تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان با ايمان نيرومند، نزد خداوند بهتر و محبوب تر است از انسان با ايمان ناتوان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802427055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عباس آخوندي از تصميم تازه دولت خبر داد واگذاري 100 درصدي پروژه‌هاي راه‌سازي به‌ بخش خصوصي


واضح آرشیو وب فارسی:ايران: عباس آخوندي از تصميم تازه دولت خبر داد واگذاري 100 درصدي پروژه‌هاي راه‌سازي به‌ بخش خصوصي
وزير راه و شهرسازي از آمادگي دولت براي واگذاري 100 درصدي پروژه‌هاي راه‌سازي به بخش خصوصي و پرهيز دولت از دخالت در قيمت‌گذاري عوارض خبر داد.
عباس آخوندي در نخستين همايش بانكداري و سرمايه‌گذاري كه با حضور رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار و حسين عبده تبريزي عضو شوراي عالي بورس برگزار شد، تأكيد كرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازي حاضر به واگذاري 100 درصد پروژه‌هاي راه‌سازي به بخش خصوصي است و در قيمت‌گذاري عوارض هم دخالت نمي‌كند. همچنين در حوزه بنادر خشك هم آمادگي واگذاري طرح‌هاي مهم و اساسي به بخش خصوصي وجود دارد.
به گزارش ايران، وزير راه و شهرسازي در اين همايش با اشاره به اين‌كه صنعت بانكداري و سرمايه‌گذاري در 10 سال گذشته رشد كرده است، ابراز اميدواري كرد كه اين صنعت توسعه يابد.
عباس آخوندي با اشاره به اهميت نقش بانك سرمايه‌گذاري در اقتصاد هر كشوري گفت: در حال حاضر اقتصاد كشور در وضعيت ركود تورمي قرار دارد كه سه دليل را براي اين امر مي‌توان بيان كرد.
وي تصريح كرد: افزايش نقدينگي بويژه پول پرقدرت از سوي بانك مركزي، تخصيص ناصحيح منابع و افزايش هزينه مبادله، سه دليلي است كه براي ايجاد ركود تورمي بيان مي‌شود.
وي با اشاره به اين‌كه نتيجه ركود تورمي اين است كه اقتصاد در وضعيت نامناسبي قرار دارد، خاطرنشان كرد: از لحاظ حسابداري، اقتصاد اوضاع خوبي دارد، اما از لحاظ عملي وضعيت سخت و رشد منفي اقتصادي را ايجاد كرده است.
مديريت غيرشفاف بنگاه‌هاي بزرگ
آخوندي با بيان اين‌كه 40 درصد بنگاه‌هاي بزرگ غيرشفاف مديريت مي‌شوند، اظهار داشت: در حال حاضر بيش از 100 هزار ميليارد تومان از منابع دولت عرضه شده و حدود 40 تا 50 هزار ميليارد تومان باقي مانده است و پس از آن دولت بنگاهي براي عرضه در بازار سرمايه ندارد.وي با اشاره به مشكلات خصوصي سازي، افزود: يكي از بزرگ‌ترين مشكلات در روند خصوصي‌سازي اين بود كه بنگاه‌ها از طريق بانك‌هاي سرمايه‌گذاري فرايند را طي نمي‌كنند.
وزير راه و شهرسازي انتقال سرمايه‌ها از سفته بازي به بخش واقعي اقتصاد را به فال نيك گرفت و ابراز داشت: در زماني كه بحث سياست‌هاي كلي اصل 44 و ابلاغ آن توسط مقام معظم رهبري مطرح شد، به فاصله كوتاهي پيشنهاد سهام عدالت هم ارائه شد.وي با بيان اين‌كه اقتصاددانان بايد نظارت زيادي بر دولت داشته باشند، گفت:‌ هر چند كه خودمان اكنون در دولت هستيم اما سلامت اقتصاد كشور نيازمند آن است كه مرتباً عملكردش از سوي رسانه‌ها، نخبگان و سياستمداران مورد نقد جدي قرار بگيرد.آخوندي با اشاره به راهكارهاي موجود براي تغيير شرايط فعلي اقتصاد اظهار داشت: كنترل رشد نقدينگي از طريق مهار رشد پايه توليد اقدامي است كه بايد مورد توجه قرار گيرد و از طرف ديگر بايد سرعت گردش پول در اقتصاد افزايش يابد.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در صورتي كه بتوان سرعت گردش پول را افزايش داد بدون رشد پايه پولي نقدينگي افزايش مي‌يابد و امكان تأمين مالي پروژه‌هاي مهم اقتصادي به وجود مي‌آيد.
نزولي شدن نرخ پس انداز
وي با اشاره به نقش پس‌انداز در سرمايه‌گذاري گفت: نرخ پس‌انداز نزولي شده است و بايد براي بهبود اين وضعيت اقدامات مناسبي به اجرا در آيد كه يكي از آن‌ها تشكيل صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه است. بنابراين بايد پس‌انداز به نحوي وارد اقتصاد ما شود و عمده‌ترين آن نيز از طريق اصل 44 است و همچنين صندوق‌هاي پس‌انداز كه در بازار سرمايه وجود دارد.وي با بيان اين‌كه ارزش فعلي سهام عدالت حدود 90 هزار ميليارد تومان است و ارزش مجموعه مسكن مهر نيز بيش از 100 هزار ميليارد تومان خواهد بود، گفت: بنا داريم تا در حوزه‌هاي مختلفي كه گردش مالي متوقف شده تغييراتي ايجاد كنيم تا گردش مالي به وجود آيد.
وي گفت: در وزارت راه و شهرسازي برنامه‌هاي متعددي براي توسعه آزادراه‌ها در حال طراحي است. اين در حالي است كه بايد به آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها به عنوان يك كريدور نگاه شود، به‌طوري كه در آزادراه‌ها امكان سرمايه‌گذاري در بسياري از بخش‌ها وجود دارد و ما آمادگي كامل براي واگذاري طرح‌ها به بخش خصوصي را داريم.
ناهماهنگي قانون تجارت با قانون بازار سرمايه
همچنين در اين همايش علي صالح آبادي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار همزماني برگزاري اين همايش با روزهاي طلايي بورس را درس مهمي براي فعالان بازار سرمايه دانست و گفت: امروز ظرفيت‌هاي بازار سرمايه ارتقا پيدا كرده به‌طوري كه ارزش بازار هم‌اكنون 520 هزار ميليارد تومان و ارزش معاملات 90 هزار ميليارد تومان است كه همه اينها اين نكته را گوشزد مي‌كند كه بايد از اين ظرفيت‌هاي پيش آمده استفاده بهتري براي
تأمين مالي كرد.
رئيس سازمان بورس به لزوم اصلاح قوانين بويژه قانون تجارت اشاره كرد و اظهار داشت: قانون بورس، قانوني تازه و به روز است اما قانون تجارت، قانوني كهنه است كه با قانون بازار سرمايه هماهنگ نيست.
وي در ادامه به اصلاح قانون ماليات‌ها اشاره كرد و توضيح داد: همچنين توسعه زيرساخت‌هاي الكترونيك براي دسترسي به بازار مالي جزئي از ظرفيت‌سازي است.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار نظارت بر بازار مالي را مورد توجه قرار داد و تأكيد كرد: آنچه كه در كشور جا دارد به آن پرداخته شود ايجاد شوراي ثبات مالي در كشور است تا هم در بازار سرمايه و هم در بازار پول ايجاد شده و هماهنگي لازم را بين دو بازار برقرار كند.
وي افزود: علاوه بر اين بايد برخي متغيرها مانند نظام تعيين نرخ ارز و نرخ سود در نظام مالي تعيين تكليف شود زيرا يكي از بايسته‌ها بوده واگر تناسب لازم وجود نداشته باشد تأمين مالي را با مشكل مواجه مي‌كند.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اين همايش به راهكارهاي تأمين مالي اشاره كرد و گفت: ايجاد شركت‌هاي تأمين سرمايه يكي از راهكارهاي تأمين مالي است كه امروز وجود داشته و طي سال‌هاي گذشته جايگاه مناسبي در بازار سرمايه پيدا كرده است.
وي افزود: راهكار مشخص ديگر راه‌اندازي صندوق‌هاي پروژه است كه در حال حاضر با وزارت راه و شركت ملي صنايع پتروشيمي مذاكره شده تا پروژه‌هاي مورد نظر از طريق اين صندوق تأمين مالي شود. صالح‌آبادي خاطرنشان كرد: ايجاد اوراق مشاركت قابل تبديل به سهام و انتشار اسناد خزانه اسلامي كه در جلسه اين هفته هيأت وزيران به تصويب رسيد و تا پايان سال منتشر مي‌شود از ديگر راهكارهاي تأمين مالي است.رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به كم كاري در خصوص وقف و ابزار متناسب با وقف ادامه داد: انتشار اوراق وقف، اوراق استصناع، اوراق بهادار موجود و اوراق مشاركت از ديگر راهكارهاي تأمين مالي است.

ترمز تورم كشيده شد

سياوش رضايي

تمام آمار و شواهد و همچنين اظهار‌نظر مسئولان مربوط گواه اين است كه ترمز نرخ تورم كشيده شد هر چند كه از چند ماه قبل از آن نرخ تورم نقطه به نقطه روند كاهشي به خود گرفته بود در آبان ماه براي نخستين بار نرخ تورم با كاهش مواجه شد و اكنون در ماه‌هاي پيش رو بايد منتظر افت بيشتر نرخ تورم و بازگشت اين شاخص به شرايط قبل از سال 1384 بود. با وجودي كه متوسط نرخ تورم در دهه‌هاي اخير همواره بالا بوده است ولي از ابتداي سال 1391 اين شاخص نقش پررنگ تري در زندگي مردم داشته است.بنابراين از فروردين ماه 91 نرخ تورم با يك آهنگ رشد بسيار بالا هر ماهه نسبت به ماه قبل خود فاصله گرفت تا جايي كه به اعداد بي‌سابقه و كم سابقه‌اي در تاريخ كشور دست يافت.
هر يك دهم درصدي كه نرخ تورم افزايش مي‌يافت مردم با تمام وجود تأثير آن را در افزايش قيمت‌ها حس مي‌كردند.در انتهاي سال گذشته با چند جهشي كه نرخ تورم تجربه كرد با اعداد بزرگي وارد سال‌جاري شد و سطح عمومي قيمت‌ها در مناطق شهري را تا حد زيادي بالا كشيد اما خوشبختانه با آغاز كار دولت يازدهم طي مدت كوتاهي روند شتابان رشد تورم جاي خود را به ثبات و سپس كاهش داد.
براساس گزارشي كه بانك مركزي از روند نرخ تورم در سال 1391 و 8 ماهه سال‌جاري منتشر كرده است به خوبي مي‌توان افت و خيز اين شاخص كلان اقتصادي را مشاهده كرد.بنابراين گزارش نرخ تورم فصل بهار سال 91 را با رشدي آرام پشت سر مي‌گذارد. در حالي كه نرخ تورم سالانه در فروردين سال گذشته
5/21 درصد بوده است اين نرخ در ماه ارديبهشت به 6/21 درصد مي‌رسد و در آخرين ماه فصل بهار دوباره به 5/21 درصد بازمي گردد.در تورم نقطه به نقطه كه ماه مورد نظر نسبت به ماه مشابه سال قبل را نشان مي‌دهد نيز تغييرات آرام بود به‌طوري كه تورم نقطه‌اي فروردين كه 3/21 درصد ثبت شده بود در ارديبهشت به 2/22 درصد افزايش مي‌يابد ولي در خرداد ماه كاهش يافته و به 9/21 درصد مي‌رسد.اما فصل تابستان سال 91 رشد تورم شتابان‌تر و روند تغييرات محسوس‌تر شد. نرخ تورم كه در تير ماه 8/21 درصد بود در مرداد ماه به 1/22 و در ماه بعد به 5/22 درصد افزايش مي‌يابد.رشدي كه در تورم نقطه‌اي اين فصل با شدت بيشتري حركت كرد و تورم 2/24 درصدي تير را به 5/26 درصد در شهريور رساند.رشد نرخ تورم در فصل پاييز بازهم بيشتر شد و اعداد بسيار بالايي را به ثبت رساند به‌طوري كه در مهر ماه نرخ تورم نسبت به ماه قبل به يكباره 9/4 درصد افزايش يافت.در مهر ماه نرخ تورم سالانه به 3/23 درصد رسيد كه در ماه بعد اين نرخ خود را به 5/24 و در ماه پاياني فصل پاييز به 7/25 درصد رساند. تورم نقطه‌اي نيز در اين فصل از 1/31 درصد به 2/36 درصد رسيد كه نشاندهنده جهش اين شاخص است.
با گذشت هر ماه رشد نرخ تورم نيز بيشتر مي‌شد به گونه‌اي كه در فصل زمستان اين شاخص بالاترين جهش را تجربه كرد. در حالي كه در دي ماه نرخ تورم 1/27 درصد به ثبت رسيده بود اين نرخ در ماه بهمن به 8/28 درصد افزايش يافت و در آخرين ماه سال به ركورد 5/30 درصدي دست يافت.سرعت تورم نقطه‌اي نيز برابر و حتي بيشتر از نرخ تورم سالانه رو به افزايش بود. در دي ماه اين شاخص 9/36 درصد بود كه در بهمن ماه به 4/40 و در اسفند به 2/41 درصد رسيد.از نظر درصد تغيير نرخ تورم نسبت به ماه قبل بهمن ماه با رشد 35 درصدي در 20 ماه اخير رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. با نو شدن سال نيز همچنان روند رشد شتابان نرخ تورم ادامه مي‌يابد. به‌طوري كه فروردين به عنوان نخستين ماه سال 92 با نرخ تورمي معادل 3/32 درصد آغاز شد كه اين نرخ در ماه ارديبهشت به 34 درصد و در خرداد ماه به 9/35 درصد افزايش يافت. تورم نقطه‌اي فروردين امسال نيز 2/42 درصد بود كه در ماه بعد با كاهشي اندك به 7/41 درصد مي‌رسد ولي با رسيدن اين شاخص به 1/45 درصد در ماه خرداد كاهش اندك ارديبهشت هم جبران مي‌شود اما در تورم نقطه به نقطه خرداد آخرين ماهي بود كه در آن با افزايش تورم نقطه‌اي مواجه بوديم چرا كه در ماه‌هاي بعد اين شاخص مهار شد و روند كاهشي به خود گرفت.
در فصل تابستان در حالي كه نرخ تورم سالانه همچنان روند رو به رشدي داشت تورم نقطه‌اي عقب نشيني كرده بود و هر ماه با كاهش همراه بود البته رشد تورم سالانه نيز مانند سال گذشته شيب تندي نداشت. بنابراين نرخ تورم از 5/37 درصد در تير ماه به 39 درصد در مرداد و 1/40 درصد در شهريور رسيد. اما طي همين ماهها تورم نقطه‌اي با كاهشي محسوس همراه بود.بنابراين در حالي كه اين نرخ در خرداد ماه 1/45 درصد بود در تير به 44 درصد و در مرداد به 1/43 درصد و در شهريور به 6/41 درصد كاهش مي‌يابد.
دو ماه نخست فصل پاييز سال 92 علاوه بر تورم نقطه‌اي نرخ تورم نيز مهار شد و براي نخستين بار در 17 ماه اخير كاهش يافت. بر اين اساس در حالي كه در مهر ماه نرخ تورم 4/40 درصد بود در آبان ماه به 40 درصد مي‌رسد.در تورم نقطه‌اي نيز نرخ مهر ماه از 6/41 درصد شهريور به 6/36 درصد مي‌رسد كه اين شاخص در آبان ماه با افت چشمگيري به 9/31 درصد كاهش مي‌يابد.

شنبه 23 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران]
[مشاهده در: www.iran-newspaper.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن