تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802787372




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت‌وگو با فارس عنوان شدانتشار اولين كتاب تأليفي و نظريه‌پردازي در زمينه عكاسي مستند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو با فارس عنوان شدانتشار اولين كتاب تأليفي و نظريه‌پردازي در زمينه عكاسي مستند
علي‌اكبر شيرژيان مؤلف كتاب «عكاسي مستند» از اين كتاب به عنوان اولين كتاب تأليفي نظريه‌پردازي در زمينه عكاسي مستند ياد كرد كه به تازگي در ايران منتشر شده است.


به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، علي‌اكبر شيرژيان مؤلف كتاب «عكاسي مستند» كه به تازگي كتابش به بازار نشر راه يافته است در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس درباره ضرورت تأليف اين كتاب توضيح داد: اين اولين كتاب تأليفي درباره عكاسي مستند است و تا پيش از آن كتاب‌هاي ديگر عكاسي بيشتر ترجمه‌اي از كتاب‌هاي خارجي بوده است كه در واقع مونتاژ افكار ديگران در غيب نقطه نظر نويسنده است. در بيشتر اين كتاب ها تأليف جزئي از ترجمه است در حالي كه در كتاب «عكاسي مستند» ترجمه جزئي از تأليف است.

وي افزود: در بيشتر كتاب‌هاي ترجمه هيچ هويت ملي و تاريخي ايراني ديده نمي‌شود چرا كه كتاب براي مخاطب ديگري نوشته شده است و نويسنده آن هم در جغرافياي ديگري زندگي مي‌كند.

شيرژيان با اشاره به دو فصل كتاب «عكاسي مستند» توضيح داد: در فصل اول اين كتاب مطالب آموزشي و كاربردي عكاسي در سطح بين‌المللي مطرح شده است از جمله تك عكس،‌مجموعه عكس، شيوه و سبك عكاسي و ...كه اين مطالب برآيندي از مطالبي است كه در كارگاه‌هاي آموزشي و دانشگاه‌ها نيز آموزش داده مي‌شود اما تفاوت آن با ديگر كتاب‌ها و آموزش‌هاي مراكز آموزشي اين است كه در اين كتاب همه اين نكات به صورت كامل در كنار هم چيدمان شده است و اين همان ضعفي است كه در آموزش‌هاي عكاسي هميشه وجود دارد چرا كه هر عكاسي روي يكي از شاخه‌ها و مؤلفه‌هاي عكاسي متمركز مي‌شود ولي در اين كتاب همه نكات و اجزاء آموزش عكاسي در كنار هم چيدمان شده است و سعي كرده‌ام به شيوه آموزش عكاسي بين‌المللي روشي را در پيش بگيرم كه مخاطب از كل به جزء برسد.

او درباره فصل دوم اين كتاب هم توضيح داد: در فصل دوم كه به تحليل و نقد عكاسي اختصاص دارد، از حوزه آموزشي خارج شده و به مباحث معرفتي و تحليلي آثار عكاسي مي‌پردازيم كه اين تحليل‌ها سعي شده است با نگاه بومي،‌ ملي و فرهنگي خودمان هماهنگي داشته باشد.

او در توضيح بومي كردن تحليل‌هاي عكاسي مستند گفت: عكاسي مستند درباره واقعيت است اما اگر به همه كارگاه‌هاي آموزشي و مراكز آموزشي مراجعه كنيد خواهيد ديد كه هيچ تعريفي از واقعيت نداريم و در فقدان چنين تعريفي، در واقع دست به واقع گرايي در عكاسي مي‌زنيم و اين از خلاءهاي اين رشته است كه وقتي كل را از دست مي‌دهيم، در جزء دچار اغتشاش مي شويم بنابراين در بخش دوم اين كتاب روي واقعيت در عكاسي متمركز شده‌ام.

او درباره استفاده از منابع مختلف براي تأليف اين كتاب گفت: در فصل اول بيشتر به مباحث آموزشي در كارگاه‌هاي عكاسي خودم و تجربياتي كه در طول 10 سال گذشته با سفر به كشورهاي مختلف، مستركلاس‌هاي ورلدپرس فتو و گفت وگو با استادان عكاسي در خبرگزاري‌هاي خارجي به دست آورده‌ام استفاده كردم و در بخش دوم از آثار ترجمه شده در زمينه عكاسي در طول سال‌هاي گذشته به همراه منابع علوم انساني در كشور خودمان از جمله سخنراني‌هاي محمدرضا اصلاني،‌ كتاب درباره غرب شاهرخ حقيقي، شرق شناسي ادوارد سعيد، سخنراني‌هاي علي شريعتي، كتاب كاوه گلستان و ... بهره‌برداري كردم

او همچنين با اشاره به بومي كردن مطالب اين كتاب و استفاده از سخنان حضرت علي (ع) براي تفهيم برخي موضوعات در بخش دوم كتابش گفت: اين اولين كتاب عكاسي است كه در آن به سخنان حضرت علي (ع) اشاره شده است و درباره مباحث معرفتي به سخنان ايشان رجوع كرده‌ام.

او با بيان اين كه بسياري از مقالات علمي ما فاقد نظرات نويسنده ايراني است و بيشتر نظرات نويسندگان خارجي را ارائه مي‌كند گفت: من در كارگاه‌هاي آموزش عكاسي خودم نيز به جاي آن كه از هگل در مباحث فلسفي سخني بگويم سعي مي‌كنم از ملاصدرا ياد كنم و چيزي را بگويم كه مرتبط با فرهنگ سرزمين خودم باشد كه معمولاً نيز با استقبال روبرو مي‌شود.

او با اشاره به سخنان حضرت علي كه در كتابش به آن پرداخته است گفت: حضرت جمله حكيمانه‌اي دارند با اين مضمون كه : «حقيقت را ميان آدميان جستجو نكن، از منظر خداوند به حقيقت نگاه كن.» و به اين معني است كه بايد حقيقت كلي وجود داشته باشد كه بعد به شكل نسبي پديدار شود.

او تأكيد كرد: علم عكاسي به درستي وارد ايران نشده و بومي نشده است و من سعي كرده‌ام كه اين كتاب را از ماحصل برگزاري كارگاه‌هاي عكاسي خودم تأليف كنم و بنابراين اين كتاب ابتدا در حوزه عمل نوشته شد و سپس وارد حوزه نظر شده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، علي‌اكبر شيرژيان در مقدمهٔ نخستين كتابش با عنوان «عكاسي مستند» نوشته است: «اين كتاب معطوف به عكاسي مستند مي‌باشد و در آن تلاش مي‌شود تصويري روشن از واقعيات عكاسي مستند در مقوله فراگيري، نقد و تحليل ارائه شود. برگزاري كارگاه‌هاي عكاسي مستند و ارتباط مستقيم با عكاسان، نگارنده را به اين مسئله رهنمون نمود كه پراكندگي محتويات آموزشي، سد محكم در راه تبديل محتوا به معناست. مطالب پراكنده به خاطر نداشتن فصل مشترك، ذهن را به «فرهنگ لغت» تبديل مي‌كند كه عليرغم برخورداري كلمات از فقدان معنا رنج مي‌برد و در راه بيان خاستگاه فكر دچار اشكال مي‌گردد.»

تعريف عكاسي مستند، مجموعه عكس يا سري عكس، يافتن سبك و استايل شخصي، استثناها در عكاسي مستند، پرتره محيطي مستند، نوشتن پروپوزال، بيانيه هنرمند، تئوري واقعه-واقعيت، نقد و تحليل عكاسي مستند و ژورناليستي در ايران، تفاوت ورك‌شاپ و مستركلاس، عكاسي مستند مردم‌نگاري، قوم‌نگاري و ايران‌شناسي از جملهٔ مباحثي است كه در اين كتاب مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

علي‌اكبر شيرژيان متولد 1360 در تهران است كه به از سال 1381 در زمينه عكاسي مستند و خبري فعاليت دارد.

وي در سال 2009 به عنوان يكي از دوازده عكاس منتخب زير 30 سال جهان براي شركت در ورك‌شاپ بنياد ورلد‌پرس فتو در آمستردام انتخاب شده بود.

چاپ نخست كتاب «عكاسي مستند» با تاليف علي‌اكبر شيرژيان در 286 صفحه از سوي انتشارات شورآفرين به بازار عرضه شد.

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن