تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802729986




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ پيشگام تحول در علوم انساني


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه؛ پيشگام تحول در علوم انساني
قم - خبرگزاري مهر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه كه در زمينه پاسخگويي به نيازهاي نظام اسلامي به ويژه در رابطه با علوم انساني و اسلامي شكل گرفته يكي از نمادهاي وحدت حوزه و دانشگاه محسوب مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، در طول سال‌هاي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مباحث بنياديني چون تشكيل دانشگاه اسلامي، تحول در حوزه‌هاي علميه، اسلامي سازي علوم انساني و همچنين وحدت و تعامل ميان حوزه و دانشگاه همواره جزو دغدغه‌هاي دلسوزان، تصميم گيران و تصميم سازان نظام بوده است، كما اين كه براي حركت پويا و رو به جلوي چنين نظام نوپايي كه تجربه نويني از حاكميت اسلامي را به دنيا عرضه كرده، اين مباحث جزو كليدي‌ترين بايسته‌ها به شمار مي‌رفته است.

در همين راستا از ابتداي شكل گيري نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و حتي پيش از آن در رژيم طاغوت، قدم‌هاي قابل توجهي برداشته شده كه به طور مشهود مي‌توان به تاسيس نهادهاي علمي، آموزشي و پژوهشي اشاره كرد كه در روند فعاليتي خود واجد صبغه‌هاي حوزوي و دانشگاهي بوده‌اند.

به مناسبت 27 آذر ماه، سالروز شهادت آيت‌الله دكتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، نگاهي گذرا انداخته‌ايم به يكي از نهادهايي كه در راستاي پاسخگويي به نيازهاي نظام اسلامي به ويژه در رابطه با علوم انساني و اسلامي شكل گرفته و امروز منشأ خدمات و آثار فراواني است.

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال 1361 با نام اوليه «دفتر همكاري حوزه و دانشگاه» و به منظور اجراي طرح مقدماتي «بازسازي علوم ‌انساني» در كشور كار خود را آغاز كرد.

در آن ايام، جامعه مدرسين حوزه علميه قم به عنوان يك نهاد با سابقه و در عين حال خوش سابقه انقلابي اين طرح را در پي درخواست ستاد انقلاب فرهنگي تهيه كرد و پس از تصويب ستاد، طرح به تأييد حضرت امام خميني(ره) رسيد.

8 سال بعد، يعني در سال 1369 و در پي يك دوره فعاليت موفقيت‌آميز، «دفتر همكاري حوزه و دانشگاه» رسماً به عنوان يكي از نهادهاي همكار با «سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاه‌ها» (سمت) در آمد. 8 سال ديگر از آن تاريخ نيز گذشت تا اين كه در سال 1377 پس از سال‌ها همكاري نزديك با سازمان سمت، به دليل توفيق قابل توجه در پژوهش و توليد كتاب‌ها و آثار علمي بايسته، با تصويب شوراي گسترش آموزش عالي با نام «پژوهشكده حوزه و دانشگاه» و به عنوان يكي از مراكز آموزش عالي پژوهشي كشور، به جمع مؤسسات زيرمجموعه وزارت علوم، تحقيقات و فناوري پيوست و بالاخره در سال 1382، «پژوهشكده» به «مؤسسه پژوهشي حوزه و دانشگاه» ارتقا يافت و تنها يك سال بعد تبدل به پژوهشگاه حوزه و دانشگاه شد.

گسترش مطالعات اسلامي و بومي‌سازي علوم انساني

در حال حاضر اين پژوهشگاه در راستاي گسترش مطالعات اسلامي و بازسازي و بومي سازي علوم انساني، با بهره گيري از دانش آموختگان حوزه و دانشگاه به توليد محتواي علمي براي جامعه دانشگاهي كشور مي‌پردازد و در اين راستا توفيقات قابل توجهي نيز داشته است.

بر اساس چشم انداز بيست ساله و ماموريت هاي تعيين شده مقرر شده كه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در سال1404 در ميان كشور‌هاي اسلامي به قطب علمي در حوزه علوم انساني - اسلامي تبديل شود كه اين مساله حاكي از دورخيز مسئولان و استادان پژوهشگاه براي موفقيت هاي بيشتر و خدمت بهتر به نظام اسلامي خاصه در جاهايي است كه نياز و خلأ بيش از پيش احساس مي‌شود.

از سوي ديگر بايد به اين نكته توجه داشت كه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مركزي است پژوهشي و سپس آموزشي؛ از اين منظر طبيعي است كه پژوهش محور اصلي تمام فعاليت‌هاي آن باشد و بقيه فعاليت ها در راستاي پژوهش ساماندهي و انجام پذيرد، كما اين كه براي اهداف پژوهشي آن به مواردي چون نظريه پردازي در حوزه مناسبات دين و علوم انساني، استخراج ديدگاه‌هاي اسلامي در موضوعات و مسائل علوم انساني، بومي سازي علوم انساني با توجه به فرهنگ ايراني و اسلامي، نظريه پردازي و توسعه مرزهاي علوم اسلامي با رويكرد نوين و نيز گره گشايي از مشكلات نظام با توجه به ديدگاه‌هاي اسلامي اشاره شده است.

پاسخگويي به نيازهاي نوين جامعه

به اعتقاد حجت‌الاسلام دكتر محمد باقر سعيدي روشن، رئيس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، اين پژوهشگاه مجموعه‌اي متعلق به نظام مقدس جمهوري اسلامي و در راستاي اهداف شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور است كه با حدود 50 عضو هيأت علمي و بيش از 70 نفر پژوهشگر و همچنين بهره گيري از روش‌ها و ابزارهاي نو در قلمرو پژوهش و فرآوري اطلاعات، مي‌كوشد كه به نيازهاي نوين جامعه در عرصه‌هاي مختلف علوم انساني پاسخ دهد.

پژوهشگاه در حال حاضر با سه پژوهشكده «علوم اجتماعي»، «علوم رفتاري» و «علوم اسلامي» در قالب 11 گروه پژوهشي به فعاليت مشغول است ، ضمن آن كه هم اكنون فعال سازي 4 گروه پژوهشي و يك مركز مطالعات و همكاري حوزه و دانشگاه متشكل از 3 گروه پژوهشي را در دستور كار خود دارد.

اين پژوهشگاه همچنين در راستاي تحقق مطالبه امام و رهبري مبني بر وحدت حوزه و دانشگاه، گام‌هاي خوبي برداشته و با برپايي همايش‌ها و نشست‌هاي متعدد در اين راستا، تا حدودي زمينه و بستر تحقق اين مهم را فراهم آورده است.

استادان و پژوهشگران آن نيز در عرصه نقادي انديشه و تفكر غرب و هم در معرفي و آسيب شناسي تفكر اسلامي در ابعاد و چارچوب‌هاي متداول علوم انساني، پيشگام بسياري از تحولات فكري و پژوهشي بوده‌اند، هر چند كه هنوز هم در بسياري از عرصه‌ها، ضرورت توليد فكر و انديشه و تقويت جنبش نرم افزاري از سوي پژوهشگران و فعالان و دست اندركاران آن، كماكان احساس مي‌شود.

كد خبر: 2198385

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۷ - ۱۳:۵۷

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن