تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819602911




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جايگاه تقويت ساخت دروني نظام و اقتصاد مقاومتي در عملكرد اقتصادي دولت


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: جايگاه تقويت ساخت دروني نظام و اقتصاد مقاومتي در عملكرد اقتصادي دولت
دانشجويان بسيجي از دولت يازدهم مي‌خواهند در راستاي عمل به منويات مقام معظم رهبري و تحقق وعده‌هاي اقتصادي انتخاباتي خود، با «پشتوانه توان و ظرفيتهاي داخلي» هر آنچه لازمه اعتلاي ايران اسلامي در جهان است را فراهم آورد.
به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي به بررسي جايگاه تقويت ساخت دروني نظام و اقتصاد مقاومتي در عملكرد اقتصادي دولت پرداخت كه متن اين بيانيه به شرح زير است:

دير زمانيست كه نامگذاري سال ها توسط مقام معظم رهبري با مفاهيم و مضامين اقتصادي صورت مي پذيرد، سال 1388 با نام "اصلاح الگوي مصرف"، سال 1389 "همت مضاعف، كار مضاعف"، سال 1390 "جهاد اقتصادي"، سال 1391 "حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني" و امسال نيز با نام "حماسه سياسي، حماسه اقتصادي". همچنين در سال 1389 مقام معظم رهبري مفهوم اقتصاد مقاومتي را مطرح فرمودند كه با پيگيري اين مفهوم توسط تعدادي از دانشجويان دغدغه مند و تاكيد مجدد معظم له، از سال 1391 به گفتماني رايج در حوزه اقتصاد تبديل شده است.

* تقويت ساخت دروني نظام؛ ضرورت اقتصاد مقاومتي

با نگاه به اسامي سالها و روح گفتماني پرداخته شده در جامعه توسط مقام معظم رهبري طي آن، پرواضح است كه مسئله اقتصاد از اولويت هاي اصلي كشور است و بايد هرچه سريعتر تدابيري جهت بهبود وضعيت آن انديشيده شود كه اين امر از طريق اجراي مقتضيات اقتصاد مقاومتي از جمله تقويت ساخت دروني نظام امكان پذير است.

با اين اوصاف و بررسي وضعيت كشور در اين سالها، به اين نتيجه مي رسيم كه متاسفانه كشور به ميزان مورد نياز در جهت اين نامگذاري ها حركت نكرده است و اهداف كوتاه مدت و بلندمدت در اين حوزه ها برآورده نشده است.

هر ساله مي بينيم كه مسئولين از رئيس جمهور گرفته تا وزرا و نمايندگان مجلس و اساتيد دانشگاهي و ... در مورد نام سال اظهار نظر مي كنند و خوشبختانه به مطالبات رهبري در حوزه مفهومي كاملا پرداخته مي شوند.

مثال اين موضوع در حوزه اقتصاد مقاومتي قابل توجه است كه بيش از صدها نفر از مسئولين گرفته تا اساتيد دانشگاهي و دانشجويان، در تعريف اقتصاد مقاومتي به زعم خود مطالبي در محافل مختلف منتشر كرده اند اما دريغ از انجام كارهاي كارشناسي ناظر بر مسائل و مشكلات كشور كه در اجرايي كردن اقتصاد مقاومتي به كار بيايد!

متاسفانه انجام اين قبيل فعاليت هاي ناظر بر مشكلات كه براي كشور نتيجه بخش و مفيد است در اين حوزه بسيار اندك بوده است.

* لزوم توجه دولت به ساخت دروني قدرت و اقتصاد مقاومتي

به نظر مي رسد عزم راسخي در دستگاههاي اجرايي و مسئولين دولت يازدهم در جهت بهبود شرايط اقتصادي با تكيه بر افزايش «قدرت داخلي و ايجاد يك اقتصاد مقاومتي واقعي»، آنچنان كه نياز است وجود ندارد و متاسفانه براي پيشرفت كشور عمده نگاه به خارج از كشور است.

البته اگر اين نحوه رفتار، ناشي از تاكيد دولت بر اثربخشي ديپلماسي خارجي و احتمال تغيير در ميزان فشارهاي بين المللي باشد، بايد گفت كه تلاش در راستاي مقاوم كردن اقتصاد كشور و تكيه بر توان داخلي، تعارضي با ديپلماسي دولت ندارد و همچنين به مراتب از آن با اهميت تر و پايدارتر است، چرا كه مسير پيش روي جمهوري اسلامي ايران، همواره با دشمني ها و ايجاد موانع همراه خواهد بود و تنها در زمانهاي مختلف، اشكال آن متفاوت است.

اثبات اين مدعا را مي توان فعاليت مداوم نهادهاي كارشناسي و اجرايي آمريكايي و اروپايي دانست كه دائما در حال تدوين راهكارها و بررسي نتايج تحريم ايران هستند و روز به روز با تغيير رويه ها و جهت تصميمات خود، در حال پيگيري نتايج دستوراتشان بوده و در مقابل، جاي تاسف است كه چنين جنب و جوشي در كشور ما و نهادهاي اجرايي و كارشناسيمان كمتر ديده مي شود.

بنابراين لازم است تا دولت يازدهم تغييرات قابل توجهي در ساختارها و رويه هاي موجود صورت دهد و با رفع موانع و مشكلات داخلي كه مصداق خودتحريمي است، كارآمدي جمهوري اسلامي ايران را به ارمغان آورده و ساخت دروني قدرت را كه توسط مقام معظم رهبري مطرح بارها مورد تاكيد قرار گرفته است، در حوزه هاي اقتصادي محقق سازد چرا كه در غير اينصورت همچنان در شرايط گذشته باقي خواهيم ماند و شعار حماسه اقتصادي نيز از بعد مفهوم خارج نشده و به كتابخانه ها منتهي مي شود!

در مسير رفع موانع كارآمدي جمهوري اسلامي ايران، مشكلاتي ريشه اي و متصل به هم وجود دارد كه حل آنها،‌ گره از كار بسياري از مسائل باز كرده و زمينه گشايش هاي فراواني خواهد بود.

* حذف طرح هاي شفافيت زا در جهت منافع عده اي خاص

از جمله اين مسائل و مشكلات ريشه اي، عدم وجود سيستم هاي اطلاعاتي منسجم بوده كه راه حل آن، شفافيت اطلاعات و تجميع بانكهاي اطلاعاتي در حوزه هايي چون درآمد، دارايي، حسابهاي بانكي، مسكن و ... است كه يك جامعه پويا جهت برقراري عدالت و برنامه ريزي اقتصادي به آن نياز دارد.

در حال حاضر متاسفانه طرحهايي چون شبنم و ايرانكد هم كه زمينه ساز ايجاد اين شفافيت اطلاعاتي و جلوگيري از واردات بي رويه كالاي قاچاق هستند، به خاطر وجود برخي مشكلات كه البته قابل برطرف شدن نيز هست، توسط دولت حذف شده اند و جالب است كه حذف اين طرحها نيز از نهادهايي كليد خورده است كه كمتر دغدغه حاكميتي جهت برقراري عدالت اجتماعي دارند.

همه اينها در حاليست كه يكي از وعده هاي اصلي انتخاباتي دولت يازدهم براي صد روز اول كه هم اكنون به پايان رسيده است، ايجاد شفافيت اقتصادي بوده اما جاي سوال دارد كه چرا اقداماتي كه در اين زمينه انجام شده بر خلاف اين وعده بوده است.

از ديگر مشكلات كشور كه سبب خودتحريمي شده است و رفع آن به تقويت ساخت دروني قدرت مي انجامد، مي توان به وابستگي بيش از حد به دلار، سازوكارهاي ضعيف مالياتي، وابستگي شديد و هميشگي به درآمدهاي نفتي و عدم برنامه ريزي بلندمدت در جهت كاهش اين وابستگي، عدم ثبات اقتصاد كلان و مسائلي از اين دست اشاره كرد.

با اين اوصاف و ضمن ذكر برخي فرصت ها و تهديدهاي حال حاضر كشور، لازم است تا دولت با اهتمام ويژه به اين مسائل مهم كه معضلاتي ريشه اي در كشور هستند، عزم خود را در حل آنها جزم كند و ايران اسلامي را در مسير سريع پيشرفت و تبديل شدن به الگويي جهاني قرار دهد.

حتي اگر فضاي آتي كشور با پيش بيني نرمش هاي بين المللي همراه باشد، نبايد دوباره به عقب بازگشته و در خمودي به سر ببريم بلكه بايستي تمام توان خود را در جهت ايجاد يك اقتصاد مقاومتي واقعي و كاهش آسيب پذيري كشور در حوزه هاي اقتصادي بسيج كنيم تا دوباره مرتكب اشتباهات گذشته نشويم و با تحقق ساخت دروني قدرت و تكيه بر ظرفيت هاي داخلي، كارآمدي نظام جمهوري اسلامي ايران را به ارمغان آوريم.

در اين زمينه قرارگاه جهاد اقتصادي بسيج دانشجويي، مصمم است تا با استفاده از ظرفيت جوانان دغدغه مند و نخبه دانشگاهي، بتواند اين قبيل مسائل و مشكلات بنيادي كشور را واكاوي كرده و با مطالبه از نهاد هاي اجرايي و همچنين ارائه پيشنهاداتي جهت رفع آنها، صداي خود را به گوش مسئولين نظام برآمده از انقلاب مردميِ اسلامي ايران برساند و با مطالبه تحليلي و كمك به ايشان، موجبات تغيير و بهبود شرايط كشور در حوزه اقتصادي را فراهم آورد.

ما دانشجويان بسيجي از دولت يازدهم ميخواهيم و مطالبه داريم در راستاي عمل به منويات مقام معظم رهبري و تحقق وعده هاي اقتصادي انتخاباتي خود دولت، با «پشتوانه توان و ظرفيتهاي داخلي» هر آنچه لازمه اعتلاي ايران اسلامي در جهان است را فراهم آورد.

انتهاي پيام/

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن