال برخي فيلم هاي مستند حيات وحش وجود داشت كه در جشنواره سينما حقيقت در تهران جايزه گرفت اما اين فيلم ها به هيچ عنوان از اولويت هاي داوري در آبادان نبود بنابراين به ژانربندي توجه نمي كرديم.

اين فيلمساز در ادامه افزود: اگر از موضوع حيات وحش مثال زدم به اين معنا نيست كه فيلم هايي از اين دست نمي تواند بحث حقيقت را دنبال كند بلكه منظور من اين است كه در فيلم هاي ارسال شده براي داوري در آبادان ما با مستندهاي حيات وحشِ حقيقت جويانه روبرو نبوديم.

محمود ثاني هم با اشاره به تفاوت هاي سينماحقيقت و آنچه به عنوان سينماي واقعيت گرايانه مطرح مي شود، گفت: از جمله اشتباهات فيلمساز اين است كه حقيقت و واقعيت را از لحاظ معنايي مترادف يكديگر مي داند اما حقيقت به معناي واقعيت نيست مثلاً فيلمي مثل "خاطراتي براي همه فصول" بايد ديده شود چون حرف از حقيقت مي زند و اصولاً فيلمي چالش برانگيز است اين در حالي است كه در همين جشنواره فيلم هايي وجود داشتند كه از جذابيت هاي موضوعي ويژه اي برخوردار بودند اما حقيقت ماجرا نبودند و رد پاي فيلمساز در صحنه سازي ها و نشان دادن واقعيت ماجرا ديده مي شد.

دانش اقباشاوي در تكميل صحبت هاي ثاني گفت: در ارزيابي مجموع فيلم ها نگاه داوران به هم نزديك بود اما آن چه براي من اهميت داشت اين بود كه توجه مي كردم كدام فيلمساز فيلمي خوب و قابل دفاع با امكانات كمتر و محدودتر ساخته است. ساخت فيلمي مدنظر من بود كه با امكانات محدود باورپذيري و واقع گرايي را همزمان در مخاطب ايجاد كند و نكته قابل توجه اين كه همين فيلم در همين جشنواره توانسته بود پهلو به پهلو با فيلم هاي پرهزينه رقابت كند.

اين فيلمساز كه نخستين اثر بلند سينمايي خود با عنوان "تاج محل" را در نوبت اكران دارد در توضيح صحبت هايش بيان كرد: بحث حقيقت از جمله بحث هايي است كه من اعتقاد بسياري به آن دارم و سعي مي كنم فيلم هايي را ببينم كه بيانگر حقيقت است و فاكتور دوم در ارزيابي يك فيلم خوب اين است كه فيلمساز عافيت‌طلبانه فيلم نساخته باشد. به اعتقاد من دوربين يك امانت دست ما است كه بايد به درست ترين شكل ممكن و با نگاه تعهد اجتماعي با آن برخورد كنيم.

وي در پايان سخنان خود در اين نشست بيان كرد: نكته سوم اينكه يك فيلم مستند حقيقت‌جويانه فيلمي است كه مستقل ساخته شده و ارتباط بي واسطه با مخاطب دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از پايان جشنواره سينما حقيقت در تهران 21 فيلم براي داوري به جشنواره سينما حقيقت به آبادان ارسال شد كه داوران از بين اين 21 فيلم 5 برگزيده را معرفي كردند.

كد خبر: 2198913

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۹ - ۱۳:۰۳

جمعه 29 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن