تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده ا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803312976




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس از ازدياد موش‌هاي شهر گزارش مي‌دهداز موش پيشمرگ تا شبيخون ناكام تك تيراندازها


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس از ازدياد موش‌هاي شهر گزارش مي‌دهداز موش پيشمرگ تا شبيخون ناكام تك تيراندازها
نماد طاعون در تهران تهاجمي‌تر برخورد مي‌كند. شبيخون تك‌تيراندازهاي حرفه‌اي هم براي از بين بردن اين جونده زيرك ناكام ماند و بايد گفت كه باز هم موش‌ها مسئولان را شك داده و در حال جولان دادن در خيابان‌هاي شهر بدون هيچ ترس و واهمه اي هستند.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، موش نمادي از طاعون است و به راحتي در شهر و خانه مردم تردد مي كند؛ حتي اگر خانه شما كاملا ضد موش ساخته شده باشد موش‌ها به راحتي از هر دهانه كوچكي به قطر يك چهارم بدنشان هم عبور مي كنند.

موش قهوه‌اي و نروژي نمونه بارز موش هاي شهر هستند كه در حال جولان دادن هستند. دندان هاي اين حيوان از آهن و فولاد هم سخت تر است و به راحتي همه چيز را گاز مي‌گيرد و به راه خود ادامه مي‌دهند.

قبلا گربه ها موش ها را شكار مي كردند ولي در حال حاضر اين چرخه تغيير كرده و در حال حاضر گربه ها از موش هاي چاق و چله ترس دارند و نزديك آنها نمي‌شوند.

موش جز رژيم غذايي جغدها و بازها، مارها، اعضاي خانواده راسو هستند كه اين حيوانات نيز در تهران خيلي كم است و در نتيجه اين جونده به راحتي در شهر زندگي مي كند بدون اينكه خطري تهديدش كند.

موش ها رادار دارند و به راحتي مكان هاي خطر را به همديگر اطلاع مي دهند و به سختي در دام مي افتند.

بر اساس اين گزارش، موش‌ها مي تواند در 5 زايمان 7-15 نوزاد در يك سال بدنيا بياورد و همين نوزادان در حدود 5 هفته اي كه به دنيا آمده‌اند خودشان هم بارور مي شوند در نتيجه با يك حساب سرانگشتي مي توان دريافت كه در يك باز زماني چقدر موش به شهر تهران اضافه مي‌شود. البته نبايد از اين نكته هم غافل شد كه تعدادي از موش ها در هنگام تولد جان خود را از دست مي دهند.

روش هاي مختلفي براي از بين بردن موش ها در نظر گرفته شده است و يكي از اين راه ها نابودي موشها با استفاده از گاز اگزوز خودرو بود. اين طرح قرار بود به صورت پايلوت اجرايي شود و مقرر شد اگر گاز اگزوز خودروها در مبارزه با جويندگان موذي شهر تهران موثر واقع شود اين طرح به صورت گسترده در تمام تهران اجرايي شود كه به ظاهر اين طرح هم ناكام ماند.

اين روش تدخيني (گازدهي) است كه در آن به كلوني موشها گاز مونوكسيد كربن (از خروجي خودروها) تزريق مي شود البته پيش از اين كار تمامي منفذ اطراف مسدود شده و تنها يك منفذ باقي مانده از طريق لوله مخصوص وارد يك سبد مي شود تا موشهايي كه در كلوني خفه نشده اند در هنگام خروج به داخل اين سبد بيفتند.

ديگر روش هاي سنتي براي از بين بردن موش هاي شهر جوابگو نيست و هزينه اي كه براي از بين بردن هر موش صرف مي شود بالاست. يكي از راه هاي پيشنهادي جديد عقيم كردن موش‌هاي شهر است.

"رحمت‌الله حافظي" رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران معتقد است كه سرانه نابودي هر موش را 120 هزار تومان است و بايد با عقيم‌سازي موش‌ها هزينه‌ را كمتر كنيم.

وي با بيان اينكه براي نابودي موش‌ها ديگر روش‌هاي سنتي پاسخگو نيست تأكيد كرد: آنچه كه امروز ما در فرايند نابودي حيوانات موزي از جمله موش‌ها با آن مواجه هستيم عدم همكاري مردم است. چراكه با هزينه بسيار سم‌گذاري و تله‌گذاري مي‌شود اما شهروندان بدون توجه به اين موارد با ريختن برخي از مواد غذايي همچون كاهو و سبزيجات و ميوه‌جات اثر اين سم را از بين مي‌برنند.

وي ادامه داد: بايد به دنبال روش‌هاي علمي‌تري از جمله عقيم‌سازي موش‌ها سرمايه‌گذاري كنيم بدون شك با اين روش‌ها مي‌توان به نتيجه بهتري دست پيدا كرد.

رئيس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران با بيان اينكه سرانه نابودي هر موش در شهر تهران 120 هزار تومان است تصريح كرد: براساس گفته متوليان نابودي موش‌ها در شهر تهران هر ماه 2000 موش با تله‌گذاري و سم‌گذاري نابود مي‌شوند و 2000 تاي ديگر با خوردن اين مواد سمي از بين مي‌روند.

به گفته وي در واقع 4000 موش ماهانه در شهر تهران نابود مي‌شود و براساس مطالعات صورت گرفته و منابعي مالي كه به متولي اين امر پرداخت مي‌شود مي‌توانيم بگوييم هر موش با 120 هزار تومان در شهر تهران نابود مي‌شود.

بر اساس اين گزارش،مدتي پيش شهرداري تهران تعدادي تك تيرانداز استخدام كرده بود تا با استفاده از اشعه مادون قرمز اين جانوران موذي را نابود كنند، كه اين روش هم جواب نداد و باز هم شاهد حضور موش ها در جوي هاي شهر هستيم. البته نبايد از اين نكته هم غافل شد كه برخي از موش ها بر اثر سم ها و اشعه هاي مورد استفاده عليه شان جهش ژنتيكي داشته اند و بزرگ تر مي شوند.

تاكنون آمار دقيقي از تعداد موش هاي شهر تهران در دست نيست ولي به نظر مي رسد در آينده نه چندان دور جمعيت موش هاي شهر چند برابر جمعيت پايتخت نشينان شود اما بايد گفت در بسياري از كشورها موش ها سرشماري شدند به گونه اي كه در لندن هفت ميليون و در نيويورك 28 ميليون موش زندگي مي كنند.

در كلان شهر تهران به دليل عدم وجود شبكه فاضلاب مناسب موش ها در جوي هاي شهر جولان مي‌دهند. همچنين انباشت زباله ها از ديگر مواردي است كه باعث جمع شدن موش ها مي شود و همچنين فعاليت هاي عمراني باعث مي شود كه لانه اين موش ها خراب شده و اين جانور به سطح بيايد.

بر اساس اين گزارش، منقرض كردن نسل موش ها به هيچ وجه امكان پذير نيست و در هيچ كشوري هم نسل موش ها بكلي منقرض نشده است. اما مي توان راه هاي در نظر گرفت تا جمعيت آنها افزايش نيابد.

مجتبي عبداللهي معاون خدمات شهري شهرداري تهران گفت كه اين راستا اقدامات متعددي در دستور كار است كه مي‌توان به تله گذاري و استفاده از سموم جديد اشاره كرد، البته طرح جديدي نيز براي كنترل موش ها در دست مطالعه است كه در صورت نتيجه بخش بودن آن اعلام مي‌شود.

عبداللهي با بيان اينكه هر جا غذا و آب به اندازه كافي وجود داشته باشد موش رشد مي‌كند، گفت: در اين راستا در جمع آوري زباله اقداماتي موثري انجام شده است و اگر بتوانيم با آموزش و فرهنگ سازي به شهروندان بياموزيم كه از ريختن زباله به نهر‌ها و جوي‌ها خودداري كنند، مي‌توان از رشد اين حيوانات موذي جلوگيري كنيم.

بر اساس اين گزارش، برخي از موش‌ها از كشورهاي خارجي و از طريق بنادر وارد كشور شده و عمده آنها رت قهوه‌اي و پس از آن رت مشكي است كه مشكل اين جانوران در خيابان‌هايي مانند وليعصر و بولوار كشاورز كه داراي تعداد زيادي اغذيه فروشي هستند به خوبي ديده مي‌شود كه اگر اين اغذيه فروشي ها ساماندهي شود بخشي از مشكلات برطرف خواهد شد.

شايد براي بسياري از مردم سوال باشد كه موش ها بعد از اين كشته مي شوند لاشه‌شان چه مي شود بايد گفت كه لاشه اين موشها يا در زباله سوز بيمارستان‌ها سوزانده مي‌شود و يا آنكه در محلي جداگانه در كهريزك كه مورد آهك پاشي قرار گرفته دفن بهداشتي مي‌شود.

بر اساس اين گزارش، مسئولان ذي ربط هر بار به يك سم و روش جديد دست مي‌يابند اما بايد گفت گه سمهاي جديد را موشهاي پيش مرگ مي خورند. موش ها وقتي با غذاي جديدي روبه‌رو مي‌شوند اول پيشمرگ‌ها مي‌خورند و اگر اتفاقي براي آنها نيفتاد بقيه موش‌ها هم اقدام به خوردن آن غذا مي‌كنند. در باره سم هم همين اتفاق مي‌افتد. اگر چند موش بميرند ديگر اين غذا مورد استفاده موش‌ها قرار نمي‌گيرد.

همچنين چندي پيش احمد مسجد جامعي رئيس شوراي شهر پايتخت از لوكشين شهر موش‌ها كه درمجموعه شهربانو در حال آماده سازي است بازديد كرد و از آنها به شوخي سوال كرد كه شوراي شهر هم داريد؟ كه منيژه حكمت گفت: در اين شهر همه چيز وجود دارد و مسجد جامعي گفت: پس من مي‌توانم رئيس شوراي اين شهر(موش‌ها) هم باشم.مرضيه برومند نيز در خطاب به وي گفت: شما رئيس افتخاري اين شهر هستيد.

بر اساس اين گزارش، موش ها مسئولان را شكست دادند. با وجود راه‌كارهاي مختلف باز هم موش‌ها پيروزمندانه در جوي‌هاي شهر جولان مي‌دهند و به زبان بي زباني اعلام مي كنند كه طرح ها جديد و پرهزينه تان باز هم ناكام ماند.

انتهاي پيام/

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن