تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818827224




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفت‌وگوي تفصيلي فارس با مدير كل چاپ، توزيع و مواد آموزشي آموزش و پرورشتوزيع كتاب‌هاي درسي به طور كامل انجام شد/توزيع «كتب سال آينده» از شهريور 93


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوي تفصيلي فارس با مدير كل چاپ، توزيع و مواد آموزشي آموزش و پرورشتوزيع كتاب‌هاي درسي به طور كامل انجام شد/توزيع «كتب سال آينده» از شهريور 93
مدير كل چاپ، توزيع و مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به انجام كامل توزيع كتاب‌هاي درسي سال جاري، گفت: كتاب‌هاي درسي سال آينده دانش‌آموزان هم در شهريورماه 93 توزيع مي‌شود.


به گزارش خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس، كتاب‌هاي درسي يكي از اصلي‌ترين اركان تحصيل دانش‌آموزان در مدرسه به شمار مي‌رود كه در سال‌هاي اخير كتاب‌ها بعضاً با تأخير به دست دانش‌آموزان مي‌رسيد كه امروز اين مشكلات تا حدود زيادي مرتفع شده است.

در سال تحصيلي جاري برنامه‌ريزي مدوني از سوي اداره كل چاپ و توزيع كتب درسي وزارت آموزش و پرورش صورت گرفت تا كتاب‌هاي درسي به موقع به دست دانش‌آموزان برسد.

البته به رغم تمهيدات خوبي كه آموزش و پرورش در اين‌ باره انديشيده بود، باز هم اشكالاتي در كمبود كتاب‌هاي درسي در برخي استان‌ها وجود داشت كه با تلاش‌هاي انجام شده اين موضوعات مرتقع شد.

اما هنوز 2 مشكل اساسي در مورد توزيع به موقع كتاب‌هاي درسي دانش‌آموزان هم‌چنان پابرجاست و نياز به عزمي جدي از سوي آموزش و پرورش دارد تا اين موارد در سال آينده اصلاح شود.

نخست، موضوع كتاب‌هاي درسي فني و حرفه‌اي و كاردانش است كه سال‌هاست كتاب‌هاي دانش‌آموزان اين مقطع تا 3 يا 4 ماه و حتي بيشتر به برخي مدارس فني و حرفه‌اي و كاردانش نمي‌رسد.

از طرفي هم كتاب‌هاي دانش‌آموزان استثنايي كه بايد حتي از ديگر دانش‌آموزان زودتر به دست آنها برسد با تأخيرات حدود 3 يا 4 ماهه مواجه مي‌شود؛ برطرف كردن اشكالات موجود مي‌تواند در سال‌هاي آينده وضعيت توزيع كتاب‌هاي درسي در مدارس را با بهبود خاصي رو به رو كند.

از اين رو شيوه و تعداد كتاب‌هاي درسي چاپ و توزيع شده سال تحصيلي جاري و برنامه‌ريزي براي چاپ كتاب‌هاي سال آينده را از مرد نخست اداره كل چاپ و توزيع كتب درسي آموزش و پرورش جويا شديم.

سيد محمد حسيني، مدير كل چاپ، توزيع و مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري فارس، اظهاركرد: كار توزيع كتاب‌هاي درسي سال جاري به طور كامل به اتمام رسيده است.

وي افزود: در سال تحصيلي كنوني 131 ميليون جلد كتاب درسي در بين دانش‌آموزان توزيع شد.

حسيني با اشاره به روند توليد كتاب‌هاي درسي در سال آينده، خاطرنشان كرد: كار توليد كتاب‌هاي سال آينده را شروع كرده‌ايم؛ در مجموع و در حال حاضر 50 ميليون جلد از كتب درسي سال آينده به چاپخانه‌ها سفارش داده شده و در حال توليد است.

وي اضافه كرد: كتاب‌هاي جديدالتأليف سال آينده، كتب چهارم و هشتم خواهد بود؛ اين كار توسط دفتر تأليف شروع شده است.

مدير كل چاپ، توزيع و مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش در خصوص اتمام كار تأليف كتاب‌هاي درسي پايه‌هاي چهارم دبستان و دوم راهنمايي، گفت: اميدواريم تا پايان سال و آخر ارديبهشت‌ماه سال آينده كار تأليف اين كتاب‌ها به اتمام برسد و به چاپخانه ارسال كنيم.

وي به زمان توزيع كتاب‌هاي درسي در سال آينده اشاره و تصريح كرد: توزيع كتب درسي در سال آينده و در شهريورماه انجام خواهد شد.

حسيني با بيان اينكه بيش از 99 درصد پروژه توزيع كتاب‌هاي درسي در زمان خودش انجام شد، عنوان كرد: هدف توزيع كتاب‌ها در شهريورماه است تا دانش‌آموزان به همراه كتاب وارد مدرسه شوند؛ تا پايان مهرماه تمامي دانش‌آموزان كتاب‌هاي درسي را دريافت كرده‌اند و 99 درصد دانش‌آموزان در شهريورماه كتب خود را دريافت كردند كه خيلي براي ما مهم است؛ آن يك درصد هم نمي‌توان با قاطعيت گفت كه تمام كارها درست انجام شده است.

به گزارش فارس، گفت‌وگوي فارس با مدير كل چاپ، توزيع و مواد آموزشي وزارت آموزش و پرورش را در ذيل مي‌خوانيد.

*******توزيع كتابهاي درسي به طور كامل انجام شد

فارس: روند توزيع كتاب‌هاي درسي در سال تحصيلي جاري چگونه بود؟

حسيني: كار توزيع كتاب‌هاي درسي به طور كامل انجام شد و كتب درسي هم از طريق واحدهاي آموزشي و كتابفروشي‌ها توزيع شد؛ در حال حاضر هم نيازي اعلام نمي‌شود.

***توزيع 131 ميليون جلد كتاب درسي در كشور

فارس: مجموعاً چند ميليون كتاب درسي در سال جاري توزيع شد؟

حسيني: 131 ميليون جلد كتاب در سال تحصيلي جاري توزيع شد.

فارس: آيا كمبودي در اين دوره وجود دارد؟

حسيني: خوشبختانه نداشتيم؛ كار با تلاش شبانه‌روزي همكارانم مرتفع شد و مشكل خاصي نبوده است.

فارس: آيا تمامي كتاب‌ها به تمام واحدهاي آموزشي رسيده است؟

حسيني: هيچ موردي كه كتاب دريافت نكرده باشند گزارش نشده است، چون اگر موردي باشد گزارش مي‌شود.

***توليد كتاب‌هاي درسي سال آينده با 50 ميليون جلد كتاب آغاز شد

فارس: آيا در حال حاضر كار توليد كتاب‌هاي سال آينده انجام مي‌شود؟

حسيني: بله، كار توليد كتاب‌هاي سال آينده را شروع كرده‌ايم؛ در مجموع و در حال حاضر 50 ميليون جلد از كتاب‌هاي درسي سال آينده به چاپخانه‌ها سفارش داده شده و در حال توليد است.

***كتاب‌هاي چهارم و هشتم در سال آينده جديدالتأليف هستند

فارس: وضعيت چاپ كتاب‌هاي جديدالتأليف براي سال آينده چگونه است؟

حسيني: كتاب‌هاي جديدالتأليف سال آينده، كتب چهارم و هشتم خواهد بود؛ اين كار توسط دفتر تأليف شروع شده است و هم زمان ما در كنار آنها هستيم و همانطور كه مولفان كار تأليف را انجام مي‌دهند ما هم كار آماده سازي را انجام مي‌دهيم.

فارس: آيا مشخص است براي اين 2 پايه تحصيلي چند جلد كتاب درسي توليد مي‌شود؟

حسيني: اميدواريم تا پايان سال و آخر ارديبهشت‌ماه سال آينده كار تأليف به اتمام برسد و به چاپخانه ارسال كنيم.

***توزيع كتاب‌هاي درسي سال آينده از شهريورماه 93

فارس: توزيع كتاب‌هاي درسي براي سال آينده از چه زماني آغاز خواهد شد؟

حسيني: توزيع كتاب‌هاي درسي سال آينده در شهريورماه 93 انجام خواهد شد.

فارس: در مورد هزينه‌هايي كه براي توليد كتاب‌هاي درسي صرف شده است، آيا آماري در دست داريد؟

حسيني: دولت براي توليد كتاب‌ها يك ريال هم هزينه نكرده است و از سال 1372 تاكنون بخش خصوصي كتاب‌ها را توليد مي‌كند و ما نظارت بر توليد مي‌كنيم؛ كاري كه دولت انجام مي‌دهد اين است كه قيمت كاغذي كه لحاظ مي‌شود در كتاب درسي يارانه‌‍اي را تخصيص مي‌دهد تا قيمت كاغذ كاهش يابد؛ قيمت كتاب درسي هميشه نسبت به مشابه آن ارزان‌تر است و دليل آن يارانه‌اي است كه دولت به كاغذ اختصاص مي‌دهد و رقم آن را هنوز به ما اعلام نكرده‌اند.

***استفاده از 30 درصد كاغذ داخلي و 70 درصد كاغذ خارجي براي كتاب‌هاي درسي

فارس: نوع كاغذهاي مورد استفاده در كتاب‌هاي درسي تماماً توليد داخل هستند يا واردات كاغذ هم انجام مي‌شود؟

حسيني: هم از توليد داخل و هم از خارج استفاده مي‌كنيم و درصد آن مشخص نيست؛ قبلاً اينطور بود كه 30 درصد از كاغذ توليدي داخل و 70 درصد از توليدات خارجي استفاده شده است؛ توان داخل هم همين بود و مي‌توانست همان قدر بدهد؛ امسال هم صحبت كرده‌ايم و مقداري از كار انجام شده است؛ در كاغذ بحث‌هاي فني هم وجود دارد كه نوع توليد و كيفيت و ماشين‌آلات چاپ وجود دارد و انصافاً بخش خصوصي و توليد داخل كاغذ خيلي خوبي دارند؛ درحال حاضر ارتباط خوبي بين ما و مازندران وجود دارد.

***تلاش كرديم دانش‌آموزان در اول مهر كتاب داشته باشند

فارس: به طور كلي نحوه تهيه و توليد كتاب‌هاي درسي امسال را نسبت به سال گذشته چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

حسيني: نسبت به سال گذشته من تغيير محسوسي را نمي‌توانم اشاره كنم؛ تمام تلاش ما اين بود كه دانش‌آموزان در اول مهر كتاب‌هاي درسي را در اختيار داشته باشند؛ حالا شايد در يك استان و شهرستاني آمار متغيير مي‌شود كه اين موضوع طبيعي است؛ به طور مثال در پايه اول دبستان يك ميليون و 300 هزار دانش‌آموز داريم كه ما يك ميليون و 360 هزار كتاب درسي توليد كرديم كه يعني 60 هزار عدد كتاب بيشتر توليد شده است.

بيش از 99 درصد پروژه توزيع كتاب‌هاي درسي در زمان خودش انجام شد؛ هدف توزيع كتاب‌ها در شهريورماه است تا دانش‌آموزان به همراه كتاب وارد مدرسه شوند؛ يك جاهايي مانند فني و حرفه‌اي و كاردانش تا 10 مهرماه اجازه ثبت‌نام مي‌دهند، چون خود مدير هنرستان هم خبر ندارد كه چند نفر در چند رشته خواهند بود و از طرفي مي‌گويند كتاب كم آمد، اما در پايه اول، دوم، سوم، چهارم، ششم دبستان و سوم راهنمايي در تمام كشور هيچ كتابي كم نيامد.

فارس: الان مي‌توانيم بگوييم تا پايان مهرماه تمام دانش‌آموزان كتاب‌هاي درسي خود را دريافت كرده‌اند؟

حسيني: تا پايان مهرماه همه كتاب‌هاي درسي را دريافت كرده‌اند و 99 درصد دانش‌آموزان در شهريورماه كتاب‌هاي خود را دريافت كردند كه خيلي براي ما مهم است؛ آن يك درصد هم نمي‌توان با قاطعيت گفت كه تمام كارها درست انجام شده است؛ طبيعي است ما هم اشكالاتي داريم و نمي‌توانيم بگوييم 100 درصد كارها بدون اشكال انجام شده است.

انتهاي پيام/

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 95]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن