تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805489978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حمل كننده گناه در قيامت كيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: حمل كننده گناه در قيامت كيست؟
نفس يا وازر است (بار گناه دارد) يا وازر نيست (بار گناهي ندارد) و اگر وازر باشد بارش را بايد خودش حمل كند و كسي به سراغ او نمي‌آيد تا بارش را حمل كند. اين به اين معنا نيست كه در قيامت رحمي وجود ندارند.
به گزارش خيمه گاه باشگاه خبرنگاران؛

تنها جايي كه رحمت خداوند در آن نيست جهنم است، آنجا هيچ نشانه‌اي براي رحمت وجود ندارد و خانه عذاب است.

افراد در قيامت دو دسته اند

در افراد در قيامت دو قسم‌اند برخي بار گناه را حمل مي‌كنند و برخي اصلا هيچ باري ندارند. آنها كه هيچ باري ندارند معصومين‌ (عليهم السلام) هستند، كساني كه در دنيا مرتكب هيچ گناهي نشدند و اصلا از گناه دور بودند.(تفسير آيات 18 تا 22 سوره فاطر)

گناهكاران در قيامت گناهان خود را حمل مي‌كنند

آيه 18 سوره فاطر «وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى و هيچ كس بار گناه ديگرى را بر دوش نمى گيرد» اشاره به اين دارد كه نفس يا وازر است (بار گناه دارد) يا وازر نيست (بار گناهي ندارد) و اگر وازر باشد بارش را بايد خودش حمل كند و كسي به سراغ او نمي‌آيد تا بارش را حمل كند. اين به اين معنا نيست كه در قيامت رحمي وجود ندارند. خداوند رحيم است و يكي از نشانه‌هاي رحمت او شفاعت انبياست.

تنها جايي كه رحمت در آن نيست جهنم است و آنجا هيچ نشانه‌اي براي رحمت وجود ندارد و آنجا خانه عذاب است. بنابراين در قيامت رحمت است ولي شخصي كه بار گناهانش آنقدر زياد است كه زير بارش خم شده است هر چقدر فرياد بزند كسي به سراغش نمي. در حقيقت اين فرد لياقت كمك ندارد.

چون اين فرد لياقت كمك كردن را ندارد همانطور كه در ادامه آيه آمده است: «وَإِن تَدْعُ مُثْقَلَةٌ إِلَى حِمْلِهَا لَا يُحْمَلْ مِنْهُ شَيْءٌ وَلَوْ كَانَ ذَا قُرْبَى؛ پس اگر گرانبارى كه بار گناهش بر او سنگينى مى‌كند، ديگرى را به سوى بار خويش فراخوانَد تا بار گناهان او را برگيرد پاسخى نمى‌شنود و چيزى از آن برداشته نمى‌شود، هرچند خويشاوندش را فراخوانده باشد» حتي اگر از نزديكان و خويشاوندان خود طلب كمك كند كسي به او پاسخ نخواهد داد و بايد بار گناهانش را خودش حمل كند.
هر كس پاك شود به نفع خودش است چرا كه خداوند اگر بخواهد و اراده كند بر اساس آيه 16 همين سوره «إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ» اگر بخواهد، همه را هلاك مي‌سازد و از ميان مي‌برد، زيرا به آنها نيازي ندارد، و آن گاه آفريدگاني جديد مي‌آورد
برخي افراد در قيامت بار گناه گمراه كردن ديگران را حمل مي‌كنند

آنهايي كه بايد در روز قيامت بار خود را حمل كنند دو نوع هستند: برخي فقط يك بار كه همان بار خودشان باشد را حمل مي‌كنند و برخي نيز بايد بار دومي را نيز حمل كنند. نكته اينجاست كه اين بار دوم بار ديگري نيست و بر اساس اين آيه اين طور نيست كه قرار باشد كسي بار گناه ديگر را حمل كند. اين بار دومي كه برخي در قيامت بايد حمل كند بار گناهي است كه ديگران را به واسطه آن گمراه كرده‌اند. يعني يك بار، بار خود گناه است و بار ديگر بار گناه گمراه كردن ديگران است.
انذار

تبشير و انذار خداوند در قلوب شنوا و بينا اثر دارد

خداوند در ادامه آيه مي‌فرمايد: «إِنَّمَا تُنذِرُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُم بِالغَيْبِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ؛ تو فقط كسانى را هشدار مى‌دهى و هشدار تو برايشان مفيد است كه در پى آن از خدا مى‌هراسند و از عذاب و كيفر او كه از ديدشان نهان است مى‌ترسند و نماز را به پا مى‌دارند». اين سخنان قلب آماده مي‌خواهد اين تبشير و انذار در قلب آماده و شنوا و بينا اثر مي‌كند.

نماز؛ الگوي ايماني براي پذيرش همه اعمال

پايين‌ترين سطح سواد حس تجربه است و وقتي كمي بالاتر مي‌رود حس تجربه و ماوراء در مرحله بعدي است. اين انذار و تبشير به حال كساني كه پايين‌ترين سطح علم كه همان حس و تجربه باشد را در پيش گرفته‌اند هيچ سودي ندارد. اين سخنان براي كساني سودمند خواهد بود كه از سطح علمي تجربه گذر كرده‌اند و به ماوراء اعتقاد دارد. كساني به اين حرف‌ها گوش مي‌كنند كه ايمان به غيب داشته باشند و عمل صالح انجام دهند نماز را به پا دارند. در اينجا نماز به عنوان الگويي ايماني و نمونه‌اي از اعمال صالح بيان شده است و بر اساس فرموده پيامبر اكرم (صلي الله و عليه وآله) نماز ستون دين است اگر پذيرفته شود همه اعمال پذيرفته مي‌شود و اگر پذيرفته نشود هيچ عملي پذيرفته نمي‌شود.
در افراد در قيامت دو قسم‌اند برخي بار گناه را حمل مي‌كنند و برخي اصلا هيچ باري ندارند. آنها كه هيچ باري ندارند معصومين‌ (عليهم السلام) هستند، كساني كه در دنيا مرتكب هيچ گناهي نشدند و اصلا از گناه دور بودند

فراز پاياني اين آيه «وَمَن تَزَكَّى فَإِنَّمَا يَتَزَكَّى لِنَفْسِهِ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ؛ اينان پاك و پاكيزه اند، و هر كه پاك شود جز اين نيست كه به سود خود پاك مى‌شود و نفع آن به خدا نمى‌رسد، چرا كه بازگشت همگان به سوى خداست» اشاره به فقر انسان و غني بودن خداوند و عدم نياز خداوند به انسان و رفتارهاي او دارد. هر كس پاك شود به نفع خودش است چرا كه خداوند اگر بخواهد و اراده كند بر اساس آيه 16 همين سوره «إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ» اگر بخواهد، همه را هلاك مي‌سازد و از ميان مي‌برد، زيرا به آنها نيازي ندارد، و آن گاه آفريدگاني جديد مي‌آورد.

مسير همه انسان‌ها به سمت خداست «وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ؛ چرا كه بازگشت همگان به سوى خداست» در اين مسير كافران كورند و مۆمنان بينا، و كور و بينا برابر نيستند، كافران در تاريكي‌ها هستند و مۆمنان در روشنايي، و هرگز تاريكي‌ها و نور يكسان نيستند؛ مۆمنان سرانجام در سايه دلپذير بهشت درمي‌آيند و كافران در حرارتِ سوزان دوزخ، و سايه و حرارتِ سوزان همسان نيستند، مۆمنان زنده دلانند و كافران دل مردگان، و هيچ گاه زندگان و مردگان برابر نيستند؛ «وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَى وَالْبَصِيرُ وَلَا الظُّلُمَاتُ وَلَا النُّورُ وَلَا الظِّلُّ وَلَا الْحَرُورُ وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاء وَلَا الْأَمْوَاتُ»

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن