واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: چرا بايد به زيارت اربعين رفت؟
خلأ وجود اجتماعي عظيم و بينالمللي در ميان شيعيان را حضور ميليوني در ايام اربعين پر ميكند، اين ظرفيت ميتواند بستر خوبي براي كاري فرهنگي در سطحي بزرگ باشد.
به گزارش خيمه گاه باشگاه خبرنگاران؛
همواره آيين ها و اديان مختلف با هدف همبستگي ميان پيروان و هويت بخشي به جريان اجتماعي خود، ايامي را در سال مشخص كرده و پيروان خويش را ملزم به شركت در اين اجتماعات مي كنند. يكي از پيامدهاي اينگونه تجمعات، نمود جهاني و به نوعي تبليغ آن جريان اجتماعي است كه معمولا در جامعه جهاني تاثير گذار است.
عيد پاك روز ديني مسيحيان
به عنوان نمونه مسيحيان روز «عيد پاك» كه سابقه اي ديرينه دارد را همه ساله بعنوان مهمترين روز ديني خود، جشن مي گيرند. اين روز در تقويم مسيحيان،تعطيل است و پيروان دين مسيح با حضور در كليساها مراسمات مختلفي را برگزار و به جشن و سرور مي پردازند.
كارناوال يهودي ها در«پوريم»
پوريم نام يكي از اعياد بزرگ مذهبي در دين يهود است. يهوديان روز چهارده و پانزده آدار در تقويم عبري را «پوريم» ناميده و آن را جشن مي گيرند. در اين مراسمات كه در كنيسه ها برگزار مي شود، يهوديان همراه با خواندن كتاب استر به جشن مي پردازند. بعد از مراسم كودكان ونوجوانان يهودي نقاب و لباس هاي رنگارنگ مي پوشند و در اسرائيل و شهرهاي يهودي نشين كارناوال شادي راه مي اندازند. اين مراسم با استفاده از استبداد رسانه اي يهود بصورت گسترده تبليغ واطلاع رساني مي شود.
اما مسلمانان...
همه ساله حدود ۵/۵ميليون مسلمان از سراسر دنيا نيز در ايام حج به مكه سفر كرده و مناسك ديني خود را انجام مي دهند اما بواسطه محدوديت هاي اعمالي از سوي حكومت، هيچگاه اسلام ناب محمدي ومعارف علوي نتوانسته در حج آنگونه كه بايسته است تبليغ و تبيين شود. اسلامي كه اگر زيبايي هاي آن به سمع ديگران برسد،به فرموده امام رضا(ع)؛ ناگزير به تبعيت از ما اهل بيت روي خواهند آورد.لذا اجتماع بزرگي كه مي تواند ظرفيتي جهت همبستگي شيعيان باشد به خط مقدم شبهه افكني عليه مذهب اثني عشري تبديل شده.
«اربعين»، فرصتي طلايي
خلا وجود اجتماعي عظيم و بين المللي در ميان شيعيان را حضور ميليوني در ايام اربعين پر ميكند. كربلا مي تواند«نماد» تبلور وحدت وبيعت با امام باشد كه «نمود» جهاني خواهد داشت.شروع جاذبه مغناطيس حسيني در روز اربعين است، اين همان مغناطيسي است كه امروز هم با گذشت قرنهاي متمادي در دل من و شما هست.
لذا در حج اگر نميتوان پيام مقدس شيعه را به نحو احسن منتشر كرد، در كنگره عظيم حسينيان و با حضور پرشكوه شيعيان، مي توان آن را جهاني كرد.در واقع حج حسينيان در كربلا و سعي بين صفا و مروه آنها در بين الحرمين و لباس احرام آنها، لباس عزاي سيدالشهدا مي باشد.
پياده روي موضوعيت دارد
بنا به فرموده امام عسكري(ع)؛يكي از نشانه هاي مومن كه در اين روايت مقصود شيعه است ريارت سيدالشهدا در روز اربعين مي باشد.زيارتي كه با پاي پياده رفتنِ آن هم «موضوعيت» دارد. چرا كه امام صادق(ع) به يكي از دوستان خود ميفرمايد: قبر حسين(ع) را زيارت كن و ترك مكن. پرسيدم: ثوآب كسى كه آن حضرت را زيارت كند چيست؟ حضرت فرمود: كسى كه با پاي پياده به زيارت امام حسين(ع) برود خداوند به هر قدمى كه برمىدارد يك حسنه برايش نوشته و يك گناه از او محو مىفرمايد و يك درجه مرتبهاش را بالا مىبرد.ايشان در جاي ديگري مي فرمايند: كسي كه به قصد زيارت امام حسين(ع) از منزلش خارج شود اگر پياده باشد، خداوند بابت هر قدمي كه براي زيارت اباعبدالله بر ميدارد، يك حسنه مينويسد و يك سيئه از او محو ميكند. وقتي كه به حرم ميرسد، خداوند او را جزء صالحين برگزيده مينويسد. وقتي مناسك او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزين مينويسد. وقتي ميخواهد بازگردد يك فرشتۀ الهي در مقابل او قرار ميگيرد و ميگويد: رسول خدا(ص) به شما سلام ميرساند، و پيغام ميدهد (مژده ميدهد): عملت را از سر بگير كه تمام گناهان گذشتهات بخشيده شده است.
سنت پياده روي، سابقه اي تاريخي دارد
از جهتي جريان پياده روي براي زيارت سيدالشهدا در روز اربعين سابقه اي تاريخي نيز دارد؛ زيارت كربلا با پاي پياده در زمان «شيخ انصاري»[۱۰]رسم بوده است، اما در برههاي از زمان به فراموشي سپرده ميشود كه در نهايت توسط «شيخ ميرزا حسين نوري» دوباره احيا ميشود.ايشان آخرين بار در سال ۱۳۱۹ هجري با پاي پياده به زيارت حرم أباعبدالله حسين(ع) رفت.
با اينكه زيارت سيدالشهدا(ع) در اكثر برهههاي تاريخي به سختي انجام ميشد و جان زائران در خطر بود، اما با اين وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان ميخريدند و به پابوسي امام حسين(ع) در روز اربعين نائل ميشدند.
تمرين سبك زندگي اسلامي
ناگفته نماند در اين ايامِ سراسر شور توأم با معرفت و در مسير«طريق الحسين» كه از شهرهاي مختلف به كربلا منتهي مي شود، شيعيان همديگر را فقط با اين دو عنوان مي شناسند،«زائر الحسين» يا «خادم الحسين» كه اين خود شيوه و مظهري از سبك زندگي اسلامي است.
حالات زيباي زائران در ارتباط معنوي با وجود مقدس سيدالشهدا(ع)، برخورد كريمانه خادمان هيئات كه كاملا مردمي برپا شده اند،به منظور پذيرايي، ايثار واحترام به همديگر، رعايت حال بزرگان و پيرغلامان حسيني، تكريم سادات و در نهايت فيض قرائت زيارت اربعين در كنار مضجع نوراني امام حسين(ع) از جمله آثار وبركاتي است كه مي توان براي مسافران اين سفر نوراني بر شمرد.
نقش وجايگاه زائرين سيدالشهدا(ع)
نفس زيارت سيد و سالار شهيدان از مصاديق تعظيم و بزرگداشت شعائر الهيو از جلوه هاي محبت و دوستي با اهل بيت و از موارد عمل به آيه مودت است. زائرين سيدالشهدا قبل از همه وارد بهشت ميشوندو با زيارت سيد الشهدا گناهانشان محو و عمرشان طولاني و روزيشان زياد و غم و اندوهشان برطرف مي شود.البته اين سنت قديمي كه پس از به درك واصل شدن ديكتاتور عراق، چند صباحي است به تكاپو افتاده، اگر آسيب شناسي فرهنگي نشود، قطعا آثار منفي در پي خواهد داشت چرا كه هر پديده اي را آفتي تهديد ميكند. به نظر ميرسد كه اگر ظرفيت اين سنت زيارتي بستري براي انجام كار فرهنگي شود، قطعا اثرات و بركات آن بيش از چيزي خواهد شد، كه امروزه دارد.
منبع:تسنيم
يکشنبه 24 آذر 1392
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]