تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804660603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دكتر محقق:استاد فروزانفر ادبيات فارسي را به عنوان يك علم عرضه كرد


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: دكتر محقق:استاد فروزانفر ادبيات فارسي را به عنوان يك علم عرضه كرد


دكتر مهدي محقق در نخستين جشنواره جايزه استاد بديع‌الزمان فروزانفر با عنوان از «قونيه به بشرويه»كه 12 آذرماه در موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد،گفت: استاد فروزانفر ادبيات فارسي را به عنوان يك علم عرضه كردو توانست دانشكده ادبيات را به مرحله‌اي برساند كه بزرگترين دانشمندان دنيا علاقمند به ورود به اين دانشكده بودند. وي در ادامه افزود:مسرورم از اينكه اين مجلس نكوداشت استاد بزرگ، كم‌نظير، بلكه بي‌نظير مرحوم بديع‌الزمان فروزانفر تشكيل شده است.

وي افزود: اگر خواسته باشيم در علم و دانش پيشرفت كنيم بايد محضر استادان بزرگ را گرامي بداريم، زيرا با اهانت به علم به هيچ جايي نمي‌رسيم. مرحوم فروزانفر چند نسل را تربيت كرد.

محقق تصريح كرد: در سال 1355 بزرگداشت «جلال‌الدين همايي» در تالار فردوسي برگزار شد كه مرحوم همايي در آن دوران 4 يا 5 سالي بود كه از منزل خارج نمي‌شد، اما خودش نيز باور نمي‌كرد چنين مجلسي برايش برگزار كردند. ايشان وقتي وارد مراسم شدند، به اين طرف و آن طرف نگاه مي‌كرد و مي‌گفت، خدا خيرتان بدهد.

وي افزود: در همان مجلس رئيس دانشگاه دست استاد جلال‌الدين همايي را بوسيد و شاگردان دارالفنون نيز به دستان همايي بوسه مي‌زدند. خوشبختانه توفيق داشتم 10 سال رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي باشم و طي اين مدت از 106 نفر از مفاخر كشور تكريم كنيم كه يكي از آنها مرحوم فروزانفر بود.

اين استاد برجسته با اشاره به كتاب زندگي‌نامه و آثار بديع‌الزمان فروزانفر و همچنين بزرگداشت وي در بشرويه افزود: براي اين بزرگداشت از تهران به بشرويه رفتيم، نكته جالب اين بود كه اهالي بشرويه خانه‌هاي خود را تخليه كرده بودند و به منزل خويشاوندانشان رفته بودند. منازل و اتومبيل‌هاي خود را در اختيار مردم قرار داده بودند. ما هم به منزل يكي از ساكنين بشرويه رفتيم.

وي افزود: مرحوم فروزانفر تحصيلات ابتدايي خود را در بشرويه با علوم حوزوي آغاز كرد و با حافظه قوي‌اي كه داشت،در مدت كوتاهي به ادبيات فارسي، عربي و علوم اسلامي مسلط شد، اما او با اين حال همواره خود را دانشجو مي‌دانست. وقتي به مقام استادي نايل شد آموختن علم را متوقف نكرد. مرحوم فروزانفر در عين حال كه استاد دانشگاه تهران بود در خدمت ميرزا طاهر تنكابني قانون ابن سينا را مي‌خواند. اين نكته آموزنده است زيرا كمتر استادي را مي‌بينيم كه دانشجو است. اين مهم نشان مي‌دهد كه شوق علم در ذات او بود.

وي در پايان خاطرنشان كرد: مايه تاسف است كه در مملكت ما اگر كسي مثل فروزانفر از دنيا مي‌رود، عنوان مي‌كنند، جانشيني ندارد. اين اقرار به خفت يك جامعه است، در حالي كه سنت اسلامي كشورما اين بوده كه اگر استادي 30 سال زحمت كشيده و به درجه‌اي از علم رسيده بايد 20 سال را به شاگرد درس بدهد و 10 سال بعد را هم شاگرد در كنارش فعاليت كند.

غلامحسين مراقبي سخنگو و عضو هيات امناي آثار فروزانفر در اين مراسم اظهار داشت: آثار استاد فروزانفر و انتشار آن به حدود 40 يا 50 سال پيش از سوي دانشگاه تهران باز مي‌گردد، اما در حال حاضر شيوه‌هاي نگارش دگرگون شده است، از اين رو بر آن شديم تا كنار هم آييم و از كارشناسان برجسته استفاده كرده و آثار را بررسي كنيم چرا كه متاسفانه كتابسازي بر اساس آثار ايشان بسيار است.

به گفته وي، در كنار وكيل خانوادگي و خانواده مرحوم فروزانفر و هيات امنا كار را آغاز كرديم و بنا شد سالانه 5 جايزه به برترين‌ها اعطا كنيم.

مراقبي با تاكيد بر اينكه زبان فارسي در درازناي تاريخ مورد تعارض فرمانروايان بوده و مغفول مانده است و اجازه خودنمايي نداشت، بيان كرد: با تمام موارد يادشده، زبان فارسي رشد چشمگيري داشت و هيچ زباني ويژگي‌هاي زبان فارسي را ندارد.

توفيق سبحاني در اين مراسم اظهار داشت: جمله‌اي را از استاد مهدوي دامغاني شنيده‌ام و آن اينكه ايشان مي‌گفت: "فروزانفر مردي است كه هنوز آسمان دانشگاه تهران بر سر چون اويي سايه نينداخته است".

وي گفت: افتخارم اين است كه سال‌ها در خدمت استاد مهدي محقق بودم و از ايشان و استاد شفيعي كدكني موارد بسياري را در مورد مرحوم فروزانفر شنيده‌ام.

وي به بزرگداشتي كه در بشرويه برگزار شده بود، اشاره و تصريح كرد: مرحوم دكتر زرين‌كوب به من گفت چيزي درباره فروزانفر بنويس و به ايشان عرض كردم «چشم»، اما تا سال 75 كه استاد زرين‌‌كوب در قيد حيات بود، توفيق نگارش نيافتم؛ اما اي‌ كاش استاداني چون انوري، شفيعي و ديگراني كه محضر اين مرد بزرگ را درك كرده‌اند درباره ايشان مطلب بنويسند و خاطرات خود را از استاد فروزانفر مزين كنند و در فراز درهاي دانشگاه آويخته شود تا خداوند به بركت اين مرد بزرگ پژوهش را به دانشگاه برگرداند.

به گفته سبحاني، استاد مهدي محقق با مرحوم فروزانفر رابطه همشهري بودن، استاد و شاگردي و همراهي داشتند و تا لحظه‌هايي بسيار همراه اين استاد بود. از اين رو بايد يادنامه‌اي از افراد در قيد حيات خواسته شود تا بزرگداشت علمي از آثار آن مرد تهيه و در اختيار علاقمندان قرار گيرد.

وي در پايان عنوان كرد: فكر مي‌كنم عنوان اين مراسم بايد از بشرويه تا قونيه باشد چون مولانا شمع ماجراست و بايد از بشرويه به قونيه برسيم.

ميرجلال الدين كزازي نويسنده، مترجم و پژوهشگر كه در مراسم جايزه فروزانفر حضور داشت، در سخناني گفت: وقت آن را نداشتم كه از ديدار استاد فروزانفر بهره ببرم و اين، گله‌اي بزرگ براي من است، اما آنچه از تلخي اين موضوع مي‌كاهد، آن است كه به دو شيوه با آن استاد در پيوند بودم؛ اول اينكه از نوشته‌هاي ايشان بهره بردم و دوم اينكه از دانش شاگردان‌شان استفاده كردم.

وي با اشاره به سخنان استاد مهدي محقق و اينكه آنچه من مي‌توانم به سخنان استاد محقق بيفزايم، اين است كه از ديد من استاد فروزانفر، از جمله سوختگان بود، تصريح كرد: همه مردم در سه رده جاي مي‌گيرند؛ اول، بسياري از خامان‌اند، يعني خام هستند و خام مي‌زيند و خام از جهان مي روند. دوم، اندكي از پختگان‌اند. سوم، گروهي كه بسيار كم شمارند، از سوختگان‌اند.

سخني ديگر كه نقض آن است كه پير هژير نيشابور هنگامي كه مولانا را پدرش ديد كه به آسياي كبير مي‌رفتند، گفت "اين كودك را گرامي بدار چراكه ديري نمي‌پايد كه او در زمره سوختگان قرار مي‌گيرد؛ آتش در سوخته زدن كار خرد و خام و سوخته است.

وي بيان كرد: اين سه رده يعني خامي، پختگي و سوختگي، به راستي سه رده شناخت و آگاهي مردم است كه در سه مرتبه و رده نيز شناخته مي‌شود. قدم اول به ياري دانش است، شناختي كه با دانش به دست مي‌آيد سرآگاهي است. اما به راستي كم هستند افرادي كه به سومين رده شناخت مي‌رسند كه همانا شناخت از خداوند است.

به گفته كزازي، همه آموزه‌ها، باورها و آزمون‌هاي درويشي روي به اين سو دارند و استاد فروزانفر نيز از سوختگان بود و ارج و ارزش او نيز به سوختگي او بر مي‌گشت و گرماي او هنوز پس از چندين دهه، در جان شاگردان و شاگردان شاگردانش وجود دارد. دلبستگي به فروزانفر دلبستگي به پاس دانش و بينش او نبود بلكه به پاس سوختگي وي بود.

اين استاد برجسته ادبيات تاكيد كرد: مولانا با خامان و پختگان كاري ندارد، او مرد ميدان سوختگي است؛ اگر سوخته‌ايد مي‌توانيد دست بر دامان مولانا بزنيد.

در اين مراسم كه به همت هيات امناي آثار مرحوم فروزانفر برگزار مي‌شد، از برگزيدگان آن در زمينه‌هاي نويسندگي، شاعري، نقاشي، هنرهاي نمايشي و موسيقي قدر داني شد.

برگزيدگان جايزه فروزانفر نيز در زمينه‌هاي مختلف اين حوزه فعاليت داشتند كه اسامي آنها به شرح زير است:

* در حوزه ادبيات؛ محمدرضا شفيعي كدكني، مير جلال الدين كزازي، بهاء الدين خرمشاهي، توفيق سبحاني، احمد مجاهد، كاظم محمدي، تقي پور نامداريان، ناصر صاحب زماني، علي اوجبي و عنايت الله مجيدي.

* در حوزه ترانه و موسيقي؛ شهرام ناظري، عبدالحسين مختاباد.

* در حوزه نقاشي و تجسمي؛ محمد ابراهيم جعفري ( وي پس از دريافت هديه سه بيت را قرائت كرد).

* تاليف؛ منيژه آرمين (نويسنده)

* نوازندگي؛ نوشين پاسدار و مهدي خمسه، فرزان افشار خانجاني (خواننده)، عليرضا پور رفعتي ، سيد روح الله فريدوني، مهدي سالاري نژاد



چهارشنبه 20 آذر 1392





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن