تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مردم اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد، كسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803247838




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگراني مرجع تقليداز19ميليوني‌شدن جمعيت


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: نگراني مرجع تقليداز19ميليوني‌شدن جمعيت
خطر كاهش نرخ رشد جمعيت و پيرشدن تدريجي ايراني ها، همچنان احساس مي شود و اين خطر آنقدر هست كه بسياري از شخصيت هاي سياسي و مذهبي مانند مراجع عظام تقليد درباره آن هشدار داده اند.
مجله مهر: بيشتر از يك ماه پيش بود كه رهبر معظم انقلاب در پيامي به همايش ملي «تغييرات جمعيتي و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» ، بازهم بر اهميت موضوع جمعيت و ضرورت فرهنگ‌سازي براي اقناع نخبگان در ارتباط با نياز كشور به افزايش جمعيت، تاكيد كردند و فرمودند:«در آينده‌ نه چندان دور، يك كشور پيري خواهيم بود كه علاج اين بيماري پيري هم در حقيقت در دسترس نيست؛ حالا نه [ اينكه] در دسترس ما نيست، [بلكه] در دسترس هيچ كس نيست؛ يعني امروز كشورهايي كه در دنيا دچار پيري شده اند و قدرت زاد و ولد خودشان را از دست داده اند، بدُشواري ميشود گفت كه راه علاجي براي حل اين مشكل دارند. ما هم طبعاً با همين مشكل مواجه خواهيم شد؛ و نبايد بگذاريم به اينجا برسد. البته مباني اسلامي و تفكر اسلامي در زمينه‌ ي جمعيت و افزايش جمعيت و با توجّه به وضع جغرافياي سياسي منطقه و كشور جمهوري اسلامي، يك چيزهاي روشن و واضحي است.»

در اين مدت مراجع تقليد هم به اين مسئله واكنش نشان داده اند. به گزارش ايسنا ديروز آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي درس خارج فقه خود را در مسجد اعظم با اين موضوع آغاز كرد و گفت: «از منابع معتبر آمار گرفتم كه بيان مي‌كنند؛ وضع جمعيت رو به خطر مي‌رود و جمعيت هرساله كم شده به طوري كه زير دو دهم رسيده كه يك خطر بزرگ است.اگر همين طور جلو برود، جمعيت بسرعت كاهش پيدا كرده و نصف جمعيت سن بالايي داشته و هزينه‌هاي سنگين و مشكلي براي جامعه خواهد داشت و نيروهاي جوان توليد كننده خيلي كم خواهد شد.»

آيت‌الله مكارم شيرازي حداقل سه فرزند را براي خانواده ايراني ايده آل دانسته و گفت: «براي اين كه از اين وضع نجات پيدا كنيم بايد افزايش فرزند داشته باشيم به گونه‌اي كه هر خانواده‌اي حداقل بايد سه فرزند داشته باشد.نبايد فرزندآوري را شوخي گرفت و زماني را بايد به ياد آورد كه جمعيت 19 ميليون شود.»

به عقيده بسياري كاهش جمعيت ايراني ها براثر تبليغات غربي درباره خطرات افزايش جمعيت، رخ داده است. آيت‌الله مكارم شيرازي هم اين مسئله را تائيد كرده و مي گويد:«متاسفانه اين آسيب بر اثر تبليغات سوء و سياست آمريكايي، اروپايي و اسرائيلي مبني بر عدم رشد كشورهاي جهان سومي بوده است. غربي‌ها با تبليغات خود رايگان، زنان و مردان را عقيم كرده بطوري كه الان چند ميليون زن و مرد، عقيم مصنوعي در جامعه وجود دارد. متاسفانه فريب غربي‌ها را خورديم، من علناً عرض مي‌كنم طبيبي كه مخفيانه اين كار را انجام مي‌دهد، جنايت كرده و بايد تحت تعقيب قرار گيرد. تك فرزندي بلايي براي خانواده‌ها است، روانشناسان بيان مي‌كنند، هرچه خانواده‌ها داراي تك فرزندي باشند، فرزند خشن و پر توقع بار مي‌آيد، و در آينده نيز در جامعه سركش و خشن و مضر براي آن جامعه است. هرچه قدر فرزندآوري كم شود جامعه پير مي‌شود، و افراد مسن نيز بازدهي كم، هزينه زيادي براي جامعه و آفت بزرگ است. مساله فرزند آوري جدي است كه بايد به مردم برسانند و مردم را با وظيفه شرعي آشنا كرد.»

آيت‌الله‌العظمي مكارم‌شيرازي مدتي پيش هم در پاسخ به استفتايي درباره افزايش جمعيت گفته بود:«در تمام مواردي كه كنترل مواليد سبب تغيير بافت جمعيت و ضربه زدن به مباني مكتب اهل‌بيت‌(ع) مي‌شود همه وظيفه دارند در حد توان خود جلوي اين معضل را بگيرند.»

مراجع تقليد مخالف يا موافق كنترل جمعيت؟

پيش از اين هم مراجع تقليد بر لزوم افزايش جمعيت كشور تاكيد كرده بودند. آيت الله سبحاني مدتي پيش در اين باره گفت:«بدبيني به خداوند جايز نيست و در شرايط كنوني نيز محدود كردن نسل خلاف شرع و گناه است. پزشكان نبايد محدود كردن نسل را ترويج كنند و اين كار به صلاح مملكت نيست و بايد بدانيم كه نابغه‌ها در ميان همين جمعيت زياد پيدا مي‌شوند.»

اين مرجع تقليد در اظهار نظري ديگر هم تاكيد كرده بود:«فزوني جمعيت نه تنها ملازم با فقر نيست بلكه مايه حركت چرخه زندگي است؛ به طوري كه كشور چين با يك جمعيت يك ميليارد و دويست ميليوني زندگي آبرومندي دارد و كشورهاي صنعتي را به واسطه فراواني توليدات خود به مخاطره افكنده است.»

آيت‌الله‌ صافي گلپايگاني هم در پاسخ به استفتايي در اين مورد پاسخ داد:«در اسلام و تعاليم سازنده آن كه همه جوانب حيات بشر را شامل است،‌ داشتن اولاد و فرزندان متعدد مورد تشويق و ترغيب است و تا حدي تاكيد شده است كه حضرت رسول اكرم‌(ص) به كثرت امت خود بر امم ديگر مباهاتي مي‌فرمايد؛ ثواب‌هايي كه در توليد مثل و تربيت اولاد براي پدر و مادر مقرر شده است، به قدري جالب و عظيم است كه سزاوار نيست والدين با جلوگيري در بارداري، از اين همه ثواب خود را محروم سازند و آن را كنترل نمايند. »

آيت‌الله نوري‌همداني هم همين نظر را دارد و مي گويد:«در چنين شرايطي وظيفه پيروان اهل‌بيت‌(ع) اين است كه با رعايت موازين شرعي و مقررات حكومت اسلامي، از امكانات خود استفاده نمايند و اجازه ندهند چنين امري واقع شود و مسئولان و رسانه‌ها و دانشمندان وظيفه دارند مردم را آگاه نمايند و خطر آن را براي مردم توضيح دهند.»

اين در حالي است كه دكتر عليرضا مرندي عضو كميسيون بهداشت و درمان و وزير سابق بهداشت درمان و آموزش پزشكي كه در واقع بحث كنترل جمعيت در زمان وزارت او مطرح و اجرا شد، درباره نظر مراجع تقليد در اين زمينه گفته بود:«من به عنوان يك مسلمان روي اين مسئله حساس هستم و هنگام ارائه طرح قانون كنترل جمعيت بارها و بارها خدمت مراجع رسيدم . در اين رابطه بايد توضيح دهم كه شرع مقدس درباره كنترل جمعيت هيچ ايرادي نگرفته است و نبايد اين مسئله را دستاويز براي رسيدن به افزايش جمعيت قرارداد. مراجع تقليد هيچ مخالفتي با كنترل جمعيت ندارند. من در مورد كنترل جمعيت به امام خميني رحمه الله عليه نامه اي نوشتم. در آن زمان مقام معظم رهبري رييس جمهور بودند وآيت الله رفسنجاني رييس مجلس كه اين نامه به سمع و نظر آنها هم رسيد و هيچ كدام نظري مخالف با كنترل جمعيت نداشتند. حتي به ياد مي آورم كه امام در پاسخ به نامه نوشتند كه مسئله تنظيم خانواده و كنترل جمعيت مهم است و بايد اين مهم را در رسانه ها و مراكز علمي مطرح كرد و اشاعه داد. در واقع ايشان براي اجراي اين قانون چراغ سبز نشان دادند. »

چهارشنبه 27 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن