تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سفره هايتان را با سبزى، زينت دهيد ؛ زيرا سبزى با بسم اللّه الرحمن الرحيم، شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802530548




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام رنجبران در همايش مردم‌سالاري ديني:حكومت اسلامي نمي‌تواند مردم‌سالار نباشد/ مردم‌سالاري ديني پشتوانه نظام است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام رنجبران در همايش مردم‌سالاري ديني:حكومت اسلامي نمي‌تواند مردم‌سالار نباشد/ مردم‌سالاري ديني پشتوانه نظام است
دبير سومين همايش نظريه مردم‌سالاري ديني گفت: حكومت اسلامي كه نتيجه قيام آگاهانه مردم شجاع و غيرمند است، نمي‌تواند مردم سالار نباشد.


به گزارش خبرنگار آيين و انديشه خبرگزاري فارس، سومين همايش ملي نظريه مردم سالاري ديني صبح امروز (26 آذر) با حضور حجت‌الاسلام داوود رنجبران دبير همايش، حجت‌الاسلام محمد محمديان رييس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه، محمدمهدي طهرانچي، رييس دانشگاه شهيد بهشتي و حسين مهرپور رييس دانشكده حقوق و معاونين پژوهشي و فرهنگي دانشگاه شهيد بهشتي در اين دانشگاه آغاز شد.

حجت‌الاسلام رنجبران در مراسم افتتاحيه اين همايش با اشاره به برخي سخنان آيت‌الله جوادي آملي درباره موفقيت علما و دانشمنداني چون شهيد شهرياري گفت: ايشان بيان كردند كه چنين افرادي آن قدر مقتدرند در مصاف مرگ پيروز مي‌شوند و مرگ را مي‌ميرانند و خود براي ابد زنده مي‌مانند.

وي در ادامه گفت:‌ مردم‌سالاري ديني، اصطلاح تازه‌اي در گفتمان سياسي دنياست كه در بستر مباني سياسي اسلام و متأثر از آموزه‌هاي نبوي و علوي روييده و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سياست و اداره امور جامعه و پرهيز از الگوهاي حكومتي استبدادي، رعايت اصول و مباني ارزشي را بنمايد و بدين ترتيب نظام اسلامي را از الگوهاي سكولار غربي تميز دهد.

حجت‌الاسلام رنجبران با اشاره به اينكه بدين منظور در حكومت اسلامي، روش نويني مورد توجه قرار گرفته كه نه استبدادي و نه ليبرالي است، يادآور شد: مقام معظم رهبري از اين روش حكومتي به مردم سالاري ديني تعبير كرده‌اند. مردم سالاري ديني داراي دو وجه است كه يك وجه آن نقش مردم در تشكيل حكومت و انتخاب مسولان و وجه ديگر آن رسيدگي به مشكلات مردم است كه بر همين اساس مسؤلان بايد مشكلات مردم را به طور جدي پيگيري كنند.

رييس همايش ملي نظريه مردم سالاري ديني با بيان اينكه در نظام مردم سالاري مردم نه تنها در حضور گسترده و ميليوني بر سر صندوق‌هاي رأي تجلي مي‌يابند بلكه افزون بر آن در تلاش پيگير نظام در خدمت‌گزاري به مردم نيز قابل رؤيت هستند، توضيح داد: در اين نگاه مردم شأن و منزليت برتر از آنچه در دموكراسي غربي ديده شده، مي‌يابند. تأكيد مقام معظم رهبري بر عنصر آگاهي و ضرورت توجه پيروي از آرمان‌هاي عالي مردم از سوي مسئولان و حتي روشنفكران دقيقاً به همين خاطر است.

* مردم‌سالاري ديني پشتوانه عظيم حكومت اسلامي است

حجت‌الاسلام رنجبران علت نيرومند بودن ملت ايران را هوش، استعداد و نسل بزرگي از جوانان در دوره معاصر خواند و گفت: دشمن در تلاش است با سلب اعتماد به نقش دانشگاهيان، تئوري‌هاي ترجمه‌اي را در ذهن آنها رسوخ دهد و آنان را از مردم جدا سازد كه مهمترين راه مقابله با اين تلاش‌ها حفظ ارتباط و پيوستگي فكري دانشجويان و دانشگاهيان با تمسك هرچه بيشتر آنها به ريشه‌ها و اصول انقلاب اسلامي است.

وي در ادامه افزود: مردم‌سالاري ديني چنانكه جانب رضايت‌مندي مردم را نگاه دارد از چارچوب مباني و اصول قانوني جامعه نيز پا را فراتر نگذارده و خواست مردم را تجلي مي‌كند كه خواهان تحقق آرمان‌هاي عاليه اسلامي هستند. اين مردم‌سالاري پشتوانه عظيم حكومت اسلامي است.

رييس همايش مردم سالاري ديني حضور گسترده مردم در صحنه‌هاي قيام،‌ انتخابات، جنگ، 22 بهمن، روز قدس، نهم دي و ... را عامل مؤثري در حفظ اين انقلاب دانست و گفت: برغم تلاش بي‌ وقفه دشمنان براي ايجاد خدشه در افكار عمومي مردم قشرهاي مختلف معتقد همچون رودخانه‌اي خروشان به خيابان‌ها مي‌آيند و وحدت خود را نشان مي‌دهد. بدين ترتيب مردم سالاري ديني بديلي مناسب براي دموكراسي غربي در حكومت اسلامي است الگوي رفتاري كه در آن مردم مبنا و محور هستند و حكومت و نخبگان نسبت به ولي نعمت خود سپاسگزارند.

وي با اشاره به اينكه امروزه مقوله مردم سالاري به يك گفتمان غالب در ميان انديشمندان سياسي تبديل شده و البته تنوع ديدگاه هم در اين راستا زياد است، توضيح داد: وقتي اين مقوله با دين عجين شود تعبير مردم‌سالاري ديني يا اسلامي مي‌گيرد و بر تنوع ديدگاه‌ها مي‌افزايد. پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي در راستاي تبيين ابعاد مختلف مردم سالاري ديني در سال‌هاي 82 و 86 همايش‌هاي اول و دوم مردم سالاري را در سطح ملي برگزار كرد.

حجت‌الاسلام رنجبران درباره سومين دوره همايش نيز كه اكنون همزمان با هفته پژوهش و وحدت حوزه و دانشگاه درحال برگزاري است، توضيح داد: اين همايش در چهار محور تبيين مباني نظري مردم سالاري ديني به مثابه الگوي نوين و مطلوب حكمراني، نظام سازي و مردم سالاري ديني، مردم سالاري با رويكرد عملي بررسي ابعاد مردم سالاري و مردم سالاري ديني با رويكرد مقايسه‌اي برپا مي‌شود. پس از فراخوان تعداد 240 مقاله از اين تعداد 41 مقاله علمي پژوهشي و 72 علمي ترويجي به دبيرخانه رسيد.

وي در پايان يادآور شد:‌ استقبال از دستاوردهاي علمي دوره‌هاي گذشته در برخي از كشورهاي اسلامي كه در آنها موج بيداري اسلامي ايجاد شده بود نشان از اهميت توليد دانش و علم در اين حوزه دارد و نشان مي‌دهد تئوري‌پردازي در اين حوزه يك ضرورت است.

انتهاي پيام/

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن