تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802616319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شأن و منزلت مردم در مردم سالاري ديني برتر از دموكراسي غربي است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: شأن و منزلت مردم در مردم سالاري ديني برتر از دموكراسي غربي است
رئيس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي گفت: در نظام مردمسالاري ديني، مردم شأن و منزلتي برتر از آنچه در دموكراسي غربي ديده شده، مي يابند. در اين تعريف از مردم سالاري، ملل فرهيخته و آگاه، مستحق«توجه» و لحاظ شدن آرا و انديشه هاي شان در امر حكومت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، سومين همايش نظريه مردمسالاري ديني صبح امروز سه شنبه 26 آذرماه در تالار عدالت دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي آغاز به كار كرد.

حجت الاسلام داوود رنجبران رئيس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي در مراسم افتتاحيه اين همايش گفت: در نظام «مردم سالاري»، نه تنها در حضور گسترده و ميليوني مردم بر سر صندوق هاي رأي، تجلي مي يابد بلكه افزون بر آن، در تلاش پيگير نظام در خدمتگزاري به مردم نيز قابل رؤيت است.

وي افزود: در اين نگاه مردم شأن و منزلتي برتر از آنچه در دموكراسي غربي ديده شده، مي يابند. در اين تعريف از مردم سالاري، ملل فرهيخته و آگاه، مستحق«توجه» و لحاظ شدن آرا و انديشه هاي شان در امر حكومت هستند. لذا حكومت اسلامي كه نتيجه قيام آگاهانه مردمي شجاع و غيرتمند است نمي تواند «مردم سالار» نباشد.

وي تصريح كرد: تأكيد مقام معظم رهبري بر عنصر آگاهي و ضرورت توجه و پيروي از آرمان هاي عالي مردم از سوي مسئولان و حتي روشنفكران، دقيقا به همين خاطر است. «ملت ايران نيرومند و تواناست چرا؟ چون- ملتي است داراي هوش، استعداد و داراي نسل بزرگي از جوانان در اين دوران معاصر كه خود، سرمايه بسيار عظيمي است... ملت مؤمني است» « دشمن در تلاش است با سلب اعتماد به نقش دانشگاهيان، تئوريهاي ترجمه اي را در ذهن آنها رسوخ دهد و آنان را از مردم جدا سازد كه مهمترين راه مقابله با اين تلاش ها، حفظ ارتباط، پيوستگي فكري دانشجويان و دانشگاهيان با مردم و تمسك هر چه بيشتر آنها به ريشه ها و اصول انقلاب اسلامي است».

وي يادآور شد: تمجيد رهبري از ملت و توصيه ايشان به نخبگان جامعه به پيوستگي و نزديكي با توده ها، وجه بارز اين مردم سالاري است. تأكيد بر هوشياري و پيشگامي مردم در مقايسه با مسئولان و نخبگان، درواقع بيانگر جوهره «مردم سالاري ديني» است كه نزد انديشه گران غربي- بويژه پيروان مكتب نخبه گرايي- چندان پذيرفته نيست. بايد توجه داشت كه مردم از همه مسئولان، جناح ها و احزاب جلوتر هستند.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي تصريح كرد: البته همانگونه كه بيان شد، مردم سالاري ديني چنانكه جانب رضايت مندي مردم را نگاه مي دارد از چارچوب مباني و اصول قانوني جامعه نيز پا را فراتر نگذارده و درواقع بسان خواست مردم مسلمان تجلي مي نمايد كه خواهان آرمان هاي عاليه اسلامي هستند.

وي افزود: اين گونه از مردم سالاري كه با ارزش محوري، عجين است، پشتوانه عظيم براي حكومت اسلامي به شمار مي آيد كه امكان رفع كليه مشكلات و كاستي ها را در راستاي تحقق يك جامعه اسلامي اصيل مي داند. نظام اسلامي با پشتوانه عظيم و بي نظير حمايت ملت، استحكام ساختاري و تشكيلاتي خود و احساس وظيفه مسئولان در برابر پروردگار قادر است تمامي مشكلات و چالش هاي موجود را به خوبي حل كند و دوران جديد را در تاريخ اين سرزمين رقم زند.

رنجبران يادآور شد: اين واقعيتي است كه نظام جمهوري اسلامي ايران به عنوان نظامي كه مردم سالاري را به عنوان بازوي مؤيد «ارزش مداري» مدنظر داشته، از ابتداي پيروزي انقلاب و تأسيس نظام جمهوري اسلامي تا به امروز به كرات مشاهده كرده است. حضور گسترده مردم در صحنه هاي قيام، انتخابات، جنگ، راهپيمايي هاي 22 بهمن، روز قدس و نهم دي ماه عامل مؤثري در حفظ اين انقلاب بوده است. برغم يكسال تلاش بي وقفه دشمنان براي ايجاد خدشه و ترديد در افكار عمومي ملت ايران، قشرهاي مختلف مردم، استوار، معتقد و مصمم، همچون رودخانه اي خروشان به خيابان ها آمدند و وحدت خود را يك بار ديگر نشان دادند

وي افزود: بدين ترتيب«مردم سالاري ديني» به عنوان بديلي مناسب براي دموكراسي غربي در حكومت اسلامي مطرح است. الگوي رفتاري اي كه در آن مردم مبنا و محور هستند و حكومت، نخبگان و مسئولان موظف هستند نسبت به ولي نعمت خود، سپاسگزار و خدمتگزار باشند، در عين حال مردم نيز پايبند به اصول و مباني ارزشي، سعي در تحقق آرمان هاي اسلامي و حاكميت انديشه اسلامي را دارند.

رئيس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي عنوان كرد: امروزه مقوله مردم سالاري به يك گفتمان غالب در ميان انديشمندان سياسي تبديل شده و از آن رو كه برداشت ها و تعابير متعددي از آن در ميان صاحب نظران مطرح است تنوع و تعدد ديدگاه هايي را در خصوص مفهوم و ماهيت آن به همراه آورده است. هنگامي كه اين مقوله با دين نيز عجين و همراه شد، تعبير مردم سالاري ديني يا مردم سالاري اسلامي را به وجود آورد بر ميزان تنوع و تعدد و تفاوت ديدگاه ها در خصوص مفهوم و امكان آن افزوده مي شود.

رئيس سومين همايش ملي نظريه مردمسالاري ديني تصريح كرد: پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي در راستاي تبيين ابعاد مختلف مردم سالاري ديني در سالهاي 82 و 86 همايشهاي اول و دوم مردم سالاري ديني را در سطح ملي برگزار كرد. امروز با توجه به تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر ضرورت نظام سازي و توجه به فقه حكومتي و همچنين با توجه به ضرورت به روز رساني مطالعات علمي در اين خصوص و نياز به تبيين دقيقتر اين نظريه، پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامي سومين همايش ملي نظريه مردم سالاري ديني را برگزار مي كند تا پاسخ به نيازهاي شمارش شده را ارائه دهد.

كد خبر: 2197436

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۲:۳۰

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن