تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820402137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارائه غلط از خود و جرياني كه طرفدار آن هستيم در دين ممنوع است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: ارائه غلط از خود و جرياني كه طرفدار آن هستيم در دين ممنوع است
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها گفت: غش در معامله فقط مختص اقتصاد نيست و به دست آوردن رأي مردم با دروغ و ارائه غلط از خود و جرياني كه طرفدار آن هستيم در دين ممنوع است.

به گزارش خبرنگار مهر، سومين همايش نظريه مردمسالاري ديني صبح امروز سه شنبه 26 آذرماه در تالار عدالت دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي آغاز به كار كرد.

حجت الاسلام و والمسلمين محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها در مراسم افتتاحيه اين همايش گفت: بايد توجه داشت كه مردمسالاري ديني فقط يك نظريه نيست بلكه به عنوان امري عيني است كه 34 سال با آن زندگي كرديم. لذا عينيت و تحقق اين موضوع و نقاط قوت و ضعف آن حتماً بايد مورد بررسي قرار گيرد.

وي تصريح كرد: در بحث مردمسالاري ديني، مردمسالاري يك شكل و قالب و چارچوب است و ديني بودن روح و ماهيت و هويت اين شكل و قالب. در تمامي اقسام و انواع مردمسالاري شكلي از انتخاب اعم از مستقيم و غيرمستقيم وجود دارد.

وي در ادامه تأكيد كرد: بايد توجه داشت در بحث مردمسالاري ديني شرايط انتخاب و شيوه انتخاب با قيود ديني بودن اقتضائاتي دارد. اگر پذيرفتيم مردم حكومت ديني را پذيرفته اند بايد به اين شرايط احترام بگذاريم.

محمديان يادآور شد: در مورد مقام و جايگاه رهبري توجه زيادي در بحث نظريه مردمسالاري ديني شده است. اما رده هاي بعد از رهبري كمتر مورد توجه قرار گرفته است كه بار اصلي حكومت بر روي همين رده ها نيز هست.

وي افزود: در مردمسالاري ديني حريمهايي وجود دارد كه در مردمسالاريهاي ديگر وجود ندارد. براي نمونه در فرهنگهاي ديگر شهرت امري پسنديده است ولي آيا در آموزه هاي ديني مي توان به شهرت اين اندازه بها داد؟ اينكه افراد بيش از آنچه هستند خود را جلوه دهند در آموزه هاي ديني پسنديده نيست. اينكه رقبا را از ميدان به در كنيم و خود را اثبات كنيم و اينكه وارد چه حريمهايي در رقابت شد و تا چه ميزان بايد افشاگري در مورد رقيب كرد در بحث مردمسالاري ديني بايد مشخص شود.

وي تأكيد كرد: ارزشهاي ديني و آرمانهاي ملت در مردمسالاري ديني عينيت مي يابد. آيه اي در قرآن است كه يكي از كلدي ترين آيه هاي قرآن به شمار مي رود. مي فرمايد: "تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لَا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا ۚ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ" ما اين دار (بهشت ابدي) آخرت را براي آنان كه در زمين اراده علوّ و فساد و سركشي ندارند مخصوص مي‌گردانيم و حسن عاقبت خاص پرهيزكاران است. مگر مي شود در يك نظام ديني به اين ايه توجه نكرد.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها افزود: طبق بيان معصومين اين آيه مختص حاكمان است. مكرر در زمان پيامبر(ص) تكرار شده كه افرادي رجوع مي كردند و مسئوليت از حضرت مي خواستند و حضرت به دليل آنكه آنها مسئوليت خواستند جواب منفي مي دادند.

وي افزود: براي نمونه نقل شده كه عباس عموي پيامبر به حضرت رجوع مي كرد و مسئوليت و پستي مي خواست. پيامبر هر بار كه ايشان رجوع مي كرد جواب رد مي دادند. پيامبر در جواب مي فرمود: اگر مسئوليت سراغ تو بيايد و بپذيري خدا تو را هدايت مي كند ولي اگر تو سراغ مسئوليت بروي خدا تو را واگذار مي كند به خودت.

محمديان تصريح كرد: شخص ديگري كه به پيامبر براي مسئوليت رجوع كرد ابوذر بود. پيامبر به ابوذر مي فرمود تو براي من عزيز هستي ولي در بحث مديريتي و مالي وارد نشو. در مورد حمزه هم نقل شده كه او براي مسئوليت و پست به پيامبر رجوع كرد ولي حضرت نپذيرفت.

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها افزود: البته بايد توجه داشت برخي از اين عزيزان احساس مسئوليت مي كردند و تا حد توانايي احساس وظيفه مي كردند و خود را معرفي مي كردند. در بيانات معصومين آمده اگر كسي خود را در كاري پيش بيندازد و بداند كه بهتر از او وجود دارد به خدا و مسلمانان خيانت كرده است.

وي تصريح كرد: روح معارف ديني با اين موضوع منافات دارد كه براي معرفي خود هزينه ميلياردي كنيم. اين مسائل چون در جامعه ما زياد شده به امري عادي تبديل شده است. نماينده اي كه با چند ميليارد پول كه از سرمايه داران گرفته و رأي آورده مسلماً بايد اين پول را از جايي در طول مدت نمايندگي درآورد. اين پول از جيب مردم و بيت المال البته درآورده مي شود. اگرچه تمام نمايندگان چنين نيستند ولي اين اتفاقها در جامعه ما رخ مي دهد.

وي در پايان تأكيد كرد: عوامفريبي، و غش در معامله فقط مختص اقتصاد نيست و به دست آوردن رأي مردم با دروغ و ارائه غلط از خود و جرياني كه طرفدار آن هستيم در دين ممنوع است. تا زماني كه پول و قدرت در انتخابها تأثيرگذار باشد حداقل شايسته ترينها انتخاب نمي شوند.

كد خبر: 2197427

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۶ - ۱۲:۰۸

سه شنبه 26 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن