تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خدا توكل كند، دشوارى ها براى او آسان مى شود و اسباب برايش فراهم مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806725909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مديريت بر بافت تاريخي نيازمند نگاه تعادلي و بدور از تعصب است/ ابلاغيه عودلاجان كارآمد بود/ ابلاغيه عودلاجان را به سمت حفظ و احيا هدايت كرد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: مديريت بر بافت تاريخي نيازمند نگاه تعادلي و بدور از تعصب است/ ابلاغيه عودلاجان كارآمد بود/ ابلاغيه عودلاجان را به سمت حفظ و احيا هدايت كرد
مديركل اسبق ميراث فرهنگي استان تهران معتقد است كه ابلاغيه اي كه درخصوص عودلاجان صادر كرد نه تنها باعث تخريب و گسترش ساخت وساز نشد بلكه الزامات اساسي در حفظ و احياي اين بافت تاريخي را مجددا تاكيد كرد.


محمدابراهيم لاريجاني، مديركل اسبق ميراث فرهنگي استان تهران، در گفتگو با خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، با تاكيد برنياز به مديريت متعادل و منطقي بافت هاي تاريخي، اظهار داشت: به همان اندازه كه مديريت بدون تخصص و دانش به ميراث فرهنگي كشور ضربه مي زند به همان ميزان مديريت متخصص كه متعصب و افراطي باشد نيز به ميراث آسيب مي رساند. از طرفي تجربه نشان داده كه هر جا نگاه تعادلي و منطقي حاكم شد توانستيم گامي براي حفاظت و احياي ميراث فرهنگي اين كشور برداريم.

وي در ادامه گفت: مديريت بر بافت تاريخي قطعا با بخش نامه، يا با وضع قوانين سختگيرانه و يا با افراط و تفريط و جلوگيري از هرگونه ساخت و ساز و بهسازي؛ امكان پذير نيست. بر اساس تجربه و آنچه در دهه هاي قبل اتفاق افتاده است، اين واقعيت محرز است كه افراط در ميراث گرايي و مخالفت بدون منطق با ساخت و ساز و بهسازي در بافت تاريخي به اندازه نگاه تفريطي و سهل گرفتن صدور مجوز ها و اقدامات غير كارشناسي به بافت تاريخي آسيب رسانده است.

وي با بيان اينكه هر بافتي الزاما تاريخي نيست كه نتوان در حدود و ثغور آن بازبيني كرد، گفت: با وضع قوانين بازدارنده و بلوكه كردن همه كارها به بهانه حفاظت از بافت تاريخي؛ اين بافت نه تنها حفظ نمي شود بلكه فرسوده و نابود مي گردند. بايد بين بافت تاريخي وبافت فرسوده تفاوت قائل شويم زيرا بافت تاريخي با مرمت و با اجراي طرح هاي احياء و ترويج جريان زندگي و جريان روابط انساني و محله اي حفظ مي شود نه با توقف هر گونه ساخت ساز و يا شعار دادن.

لاريجاني با اشاره به اينكه در متن يك بافت تاريخي ممكن است بافت فرسوده و بي ارزشي كه نيازمند نوسازي است، قرار داشته باشد، تصريح كرد: اقداماتي در بافت تاريخي مي توان انجام داد كه هم متضمن حفظ ميراث فرهنگي و هم توسعه خدمات شهري و رفاه مردم ساكن در اين بافتها باشد، البته اين ديدگاه مخالفاني دارد كه تصور مي كنند هرچه با توسعه شهر و دخل تصرف و بازبيني با هدف بهسازي بافت تاريخي مخالف تر باشند مدير تر و ميراثي تر محسوب ميشوند.

وي تاكيد كرد كه مديريت بر بافت تاريخي نيازمند نگاه تعادلي و بدور از تعصب و با تفكيك بين بافت تاريخي و بافت فرسوده ميسر است. نه تنها تفكيك؛ بلكه اعتقاد و پايبندي به اصول و شرايطي كه در تعريف و كاركرد بافت تاريخي از نظر ماهيتي و كالبدي وجود دارد.

لاريجاني با اشاره به صحبت هاي دكتر حجت، ديدگاه وي به بافت هاي تاريخي را نگاهي تعادلي دانسته و گفت: بافت با ارزش تاريخي بايد حفظ شود ولي آن بخش كه به هر دليل تخريب يا فرسوده شده و قابليت احياء ندارد، با اصولي بهسازي شود. با اين ديدگاه مي توان بافت تاريخي، بافت شهري، جريان ساخت و ساز و ارتقاي سطح زندگي ساكنان بافت هاي تاريخي را مديريت كرد.

مدير كل اسبق ميراث فرهنگي استان تهران معتقد است كه در اين ديدگاه حفاظت از بافت تاريخي، حقوق مالكانه مردم و مديريت شهري جايگاه خود را دارند و همچنين مي توان از سرايت بافت فرسوده به بافت تاريخي و بلعيده شدن بافت تاريخي توسط بافت فرسوده جلوگيري كرد.

وي درباره بافت هاي تاريخي كلان شهرتهران، اظهار داشت: بافت تاريخي تهران شامل چند بخش است كه طي دوره هاي مختلف تاريخي شكل گرفته است. بخشي كه در محدوده ديوار صفوي و ارگ حكومتي قرار داشته، بخش بزرگتري كه در محدوده ديوار ناصري قرار دارد، البته محدوده تاريخي ري و محدوده باغات ايراني و تفرجگاهها و شكارگاههاي تاريخي را هم مي توان به نوعي به عنوان بافت تاريخي و ميراثي تهران بدانيم.

وي در ادامه درخصوص بافت تاريخي مناطق11،12 و يك تهران، تصريح كرد: محدوده ديوار صفوي و ناصري كه در منطقه12 شهر تهران و بخشي از منطقه 11 واقع شده عمدتا با محله هاي پامنار عودلاجان، بازار تهران، اميريه، شاهپور، سنگلج و چند محله ديگر شناخته و عمده باغات ايراني و تفرجگاهها و شكارگاههاي قديمي و ميراثي مانند: سعدآباد، نياوران و غيره كه در منطقه يك تهران واقع گرديده است همچنين تك بناهها و آثار باستاني پراكنده كه خارج از بافت تاريخي اند نيز در تهران به تعداد زياد ديده مي شود.

* ابلاغيه عودلاجان اين بافت تاريخي را به سمت احيا هدايت كرد

لاريجاني درخصوص ابلاغيه اصلاح ضوابط ساخت و ساز در محله عودلاجان به شهرداري تهران در دوره مديريت خود، گفت: اصلاح ضوابط ساخت و ساز در محدوده بافت تاريخي عودلاجان توسط مشاور (كه يكي از دانشگاههاي كشور بود) مورد مطالعه قرار گرفت و پس از آن در شوراي فني استان مورد بررسي و تصويب قرار گرفت و نهايتا در قالب يك ابلاغيه به شهردار محترم تهران براي اجرا ابلاغ شد.

وي درباره دلايل و ديدگاه حاكم بر صدوراين ابلاغيه، تصريح كرد: بافت تاريخي عودلاجان به هنگام ثبت در ليست آثار ملي محدوده بزرگي را شامل و وسعت زيادي داشت و با توجه به اينكه سالها از ثبت آن مي گذرد و تحولات اساسي دركشور و تهران و به خصوص در منطقه بازار و عودلاجان اتفاق افتاده است، بافت با ارزش تاريخي عودلاجان در بخش هاي زيادي خالي از سكنه و به انبار و كارگاه تبديل شد و بخشي از بافت فرسوده منطقه در محدوده اين اثر ثبتي قرارگرفت.

وي معتقد است كه ابلاغيه اي كه در خصوص عودلاجان صادر كرد نه تنها باعث تخريب و گسترش و افزايش ساخت و ساز نشد بلكه الزامات اساسي در حفظ بافت تاريخي را مجددا تاكيد كرد و بر اساس يكي از بندهاي همان ابلاغيه بود كه طرح احياي بازارچه عودلاجان، سال بعد از آن توسط مدير محترم بعدي؛ به خوبي اجرا و دنبال و حجم بالايي از اعتبارات مديريت شهري در موضوع مرمت و احياء ميراث فرهنگي؛ به سمت بافت تاريخي هدايت شد.

همچنين لاريجاني دليل ديگر كارآمدي ابلاغيه عودلاجان را اينگونه مطرح كرد: بارها دوستان مان در شهرداري مي گفتند كه اين ابلاغيه دست مارا بسته است و تقاضا داشتند كه با اندكي تغييرات مثلا حذف شرط حفظ گذر يا حذف شرط عدم تعريض يا حذف شرط حفظ كاربري اصلي و جايگزيني آن با قيد كاربري فعلي و مواردي از اين دست اصلاح شود كه هرگز چنين اصلاحي هم در ابلاغيه صورت ندادم.

لاريجاني با اشاره به بندي مبني بر امكان ساخت و ساز تحت شرايطي خاص و تا سقف ارتفاع 12 متر و 4طبقه در اين ابلاغيه، تصريح كرد: برخي كارشناسان و البته دوستداران بافت تاريخي؛ چون از كم و كيف تصميمات آگاه نبودند به ساخت و ساز تا ارتفاع 12 متر در عودلاجان انتقاد كردند اما اين انتقادات باعث شد تا سوداگران و دلالاني با اين باور كه امتياز خوبي از ميراث فرهنگي گرفته اند از فشار ها و تخريب ها و نيتي كه داشتند دست برداشتند.

وي با اشاره به بندهاي ديگر اين طرح مبني بر الزامات حفظ بافت تاريخي و شرايط سختگيرانه براي تحقق 12 متر در پيش پاي متقاضي، در تشريح اين ابلاغيه گفت: ابلاغيه شش بند داشت كه در بند چهار ابلاغيه به اين موضوع اشاره مي شد كه با رعايت ساير بند ها ساخت و ساز تا ارتفاع 12 متر و چهار طبقه از نظر اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران بلا مانع است اما در ساير بندهاي آن ابلاغيه آمده بود:
« حفظ بناهاي ثبت شده در ليست آثار ملي كه در محدوده عودلاجان واقع شده به همراه حرائم آنها الزامي است.

حفظ بناهاي ثبت نشده در ليست آثار ملي كه داراي ارزش تاريخي و معماري هستند نيز الزامي است.

حفظ معابر و گذر ها و شريانهاي اصلي بافت تاريخي كه جزء پيوستگي و ماهيت بافت تاريخي عودلاجان محسوب ميشود الزامي است .

هرگونه ساخت ساز بدون تغيير در عرض معبر و بدون عقب نشيني و صرفا با حفظ وضع موجود گذر امكان پذير است .

هرگونه ساخت و ساز بدون تغيير كاربري و صرفا با حفظ كاربري اصلي(نه فعلي) امكان پذير است.

نقشه هاي معماري هر گونه ساخت و سازي در محله عودلاجان و طرح نماي آن بايد ايراني و اسلامي باشد و به تاييد اداره كل ميراث فرهنگي استان برسد .

هر گونه ساخت و ساز صرفا با رعايت طرح تفضيلي امكان پذير است. »

وي در ادامه تاكيد كردكه تغيير ندادن در عرض معبر و عقب نشيني نداشتن سازه؛ يعني حفظ بافت تاريخي، يعني شهرداري در انتهاي يك كوچه بيست متري با عرض يك متر يا دو متر مجوز ساخت يك ساختمان چهار طبقه را بدهد كه قطعا اين به لحاظ قوانين شهرسازي شدني نبود يا شرط حفظ كاربري اصلي؛ يعني اينكه مالكي كه ملك مسكوني خود را به انبار تجاري تبديل كرده اگر مي خواهد بسازد ضمن رعايت ساير شرايط بايد كاربري اصلي كه مسكوني است را رعايت كند به عبارتي كل محله عودلاجان كه خالي از سكنه شده و به انبار و كارگاه تبديل شده بود مي بايست در ساخت و ساز جديد دوباره مسكوني شود آيا با چنين شرطي مالكين انگيزه اي براي ساخت و ساز و تخليه انبار هاي خود خواهند داشت؟ همچنين شرط حفظ آثار ثبتي و حرائم و گذرها و شريانهاي محله؛ اگر رعايت شود ديگر در كجاي عودلاجان ميشد تا چهار طبقه ساخت؟

لاريجاني گفت: شرط ديگري كه در ابلاغيه آورده شد رعايت طرح تفضيلي بود. در اين خصوص مشاور طرح تفضيلي قبلا همه نظرات سازمان ميراث فرهنگي را در طرح گنجانده بود و ضوابط ساخت و ساز در محله عودلاجان و بازار و پامنار اغلب با ارتفاع هفت و نيم متر در كمسيون ماده پنج تصويب شده بود. لذا اطمينان حاصل شد كه امكان ساخت ساز تا 12 متر براساس طرح تفضيلي وجود ندارد و به عبارتي مفاد طرح تفضيلي بر ابلاغيه ارجحيت دارد.

وي معتقد است كه بعد از ابلاغ اين مصوبه همه فشارها از بين رفت و همه منتظر بودند تا شهرداري سازكار اجرا را فراهم كند و همگان قائل به اين شدند كه اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران به تعهد خود در قبال مطالباتي كه وجود داشت عمل كرده است و به عبارتي شرايط به وضعيت عادي برگشت و تصميم سود جويان براي طرح دعوي در ديوان عدالت اداري منتفي شد.

*بخشي از بافت تاريخي عودلاجان در گذشته تخريب شده بود

مدير كل اسبق ميراث فرهنگي استان تهران بيان كرد: عده اي با انگيزه هاي مشخص اصرار داشتند كه بخشهايي از محله عودلاجان كه سالها پيش تخريب شده بود و به زمين هايي باير و بدون بنا بدل گشته بود و محل دپوي زباله و يا تجمع معتادان بود را به عنوان بافت تاريخي عودلاجان معرفي كنند و اينگونه وانمود مي كردند كه علت صادرنشدن اجازه ساخت و ساز در محله عودلاجان؛ اين مخروبه هاي بي ارزشي است كه سازمان ميراث فرهنگي آن را تاريخي مي داند. عده اي هم با نشر همين ديدگاه، اصرار بر اثبات نبود مديريت سازمان ميراث فرهنگي و يا نبود مديريت شهري بر بافت تاريخي داشتند. اين جريان سازي واقعيت عودلاجان نبود چرا كه عودلاجان آثار و بناها، معابر و گذر هاي تاريخي زيبايي هم داشت كه به آنها پرداخته نمي شد.

وي با اشاره به اين گروه هاي خاص و فرصت طلب، بيان كرد: عده اي از جريان بوجود آمده و فشارهايي كه از سوي مراجع ذيربط و قانوني براي مطالبه حقوق مردم ايجاد شده؛ در جهت نفع شخصي خود در حال بهره برداري بودند، كساني كه با خريد املاك متعدد در بافت عودلاجان و تجميع آن، منتظر فرصتي براي تبديل آنها به مجتمع هاي تجاري بودند. اين گروهها با هم صدا شدن با مردم و شوراي شهر و مجلس و پنهان شدن پشت آنها؛ به دنبال طرح دعوي در ديوان عدالت اداري براي اخذ راي خروج از ثبت محدوده عودلاجان از ليست آثار ملي بودند.

وي گفت: اين نگاه و اين جريانات هم ظلم به ميراث فرهنگي، بافت تاريخي و عودلاجان بود و هم ظلم به مديران و كارشناسان وقت؛ در حالي كه بخش هايي از محدوده حاشيه اي و چسبيده به بافت تاريخي عودلاجان در طول دهه هاي قبل تخريب شده بود و فاقد ارزش ميراثي و معماري و فاقد فاكتورهاي لازم در تعريف بافت تاريخي بود و به بافت فرسوده تبديل شده بود و هيچگونه جريان زندگي، روابط انساني و محله اي در آن ديده نمي شد و كاركرد محله اي و تعريف بافت تاريخي در خصوص آن ديگر صدق نمي كرد، ليكن بر اساس محدوده ثبتي مصوب، جزء بافت تاريخي عودلاجان محسوب مي شد و ده ها سال بود كه اجازه هيچگونه دخل و تصرف و حتي بازسازي و بهسازي هم به مالكين اين بخش ها داده نمي شد و همين موضوع ؛ دستمايه بهانه جويان بود.

لاريجاني طرحي را كه هم رضايت مردم را درپي داشته باشد و هم اصلاح بافت فرسوده را به طوري كه به ماهيت بافت تاريخي سرايت نكند و آسيب نرساند، را درچنين شرايطي ضروري دانست و گفت: در چنين شرايطي از يكسو و از سوي ديگر در شرايطي كه مطالبه حقوق مالكانه و مطالبه حق نوسازي و مرمت و بهسازي از طرف مردم؛ شوراياري ها؛ شوراي شهر تهران و مجلس شوراي اسلامي از سازمان ميراث فرهنگي و از شهرداري تهران پيگيري مي شد؛ در دوره مديريتيم، دستور عقد قرارداد با يك دانشگاه براي مطالعه فني و تخصصي و برداشت از بافت تاريخي عودلاجان براي تدوين طرحي به منظور برون رفت از اين موضوع را دادم.

وي درخصوص روند بررسي و اجراي اين ابلاغيه در دوره مديريت خود، اظهار داشت: همزمان با آغاز مطالعات توسط دانشگاه، چندين بار معاون محترم رئيس جمهور وقت و رئيس وقت سازمان ميراث فرهنگي؛ رئيس وقت شوراي اسلامي شهر تهران؛ برخي از نمايندگان محترم مجلس؛ برخي از اعضاي شوراي فني ميراث فرهنگي استان؛ شهردار محترم منطقه12 و ساير متخصصين كه در دسترس بودند را به طور جداگانه و به دفعات به بافت تاريخي عودلاجان جهت بازديد دعوت و نظرات اغلب دوستان را جمع بندي و به مشاور منعكس شد.

مدير كل اسبق ميراث فرهنگي استان تهران در ادامه افزود: اواخر سال 89 فشارهاي زيادي از سوي گروههاي مختلفي به اداره كل ميراث فرهنگي استان تهران وارد مي شد و حتي در مجمع نمايندگان شهر تهران در مجلس شوراي اسلامي در خصوص رسيدگي به مشكلات عودلاجان جلسه اي برگزار شد. البته واقعا وضعيت محله هم قابل قبول نبود ليكن فشارهاي مردمي به مراتب كمتر از فشارهاي گروه هاي خاص بود.

لاريجاني در ادامه تصريح كرد: نهايتا براساس نتيجه مطالعات دانشگاهي با شناخت كاملي كه از بازديدهاي ميداني بدست آمده بود و برداشتي كه به صورت پلاك به پلاك از محدوده عودلاجان داشتيم، ابلاغيه اي را تحت عنوان اصلاح و تعديل ضوابط ساخت و ساز محله عودلاجان در شش بند آماده كردم كه پس از تصويب؛ به شهردار محترم تهران جهت اجرا ابلاغ نمودم و طي نامه اي شوراي اسلامي شهر تهران و مجمع نمايندگان محترم شهر تهران در مجلس شوراي اسلامي رانيز در جريان قراردادم كه در آن مقطع مورد توجه كارشناسان و صاحبنظران قرار گرفت زيرا آنان نيز متقاعد شدند كه اين ابلاغيه مي تواند براي برون رفت از شرايط بحراني و كاهش فشار و جلوگيري از احتمال خروج از ثبت، موثر باشد.

لاريجاني خاطر نشان كرد: اگر مي خواهيم بافت تاريخي عودلاجان و يا هر بافت تاريخي ديگر را حفظ كنيم بايد قائل به نگاه تعادلي باشيم و با فاصله منطقي از افراط و تفريط حركت كنيم و اجازه بدهيم كه همزمان با حفاظت از بافت تاريخي ارزشمند، براساس اصولي كه پيوستگي بافت تاريخي راخدشه دار نمي كند، بخش هاي فرسوده و فاقد ارزش؛ مورد بازسازي و بهسازي قرار گيرد. به عبارتي حذف آگاهانه قسمت هاي فرسوده و غير قابل احياء و مرمت؛ در حاشيه و يا در متن بافت تاريخي؛ ميتواند از سرايت بافت فرسودگي به بافت تاريخي و از بلعيده شدن بافت تاريخي توسط بافت فرسوده جلوگيري كند و اين نگاه مي تواند فشار هاي كاذب و ساختگي و دست درازي هاي عده اي قليل سود جو و سوداگر را از بين ببرد و حقوق مالكانه مردم را محترم بشمارد و فرصت توسعه پايدار شهري را همزمان با حفظ ميراث فرهنگي فراهم كند.

جمعه 22 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن