تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804800463




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

كهگيلويه وبويراحمد تشنه نشسته بر دريا/ سدهاي بي سود به نام استان به كام ديگران


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كهگيلويه وبويراحمد تشنه نشسته بر دريا/ سدهاي بي سود به نام استان به كام ديگران
ياسوج – خبرگزاري مهر: اگرچه كهگيلويه و بويراحمد بر درياي آب نشسته اما خود تشنه مانده و از اين منبع عظيم نتوانسته آنگونه كه بايد بهره ببرد تا برخي روستاها و شهرهايش در گرماي تابستان در عطش آب بمانند و زمينهاي زراعي و درختان باغي اش براي قطره اي آب به آسمان چشم بدوزند.

به گزارش خبرنگار مهر، كهگيلويه و بويراحمد را مي توان سرزمين چشمه ها و آبهاي جاري نام نهاد. استاني با مساحتي يك درصدي كه به واسطه قرار گرفتن در ميان كوهستانهاي زاگرس جنوبي حدود هشت درصد آب كشور را در اختيار دارد.

بارش متوسط ساليانه 536 ميليمتر باران در كهگيلويه و بويراحمد (با دو ناحيه سردسيري و گرمسيري) به همراه آب برفهاي قله هاي دنا، تامر، نور، خامي، خائيز، ساورز و حجال موجب ايجاد بيش از هزار چشمه فصلي و دائمي در كوهپايه هاي زاگرس جنوبي شده است.

در اين ميان 18چشمه دائمي و پرآب با تخليه سالانه 495 ميليون متر مكعب آب مي جوشند و صدها نهر و رودخانه مي زايند و اين رودخانه ها در مسير پر پيچ و خم خود به هم مي پيوندند و چهار رود پر آب بشار، مارون، زهره و خير آباد را بوجود مي آورند.

رودهايي كه مادران كارون، مارون، جراحي و هنديجان هستند تا دشت هاي تشنه خوزستان را آب دهند و در آغوش نيلگون خليج فارس آرام گيرند.

خروج سالانه 6.7 ميليارد مترمكعب آب از استان

به گفته مديرعامل شركت آب منطقه اي كهگيلويه و بويراحمد ميزان آب سالانه در اين استان 11 ميليارد و 400 ميليون مترمكعب است كه سالانه شش ميليارد و 700متر مكعب بدون استفاده از استان خارج مي‌شود.

علي لطفي به خبرنگار مهر مي گويد: اين استان 7.2درصد نزولات آسماني كشور را داراست اما استفاده چندان مطلوبي از نزولات آسماني نمي شود.

وي بيان مي كند: سالانه يك ميليارد و 300 ميليون مترمكعب آب سطحي و زيرزميني در بخش هاي شرب، كشاورزي، گردشگري، صنعت و خدمات در كهگيلويه و بويراحمد مصرف مي شود.

افت سطح آبهاي زير زميني

اما در حالي كه آبهاي سطحي استان بدون استفاده از استان خارج مي شوند، هجوم به سمت آبهاي زير زميني موجب افت سطح اين آبها شده است.

لطفي ميزان منابع آب زيرزميني كهگيلويه و بويراحمد را 300 ميليون مترمكعب اعلام مي كند و مي گويد: از اين ميزان 286 ميليون مترمكعب مصرف شده است.

اگر چه چشم اميد به سدهاي احداث شده يا در دست احداث بوده تا آب الفباي آبادني اين سرزمين باشد اما تعطيلي برخي سدهاي در دست احداث از جمله "تنگ سرخ" به علت كمبود اعتبار و عدم تخصيص سهميه كافي آب استان از ديگر سدها و ناكافي بودن مزاياي اين سدها براي استان، اين اميد را نا اميد كرده است.

سدهايي به نام كهگيلويه و بويراحمد به كام ديگران

احداث سدهايي در پايين دست استان اگر چه به نام كهگيلويه و بويراحمد است اما به كام ديگر استانهاست و اين داد مسئولين استان را درآورده است.

استاندار كهگيلويه و بويراحمد از عدم تخصيص مناسب آب سدها به اين استان انتقاد مي كند و مي گويد: برخي سدهاي احداث شده در كهگيلويه و بويراحمد منفعت چنداني براي اين استان ندارند.

سيد موسي خادمي مي افزايد: بخش زيادي از آب سدهاي كوچك و بزرگ اين استان كه در منتهي اليه مرز استان ساخته شده مورد استفاده استان هاي همجوار قرار مي گيرد.

وي با بيان اينكه بايد حقابه كهگيلويه و بويراحمد از آب اين سدها مشخص شود، ادامه مي دهد: بايد از منابع آبي به گونه اي بهره برداري كنيم كه به نفع مردم استان باشد.

شهرهاي همجوار سد بي بهره از آب

سد كوثر يكي از اين سدهاست كه در فاصلهٔ ۶۰ كيلومتري شمال غربي از شهر گچساران در استان كهگيلويه و بويراحمد قرار دارد.

اين سد در سال 83 به بهره برداري رسيد و آب شرب شهرهاي حاشيه خليج فارس شامل بيش از 5 شهر بزرگ ، 11 شهر كوچك، 36 شهر جديد و 47 دهستان را تامين مي كند.

در حالي شهرهاي ساير استانها تا چند صد كيلومتر دورتر از آب اين سد استفاده مي كنند كه هنوز آبرساني به گچساران و بهمئي و ديگر شهرهاي استان انجام نشده و يا نيمه تمام مانده است.

آب مي دهيم كار نمي دهند/ سدها سودي برايمان ندارند

اما آنگونه كه نماينده چهار شهرستان كهگيلويه، بهمئي، چرام و لنده مي گويد: سهميه آب مصرفي شرب و صنعتي براي حوزه كهگيلويه و بويراحمد تخصيص داده نمي شود.

حجت الاسلام سيدعلي محمد بزرگواري مي افزايد: آب سد " كوثر " در حوزه انتخابيه كهگيلويه و گچساران تمامي شهرهاي جنوبي كشور بويژه منطقه صنعتي عسلويه را سيراب مي كند اما متاسفانه هيچ سودي براي ديار خودمان ندارد.

وي مي گويد: آب سد " كوثر " كهگيلويه و بويراحمد در اختيار شهرهاي جنوب كشور قرار مي گيرد اما وقتي جوانان ما براي اشتغال به اين شهرها عزيمت مي كنند و يا در آزمون هاي استخدامي پذيرفته مي شوند آنان جوانان ما را غيربومي مي دانند.

بزرگواري سهميه تخصيص يافته آب شرب از محل سد " كوثر " به شهرهاي چرام ، دهدشت ، سوق و لنده را 22 ميليون مترمكعب اعلام مي كند و مي گويد: تخصيص سهميه آب شهرستان بهمئي نيز با زحمت فراوان چندمدت پيش مشخص شده است.

وي درخواست مسئولان كهگيلويه و بويراحمد از مسوولان وزارت نيرو براي تخصيص سهميه آب صنعتي در اين استان را 16 ميليون مترمكعب عنوان مي كند و مي افزايد: وزارت نيرو با اين سهميه تاحدودي اعلان مخالفت كرده و معتقد است كه اين سهميه براي استان زياد است.

چهار استان در انتظار سدي 16 ساله

سد چم شير ديگر سد بزرگ در دست احداث استان است كه با دو هدف احداث نيروگاه و تأمين آب كشاورزي در 20كيلومتري جنوب شرقي گچسارن بر روي رودخانه زهره در دست احداث است.

اين سد كه از نوع مخزني بتني به ارتفاع 155 متر از روي پي و 1.8 ميليارد متر مكعب حجم مخزن است پس از مدتها كندي در روند احداث اكنون به لطف چيني ها از روند مطلوبي برخوردار است.

اما تنها اين گچساراني ها نيستند كه پس از 16 سال در انتظار بهره برداري از اين سد هستند بلكه بوشهري ها، خوزستانيها و فارسي ها هم هر كدام منتظرند تا بخشي از آب اين سد را به زخمهاي كهنه خود بزنند.

دولت قبل هم در سفرهاي استاني وعده بهره برداري از اين سد و رفع مشكلات كمبود آب كشاورزي را به همه استانهاي همجوار آن داد اگر چه به رغم وعده ها عمليات احداث پايان نيافت و عمر دولت هم قد نداد.

اما وزير سابق نيرو اوايل سال جاري آب پاكي را روي دست كهگيلويه و بويراحمدها ريخت وقتي در بازديد از اين سد، مزاياي آن براي استان كهگيلويه و بويراحمد را گردشگري و آبزي پروري عنوان كرده بود.

سهم استان از سد چم شير ناكافي است

با اين حال اين جمله وزير، خوشايند مسئولين استاني نبود و نماينده مردم گچساران وباشت در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ، سهم در نظر گرفته شده براي اين شهرستان از آب سد "چم شير" را ناكافي و بهره دهي بيشتر از سد ونيروگاه چم شير گچساران را ضروري دانست.

غلامرضا تاجگردون به خبرنگار مهر گفته بود: باتوجه به قرار گرفتن اين پروژه در محدوده جغرافيايي شهرستان گچساران مي بايست استفاده بيشتري ازمزاياي آن در روستاها و زمين هاي كشاورزي اين منطقه شود.

تاجگردون، ديدگاهي كه سد چم شير گچساران فقط براي استفاده آبزي پروري و گردشگري مورد استفاده قرار گيرد را اشتباه خواند و افزود: در صورت كاري درست و كارشناسي مي توان بخشي از آب زمين هاي باباكلان و اراضي اطراف آن را تامين كند.

وي با بيان اينكه اين پروژه آب 110 هزار هكتار از اراضي استان بوشهر و 40هكتار از زمين هاي استان خوزستان را تامين مي كند، اظهارداشت: استفاده و بهره دهي بيشتر پروژه سد چم شير گچساران بايستي براي ساكنين اين شهرستان نيز توجيه منطقي داشته باشد.

زمين كشاورزي در حاشيه سدها نداريم

با اين حال مديرعامل آب منطقه اي استان توپ را به زمين شرايط توپوگرافي استان مي اندازد و مي گويد: شرايط توپوگرافي استان به گونه اي است كه از برخي طرح ها نمي توانيم استفاده مطلوب داشته باشيم.

علي لطفي به خبرنگار مهر گفت: در حاشيه سد چم شير زمين مستعد نداريم و زمين هاي كشاورزي با فاصله و ارتفاع از سد قرار دارند و البته به دستگاههاي ذي ربط از جمله جهاد كشاورزي، سازمان صنعت و معدن ، آب و فاضلاب ها و امور عشاير اعلام كرده ايم نيازهايشان را به ما اعلام كنند تا به دنبال تخصيص سهميه بيشتر باشيم.

وي در خصوص سد مارون نيز احداث اين سد را فاقد توجيه اقتصادي دانست و گفت: اراضي كشاورزي در نزديكي اين سد وجود ندارد و برخي اراضي هم اختلاف ارتفاع با سد دارند.

در حالي سه سد كوثر، مارون و سد چم شير در پايين دست استان ساخته شده و يا مي شوند كه منفعت زيادي براي استان ندارند و اين در حالي است كه 12سد پيش بيني شده در بالادست از جمله سد تنگ سرخ كه قرار است آب شرب شهر ياسوج و روستاهاي اين شهرستان را تامين كند همچنان در تعطيلي هستند.

براي اين سوال كه چرا سدهايي بدون منافع در كهگيلويه و بويراحمد احداث شده پاسخ روشني وجود ندارد اما به نظر مي رسد كهگيلويه و بويراحمد در استفاده از منابع آبي خود مظلوم واقع شده و بايد همچنان سدهايش به نامش باشند و به كام ديگران.

...............................

گزارش: شريف اسلامي

كد خبر: 2196353

تاريخ مخابره : ۱۳۹۲/۹/۲۵ - ۰۷:۰۷

دوشنبه 25 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن